Pendelen en hoog gasverbruik WARP vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01 20:23
Ik heb in september een nieuw WARP vloerverwarming systeem aan laten leggen en in gebruik genomen.
Mijn woning is een 2/1 kapper uit 1993 met 50 m2 begane grond vloer met WARP vloerverwarming als hoofdverwarming, zonder radiatoren. 1e verdieping 3 slaapkamers met radiatoren en badkamer met vloerverwarming middels een RTL ventiel op de retourleiding. Alle ramen dubbel glas 1993, m.u.v. nieuwe schuifpui HR ++ glas.
De ketel is een Vaillant Ecotech Pro combi ketel uit 2015, niet nieuw maar ook nog niet per se aan vervanging toe lijkt mij.
Het gasverbruik in de afgelopen jaren met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming bedroeg tussen 750 en 900 m3 per jaar voor 2 personen, incl. warm water badkamer en koken, warm water keuken dmv Quooker kraan. Behoorlijk zuinig dus. Koken doen we inmiddels met inductie, dus nog minder verbruik was de verwachting.
Bij het ingebruik nemen van de vloerverwarming begon de ketel meteen te pendelen en ging even later in storing omdat de radiatoren boven dicht stonden en er onvoldoende flow overbleef voor de ketel om de geproduceerde warmte alleen in de vloerverwarming kwijt te kunnen.
Er is geen extra bypass in het systeem geplaatst en daarom staan nu de radiatoren boven een beetje open om zodoende als bypass te fungeren.
Op aanraden van een CV monteur heb ik het vermogen van de ketel van 24kW teruggebracht naar 15kW en de keteltemperatuur op van 60 weer op 70 graden gezet. De branderwachttijd, standaard instelling 20 min. Is teruggezet naar 5 min en de pompnalooptijd van 5 naar 3 min. Het vloerverwarmingventiel staat op 4, wat overeenkomt met 40 graden.
De thermostaat stond standaard op keuzestand 0: moduleren maar dan blijft de ketel pendelen en komt de keteltemperatuur nooit boven de 40 graden en blijft tussen de 25-35 graden pendelen. Als ik de thermostaat (Vaillant VRT 50) op keuzestand 1: aan/uit zet, pendelt de ketel nauwelijks en brandt vrijwel continu door en wordt het water warmer dan 50 graden. Ik begrijp niet hoe dit kan, je zou verwachten dat de retourtemperatuur bij aan/uit regeling hoger zou blijven omdat de ketel niet moduleert en juist eerder pendelen zou veroorzaken.
Als ik het gasverbruik van de maand oktober vergelijk met oktober 2023, dan valt op dat dit is verdubbeld, van 2-3 m3 naar 5-6 m3 per dag bij een temperatuurverhoging van maximaal 2 graden, van 17 graden in de ochtend naar 19 graden rond de middag en de rest van de dag. Ik kan dit hogere verbruik niet verklaren.
Heeft dit te maken met de aan/uit aansturing of zijn er misschien andere oorzaken waar dit aan zou kunnen liggen? Zijn er andere tips die mij kunnen helpen dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 18:00
Over hoeveel m2 gaat het? En is die warp met 14mm buis? Wel hoh 100 gelegd?

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Waarom 60? (of 70 for that matter)
Zet hem gewoon eens op 40.

Als je ketel 60 maakt, en je verdeler zegt: ho ho... max 40 hier naar binnen, dan komt het water weer te heet retour in je ketel en treedt de storing in. (als je radiatoren dicht staan)

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 07-11-2024 16:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Heb je foto's van verdelers?

Wat betreft het meerverbruik: eind oktober en begin november zijn fors kouder dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Even simpel geredeneerd; die extra m³ gas is in warmte omgezet.., maar met vloerverwarming stook je gedeeltelijk ook onder liggende ruimte, een kanaalvloer-plaat is tegenwoordig zeer goed geïsoleerd: EPS van 132mm, 152mm of zelfs 212mm dik (200mm beton dikte; VBI https://vbi.nl/wp-content...solatieplaatvloer_200.pdf
Als die isolatie dikte van jou huis maar 8cm is weet ik wel waar die warmte blijft: in de kruipruimte! die -als het goed is- met de buitenlucht geventileerd is...
Bedenk dat isolatie de transport van warmte-energie vertraagt.. het houd het niet tegen.

Dat pendelen is een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 07-11-2024 20:18 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsnjto1uU53eDO5tGJ6a5JVUJ94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6tjUAARF6sxZvYKqzEyiXg6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9B_eWZzk0aB-IpEOyUktk-ahoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHTVcddO8PD6q6nqgpk2FTKo.jpg?f=fotoalbum_largeHet gaat om totaal 50m2 Warp Speetile, 10 mm buis, h.o.h. 75 mm, totaal 15 groepen, totaal 670 mtr. buis, ligt direct (5 mm egaline) onder pvc vloer,
Keteltemperatuur op 40 graden gaat niet werken omdat het systeem daardoor te traag werkt en niet op temperatuur komt.
Warm aanvoerwater wordt in de verdeler bijgemengd bij kouder retourwater en gaat opnieuw de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zit de WARP-verdeler goed aangesloten?

