Welke instellingen voor een warmtepomp,buffervat,radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arretje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 13:42
Ik heb een WH-SDC0309K3E5 buitenunit, een WH-UDZ07KE5 een buffervat (alleen voor stookwater, dus niet voor douchen) van 270 liter. De installateur heeft niet de optionele PCB geïnstalleerd.
De warmtepomp voedt het buffervat, dus aanvoer en retour gaan naar het buffervat.
Aan de andere kant van het buffervat worden de radiatoren gevoed middels een WILO pomp die reageert op een kamerthermostaat.
Verder is er een buitentemperatuursensor en een temperatuursensor boven in het buffervat geplaatst.
Ik heb de boel net een week draaien. Alles werkt maar volgens mij staan er dingen niet goed ingesteld.
Want, iedere keer als de pomp draait lijkt hij dat op vol vermogen te doen (het is nu 's ochtends 10 graden buiten). De ingestelde temperatuur op het display is 43 graden (ik wil dat naar beneden brengen op de duur) maar ik zie dat de aanvoer regelmatig naar 51 graden loopt. Dat is veel meer dan ik nodig heb.
De compressor staat ook flink lawaai te maken.
Ik wil de radiatoren voeden met 40graden, retour 30graden, ervaring leert dat het ook in koude dagen zelfs nog wat lager kan. Ik heb dus voldoende radiatorvermogen.

Ik heb het vermoeden dat het buffervat niet als buffervat staat ingesteld maar kom er niet echt uit hoe ik de instellingen dan wel moet doen. Ik heb de handleiding van 56blz erbij, dus als je in je advies daarnaar verwijst moet het goed komen.

Is er iemand die me op weg kan helpen ?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat dit een Panasonic ding is?
Meestal werken parallelbuffervaten maar matig om de redenen die jij geeft: de stooklijn geeft aan wat het vat uit moet komen en de regeling moet maar proberen dat voor elkaar te krijgen terwijl het vat een onbekende menging heeft.
Geeft de sensor in het vat ook de 51 graden aan, of eerder de 43 graden die gevraagd is?
In het laatste geval kun je proberen het vat met T-stukken aan te sluiten met de sensor in het T-stuk tussen warmtepomp en afgifte. Dat zorgt voor de minste menging dus beter modulatiegedrag.

Misschien dat een Pana expert nog andere tips heeft maar dit is vrij universeel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Arretje schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:54:
Ik heb een WH-SDC0309K3E5 buitenunit, een WH-UDZ07KE5 een buffervat (alleen voor stookwater, dus niet voor douchen) van 270 liter. De installateur heeft niet de optionele PCB geïnstalleerd.
De warmtepomp voedt het buffervat, dus aanvoer en retour gaan naar het buffervat.
Aan de andere kant van het buffervat worden de radiatoren gevoed middels een WILO pomp die reageert op een kamerthermostaat.
Verder is er een buitentemperatuursensor en een temperatuursensor boven in het buffervat geplaatst.
Ik heb de boel net een week draaien. Alles werkt maar volgens mij staan er dingen niet goed ingesteld.
Want, iedere keer als de pomp draait lijkt hij dat op vol vermogen te doen (het is nu 's ochtends 10 graden buiten). De ingestelde temperatuur op het display is 43 graden (ik wil dat naar beneden brengen op de duur) maar ik zie dat de aanvoer regelmatig naar 51 graden loopt. Dat is veel meer dan ik nodig heb.
De compressor staat ook flink lawaai te maken.
Ik wil de radiatoren voeden met 40graden, retour 30graden, ervaring leert dat het ook in koude dagen zelfs nog wat lager kan. Ik heb dus voldoende radiatorvermogen.

Ik heb het vermoeden dat het buffervat niet als buffervat staat ingesteld maar kom er niet echt uit hoe ik de instellingen dan wel moet doen. Ik heb de handleiding van 56blz erbij, dus als je in je advies daarnaar verwijst moet het goed komen.

Is er iemand die me op weg kan helpen ?
Je hebt een panasonic bi block warmtepomp die tussen de aanvoer en de retour een buffervat heeft (warme aanvoer leidingen aan de bovenzijde en de koude retour leidingen aan de onderzijde).
De warmtepomp verwarmt het buffervat en heeft daarvoor een ingebouwde thermometer.
Een wilo waterpomp verwarmt de woning radiatoren, als de kamerthermostaat daarom vraagt (aan/uit regeling), met het warme water uit het buffervat.

De temperatuur van het water in het buffervat regel je via het bedieningspaneel van de warmtepomp.
Instelling is 43 graden.
Ik heb een handleiding gezocht en kom een instelling van een buffervat tegen, paragraaf 5.6
Daar staat DeltaT is maximaal 10 (is standaard 5).
Als 10 is ingesteld dan kan de aanvoer temperatuur liggen tussen 43 en 53 graden.
Ik zou eens kijken waar deze instelling op staat en eventueel verlagen naar 5.

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou je radiatoren niet voeden met 40/30 overigens, maar een lagere deltaT pakken. Ik stook hier met deltaT van 2-4 graden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Het is geen CV ketel die een lage retour wil, bij een warmtepomp is het juist andersom en wil je een lage aanvoertemperatuur.
Retour liefst niet meer dan 5 graden onder de aanvoertemperatuur, dan hoeft die compressor ook niet zo hard te rammelen om het water op temperatuur te krijgen.

• Arretje
PeteSplit schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:01:
[...]

Je hebt een panasonic bi block warmtepomp die tussen de aanvoer en de retour een buffervat heeft (warme aanvoer leidingen aan de bovenzijde en de koude retour leidingen aan de onderzijde).
De warmtepomp verwarmt het buffervat en heeft daarvoor een ingebouwde thermometer.
Een wilo waterpomp verwarmt de woning radiatoren, als de kamerthermostaat daarom vraagt (aan/uit regeling), met het warme water uit het buffervat.

De temperatuur van het water in het buffervat regel je via het bedieningspaneel van de warmtepomp.
Instelling is 43 graden.
Ik heb een handleiding gezocht en kom een instelling van een buffervat tegen, paragraaf 5.6
Daar staat DeltaT is maximaal 10 (is standaard 5).
Als 10 is ingesteld dan kan de aanvoer temperatuur liggen tussen 43 en 53 graden.
Ik zou eens kijken waar deze instelling op staat en eventueel verlagen naar 5.
Bedankt voor je antwoord, het help me al een stuk op weg.
Je situatieschets klopt helemaal.
De dT van het buffervat in $5.6 is 5. Ik vraag me nu af of dat 5 naar beneden en 5 naar boven is.
In ieder geval, ik heb de warmtepomp nu ingesteld op 41 graden en op advies van iemand anders de sensor die boven in het buffervat zat, onderin het buffervat gedaan.
De aanvoer staat nu op 47 graden en het buffervat onderin op 43 graden.
Wat me opvalt is dat de COP rond 3 is en dat lijkt me voor deze buitentemperatuur best laag. Maar dat kan natuurlijk komen doordat hij het water 47 graden maakt.
Ik vraag me af welke temperatuur de signaalgever voor de warmtepomp is.
De retour, de aanvoer of het buffervat ?

Daarnaast draait de compressor op rond 50Hz en ik vind hem best lawaaierig.

• Arretje
_JGC_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:32:
Ik zou je radiatoren niet voeden met 40/30 overigens, maar een lagere deltaT pakken. Ik stook hier met deltaT van 2-4 graden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Het is geen CV ketel die een lage retour wil, bij een warmtepomp is het juist andersom en wil je een lage aanvoertemperatuur.
Retour liefst niet meer dan 5 graden onder de aanvoertemperatuur, dan hoeft die compressor ook niet zo hard te rammelen om het water op temperatuur te krijgen.
Super tip. Ik heb heimeier ventielen en een rekenapp daarvoor en kan dat dus simpel inregelen. Ik ga dat proberen.
Overigens merk ik ook dat als ze teveel geknepen staan, de boel wat gaat suizen. Dus dat zijn dan 2 vliegen in 1 klap.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:32:
Gaat dit nog op bij hydraulische scheiding? Warmtepomp zou in principe met maximale flow en minimale delta T het buffervat kunnen verwarmen. Dan maakt de delta t van de radiatoren toch niet meer uit? Dat is toch de hele reden waarom je een parallel buffer toepast?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Arretje
Djvdb schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:07:
[...]

Gaat dit nog op bij hydraulische scheiding? Warmtepomp zou in principe met maximale flow en minimale delta T het buffervat kunnen verwarmen. Dan maakt de delta t van de radiatoren toch niet meer uit? Dat is toch de hele reden waarom je een parallel buffer toepast?
Als ik de dT van het buffervat laag heb, dan verwacht ik dat de pomp gaat pendelen. Ik heb een 7kW pomp en 270 liter buffer. Om 270 liter 1 graad in temperatuur te verhogen is 0,3kW nodig. Bij 7kW zou dat theoretisch in 3 minuten zijn. (Dat is allemaal theoretische natuurkunde).

Als de dT van de radiatoren laag is dan kan de radiator-aanvoertemp lager en de retourtemp hoger door de doorstroom te verhogen, Zo blijft de gemiddelde temperatuur ongeveer gelijk. Voordeel is dan wel dat de temp in het buffervat omlaag kan en daarmee de COP omhoog.

Dat is mijn logica, maar goed, ik ben nog lerend en sta open voor goede ideeën.

• _JGC_
  • Nu online
Djvdb schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:07:
[...]

Het vermogen van de radiator wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van de radiator. Je kunt 40/30 doen om op 35 uit te komen, maar bijvoorbeeld ook 37/33 om op hetzelfde uit te komen. Je buffer hoeft dan 3 graden minder warm gestookt te worden voor hetzelfde resultaat.

@Arretje Het klopt dat je buffervat 1 graad opwarmen maar 0,31KWh nodig heeft, maar ondertussen tap je ook nog steeds warmte uit het vat.

• Djvdb
  • Nu online
Arretje schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:17:
[...]

Als ik de dT van het buffervat laag heb, dan verwacht ik dat de pomp gaat pendelen. Ik heb een 7kW pomp en 270 liter buffer. Om 270 liter 1 graad in temperatuur te verhogen is 0,3kW nodig. Bij 7kW zou dat theoretisch in 3 minuten zijn. (Dat is allemaal theoretische natuurkunde).

Als de dT van de radiatoren laag is dan kan de radiator-aanvoertemp lager en de retourtemp hoger door de doorstroom te verhogen, Zo blijft de gemiddelde temperatuur ongeveer gelijk. Voordeel is dan wel dat de temp in het buffervat omlaag kan en daarmee de COP omhoog.

Dat is mijn logica, maar goed, ik ben nog lerend en sta open voor goede ideeën.
Waarom is de hydraulische scheiding eigenlijk toegepast? Je zou zeggen als het leidingsysteem de flow van dt5 aankan dat je dan ook prima met een kleine seriebuffer af zou kunnen. Of heb je naregeling?

• _JGC_
  • Nu online
Ik weet niet wat het minimale vermogen van die warmtepomp is, maar als je een beetje oversized radiatoren hebt hangen met voldoende waterinhoud is een buffer in zijn geheel niet nodig. Seriebuffer kost geen rendement, de buffer die je nu hebt kost je gewoon rendement.

• Arretje
_JGC_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:28:
[...]

Het vermogen van de radiator wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van de radiator. Je kunt 40/30 doen om op 35 uit te komen, maar bijvoorbeeld ook 37/33 om op hetzelfde uit te komen. Je buffer hoeft dan 3 graden minder warm gestookt te worden voor hetzelfde resultaat.

@Arretje Het klopt dat je buffervat 1 graad opwarmen maar 0,31KWh nodig heeft, maar ondertussen tap je ook nog steeds warmte uit het vat.
Omdat ik relatief weinig warmtewisseling heb, hetzij met een kleine dT hetzij met een klein debiet zal de pomp op een ander moment draaien dan de CV vraag. Maar ik ben hoe dan ook voor de suggestie om de dT te verkleinen in de radiatoren.

• Djvdb
  • Nu online
Arretje schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:52:
[...]

Omdat ik relatief weinig warmtewisseling heb, hetzij met een kleine dT hetzij met een klein debiet zal de pomp op een ander moment draaien dan de CV vraag. Maar ik ben hoe dan ook voor de suggestie om de dT te verkleinen in de radiatoren.
radiator ventilatoren toevoegen, radiatoren vergroten, convectoren (bij voorkeur twin) met ventilatoren of fancoils zijn allemaal opties om de afgifte te vergroten.

