Is groter voor ons beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:34
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe tv voor de woonkamer

Wat is je budget?
Zo min mogelijk, liefst rond de €700

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gewoon tv kijken. Eigenlijk doen wij niet veel bijzonders met de tv.
We hebben reeds een soundbar, dus geluid is niet belangrijk. Ook hangt er nu al een Chromecast met Google tv aan de huidige tv, dus besturingssysteem is ook al minder belangrijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Op de shortlist staan de miniled tv's TCL C6K, C7K, of eventueel een Oled als de LG B4. Allen in de maat 55, of 65 inch

Welke vragen heb je hier nog over?
Hier dus het grootste dilemma.
Onze huidige Sony van 10 jaar oud is 48 inch. Dit is een full HD exemplaar van 48 inch. Wij zijn nog steeds zeer tevreden over deze tv en zeker met de Chromecast en soundbar ontbreekt ons niets. Ook het formaat vinden wij prima.
Echter op zolder staat een tv die het aan het begeven is en echt vervangen moet worden. Nu willen wij de huidige Sony naar zolder verplaatsen en voor de woonkamer iets moderners.
Ik heb aangegeven te twijfelen over de C6K, C7K en mogelijk een Oled. Als ik in een elektronica zaak ga kijken, dan voldoet zelfs een eenvoudige LCD al aan mijn wensen qua helderheid. Dat komt natuurlijk overeen met het feit dat onze huidige Sony ook nog goed genoeg wordt bevonden. De keuze tussen de tv's zal dan ook voornamelijk op basis van prijs worden gedaan, waarbij de C7K mijn voorkeur zou hebben (gewoon vanwege de reviews)
De belangrijkste vraag is welk formaat deze dient te worden. Zoals ook al vermeld, de huidige 48 inch past mooi in de kamer en op de tekst in de programmagids na hebben wij geen probleem met het kleinere formaat. Wij zitten echter op zeker 4 meter afstand, waarbij al zeker een 65 inch tv behoort volgens de vele richtlijnen. Dit zou echter betekenen dat de kast wel erg gevuld wordt met de tv.
Heeft een dergelijk formaat echt zoveel meerwaarde, of zouden wij ook toe kunnen met een 55 inch exemplaar?

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het worden niet voor niets richtlijnen genoemd. Dat is voor mensen die nog totaal niet weten wat ze willen en kan worden gebruikt als uitgangspunt.
Als nu 48 voldoet en je vind 65 niet passen, dan is 55 een prima oplossing.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:45
Wij zitten ook op 4-5 meter van een 55” televisie en vinden het qua formaat dikke prima. We krijgen weleens opmerkingen van anderen dat onze tv te klein zou zijn maar die hebben zelf een gigantische tv en hebben dat ding altijd aan. Kwestie van gewenning denk ik.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij kijken vanaf meer dan 4 meter op 43 inch. Zou niet mogen volgens allerlei normen. Maar wij vinden dat een TV zou klein mogelijk moet zijn omdat zo'n ding de meeste tijd uit staat. Dus hoe kleiner dat lelijke zwarte vlak is, hoe beter.
Dus mij advies, lekker bij 48 duimen blijven.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31

D4NG3R

kiwi

:)

Als iemand welke van een stokoude 32" naar een hagelnieuwe 55" ging; een grote(r formaat) TV went heel snel. Een stap groter had ik achteraf gezien eigenlijk wel willen maken, en dat zo'n 3.5m van de TV af.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Full HD heeft minder detail dan 4K. Dus qua beeld niet echt vergelijkbaar. Maar niks mis met 55 inch. Hebben wij ook in de woonkamer. De slaapkamer is groter (58 inch) maar daar 'zitten' we ook verder vanaf (hangt schuin aan de muur.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Voor ons zijn we van 40 inch naar 48 inch gegaan. Dit op ongeveer 3m afstand. Voor mij zou het wel groter mogen, maar dat is meer als het aan staat. zelfde dat ik voor mezelf ook dikke vloerstaanders qua speakers zou willen, maar dat het gewoon niet handig is. Nu kijk ik zelf nauwelijks in mijn eentje, maar samen met het gezin of het gezin zelf kijkt wel veel. Aan de andere kant ben ik van 19 inch toeter naar 22 inch, naar 27 inch en nu 38 inch ultrawide gegaan voor mijn pc en die mag ook zelfs nog groter.