Waarop staat thermostaatkraan van vloerverwarming op ingesteld? Zie witte knop linker aanvoer leiding van CV-ketel
Is rode kraan ook aanvoer (warm) van CV-ketel en blauw retour (kouder).
De mengpomp op stand 31 Watt vind ik wel erg hoog, maar ik heb geen ervaring met zulke dunne leidingen.
Wat voor deltaT haal je over de vloer?
Wat voor deltaT haal je over de aansluitingen CV-ketel bij de verdeler WARP?
Maak je gebruik van een pompschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Overigens is vloerverwarming een ideaal moment om over te stappen naar een warmtepomp 8) Maar daar moet je zelf wel aan toe zijn en het willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:08:
Overigens is vloerverwarming een ideaal moment om over te stappen naar een warmtepomp 8) Maar daar moet je zelf wel aan toe zijn en het willen.
Jup pomp eruit en ketel eruit wp erin en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2j4O2peTw08o_tfaMvSv5ptAak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVABEok05npE0oN8HFAayQB0.jpg?f=fotoalbum_large

Draait op 27 graden nu maar zou nog lager kunnen.
100m2

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 07-11-2024 23:11 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 18:00
Je vloerverwarming geeft een 60watt per m2 af. Dus totaal een 3kw. Als je ketel 15kw is. Is id je ketel gewoon te groot voor je systeem. Of je temp lager zetten kijken wat er dan gebeurt of boven een radiator vol open zetten met verloren warmte dan

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:49
Oktober 2023 was een stuk warmer dan 2024 (122 vs 153 graaddagen). Verder is de retourtemperatuur van je CV bepalend voor het rendement, waarbij de grootste winst zit om deze ergens onder de 58°C graden te krijgen omdat daar het HR werkingsgebied van je ketel begint. Hoe lager de retourtemperatuur hoe hoger het rendement. Bij een instelling van 70°C zit je daar waarschijnlijk boven.

Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38
Cv ketel eruit en warmtepomp erin.

Ik zie dat de pomp op de verdeler op stand 3 staat, is dat standaard zo ?

Speetile heeft een geadviseerd debiet van 75 l p/h, nu zie ik ook de foto's veel meer.
Gecombineerde groepen zet je de flow meter op 2.5 liter en enkele groepen op 1.25 liter.

Ketel inderdaad op 70 aanvoer zetten, en verder kan je nog spelen met inregel ventiel die links op de verdeler zit, waar de aanvoer leiding op de verdeler zit.

[ Voor 86% gewijzigd door Ramon_1984 op 08-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

MarceltT schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:20:

Keteltemperatuur op 40 graden gaat niet werken omdat het systeem daardoor te traag werkt en niet op temperatuur komt.
so?
Dan kan alles daarna toch gewoon lekker pruttelen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
Dre schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:06:
Zit de WARP-verdeler goed aangesloten?

Waarop staat thermostaatkraan van vloerverwarming op ingesteld? Zie witte knop linker aanvoer leiding van CV-ketel
Is rode kraan ook aanvoer (warm) van CV-ketel en blauw retour (kouder).
De mengpomp op stand 31 Watt vind ik wel erg hoog, maar ik heb geen ervaring met zulke dunne leidingen.
Wat voor deltaT haal je over de vloer?
Wat voor deltaT haal je over de aansluitingen CV-ketel bij de verdeler WARP?
Maak je gebruik van een pompschakelaar?
De thermostaatkraan staat op stand 4, wat overeenkomt met 35- 40 gr.C. op de thermometer
Aanvoer en retour zijn goed aangesloten.
De pomp is A label en dan wordt een pompschakelaar niet geadviseerd. Heb ik wel liggen dus zou ik kunnen proberen. Pomp stand 3 wordt door Warp geadviseerd.
Het probleem is niet dat de vloer niet warm wordt, maar ik vind het gasverbruik opvallend hoog voor een ruimtetemperatuurverhoging van 2 gr. C en wacht met spanning af wat het verbruik zal zijn als het echt kouder wordt.
Wat de isolatie van dekvloer betreft; 8 cm is idd. niet erg dik, maar in de vorige situatie in hetzelfde huis met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming was het verbruik een stuk minder; een vergelijking van de eerste dagen van november 2023 en dit jaar:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHf7YkQmErLKBp-a9QyzKVGQINM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpqTwcxM7E7zJrd0SVpflCCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IbCD66u1ErLQ-QzLDzHpenbWEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLRQmEJ43mELpSvdeMRsASOV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Nogmaals: de eerste week van deze november was kouder dan vorig jaar.

Je verbruik eerste week november 2024: 0.38m3 per graaddag.
Je verbruik november 2023: 0.38m3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
Dat klinkt als hetzelfde verbruik, gelukkig!
Kun je me uitleggen hoe ik die graaddagen kan vinden of berekenen?
Ik zou nog graag een antwoord vinden op de vraag hoe het kan dat mijn ketel pendelt als de thermostaat moduleert en continu brandt als de instelling aan/uit is en welke ketelinstellingen een maximaal rendement opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
Moduleren is geen pendelen, al lijkt het er veel op.
Wil je 100% dan 100% aan
50% is 5sec aan en 5 sec uit
20% is 2 aan / 2 uit enz.

Aan uit is aan zolang de kamertemperatuur te laag is aan. Anders uit.

Door je vloerverdeler, moet je met hoge temperatuur aankomen.
Zelf heb ik toen de pomp eruit gegooid en met max 40C de ketel laten pendelen.
Na een jaar vervangen door WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:31
50m2 vloerverwarming kan MAXIMAAL 5kw warmte afgeven. Dus direct ketelvermogen zo laag als mogelijk instellen, dat scheelt al veel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
MarceltT schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:15:
Dat klinkt als hetzelfde verbruik, gelukkig!
Kun je me uitleggen hoe ik die graaddagen kan vinden of berekenen?
Ik zou nog graag een antwoord vinden op de vraag hoe het kan dat mijn ketel pendelt als de thermostaat moduleert en continu brandt als de instelling aan/uit is en welke ketelinstellingen een maximaal rendement opleveren.
Zie het topic dat ik eerder linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
Ik kom nog even terug op mijn vragen en de gegeven antwoorden in deze oudere discussie.

Inmiddels heb ik de WARP vloerverwarming twee volle maanden in bedrijf gehad en kan ik op basis van gasverbruik en graaddagen een vergelijking maken met de situatie voorheen, waarin ik vloerverwarming als bijverwarming en radiatoren gebruikte.

Stookgrens en binnentemp. beide op 18 gr. C. Alleen vloerverwarming op begane grond, boven radiatoren nauwelijks of niet open.
Totale opp. vloerverwarming ong. 55 m2. 2/1 kap woning 1993, dak, spouw vloer isolatie, dubbel glas alles standaard.

Verbruik november 2023: 126,40 m3, graaddagen: 358,49 = 0,35 m3/grdg.
Verbruik december 2023: 155,77 m3, graaddagen: 402,82 = 0,38 m3/grdg
Verbruik november 2024: 154,28 m3, graaddagen: 385,99 = 0,40 m3/grdg
Verbruik december 2024: 191,88 m3, graaddagen: 437,03 = 0,44 m3/grdg

Dit is toch 10% toename in het gasverbruik terwijl ik eigenlijk een daling had verwacht omdat vloerverwarming zuiniger behoort te zijn en we ook niet meer op gas koken. Verder alleen nog w.w. voor douchen, 2 personen.
De Vaillant VRT thermostaat staat op 18, de ruimtetemp. bereikt dan tegen de middag 19gr. C.
Nachtverlaging om 22.00 u. naar 17, dan is het ‘s morgens nog 18 en hoeft de ketel maar 1 gr. op te stoken.

Als ik de thermostaat op stand 0, moduleren, zet en alle radiatoren boven dichtdraai, begint de ketel te pendelen omdat deze de warmte onvoldoende kwijt kan naar de vloerverwarming. (keteltemp 60, vermogen terug van 24 naar 15 kW) en er is geen extra bypass geïnstalleerd. Wel heeft de ketel een ingebouwde eigen bypass volgens de beschrijving. Door het constante pendelen warmt de ruimte dan maar heel langzaam op.

Als ik dan de thermostaat op stand 1, aan/uit zet en de radiatoren dicht laat, pendelt de ketel in het geheel niet maar lijkt wel te moduleren en warmt de ruimte normaal op. Ik begrijp niet hoe dit werkt en ik ben benieuwd wie hierop inhoudelijk kan reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

@MarceltT Ik zou persoonlijk een warmtepomp erin mieteren, maar dat is geen antwoord op je vraag.

10% toename vind ik erg plausibel in combinatie met geringe vloerisolatie. Koken op gas is maar een fractie van je gasverbruik, normaliter.

Over het pendelen; hoeveel mm zijn de leidingen vanaf de verdeler naar de ketel, en welk materiaal?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
De leidingen zijn van kunststof, 25 mm, geïsoleerd en 5 m. lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De by-pass in de ketel helemaal dichtzetten en in het systeem een by-pass opnemen het liefst zo ver mogelijk van de ketel.
Vermogen lager zetten (begin op het minimum, je kan altijd verhogen) en kijken waar de pompsnelheid op staat.

Alle goed bedoelde warmtepomp adviezen negeren.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1