Vraag

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb 2 jaar geleden een S10+ overgekocht, toen nog goed van accu. 2 jaar lang goed gebruikt, tot de accu eind juli opeens per dag harder leegging dan eerder. Allez: slijtage. Geen bijzondere apps recent geïnstalleerd, een switch van 4G of WiFi, dus die parameters bleven hetzelfde. De batterij gaat van 1,5, nog opeens maar 0,75 dag mee. En ik kreeg meldingen dat de batterij gedegradeerd was.

Overwogen een volgende tweedehandse Samsung te kopen; dat doe ik ca. elke 2 jaar. Hoesje erbij, en verder.
Maar dit keer overwoog ik vervanging van de batterij. Dat kon voor E 70,- ongeveer. Prima voor nog 2 jaar, quick fix.

Deze twee topics:
Nitein-Repart1 in "Samsung S22: batterij vernieuwen of sparen voor de S25?"
Zwakke batterij, wat is wijsheid?
Doen me ook denken dat dat niet een heel verkeerd idee was.

Dus gedaan. Rondgevraagd naar lokaal betrouwbaar bedrijfje, en gevonden in Enschede. Batterij laten bestellen, zaterdagochtend 25 oktober heen gegaan, uurtje koffie gedronken. Twee nette jongens waarvan er 1 met mijn telefoon naar achter ging en precies op afgesproken tijd de telefoon klaar had. Advies: even 1x helemaal volladen, helemaal ontladen, om de batterij te her-ijken. Aldus gedaan.

Eerst leek de batterij nog even slecht, maar na een paar dagen werd hij enigszins beter. Natuurlijk: hij moest herijken.

Nu is het 3 november en niet alleen gaat de batterij eigenlijk even snel leeg als eerder, ook heb ik de melding 'batterij gedegradeed' alweer op mijn scherm gekregen. Een nieuwe batterij 2 weken in bruik, dat kan toch niet?

Ik heb nu een tool AccuBattery geinstalleerd die nu een paar dagen gaat analyseren.

Maar eigenlijk heb ik niks: geen ijkpunt, geen check of die batterij echt vervangen is of niet (waarom zouden ze erover liegen?) . 70 euro incl. batterij vind ik netjes, ik ga zelf dat ding niet open-pryen. Een Casio horloge doe ik nog wel - stuk is stuk - maar een telefoon, nee. Daarom laat ik dat doen. Je kan er op een bepaald punt ook niet met je neus bovenop staan.

Kan ik nog iets doen? Heb ik iets van herijken gemist?
Ik dacht zeg maar dat ik het slim gefixt had, maar nu heb ik weer een probleem. En ik wil gewoon van mijn probleem af :P . Any ideas?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:18
Is het een originele batterij geweest die erin gekomen is, of niet? Dat is altijd een risico, en ikzelf ga dan ook altijd naar een officieel erkende reparateur van het merk waar het in moet gebeuren. Het is misschien wat duurder of verder reizen, maar dat beperkt wel het risico.

Persoonlijk zou ik overigens teruggaan naar de winkel met de melding batterij gedegradeerd op het scherm. Het kan ook gewoon een stukje garantie worden.

Oh ja, en je kunt normaal het oude onderdeel wat vervangen is terug vragen. Dat ze niet per ongeluk de oude batterij er weer in gestopt hebben en verwisseld met de nieuwe....

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-11 15:41
Ik zou ook teruggaan.
Dit hoort gewoon niet.
Nieuwe batterij moet makkelijk 4 jaar meegaan...
Reparaties hebben toch ook garantie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb inmiddels een mailtje naar het bedrijf gestuurd met de screenshot van Samsung Members' diagnostics van de batterij erin (seriously, waarom noem je zo'n tool Samsung Members?) .

Het bedrijf heeft netjes gereageerd met 'hoort niet te gebeuren, soms gaat zo'n batterijwissel mis. Kom langs en we kijken er binnen de garantie naar'.

Vind ik een net coulant voorstel, zo hoort garantie te werken. Dus ik mail ze asap even terug en ga er langs.

Inderdaad, ik had de oude batterij mee terug kunnen vragen...

En ja naar een officieel Samsung center gaan - ik wist niet dat die bestonden. Pas in de Samsung Members app zag ik dat die in Nederland zitten. Ik heb hem zelf tweedehands gekocht en heb dus geen aankoopbewijs, dus online garantie aanvragen stopte daar voor mij. Los van dat een afspraak maken had gekund. Dan had ik waarschijnlijk gewoon zelf hetzelfde betaald, plus wat meer reiskosten (volgens mij zag ik Breda staan, en ik zit in Enschede).

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Je hebt best kans dat die degradatiemelding komt omdat je die op je oude accu ook had, en dat het niet per se is dat de nieuwe accu gedegradeerd of foutief geïnstalleerd is.

Sowieso komt slechte accuduur vaak door maar constant apps te installeren, verwijderen, etc, zonder ooit een schone install te doen.

Ik heb begin dit jaar m'n ~2 jaar oude Samsung Galaxy S23+ ook laten voorzien van een nieuwe accu (tegelijk met het vervangen van het scherm, daar zat een barstje in), omdat die niet heel erg lang meer meeging. Maar sinds de nieuwe accu heb ik weinig tot geen accuduur-verbetering opgemerkt. Omdat ik dus geen schone installatie heb gedaan.

Ook hier op het forum kom je flink wat berichten tegen waarbij mensen na een schone installatie opeens weer een veel betere accuduur behalen.

The devil is in the details.