Dus ja, die indicaties zijn gewoon leuk voor als je het niet weet zoals iemand al aan gaf. Voor de rest is het wat je er zelf van maakt.

• tipderedactie00
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03-11 13:29
Volgens RTings zou je bij 4M een TV van bijna 100 inch nodig hebben, en zelfs nog veel meer dan 100 inch voor het kijken van films. Dat is wel heel extreem.

https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:53
Ik zou niet te veel naar die "richtlijnen" kijken. Die zijn vanuit commercieel oogpunt opgezet zodat je veel grote tv's verkopen.

Kies iets waar je zelf comfortabel mee bent. En bij voorkeur een redelijk standaard formaat omdat die vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Bijvoorbeeld 55" in dit geval is jarenlang de standaard geweest dus daar is erg veel keuze in

• njitter
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:57:
En bij voorkeur een redelijk standaard formaat omdat die vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Bijvoorbeeld 55" in dit geval is jarenlang de standaard geweest dus daar is erg veel keuze in
Aanbod is ook voor grotere TV's best groot. Als je kijkt bij het bedrijf dat toch niet gek is:

Middelgrote tv's (40-58 inch) (241 artikelen)
Grote tv's (65-86 inch) (233 artikelen)
xtra grote tv's (97+ inch) (33 artikelen)

Ik zou overigens kijken naar een TV met GoogleTV. Kan de Chromecast ook de deur uit :) (bijv. van TCL)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
In jouw geval zou ik toch een 55" overwegen. Je huidige 48" is 10 jaar oud en zal waarschijnlijk nog wat dikkere schermranden hebben, dus een nieuwe 55" met vrijwel geen schermrand is in de praktijk niet 7" groter. Daarnaast is zoals @Philip Ross aangeeft 55" een heel populair formaat, je kan daar relatief gezien de beste deals scoren en je hebt veel opties.

Blackfriday loert om de hoek en een mooie 55" OLED voor €700 zou een perfecte aankoop zijn in mijn ogen :D

• Wilagro
Jeetje,
Ik had eigenlijk verwacht dat ik volledig afgebrand zou worden met het idee dat een grote tv niet de voorkeur geniet hier in huis. Ik ben blij met zoveel medestanders voor het schappelijke formaat.
Aangezien BF al begonnen is bij verschillende winkels, zal ik de opties voor een 55 inch eens goed in de gaten houden.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:35
In het rijtje wat je op het oog hebt zou ik gaan voor een 55" OLED B4. Voor 'gewoon tv kijken' (dus met name SDR materiaal) is dat gewoon een hele goede tv en voor dat geld (ca € 800, wellicht minder met BF) komt er qua beeldkwaliteit niks in de buurt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:40
Vaak vindt de vrouw des huises een grote ook niet altijd beter. Maar het is soms ook maar net wat je ermee doet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tv's kun je tegenwoordig beter aan de muur hangen dat in een kast plaatsen. 65" is inderdaad prima geschikt voor 4 meter kijkafstand. Kijk niet naar je huidige tv als maatststaf, maar naar wat het beste past. Mensen hebben een cognitive bias waarbij ze kijken naar wat ze gewend zijn en van daar uit iets kiezen. Dat is de verkeerde manier om de kwestie te benaderen. De goede manier is om te kijken wat een bepaald formaat of type tv je brengt en voor de juiste hoeveelheid geld.

• njitter
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:52:
tv's kun je tegenwoordig beter aan de muur hangen dat in een kast plaatsen.
Want? Doet de TV het dan beter?

TV staat bij ons op een draaibare voet op een TV meubel. Als ik het aan de muur wil bevestigen moet ik door dik beton boren.

Netjes wegwerken van de kabels is nog best een uitdaging soms als je het aan de muur hangt.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wilagro schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:27:

Heeft een dergelijk formaat echt zoveel meerwaarde, of zouden wij ook toe kunnen met een 55 inch exemplaar? [/i]
Met jouw situatie kun je mijn inziens gerust kijken naar een 55 inch toestel.

Ik ben op 4,20m kijkafstand van 48 naar 55 naar 65 en nu weer 65 gegaan.

