Vloerverwarming geinstalleerd maar CV systeem goed inregelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• magrec
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 21:49
Een week geleden heb ik een vloerverwarming latern installeren. Installatie lijkt goed te zijn gegaan maar nu de vloerverwarming draait en ik weer warmte vraag in mijn huis krijg ik de benedenverdieping nog niet echt lekker warm. Ik ben van flink wat radiatoren (begane grond en 1e verdieping) teruggegaan naar 3 radiatoren op de 1e verdieping en nu gaat mijn CV dus pendelen.

Ik zie dat mijn ATAG E244EC even een verschil heeft tussen aanvoer en retour maar de retourtemperatuur vliegt vrij snel omhoog en de CV slaat af. Temperatuur daalt en daarna slaat de CV weer aan. Nu bleek in 1e instantie dat van de 3 radiatoren er maar 1 openstond. Van de 2e radiator stond het vloerventiel dicht dus die staat nu ook open en ik vermoed dat mijn aannemer radiator 3 nog ergens heeft dicht gezet. Daarnaast heb ik het vermogen van mijn ketel omlaag gezet en de pomp snelheid iets aangepast. Nu duurt het al iets langer voor de retourtemperatuur te hoog wordt. Wat is nu het handigst wat ik kan doen?

A ) 3e radiator aansluiten en kijken wat dat voor effect heeft?
B ) 3e radiator aansluiten en e.e.a. waterzijdig proberen in te regelen?
C ) Ik heb ooit het huis gekocht en de TOON thermostaat overgenomen, die kan met opentherm werken, de ATAG ketel kan dat ook, draden van de thermostaat omwisselen van de aan/uit stekker naar de Opentherm stekker en TOON de boel laten moduleren?

Ik heb eigenlijk bij voorkeur geen radiatoren aan op de slaapkamer maar als dat moet om de retourtemperatuur laag te krijgen dan wel graag met zo min mogelijk "warmte".

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:48
Klinkt niet echt als een strak plan om je cv met alleen de vvw te willen gebruiken….. je hebt al snel water dat te warm is voor je vvw en waar laat je dat dan.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 31-10-2025 10:17 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat de vloerverwarming wel open?
En op de goede temperatuur?
Zit er nog lucht in? Foto van de vloerverwarming kan ook wat meer duidelijkheid geven.

Please state the nature of the technical emergency

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:56
foto's gaan helpen.

Zonder Bypass bij het verdeelblok zal je ketel gaan pendelen, mits je radiatoren openzet.

Welke temperatuur heb je ingesteld op de thermostaatknop van de vloerverwarming? (en ik lees een week geleden: heb je wel opstart protocol gevolgd ?)

Gwindorian's Diablo Profiel

• magrec
Opstookprotocol is alleen voor de vloerenlegger... Thermostaat staat op 35 graden en die temperatuur komt ook bij de pomp alleen dus voor een hele korte duur. .

De twee radiatoren (bloedheet in de slaapkamers) staan al open maar tot op heden blijft de CV uitvallen doordat de warmte niet weg kan. Bypass bij de verdeler is aanwezig, die draagt bij aan de hoge retourtemperatuur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@magrec Wie heeft de aanpassingen aan de warmteafgifte gepland (vloerverwarming en verwijderen radiatoren)? Deze partij is volgens mij in eerste instantie voor het correcte waterzijdig balanceren verantwoordelijk. Hierbij hoort ook de vloerverwarming (bypass) en de ketel weer passend inregelen (vermogen sterk verlagen, maximale temperatuur evtl. ook), doorstroming (circulatiepompen) checken van cv-ketel en vloerverwarming - flowmeters van de diverse lussen checken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• magrec
Mijn aannemer die heeft een WARP systeem geplaatst. Heb net nog een ontluchtingsronde gedaan en de flow in de vloerverwarming lijkt nu goed te gaan. CV pendelt nog wel dat ga ik dan toch maar met de aannemer afstemmen.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:56
magrec schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:03:
Mijn aannemer die heeft een WARP systeem geplaatst. Heb net nog een ontluchtingsronde gedaan en de flow in de vloerverwarming lijkt nu goed te gaan. CV pendelt nog wel dat ga ik dan toch maar met de aannemer afstemmen.
Ah WARP, dan ben je niet de enige op het forum :)
hier een soortgelijk topic

Gwindorian's Diablo Profiel

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
magrec schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:03:
Mijn aannemer die heeft een WARP systeem geplaatst.
Welk systeem exact? En hoe precies?
Er zijn nogal wat varianten mogelijk met WARP.

• magrec
TheGhostInc schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Welk systeem exact? En hoe precies?
Er zijn nogal wat varianten mogelijk met WARP.
Natbouw over ongeveer 50m2, zoals gezegd blijf ik nu wel flow houden op de vloerverwarming en de aanvoer blijft 35 graden over de leidingen tussen het pendelen door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYwjJvhQAOSTL9QoMF7ARyp1YIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGv6zJs54R9BQQLe3rAA2Mhg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1