Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thermische motor (24v) vloerverwarming aansluiten/aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-11 13:35
Ok, maar even hier proberen.

Ik heb een vloerverwarming met 7 groepen. 4 in de voorkamer en 3 in de achterkamer. Omdat 's ochtends de voorkamer in de zon staat, maar de achterkamer nog kil is, wil ik dan alleen in de achterkamer de groepen open hebben staan.
Ik nam aan dat dit niet zo moeilijk was, maar loop nu toch tegen een probleempje aan.

Ik heb 7 thermische motoren (24v) (actuators) gekocht en daarbij een 24 volts voeding, plus een schakelkastje met 4 relais die ik via zigbee kan schakelen. Het schakelkastje kan ook op 24 volt, dus die heb ik op dezelfde voeding aangesloten. (met de bedoeling om dan 2 motoren op 1 relais aan te sluiten, zodat ik per 2 motoren aan kan sturen)

Echter zodra ik de boel aansluit (met maar 1 motor), en ik schakel de relais zodat de motor voeding krijgt, gaat het hele schakelkastje continue uit en aan.
Na wat doormeten e.d. heb ik maar eens 1 motor rechtstreeks op de voeding aangesloten en toen zag ik dat de led op de voeding aan en uit gaat. Dus het lijkt wel een soort kortsluiting?

Ik heb de motor(en) doorgemeten en daarop staat zo'n 20ohm weerstand, wat zou moeten kloppen als ik het internet moet geloven. De motoren zouden 3 watt moeten nemen, en ik heb een 24volt, 2A voeding die dus 48 watt kan leveren. (wat genoeg zou moeten zijn voor 7 motoren, maar ik heb er dus nu maar 1 aangesloten)

Enig idee of ik hier een speciale of andere voeding voor nodig heb, of dat ik dit niet rechtstreeks op een 24volt kan aansluiten, maar ik nog iets van een extra weerstand ofzo nodig heb?
Het is overigens deze voeding: DC24V 2A voeding oplader met 11 DC-stekkerpunten

Of een ander idee wat ik fout doe?

Beste antwoord (via tjipkevdp op 08-11-2025 00:15)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zal een PTC verwarmingselement in zitten om het eenvoudig te houden. Het 3W verbruik zal zijn na het opwarmen maar initieel verbruikt hij veel meer. Met 20 Ohm rond de 30W wat overeenkomt met jouw bevindingen. 1 gaat goed, 2 is al teveel en de voeding schakelt af. Je hebt een veel zwaardere voeding nodig of je moet ze een voor een inschakelen met een lange tijd ertussen.

-edit-

Hmm, Aliexpress pagina spreekt over 250mA max inrush current... die vertrouw ik niet als je zelf 20Ohm meet

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 06-11-2025 22:13 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Alle reacties

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:44
Weet je zeker dat de motoren DC zijn en niet AC? Dikwijls is dat namelijk het geval. Vaak worden ze namelijk gebruikt om de zone traploos te regelen i.c.m. een voeler in de desbetreffende ruimte, wat met AC technisch wat eenvoudiger is dan met DC.

Linkje naar de specificaties van actuatoren in kwestie kan dus zinvol zijn.

Je hebt btw ook zigbee thermostaatknoppen die rechtstreeks op het ventiel kunnen, misschien wat eenvoudiger te realiseren. Hier heb ik een soortgelijke setup als wat je wenst, behalve dat er al een mohlenhoff zoneregeling aanwezig is. Een shelly zwave dubbelvoudig relais onderbreekt simpelweg de schakeling naar de actuator zodat ik de zones dicht kan zetten indien gewenst.

[ Voor 36% gewijzigd door kwibox op 05-11-2025 16:54 ]

• tjipkevdp
Bedankt vuur je antwoord, maar nee het zijn DC 24volt (NO, normally open). Het zijn ongeveer de simpelste (en goedkoopste) die er te krijgen zijn.
Deze zijn het, de 24v NO

Ik vroeg me eerst af er geen kortsluiting in de motor zat, maar ze hebben wel vrij consistent (die ik getest heb) een weerstand van zo'n 20ohm.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Welk zigbee bordje heb je?