• Arretje
Ik heb alle installatie instellingen eens doorgelopen en kom een vreemd ding tegen.
De dT van de buffertank is 5, de dT tussen aanvoer en retour is 15.
Die snap ik niet helemaal.

En, ik ben vooral benieuwd welke temperatuur of dT de signaalgever is voor het starten van de pomp. Aanvoer, retour of buffer. Ik ga er even vanuit de aanvoer en retour in de binnenunit gemeten worden en dus beperkt beinvloed worden door de buffertemp.
Tenminste, ik ga er van uit dat dit niet de aanvoer en retour van de CV zijn. Daar zitten immers geen sensoren op.

• Arretje
Djvdb schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:56:
[...]

radiator ventilatoren toevoegen, radiatoren vergroten, convectoren (bij voorkeur twin) met ventilatoren of fancoils zijn allemaal opties om de afgifte te vergroten.
Ik hoef de afgifte niet te verhogen. Die is prima.

• _JGC_
  • Nu online
Denk dat je vooral zelf moet meten om erachter te komen wat er nou precies gebeurt. En dan kijken of die waarden overeen komen met wat je sturing aangeeft.

In principe regelt een warmtepomp op dT van 5 graden, dan draait zo'n machine het beste. Als die bij jou 15 graden blijkt te zijn snap ik waarom je een beroerde COP haalt en je warmtepomp lawaai maakt. Ja het is mogelijk om 15 graden dT te maken met een warmtepomp, maar die machine moet dan keihard werken.

• Arretje
_JGC_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:37:
Denk dat je vooral zelf moet meten om erachter te komen wat er nou precies gebeurt. En dan kijken of die waarden overeen komen met wat je sturing aangeeft.

In principe regelt een warmtepomp op dT van 5 graden, dan draait zo'n machine het beste. Als die bij jou 15 graden blijkt te zijn snap ik waarom je een beroerde COP haalt en je warmtepomp lawaai maakt. Ja het is mogelijk om 15 graden dT te maken met een warmtepomp, maar die machine moet dan keihard werken.
De warmtepomp voedt alleen het buffervat. Ik zie op het display de temperaturen voor retour, aanvoer en buffervat. Tussen aanvoer en retour zie ik tot nu toe geen dT van 15 graden ontstaan.
Ik krijg er pas een vinger achter als ik weet welke dT of temperatuur de WP daadwerkelijk laat aangaan.
Ik ben nu steeds die waarden aan het monitoren, misschien dat me dat wat duidelijkheid gaat geven.
Het is wel lastig dat de app die waarden niet weergeeft, alleen de aanvoer en ingestelde temp.
Dus ik moet steeds 2 verdiepingen naar boven om op de display te kijken....blijf je wel fit bij.

• Djvdb
  • Nu online
Arretje schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:59:
[...]

Ik hoef de afgifte niet te verhogen. Die is prima.
Wat bedoel je dan met warmtewisseling?

Persoonlijk zou ik er geen genoegen meenemen om met deze temperaturen al een aanvoertemperatuur van 37-40 graden nodig te hebben.

• _JGC_
  • Nu online
Djvdb schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:22:
[...]

Wat bedoel je dan met warmtewisseling?

Persoonlijk zou ik er geen genoegen meenemen om met deze temperaturen al een aanvoertemperatuur van 37-40 graden nodig te hebben.
Dat is maar net hoe je wilt verwarmen. Als je de thermostaat een slinger geeft en verwacht dat het snel warm wordt is 40 graden prima. Neem je er genoegen mee dat je verwarming een uur bezig is om een half graadje te stijgen dan kan 30 graden of nog lager ook.

• Arretje
Daar ga ik mee experimenteren.
Verder denk ik dat ik weet waarom hij steeds met een veel hogere dan de ingestelde temperatuur verwarmt.
Hij stond op "comfort" in plaats van "efficient".
Omdat hij alleen het buffervat verwarmt is efficient een stuk ....efficienter.
Dus nu even afwachten of dit brengt wat ik zoek...een stillere compressor en hogere COP.

Als dat in orde is ga ik verder kijken naar benodigde temperatuur.
Pagina: 1