Thermische motor (24v) vloerverwarming aansluiten/aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11 21:42
Ok, maar even hier proberen.

Ik heb een vloerverwarming met 7 groepen. 4 in de voorkamer en 3 in de achterkamer. Omdat 's ochtends de voorkamer in de zon staat, maar de achterkamer nog kil is, wil ik dan alleen in de achterkamer de groepen open hebben staan.
Ik nam aan dat dit niet zo moeilijk was, maar loop nu toch tegen een probleempje aan.

Ik heb 7 thermische motoren (24v) (actuators) gekocht en daarbij een 24 volts voeding, plus een schakelkastje met 4 relais die ik via zigbee kan schakelen. Het schakelkastje kan ook op 24 volt, dus die heb ik op dezelfde voeding aangesloten. (met de bedoeling om dan 2 motoren op 1 relais aan te sluiten, zodat ik per 2 motoren aan kan sturen)

Echter zodra ik de boel aansluit (met maar 1 motor), en ik schakel de relais zodat de motor voeding krijgt, gaat het hele schakelkastje continue uit en aan.
Na wat doormeten e.d. heb ik maar eens 1 motor rechtstreeks op de voeding aangesloten en toen zag ik dat de led op de voeding aan en uit gaat. Dus het lijkt wel een soort kortsluiting?

Ik heb de motor(en) doorgemeten en daarop staat zo'n 20ohm weerstand, wat zou moeten kloppen als ik het internet moet geloven. De motoren zouden 3 watt moeten nemen, en ik heb een 24volt, 2A voeding die dus 48 watt kan leveren. (wat genoeg zou moeten zijn voor 7 motoren, maar ik heb er dus nu maar 1 aangesloten)

Enig idee of ik hier een speciale of andere voeding voor nodig heb, of dat ik dit niet rechtstreeks op een 24volt kan aansluiten, maar ik nog iets van een extra weerstand ofzo nodig heb?
Het is overigens deze voeding: DC24V 2A voeding oplader met 11 DC-stekkerpunten

Of een ander idee wat ik fout doe?

Alle reacties

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:04
Weet je zeker dat de motoren DC zijn en niet AC? Dikwijls is dat namelijk het geval. Vaak worden ze namelijk gebruikt om de zone traploos te regelen i.c.m. een voeler in de desbetreffende ruimte, wat met AC technisch wat eenvoudiger is dan met DC.

Linkje naar de specificaties van actuatoren in kwestie kan dus zinvol zijn.

Je hebt btw ook zigbee thermostaatknoppen die rechtstreeks op het ventiel kunnen, misschien wat eenvoudiger te realiseren. Hier heb ik een soortgelijke setup als wat je wenst, behalve dat er al een mohlenhoff zoneregeling aanwezig is. Een shelly zwave dubbelvoudig relais onderbreekt simpelweg de schakeling naar de actuator zodat ik de zones dicht kan zetten indien gewenst.

[ Voor 36% gewijzigd door kwibox op 05-11-2025 16:54 ]

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11 21:42
Bedankt vuur je antwoord, maar nee het zijn DC 24volt (NO, normally open). Het zijn ongeveer de simpelste (en goedkoopste) die er te krijgen zijn.
Deze zijn het, de 24v NO

Ik vroeg me eerst af er geen kortsluiting in de motor zat, maar ze hebben wel vrij consistent (die ik getest heb) een weerstand van zo'n 20ohm.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Welk zigbee bordje heb je?

Ik vermoed dat je voeding ellende geeft, maar het kan ook het bordje zijn. Kun je het bordje ook op USB aansluiten? Als test.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:16
tjipkevdp schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:34:
Bedankt vuur je antwoord, maar nee het zijn DC 24volt (NO, normally open). Het zijn ongeveer de simpelste (en goedkoopste) die er te krijgen zijn.
Deze zijn het, de 24v NO

Ik vroeg me eerst af er geen kortsluiting in de motor zat, maar ze hebben wel vrij consistent (die ik getest heb) een weerstand van zo'n 20ohm.
Dit zijn geen motoren, dit zijn kleppen die een veer bevatten en een wax, door het opwarmen van de wax kan de veer bewegen en gaat de klep open. Dat is een traag proces duurt vaak wel 3 tot 4 minuten voor ze bewegen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump