Vraag

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:47
Hoi, ik heb een vraag waarvan ik vermoed dat het een domme vraag is, zo dom dat ik het antwoord niet met googlen kan vinden. Maar geen schaamte, hier komt ie...

Ik heb een EV die V2L ondersteund zodat je bijv een airfryer erop kan aansluiten.
Nu vroeg ik me af. In het geval van een langdurige stroomstoring, stel dat ik de hoofdschakelaar van de meterkast uitzet, en met een (zelfgemaakte) male2male stekker van de V2L naar een stopcontact/wcd ga die op dezelfde groep gaat als de koelkast. Dan is dat in principe niet anders dan een verdeeldoos toch? Toevallig zit de CV ook nog op dezelfde groep dus bij een langdurige stroomstoring zou dat soelaas kunnen brengen.

Is dit een gekke gedachte? (Zolang de hoofdschakelaar maar uit staat en er geen verbinding meer is met "grid"?)

Beste antwoord (via Robonus op 02-11-2025 18:32)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het 'niet doen' slaat alleen op de male/male stekker en de aanname dat alles veilig is als je de netschakelaar omzet.
Met een transfer switch vast ingebouwd zoals hierboven gelinkt is het idee op zich prima en vrij veilig. In je meterkast kun je dat netjes laten eindigen in een apparaatstekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IukkWMaovFDyX-J8qcFCZCmNkZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/99eNB1MxegyyQgTzdvwfm7GK.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsYHUnzFr5DjzMcS93oDsdidLwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdfRJ7eQCSOrtO1qVxyk3Xbq.jpg?f=fotoalbum_tile
zodat je SHTF zo een verlengsnoer kan aansluiten.
Het enige waar je dan tegenaan loopt is dat elke groep zo'n beetje in z'n eentje je hele huis in het donker kan zetten.
Ook opstarten zal misschien niet gaan door alle aanloopstromen, dus ik zou als procedure
* alle groepen uitzetten
* verlengsnoer eraan
* transfer switch om
* 1 voor 1 de groepen weer aan
Daarmee voorkom je dat tegelijk startende koelkasten, vriezers, ventilatoren en opladende ingangselco's van electronica etc je V2L direct overbelasten, ook als de steady state belasting onder zijn max blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 02-11-2025 21:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Allemaal op eigen risico maar als je het doet dan liever met zoiets
https://www.amazon.com.be...B09X9M8PN8?language=en_GB
Dan wordt het onmogelijk om plotseling netstroom te krijgen waar de V2L juist stroomverbruik verwacht. Ik weet niet hoeveel vermogen V2L kan leveren en wat er gebeurt als je overbelast. Ook kan het met aarding nog wel eens wat lastiger zijn dan we denken.
Je netaansluiting kan 3 fase zijn terwijl V2L enkelfase is?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Robonus schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:47:
... een (zelfgemaakte) male2male stekker
NEEEEEE!

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:36
met een (zelfgemaakte) male2male stekker van de V2L naar een stopcontact/wcd ga die op dezelfde groep gaat als de koelkast.

[...]

Is dit een gekke gedachte? (Zolang de hoofdschakelaar maar uit staat en er geen verbinding meer is met "grid"?)
Je gedachtegang is zo slecht nog niet, de uitwerking ronduit beroerd:

- Kabels met aan beide zijden een malestekker verhogen de kans op een elektrische schok
- door de stroom rechtstreeks in te te voeren op een stopcontact is er geen beveiliging tegen overbelasting en geen bescherming bij aanraking

Zo'n schakelaar als busscherski voorstelt is een betere uitwerking, die komt dan in de meterkast, direct na de hoofdschakelaar, voor alle andere componenten.

[ Voor 10% gewijzigd door FredvZ op 02-11-2025 16:14 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

Reinier

\o/

Ik heb een EV die V2L ondersteund
Ondersteunt
een (zelfgemaakte) male2male stekker
Niet doen. Gewoon niet doen.

Echt -O-

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:47
Oké, ik begrijp dat het een beroerd idee is qua veiligheid. Was inderdaad meer een gedachte experiment nu er steeds meer gehamerd wordt op zelfredzaamheid en noodpakketten, dat in een situatie zoals die Apache stroomstoring voor ca 2 dagen er een noodoplossing is om de koelkast+vriezer actief te kunnen houden. (waarvan ik er vanuit ga dat het nooit nodig zal zijn.)

Alternatief is na de V2L een haspel naar de keuken te leggen en de koelkast en vriezer daar direct op aansluiten. Auto kan ca 3kW @230v (16 Amp) leveren dus de CV zou daar ook prima bij kunnen. Centraaldoos klonk als een goeie stekkerdoos ik kon alleen niet vinden of je daarmee je meterkast om zeep helpt. Dat er absoluut geen verbinding met het net mag zijn had ik wel gevonden, maar dat kan met de 3 fasen hoofdschakelaar. Maar conclusie, niet doen, ook niet in absolute nood is duidelijk gemaakt. Bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het 'niet doen' slaat alleen op de male/male stekker en de aanname dat alles veilig is als je de netschakelaar omzet.
Met een transfer switch vast ingebouwd zoals hierboven gelinkt is het idee op zich prima en vrij veilig. In je meterkast kun je dat netjes laten eindigen in een apparaatstekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IukkWMaovFDyX-J8qcFCZCmNkZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/99eNB1MxegyyQgTzdvwfm7GK.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsYHUnzFr5DjzMcS93oDsdidLwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdfRJ7eQCSOrtO1qVxyk3Xbq.jpg?f=fotoalbum_tile
zodat je SHTF zo een verlengsnoer kan aansluiten.
Het enige waar je dan tegenaan loopt is dat elke groep zo'n beetje in z'n eentje je hele huis in het donker kan zetten.
Ook opstarten zal misschien niet gaan door alle aanloopstromen, dus ik zou als procedure
* alle groepen uitzetten
* verlengsnoer eraan
* transfer switch om
* 1 voor 1 de groepen weer aan
Daarmee voorkom je dat tegelijk startende koelkasten, vriezers, ventilatoren en opladende ingangselco's van electronica etc je V2L direct overbelasten, ook als de steady state belasting onder zijn max blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 02-11-2025 21:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
3kW @230v = (13 Amp) overigens. 16 Amp zou 3.68 kW zijn

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1