GamePC – Desktop – 1440P+?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lvanson
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Beste Tweakers,

Inmiddels is het voor mij 7 jaar geleden dat ik mijn eigen PC heb samengesteld, na diverse tips en optimalisaties van jullie hier op dit forum is destijds de samenstelling definitief geworden. (voorgaand topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1861517)

Zoals gezegd nu 7 jaar later wordt het weer tijd om verder vooruit te kijken. Dus ook nu ben ik weer op zoek naar jullie input en advies om deze samenstelling te optimaliseren. Onderstaand heb ik de vragentemplate weer beantwoord en zo goed als mogelijk een beeld proberen te schetsen.

Ik begrijp dat het weer een lijstje wordt zoals vele op dit forum, alvast bij voorbaat dank voor het doornemen en de reacties!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem dient als vervanging van mijn huidige PC waarop ik voornamelijk game in mijn vrije tijd (als die tijd er is xD). In basis wil ik alles wat uitkomt kunnen spelen zonder er al te veel over na te hoeven denken.

De kern van mijn huidige spellen focust zich vooral PUBG / World of Warcraft / LoL / Oxygen not Included / Anno / Factorio. Niet al te veel speciaals, maar net als toen is de build ook bedoeld voor de toekomst, ik ga er graag weer een flink aantal jaar tegenaan.

Overigens draaien de meeste van deze games op het moment ook gewoon prima, maar ik begin mijzelf te irriteren aan kleine elementjes zoals een kleine freeze / lange laadtijd / geluid van de fans. Het mag dus weer nieuw.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag mag ergens uit gaan komen tussen de ca. €1500 en ca. €2000, dit is dan voor de items benoemd onderstaand in de tabel. Als er in de samenstelling iets is wat goedkoper kan, is dat prima. Als ik iets laat liggen wat met een tientje meer een behoorlijke upgrade is, dan hoor ik dat ook graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, in basis mag het systeem helemaal nieuw zijn en hoeft er geen rekening gehouden te worden met elementen uit mijn oude systeem. Het enigste wat ik me voor kan stellen is dat ik nog wat opslag mee overneem uit mijn oude systeem, maar in eerste aanzet niet. De kans is groter dat ik mijn huidige PC ga inrichten voor mijn dochter.

Alle overige randzaken zoals monitoren/toetsenbord/muis/headset mogen buiten beschouwing blijven, dat gaat allemaal wel mee over.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig nieuw systeem, met uitzondering van monitoren. In principe beschrijven de BBG’s van tweakers dit precies. Die heb ik ook gehanteerd bij het samenstellen en daar een paar kleine twist aan gegeven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gevoelsmatig uitsluitend op de videokaart, op de een of andere manier blijf ik daar wat moeite hebben met de kaarten van AMD. En dit terwijl ik toch al wel 7 jaar op een AMD systeem zit waar ik super tevreden over ben, maar ook in dat systeem zit een NVidea GPU.

Verder zitten in het lijstje natuurlijk ook een kast en AIO van Lian Li. Die zijn wel enigszins op “looks” gekozen en dus is wel een soort merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven al beknopt benoemd, wil ik graag een keer een desktop bouwen met daarin een AIO. Het lijkt me keer cool om zoiets te bouwen met wat minimale RGB erin. Dus ik ben in principe niet op zoek naar een “gewone” koeling zoals ik die nu ook heb.

Verder is mijn eis/wens dat hij weer een behoorlijke periode mee kan gaan, zonder dat ik daar tussentijds al te veel aan hoef te doen. Tussentijds doe ik normaliter nagenoeg niks aan upgraden met uitzondering van geheugen / opslag. Ik weet dat het wat kosten efficiënter kan zijn om dat wat meer te spreiden over de komende jaren maar ik merk dat ik er op die manier niet mee bezig ben.

Ga je overklokken?
Nee, ik heb geen ervaring met overklokken of wat ik daarvoor moet doen. Volgens mij draait in mijn huidige systeem alleen mijn memory iets sneller omdat je daar een standaard profiel aan kon koppelen in het moederbord? XMP?

