Ik ben nu bezig met alles overzetten van 7T Pro naar de Find X9 Pro....Nog volop in beginfase, en hier mijn eerste voorzichtige indrukken.
Die 7T Pro was met 6,67" al geen kleintje...maar door de afgeronde schermranden, die ik tot op heden nog steeds vervloek, hadden ook een nuttige functie: de telefoon voelde comfortabel aan in de breedte. De Find X9 Pro is fysiek niet echt veel groter, maar in de praktijk merkbaar breder.
De typische OnePlus dingetjes waar ik al jaren aan gewend was geraakt zitten ook op de Oppo. V tekenen voor de zaklamp etc. Alleen is de alertslider van de 7T Pro nu op de Oppo dus weg. Nou ja, vervangen met een knop aan de linkerkant die ik zo kan instellen dat ie hetzelfde doet als de alertslider.
Verder moet ik erg wennen aan het feit dat er een selfiecam op het scherm zit die ik niet kan verbergen.
Scherm op stand Natural met een klik op Warm maakt dat ik hetzelfde kleurbeeld heb als de 7T Pro, fijn!
Hij is vlot, en voelt gevoelsmatig extra vlot aan na de animationscales allemaal uit te zetten in de developeroptions.
Cameras nog niet geprobeerd.
De Dialer app, Contacts app, en Messages app (voor smsjes) zijn van Google, en er is geen Oppo variant

Ik ben van mening dat elke fabrikant deze apps uit eigen fabriek moet hebben, inclusief Gallery/photos, Voicerecorder, memo/notes (die heeft Oppo gelukkig wel).
De telefoon zelf oogt echt als een iPhone...en ColorOS voelt heel vertrouwd.
Wat ik in het begin wel echt vervelend vond, is dat wanneer je ergens inlogt, in een app of mobiele website, dat er altijd gevraagd werd door een of andere Google Password Manager om wachtwoorden op te slaan. Ik heb echt effe moeten zoeken welke setting dat was. Het zit dus niet waar je zou denken, bij je autofill/google account settings (waar het overigens uit stond, of mijn google account niet eens geactiveerd was).
Het staat dus bij Kayboard settings
Settings → Additional settings → Keyboard & input method → Input Assistance → Autofill service waar bij je de setting van "Google" naar "None" moet zetten. En gelukkig is de melding nu weg.
Ik heb een Anker 65W GaN oplader met een INIU kabel die 100W aankan. Dus toen ik die instak zag ik meteen SuperVOOC in beeld. Toch vond ik dat het opladen niet erg snel ging. Is verder niet erg, ik heb geen haast met opladen, maar toch.
Ik ga komende tijd gewoon mijn oude 7T Pro lader (WarpCharge 30T) uitproberen, kijken hoe lang die erover doet, en anders gewoon de Anker blijven gebruiken. Ik zie nog geen directe behoefde om een dure Google Flex 67W (die nu dus NIET meer 25 euro kost maar 60!!) of een originele Oppo SuperVOOC lader te kopen. Als ik écht later merk dat ik sneller laden nodig ga hebben, koop ik em dan wel.
De speakers ben ik overigens niet zo over te spreken. Die van de 7T Pro waren al niet denderend, en ik heb nu het idee dat ze van de Find X9 Pro eigenlijk nog wat slechter zijn, in ieder geval qua lage tonen. Misschien komt het wel omdat de hoge tonen juist wel fel zijn waardoor extra opvalt dat de lage tonen wat blikkeriger klinken. Wel een stuk minder distortion op alle frequenties, dat dan weer wel.
Bij het voor de eerste keer opstarten van de Oppo kon je kiezen om via de kabel met je oude telefoon te connecten, en guess what? Dat kon alleen met de rooie OnePlus kabel

Elke andere kabel die ik had pakte ie niet.
Maar goed, ik ben er daarna pas achter gekomen dat het overzetten van de oude naar de nieuwe telefoon bij dit initiele opstarten niet de beste methode is; het duurde 42 minuten, om vervolgens de melding te geven dat er veel niet overgezet was omdat e.e.a. niet compatible zou zijn. Dus ik dacht dat dat wel klopte omdat de 7T pro ook heel oud is.
Maar de beste methode is via de app Clone Phone. Dan gaat het via WiFi met bijna 100MB/sec en is het binnen 14 minuten geregeld en álles wordt dan overgezet. Apps plus settings worden mee overgezet, dus ik had bij Firefox al mijn favorieten gewoon terug.
Alleen NordVPN, GoogleMaps, en nog wat andere apps moest ik toch opnieuw installeren, vanwege raar gedrag. Bij GoogleMaps kon ik bijvoorbeeld dus niet meer kiezen voor "use googlemaps without account". Die optie was gewoon verdwenen. Dus er waren wel wat apps met incompatible settings, doordat de OnePlus zo oud was.
Ik had gehoopt dat ik onder de ID-verificatie uit zou komen met de bankieren app; die heb ik begin 2020 op de 7T Pro geinstalleerd zonder ID-verificatie, en ik hoopte dat het toevoegen van een nieuwe telefoon via internet/web bankieren kon zonder ID-verificatie omdat ik dan al ingelogd zou zijn en alles. Maar nee dus, ze blijven hardnekkig vragen om een ID kaart/rijbewijs/paspoort, eerst met de camera scannen en daarna via NFC. Er is dus geen methode meer om eronderuit te komen, dus ik ben maar overstag gegaan...
Als laatste: ik was echt effe bang dat ik het hele YouTube Revanced proces weer opnieuw moest gaan doen, maar met de Clone Phone is alles gewoon 1 op 1 overgezet en het werkte meteen, dus yay!
Komend weekend wat meer mee stoeien, en dan simkaart omwisselen als ik het gevoel heb dat het allemaal goed is.