Ja dat kan groter (net verhuisd dus inmiddels 4.90 kijkafstand dus zelfs Mrs.Fraggert riep hier al "ow....het beeld is zo wel wat klein" dus voor onze immersie ga ik naar 77 inch als we besluiten de woonkamer zo te houden als die nu is.

ZOals je gelezen hebt, went een groot formaat snel, maar er spelen met de keuze voor een beedformaat natuurlijk veel meer zaken zoals budget, plaatsing en de persoonlijke voorkeur voor wel of niet zo'n "groot zwart ding" in de woonkamer.

resumerend......gezien je uitleg en situatie kun je prima gaan kijken naar een 55 inch toestel of zelfs het bij 48 inch houden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Wilagro
Hulleman schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:42:
In het rijtje wat je op het oog hebt zou ik gaan voor een 55" OLED B4. Voor 'gewoon tv kijken' (dus met name SDR materiaal) is dat gewoon een hele goede tv en voor dat geld (ca € 800, wellicht minder met BF) komt er qua beeldkwaliteit niks in de buurt.
Ik geloof gelijk dat een Oled een beter/ mooier beeld heeft dan een miniled, maar de TCL C7K zie ik nu voor €650 in de pricewatch staan, terwijl de goedkoopste Oled minimaal €850 kost. Die 200 euro verschil vind ik wel echt groot, terwijl ik verwacht dat de TCL ook zeker gaat voldoen.
Op dit moment gaat mijn voorkeur dan ook naar die tv uit, maar ik wacht nog even af voor ik toehap.

• Hulleman
Wilagro schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:57:
[...]

Ik geloof gelijk dat een Oled een beter/ mooier beeld heeft dan een miniled, maar de TCL C7K zie ik nu voor €650 in de pricewatch staan, terwijl de goedkoopste Oled minimaal €850 kost. Die 200 euro verschil vind ik wel echt groot, terwijl ik verwacht dat de TCL ook zeker gaat voldoen.
Op dit moment gaat mijn voorkeur dan ook naar die tv uit, maar ik wacht nog even af voor ik toehap.
Ah k, ik dacht de C7K voor € 799 te zien en de B4 voor € 849. Voor dat verschil zou ik voor de B4 gaan, maar voor € 200 verschil kan ik me voorstellen dat je voor de C7K gaat. Dat is ook zeker een prima tv voor je eisen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:08
Wilagro schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:27:
Heeft een dergelijk formaat echt zoveel meerwaarde, of zouden wij ook toe kunnen met een 55 inch exemplaar? [/i]
De meerwaarde is dat details beter zichtbaar zijn. Denk aan de baardharen van een persoon op tv. Maar als je daar niet om geeft dan vervalt deze meerwaarde.

Tweede meerwaarde is inderdaad de interface grootte, met name relevant voor console gamers. Maar dat zal hier niet aan de orde zijn.

Gezien je verder weinig eisen hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een model met ingebouwde Google TV. Scheelt weer een extra apparaat. Philips en Sony hebben daar in ieder geval mogelijkheden voor: categorie: Televisies.

Deze is 639 en heeft 24 positieve reviews: uitvoering: Sony Bravia KD-55X75WL Zwart.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 03-11-2025 15:32 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• njitter
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:31:
[...]
Gezien je verder weinig eisen hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een model met ingebouwde Google TV. Scheelt weer een extra apparaat. Philips en Sony hebben daar in ieder geval mogelijkheden voor
Of het al eerder genoemde TCL ;)

• Wilagro
sdk1985 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:31:
[...]

De meerwaarde is dat details beter zichtbaar zijn. Denk aan de baardharen van een persoon op tv. Maar als je daar niet om geeft dan vervalt deze meerwaarde.

Tweede meerwaarde is inderdaad de interface grootte, met name relevant voor console gamers. Maar dat zal hier niet aan de orde zijn.

Gezien je verder weinig eisen hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een model met ingebouwde Google TV. Scheelt weer een extra apparaat. Philips en Sony hebben daar in ieder geval mogelijkheden voor: categorie: Televisies.

