Vraag

• Nfichtinger
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:24
Hi All,

Binnenkort wil ik een nieuwe tv kopen en zit te denken aan een 83inch LG G5 of Samsung S95F. Mijn situatie als volgt:

- Ik kijk veel streaming diensten (HBO, Disney, Netflix, Apple TV)
- Ik kijk heel veel sport, voornamelijk Amerikaanse wedstrijden via streaming services (MLB, NHL, NBA) denk aan 4keer per week.
- Ik heb een Sonos systeem (soundbar, 2 surround speakers en sub)
- Ik heb een budget van rond de 5k
- Ik wil de beste beeldkwaliteit (helderheid, kleuren)
- Ik zit in een relatief donker apartment, goed geïsoleerd en mijn TV hang ik op naast het balkon waar gedeeltelijk licht doorheen komt via de ramen. Wel heb ik er verduisterende gordijnen hangen die dicht kunnen
- Ik zit op 3.5m kijkafstand van mijn tv

Na wat onderzoek zag ik dat de G5 een 4 Stack Oled Panel heeft en de 95F een QD Oled Panel. Ik zag echter dat de QD oled van Samsung tot 77 inch gaat en niet 83 inch.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening en advies, gezien mijn situatie welke tv past dan het beste voor mij? Is QD oled echt veel beter dan de 4stack en moet ik wellicht 77inch nemen of is de G5 83 inch dan een betere optie?

Ik hoor het graag. Ik ben al in de winkel geweest maar vind het enorm lastig om een goede beslissing te maken.

N.

Beste antwoord (via Nfichtinger op 03-11-2025 10:54)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04

Major_ton

Shoot!

Wat hier weer goed naar voren komt is het 'zoveel mensen, zoveel meningen' aspect. Je koopt een TV vanuit eigen overweging en met je eigen situatie, wensen en eisen in het achterhoofd. Je geeft aan graag een 83" model te willen, dus dan blijft WOLED over. Uiteraard kan 77" ook op 3,5 meter, maar 65" kan dan ook en er zijn er genoeg die kleiner dan dat hebben staan. Het gaat erom wat jij wilt. Kiezen tussen een C5, G5, S90F of S95F is kiezen tussen 4 hele goede TV's. De enige echte differentiërende factor is het matte paneel van de S95F. Daar moet je van houden. Uiteraard zijn er nog zaken als processing, ondersteuning van HDR formaten en andere merk eigen dingetjes. Ik kan er een heel technisch verhaal van gaan maken, maar onderaan de streep denk ik dat een G5 het meest allround is. Even goed instellen en genieten maar.

Some infinities are bigger than others.

Alle reacties

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Check even de Best Buy Guides. In mijn ogen komt Samsung (net als op tweakers) net iets beter uit de tests. Maar is LG onder tweakers het populairst. Zelf heb ik een QD-OLED gehad van Samsung en kon niet aan het beeld wennen. Men adviseerde mij qua beeldverwerking een Sony of LG; deze komen het beste in de buurt van mijn huidige Sony tv.

• Nfichtinger
Thanks! Ik ga ernaar kijken. Er zit alleen wel een groot verschil tussen de 83-inch G5 en de 95F, want de 95F heeft bij dat formaat geen QD-OLED-paneel. Wat zou jij dan aanraden? Toch voor de 83-inch gaan, of beter iets kleiner (77-inch) maar dan wél QD-OLED met de 95F?

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Samsung ondersteunt geen Dolby Vision en zou ik alleen daarom al niet kopen, nog los van alle kwaliteitsproblemen die die tv’s hebben.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:02
De meeste HDR content met dynamische metadata is in Dolby Vision, derhalve zou ik (zoals hierboven al geschreven is) geen Samsung kopen. Dit merk heeft inderdaad last van Quality Control issues, evenals updates die gepuched worden terwijl je dit hebt uitgezet. LG heeft hier ook een handje van, zo was de helderheid van de G5 met updates verlaagt en na veel kritiek hebben ze dit weer teruggedraaid. Ook heeft dit model last van dithering, black crush en motion.

Verder zegt de HDR helderheid metingen niet alles, er zijn meerdere fabrikanten die (in het verleden) hun software zo hebben ingebouwd dat deze testpatronen herkennen en je hierdoor hogere/ betere meetwaardes krijgt. Je kunt beter naar de praktijk/ real life content kijken en vergelijken.

Met een kijkafstand van 350 cm is een 77'' imo prima.

Wanneer je de beste beeldkwaliteit wenst zou ik naar de Sony 77A95L met QD-OLED paneel kijken. Ondanks dat dit model al twee jaar op de markt is doet het in de praktijk niet onder voor bijv. de S95F en G5 met HDR content. SoC en OS zijn ook vlot. Tevens is Sony's processing class leading, wanneer je gevoelig voor motion bent en veel sport kijkt zal je hier baat bij hebben.

• Nfichtinger
Dank voor de info. Het liefst neem ik een 83inch. Dan valt de Sony af. Of denk en dat 83 inch te groot gaat zijn (mij werd geadviseerd dat dit goed kan). En de Sony is inderdaad 2 jaar oud, is er dan nu niet een betere op de markt? Ik zal mij eens verdiepen in de A95L van Sony en hem ook in de winkel bekijken.