Als het verstandig kan zijn, om met de beschreven build, me daar toch iets meer in te verdiepen. Dan sta ik daar overigens wel voor open om er iets van te leren.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben graag op zoek naar alle advies en kennis die jullie in kunnen pluggen op deze build. Wat zijn de optimalisaties/aanpassingen die ik kan doen terwijl ik blijf hangen in deze prijsklasse, zijn er wat andere merken beter op bepaalde plekken wel/niet? En daarnaast nog eventuele tips in relatie tot het verbeteren van de build als ik net een stapje meer (of wellicht ook minder) zet, met andere woorden “als je hier 50 euro bijlegt pak je nog een substantiële winst”.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 169,99€ 169,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingLian Li GA II Lite GA2L36RB€ 99,58€ 99,58
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 187,25€ 187,25
1VoedingenCorsair RM850e (2025) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Interne SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 150,99€ 150,99
Totaal€ 1.964,71
Hopelijk heb ik een duidelijk beeld kunnen schetsen van de situatie, ik ben benieuwd naar alle tips en adviezen!

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:33
Keurige build. Je zegt moeite te hebben met AMD GPU, maar die is niet gebaseerd op echt iets objectiefd. Juist nVidia heeft driver issues en smeltende stroomkabels gehad deze generatie. Een RX 9070 XT is 160 euro goedkoper, en praktisch even snel. Dus die is zeker het overwegen waard. Veel plezier ermee!

Op AMD gebruik je EXPO. Intel gebruikt XMP. Je kan het heel simpel aanzetten in de BIOS. Is zeker de moeite, dan krijg je zo 10% meer FPS.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 06-11-2025 09:18 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:04

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat je al best een mooi systeem hebt samengeseld voor je wensen, de CPU is relatief wat duur maar wel te verantwoorden i.v.m. WoW, en de grafische kaart is in de basis natuurlijk prima en levert je op raytracing wel degelijk iets meer performance op dan de RX 9070 XT. Uiteindelijk is die laatste meer bang for the buck, maar als dit in je budget past prima.

Wat je nog zou kunnen overwegen als je écht toekomstbestendig wil zijn is dat je naar een RTX 5080 kijkt, die is nu nog wat overkill maar voor de toekomst wellicht dan toch een overweging. Vooral omdat met een aantal onderdelen nog wel wat te besparen is en je alsnog wel aan die €2000 kan komen met zo'n kaart. Bijvoorbeeld zo iets:
uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB
uitvoering: Cooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1
uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)
uitvoering: Montech X3 Mesh Zwart

Spaart je in totaal toch alweer ruim zo'n €150 uit zonder dat je echt inlevert op performance.

youtube.com/@hisrep

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:40

Bouwer21000

Bigger number better

Prima lijst, zoals genoemd, overweeg inderdaad de 9070XT.

Kijk ook ever naar dit gefilterde lijstje RAM, 12ns true latency is nauwelijks langzamer in performance en scheelt je zo 70€. EXPO of XMP maakt niet uit, tegenwoordig heb je eigenlijk altijd beide als opties voor het overclock-profiel.

[ Voor 64% gewijzigd door Bouwer21000 op 06-11-2025 12:40 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Lvanson
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Allen,

Bedankt voor jullie snelle reacties! Fijn dat er wat opties zijn voor mij om nog even naar te kijken, en vooral fijn om te horen dat de basis mooi staat.

Ik ga het een en ander even vergelijken en kijken wat ik er van kan brouwen.

@Dekar Je hebt overigens helemaal gelijk wat betreft de 9070, het is een pure gevoelskwestie, heeft weinig met feiten te maken. Toen ik 7 jaar terug over ging van Intel naar AMD is me dat ook heel goed bevallen, dus met die redenatie zou het op het gebied van GPU ook kunnen.

Nogmaals dank!