Deze is 639 en heeft 24 positieve reviews: uitvoering: Sony Bravia KD-55X75WL Zwart.
Besturingssysteem is niet heel belangrijk. Wij gebruiken nu een Chromecast 4k met Google tv, welke weer gebruikt kan worden. Ingebouwd scheelt dan alleen een HDMI poort, maar meer dan 3 worden daar inclusief Chromecast niet van gebruikt.

Verder is de aangegeven Sony tv een normale LCD. Ik ben wel overtuigd dat Miniled een meerwaarde heeft. Oled dus nog meer, maar dat hangt van de aanbiedingen af.

• sdk1985
Wilagro schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:03:
[...]

Besturingssysteem is niet heel belangrijk. Wij gebruiken nu een Chromecast 4k met Google tv, welke weer gebruikt kan worden. Ingebouwd scheelt dan alleen een HDMI poort, maar meer dan 3 worden daar inclusief Chromecast niet van gebruikt.

Verder is de aangegeven Sony tv een normale LCD. Ik ben wel overtuigd dat Miniled een meerwaarde heeft. Oled dus nog meer, maar dat hangt van de aanbiedingen af.
Ik heb iets vergelijkbaars (icm een LG G2) maar eindstand blijft native Google Tv in mijn ervaring toch net wat handiger. Scheelt weer gedoe met input switching en afstandsbedieningen. Voor mijn moeder heb ik dan ook een Sony AndroidTV aangeschaft. Die had eerst een LG met een Mibox. Het is niet dat het niet gaat, maar het gaat net makkelijker en als je toch een nieuwe tv wil... Overigens heeft TCL vaak ook GoogleTV zoals hierboven vermeld.

Mbt je opmerking over miniled en oled. Die vind ik dan weer vreemd want je geeft eigenlijk aan alles behalve kritisch te zijn, daarom wil je een kleinere tv dan de richtlijnen waarop beeldkwaliteit op die afstand minder uit de verf komt. Dus daar raak ik het spoor dan een beetje bijster. Geef je wel om beeldkwaliteit ga dan vooral in de winkel kijken hoe de tv er echt uit ziet.

Let er ook even op dat Oled vaak minder helder zijn en je ze überhaupt niet in de volle zon mag plaatsen. Een oled is dus niet voor iedereen automatisch de beste keuze. Dat hangt af van de plaatsing van je tv (niet naast het raam op het zuiden) en het moment van tv kijken (avond ipv overdag).

Persoonlijk vind ik jidder/judder het grootste probleem bij betaalbare tv's.
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/images/24p-playback.png
Dat zijn haperingen die je krijgt omdat de frequentie van de tv (50/60 Hz) niet te rijmen is met de frequentie van de uitzending (24 Hz) daardoor doet men afwisselend 3 dezelfde beelden en vervolgens 2 dezelfde beelden waardoor een beweging op het scherm die in de film eigenlijk constant verloopt op jouw tv steeds versneld en dan vertraagd. Maar ook daarbij geldt weer dat niet iedereen zo kritisch is en sommige mensen dit überhaupt niet zien.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 03-11-2025 16:36 ]

• Wilagro
sdk1985 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:33:

Ik heb iets vergelijkbaars (icm een LG G2) maar eindstand blijft native Google Tv in mijn ervaring toch net wat handiger. Scheelt weer gedoe met input switching en afstandsbedieningen. Voor mijn moeder heb ik dan ook een Sony AndroidTV aangeschaft. Die had eerst een LG met een Mibox. Het is niet dat het niet gaat, maar het gaat net makkelijker en als je toch een nieuwe tv wil... Overigens heeft TCL vaak ook GoogleTV zoals hierboven vermeld.

Mbt je opmerking over miniled en oled. Die vind ik dan weer vreemd want je geeft eigenlijk aan alles behalve kritisch te zijn, daarom wil je een kleinere tv dan de richtlijnen waarop beeldkwaliteit op die afstand minder uit de verf komt. Dus daar raak ik het spoor dan een beetje bijster. Geef je wel om beeldkwaliteit ga dan vooral in de winkel kijken hoe de tv er echt uit ziet.