• Nfichtinger
Maar zoals ik het goed leest adviseren jullie zeker de LG G5 ten opzichte van de Samsung S95F ongeacht welke grote je neemt 🙂

• Nfichtinger
Hoor graag nog tips van anderen die ervaring hebben met deze televisies en wat jullie aanraden 😊👍

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04
Ik ben met dezelfde keuze bezig. Ik neig naar de S95F. Met name omdat bij ons de TV tegenover een groot raam staat wat wij overdag (en in de zomer 's avonds) moeilijk volledig kunnen verduisteren. Dan is de matte afwerking met antireflectie van de Samsung voor mij een groot pluspunt. Nadeel is dan wel dat je overdag duidelijk inlevert op contrast (zwart voor grijs). Als jij meestal in een donkere kamer kijkt, dan valt dit voordeel weg. In een donkere kamer is de Samsung trouwens nog steeds een hele goede TV.
Ik denk dat het nadeel van ontbreken Dolby Vision meevalt, waarbij bijvoorbeeld Netflix steeds meer HDR10+ levert. Daarbij vraag ik me echt af of ik verschil in dynamisch vs statisch HDR überhaupt kan zien. Neemt niet weg dat ik het onbegrijpelijk vind dat Samsung op hun topmodellen niet gewoon Dolby Vision levert.
De meeste tests zijn erg enthousiast over de Samsung en hij komt regelmatig als winnaar uit de bus. Ik denk dat je over beide TV's erg tevreden zult zijn.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik geef je topic even een zetje, zodat hij beter tot z'n recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:38
Heb sinds gisteren een 65” S95F hangen. Er loopt een aanbieding via de ing puntenwinkel. Samen met een HW-Q990F soundbar kwam het op €2450. (€ 1684 voor de 65” S95F)

Na 3X LG OLED nu dus een Samsung, Gewoon 5 jaar garantie net als tegenwoordig LG dus over slechte kwaliteit vergeleken met LG waarover in dit topic gesproken wordt maak ik mij geen zorgen. 2 LG OLED TV’s zijn hier ook binnen 5 jaar defect gegaan…

Kan verder nog weinig over te TV zeggen maar de one connect box is ideaal en het matte scherm is in mijn situatie echt een uitkomst, merkte dat ik toch heel vaak de kamer overdag moest verduisteren omdat ik anders echt niets kon zien, dit is met het matte scherm van de Samsung absoluut niet nodig.

Of ik Dolby Vision ga missen durf ik niet te zeggen, steeds meer content op Netflix ondersteund HDR10+ wat aangeeft dat HDR10+ als maar belangrijker gaat worden in de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04

Major_ton

Shoot!

Wat hier weer goed naar voren komt is het 'zoveel mensen, zoveel meningen' aspect. Je koopt een TV vanuit eigen overweging en met je eigen situatie, wensen en eisen in het achterhoofd. Je geeft aan graag een 83" model te willen, dus dan blijft WOLED over. Uiteraard kan 77" ook op 3,5 meter, maar 65" kan dan ook en er zijn er genoeg die kleiner dan dat hebben staan. Het gaat erom wat jij wilt. Kiezen tussen een C5, G5, S90F of S95F is kiezen tussen 4 hele goede TV's. De enige echte differentiërende factor is het matte paneel van de S95F. Daar moet je van houden. Uiteraard zijn er nog zaken als processing, ondersteuning van HDR formaten en andere merk eigen dingetjes. Ik kan er een heel technisch verhaal van gaan maken, maar onderaan de streep denk ik dat een G5 het meest allround is. Even goed instellen en genieten maar.

Some infinities are bigger than others.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 13:26
schumi1986 schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:55:
Heb sinds gisteren een 65” S95F hangen. Er loopt een aanbieding via de ing puntenwinkel. Samen met een HW-Q990F soundbar kwam het op €2450. (€ 1684 voor de 65” S95F)

Na 3X LG OLED nu dus een Samsung, Gewoon 5 jaar garantie net als tegenwoordig LG dus over slechte kwaliteit vergeleken met LG waarover in dit topic gesproken wordt maak ik mij geen zorgen. 2 LG OLED TV’s zijn hier ook binnen 5 jaar defect gegaan…

Kan verder nog weinig over te TV zeggen maar de one connect box is ideaal en het matte scherm is in mijn situatie echt een uitkomst, merkte dat ik toch heel vaak de kamer overdag moest verduisteren omdat ik anders echt niets kon zien, dit is met het matte scherm van de Samsung absoluut niet nodig.

Of ik Dolby Vision ga missen durf ik niet te zeggen, steeds meer content op Netflix ondersteund HDR10+ wat aangeeft dat HDR10+ als maar belangrijker gaat worden in de toekomst.
Waar zie je dit in de ing app?

• Nfichtinger
Thanks, helemaal gelijk in wat betreft mijn keuze en wat ik belangrijk vindt. Ik ga binnenkort nog even langs de winkel om de twee goed te vergelijken.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:38
mxmemx schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:40:
[...]

Waar zie je dit in de ing app?
Bij ING punten, daar zoeken op Samsung.
Pagina: 1