Ik vermoed dat je voeding ellende geeft, maar het kan ook het bordje zijn. Kun je het bordje ook op USB aansluiten? Als test.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:25
tjipkevdp schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:34:
Bedankt vuur je antwoord, maar nee het zijn DC 24volt (NO, normally open). Het zijn ongeveer de simpelste (en goedkoopste) die er te krijgen zijn.
Deze zijn het, de 24v NO

Ik vroeg me eerst af er geen kortsluiting in de motor zat, maar ze hebben wel vrij consistent (die ik getest heb) een weerstand van zo'n 20ohm.
Dit zijn geen motoren, dit zijn kleppen die een veer bevatten en een wax, door het opwarmen van de wax kan de veer bewegen en gaat de klep open. Dat is een traag proces duurt vaak wel 3 tot 4 minuten voor ze bewegen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• tjipkevdp
Welk zigbee bordje heb je?
Dat doet er niet echt toe, zoals ik schreef heb ik er ook een rechtstreeks aan de voeding gehangen, en zie ik dat de led aan en uit gaat, dus alsof de voeding aan en uit gaat.
(Overigens kan het bordje ook op usb, en dat heb ik ook al gedaan)
Dit zijn geen motoren, dit zijn kleppen die een veer bevatten en een wax, door het opwarmen van de wax kan de veer bewegen en gaat de klep open. Dat is een traag proces duurt vaak wel 3 tot 4 minuten voor ze bewegen
Sorry, dat klopt inderdaad. En dat wist ik ook wel, en ook dat het een minuut of wat kan duren. Maar het lijkt me niet goed als de voeding aan en uit schakelt? Tenminste dat was mijn conclusie...

• tjipkevdp
Ik snap het even niet meer.
Ik denk ik probeer het nog eens vanavond. Eerst 1 aangesloten, huh geen aan/uit schakeling meer, toen meer aangesloten en daarna ook mijn schakelkastje en nu werkt het allemaal gewoon?

Kan zo'n voeding in een bepaalde modus schieten ofzo???

In ieder geval bedankt aan @kwibox @rvdgaag en @TheGhostInc voor het meedenken!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43
Is het verbruik van de actuators niet te hoog, waardoor de voeding uitschakelt, en daardoor alles uitschakelt? Vervolgens schakelt alles weer in, om dit weer te herhalen?

edit: Zie nu je update, stuurde je er eerst wellicht meerdere aan en nu maar een?

[ Voor 20% gewijzigd door davasch op 06-11-2025 20:57 ]

• tjipkevdp
@davasch
Daar begint het wel op te lijken...
Want 1 gaat nu goed, maar vanaf 2 begint hij toch soms te knipperen (maar doen ze het nog wel) maar als ik rond de 4/5 kom dan krijgen ze niet genoeg stroom meer want dan gaan ze allemaal langzaam weer uit...
Volgens de spec zouden ze 3w p/st trekken. En ik heb een 48 watt voeding, zou toch moeten kunnen...

Acties:
  • Beste antwoord

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zal een PTC verwarmingselement in zitten om het eenvoudig te houden. Het 3W verbruik zal zijn na het opwarmen maar initieel verbruikt hij veel meer. Met 20 Ohm rond de 30W wat overeenkomt met jouw bevindingen. 1 gaat goed, 2 is al teveel en de voeding schakelt af. Je hebt een veel zwaardere voeding nodig of je moet ze een voor een inschakelen met een lange tijd ertussen.

-edit-

Hmm, Aliexpress pagina spreekt over 250mA max inrush current... die vertrouw ik niet als je zelf 20Ohm meet

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 06-11-2025 22:13 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens de specs loopt hij op
Spanning: DC 24V, 50/60Hz
24V op 50/60 Hz noemen we ook wel AC.
Ik ben bang dat hij op 24Vdc te weinig impedantie heeft (spoel), dus meer stroom, dus meer warmte en vrij rap stuk gaat.
Met 2W ontwerpvermogen en 20 ohm weerstand kom je op ca 6 Vdc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• tjipkevdp
@lemming_nl dit lijkt het inderdaad te zijn.
Ik heb er even een smartplug tussen gehangen en toen 1 actuator aangesloten. Hij sprong naar de max wattage van de voeding (48 watt) en zakte toen (na paar seconden) naar 16 watt en vandaar in 30 seconden naar 10 watt (en daarna in een minuut of 3 naar 4 watt. Als hij al warm is en dan is de spanning aan het begin een stuk lager.

Dus het is de piekspanning aan het begin die het probleem is. Ik ga dus maar even op zoek naar een voeding met wat meer vermogen..

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1