Let er ook even op dat Oled vaak minder helder zijn en je ze überhaupt niet in de volle zon mag plaatsen. Een oled is dus niet voor iedereen automatisch de beste keuze. Dat hangt af van de plaatsing van je tv (niet naast het raam op het zuiden) en het moment van tv kijken (avond ipv overdag).
Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een tv met native Google tv, maar dat is dus geen deal breaker door de ervaring bij onze huidige opzet.

En de keuze voor Miniled of Oled, heb ik aangegeven dat ik een budget heb van ongeveer € 700. Daarvoor wil ik wel het beste beeld. Als ik dan een 2025 model middenklasse Miniled tegenover een 2023 model LCD zet, dan lijkt mij het logisch dat ik voor de nieuwste versie ga. Zou het beeld van die LCD gelijkwaardig zijn, bij een veel lagere aanschafwaarde, dan zou de keuze lastiger zijn. Oled lijkt dus al af te vallen om die reden, of er moet echt een fantastische BF aanbieding komen.

• Koldur
  • Laatst online: 17:19
Wilagro schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:19:
[...]

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een tv met native Google tv, maar dat is dus geen deal breaker door de ervaring bij onze huidige opzet.

En de keuze voor Miniled of Oled, heb ik aangegeven dat ik een budget heb van ongeveer € 700. Daarvoor wil ik wel het beste beeld. Als ik dan een 2025 model middenklasse Miniled tegenover een 2023 model LCD zet, dan lijkt mij het logisch dat ik voor de nieuwste versie ga. Zou het beeld van die LCD gelijkwaardig zijn, bij een veel lagere aanschafwaarde, dan zou de keuze lastiger zijn. Oled lijkt dus al af te vallen om die reden, of er moet echt een fantastische BF aanbieding komen.
Ik ben een groot fan van goede Mini LED, maar als je niet voor een top klasse Mini LED gaat, kun je beter een OLED TV kopen. Veel goedkope Mini LED TV's hebben veel blooming (door veel te weinig zones/slechte aansturing), nog steeds back light bleed achtige klachten en meer. Die TVs zouden eigenlijk het label mini LED helemaal niet mogen hebben, maar ja, marketing.
OLED is OLED, daar zit het verschil vooral in licht sterkte wat minder is en andere features die wat minder zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Wilagro
De initiële vraag ging erover of groter altijd beter is.
Dankzij de vele antwoorden daarop ben ik er van overtuigd dat een 55 inch tv voor ons de juiste keuze zal zijn. Welk type tv het gaat worden hangt van de aanbiedingen af. Voor nu staat de TCL c7k bovenaan de lijst, maar ik zal binnenkort eens naar een winkel om nogmaals wat verschillende scherm types te bekijken.

• Hulleman
Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:36:
[...]
Veel goedkope mini LED TV's hebben veel blooming (door veel te weinig zones/slechte aansturing), nog steeds back light bleed achtige klachten en meer. Die TVs zouden eigenlijk het label mini LED helemaal niet mogen hebben, maar ja, marketing.
Even los van de vraag van de TS, die is wel beantwoordt, waarom zou een goedkopere mini LED tv met minder/weinig dimming zones het label mini LED niet mogen hebben? Het is toch gewoon een LCD TV die een backlight heeft van mini LED's? Dus dat is technisch gezien een mini LED. Het is niet zo dat een mini LED staat voor een vooraf vastgestelde bepaalde kwaliteitseisen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 04-11-2025 13:14 ]

• sdk1985
Wilagro schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:19:
[...]

Mijn zorg was meer eventuele betere beeldkwaliteit als gevolg van de grote afstand in combinatie met de vaststaande grootte weg gaat vallen. Maar ik heb direct even onderzoek gedaan en het goede nieuws is dat miniled ook op 4 meter toch wel een zichtbaar voordeel zal opleveren omdat je simpelweg minder blooming hebt via de randen. Dus volgens mij zit je op het juiste spoor.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:12
Tja, er zijn veel overwegingen die kunnen meespelen voor de afmetingen van een TV.
Kijkafstand, aanwezigheid in de kamer (de reden waarom ik in mijn vorig huis niet groter dan 48 inch wou gaan), prijs...

• Koldur
Hulleman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:08:
[...]

Even los van de vraag van de TS, die is wel beantwoordt, waarom zou een goedkopere mini LED tv met minder/weinig dimming zones het label mini LED niet mogen hebben? Het is toch gewoon een LCD TV die een backlight heeft van mini LED's? Dus dat is technisch gezien een mini LED. Het is niet zo dat een mini LED staat voor een vooraf vastgestelde bepaalde kwaliteitseisen.
Dat is misschien het probleem van Mini LED, daar is geen duidelijke definitie van wanneer het zo mag heten. Vanaf een bepaald moment is de ervaring zo slecht, dat het een niet Mini LED LCD TV vele malen beter is.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:18
Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:59:
[...]

Dat is misschien het probleem van mini LED, daar is geen duidelijke definitie van wanneer het zo mag heten. Vanaf een bepaald moment is de ervaring zo slecht, dat het een niet mini LED LCD TV vele malen beter is.
Ik begrijp je punt. Door marketingtermen en de manier waarop fabrikanten deze techniek presenteren krijgt de consument er een bepaalde verwachting bij, echter staat dit natuurlijk los van de definitie van MiniLED.

Er is namelijk wel een duidelijke definitie van MiniLED; de grootte van de gebruikte LED's als verlichting waarmee een LCD paneel wordt belicht met een grootte van 100 - 300 micrometers per gebruikte LED.

Zoals Hulleman al aangeeft heeft de term MiniLED enkel betrekking op de backlight, niet of het hier om Full Array of Edge gaat en ook niet hoeveel zones er toegepast zijn.

• Koldur
Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:26:
[...]

Ik begrijp je punt. Door marketingtermen en de manier waarop fabrikanten deze techniek presenteren krijgt de consument er een bepaalde verwachting bij, echter staat dit natuurlijk los van de definitie van MiniLED.

Er is namelijk wel een duidelijke definitie van MiniLED; de grote van de gebruikte LED's als verlichting waarmee een LCD paneel wordt belicht met een grote van 100 - 300 micrometers per gebruikte LED.

Zoals Hulleman al aangeeft heeft de term MiniLED enkel betrekking op de backlight, niet of het hier om Full Array of Edge gaat en ook niet hoeveel zones er toegepast zijn.
Dan blijf ik erbij, dit moet veel beter gedefinieerd worden en een andere naam krijgen. Wat mijn belangrijkste punt is, kijk ermee uit dat je niet zomaar een Mini LED TV koopt! Mini LED kan super zijn, maar ook volledige rommel (wat mijn argument versterkt, het moet veel beter gedefinieerd worden).

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 04-11-2025 14:31 ]

• Hulleman
Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:31:
[...]

Dan blijf ik erbij, dit moet veel beter gedefinieerd worden en een andere naam krijgen. Wat mijn belangrijkste punt is, kijk ermee uit dat je niet zomaar een Mini LED TV koopt! Mini LED kan super zijn, maar ook volledige rommel (wat mijn argument versterkt, het moet veel beter gedefinieerd worden).
Mja, dat is echt met alle consumentenelectronica zo. Je moet altijd goed onderzoek doen naar wat je koopt. Ik vind de term HDR TV, bij midrange/budget TV's, of Dolby Atmos soundbar nog veel misleidender. Bij een budget Mini-LED tv koop je technisch gezien tenminste nog een Mini-LED tv. Een budget HDR tv zal HDR niet weer kunnen geven, net als dat een soundbar geen Dolby Atmos ervaring biedt zoals dat bedoelt is.

• Koldur
Hulleman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:01:
[...]

Mja, dat is echt met alle consumentenelectronica zo. Je moet altijd goed onderzoek doen naar wat je koopt. Ik vind de term HDR TV, bij midrange/budget TV's, of Dolby Atmos soundbar nog veel misleidender. Bij een budget Mini-LED tv koop je technisch gezien tenminste nog een Mini-LED tv. Een budget HDR tv zal HDR niet weer kunnen geven, net als dat een soundbar geen Dolby Atmos ervaring biedt zoals dat bedoelt is.
Misschien gaan we wat off-topic, maar vind de vergelijking hier niet opgaan. Mini LED gaat over de techniek van het paneel zelf, met als OLED. Bij OLED zijn de verschillen veel genuanceerder tussen panelen dan bij Mini LED. FALD Mini LED is gewoon een compleet ander scherm dan niet FALD. HDR of DV staan daar helemaal los van.

Dan blijft staan, aan de TS, pas op met Mini LED, ik zou echt goed zelf kijken als je voor een goedkope versie van een Mini LED TV gaat. Draai wat beelden af waar er echt veel contrast is met kleine objecten, zoals sterren in een hemel. Daar kun je veel blooming waarnemen bij slechte Mini LED TVs, waar het bij de beste Mini LED TVs mij persoonlijk niet opvalt.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-11 20:35
Mijn persoonlijke voorkeur: zelf heb ik een 65" en momenteel zit er ongeveer 1m tussen bank en TV en dan nog 50cm aan bank. Ik ben heerlijk aan het gamen. Voor TV kijken doe ik de bank soms naar achter, maar soms ook wel leuk voor inleving.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
85inch miniled hier ... Geen kans op in branden, HDR zeer heftig, fijne aangename kleuren. Heb eerst met een Samsung getest, en toch later gekozen voor een Sony.
Kleuren/contract verschillen enorm qua merk. Het is leuk om bij een goede tv winkel eens te gaan kijken.
Oled is in 85inch onbetaalbaar; daar hoef je niet eens over na te denken.

Wij hadden een lege wand, en zijn van 52inch naar 85inch gegaan. Afgezien van de gasten die zeggen: JEMIG DUDE; zijn wij zeer zeer tevreden. Op 85inch is 420p NOS wel matig trouwens. HD content gaat nog net; 4k is fijn.

• Wilagro
Even voor de kenners.
Ik zie een Samsung standaard LCD van 60 inch voor € 444 in de pricewatch staan. Zou dat een betere koop zijn dan de eerder aangehaalde 55 inch TCL c7k van € 649? Het gaat dan even om een iets groter formaat, maar wel een minder type scherm.
Die Samsung heb ik een paar keer in een winkel gezien en dat beeld vond ik zeker beter dan de Sony die wij nu hebben.

• Hulleman
Wilagro schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:54:
Even voor de kenners.
Ik zie een Samsung standaard LCD van 60 inch voor € 444 in de pricewatch staan. Zou dat een betere koop zijn dan de eerder aangehaalde 55 inch TCL c7k van € 649? Het gaat dan even om een iets groter formaat, maar wel een minder type scherm.
Die Samsung heb ik een paar keer in een winkel gezien en dat beeld vond ik zeker beter dan de Sony die wij nu hebben.
Geen idee over welk type Samsung je het dan hebt. Even afgaande op de veel lagere prijs en grotere formaat is mijn eerste reactie absoluut nee. TCL levert sowieso veel meer bang for buck dan de grotere merken als LG, Samsung en Sony.

• Hulleman
Koldur schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:34:
[...]
Misschien gaan we wat off-topic, maar vind de vergelijking hier niet opgaan. Mini LED gaat over de techniek van het paneel zelf, met als OLED. Bij OLED zijn de verschillen veel genuanceerder tussen panelen dan bij Mini LED. FALD Mini LED is gewoon een compleet ander scherm dan niet FALD. HDR of DV staan daar helemaal los van.
Het is behoorlijk off-topic, maar jij dicht een bepaalde verwachting/kwaliteit aan Mini-LED toe wat mijn inziens niet terecht is. Even een vergelijking met QLED. Dat is ook een bepaalde techniek die Samsung voor hun LCD tv's gebruikt. Je hebt goede Samsung QLED LCD TV's, maar ook echt rampzalig slechte QLED's. Dat wil toch niet zeggen dat de rampzalig slechte (en dus budget) QLED's geen QLED tv's mogen heten. Ze gebruiken wel degelijk een quantum dot filter, maar dat wil niet zeggen dat de beeldkwaliteit goed is. Ook daar geldt, let op wat je koopt en je betaalt voor wat je krijgt.

Elke OLED is in de basis een tv met goede beeldkwaliteit. Daar betaal je dan ook voor. Je koopt geen OLED voor een budget LCD prijs. Niet elke LCD tv is een goede tv. Voor de echt goede LCD tv's die in de buurt komen van de beeldkwaliteit van OLED betaal je gewoon heel fors en vaak meer dan vergelijkbare OLED's

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 04-11-2025 17:09 ]

Pagina: 1