Advies gevraagd over hanglamp

Pagina: 1
Acties:

• CharlydaSilva
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-11 16:06
Hallo allen,

Wij hebben net een verbouwing achter de rug waarbij oa onze eettafel op een andere plek is gekomen. Daar is een nieuw lichtpunt gemaakt. We hebben inmiddels een hanglamp gevonden die nu boven de tafel moet komen.

Ik ben gewend dat er altijd een centraaldoos is waar je een lamp op kan aansluiten. Dat is nu niet het geval. Ik ben verre van een ervaren klusser maar vind dit iets dat ik zelf zou moeten kunnen, alleen heb even wat hulp nodig.

Zie foto's voor de situatie en de lamp die ik moet aansluiten. Hoe pak ik dit aan? Kan iemand mij dat stap voor stap uitleggen?

Mijn dank is groot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ko3MFBNkNk9HnNqrKxiyNLPas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CamMyh3jCApR02LRzTAQaWpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8Nl7nBGxkHU290ykXncVkWQGsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwvKDepUrWhkw4Af14amrJTx.jpg?f=fotoalbum_large

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:41
De bruine draad aan de L in de lamp, de blauwe draad aan de andere kant. Aardedraad in het midden (maar lijkt me niet echt nodig).

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:29
Hebben ze niet gewoon over de centraaldoos heen geplamuurd?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24
1) Je schroeft eerst de zilverkleurige houder van het zwarte deel van de lamp af. Deze moet je op de gewenste plek op je plafond bevestigen. 2 gaten boren, pluggen erin en vastschroeven.
2) Daarna haal je de spanning van de lamp eraf en haal je de wago-klemmen van de draden aan het plafond eraf.
3) De bruine draad gaat in de L van het kroonsteentje van je hanglamp en de blauwe draad in de N.
(Ik had wel een aarde-draad tussen het kroonsteentje en de metalen(?) kap van de lamp verwacht, deze zou je de groen-gele draad uit je plafond ook op het kroonsteentje van de hanglamp (middelste aansluiting) aansluiten.
4) Monteer de hanglamp aan de zilverkleurige houder aan het plafond
5) Spanning er weer op. Fingers crossed.
6) Tadaaaaaaa!!

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 30-10-2025 14:19 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
Denk dat TS bedoeld hoe de lamp zelf aan het plafond te bevestigen, niet hoe hij deze aan moet sluiten.
Er zullen gaten in het plafond geboord moeten worden, maar wanneer je niet weet hoe/waar de leiding loopt dan loop je enigszins een risico wanneer je lukraak gaat boren.
Maar dat zou je met zoiets vooraf kunnen checken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CappieL
Yaksa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:37:
Denk dat TS bedoeld hoe de lamp zelf aan het plafond te bevestigen, niet hoe hij deze aan moet sluiten.
Er zullen gaten in het plafond geboord moeten worden, maar wanneer je niet weet hoe/waar de leiding loopt dan loop je enigszins een risico wanneer je lukraak gaat boren.
Maar dat zou je met zoiets vooraf kunnen checken.
Het lijkt mij er ook op dat de afstand tussen de 2 gaten van de ophangbeugel groter is dan de steek van een standaard centraaldoos. TS zal nieuwe gaten moeten maken.
Met een beetje geluk boor je niet door de elektrabuis heen, maar met een detector kun je de kans op falen verkleinen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
CappieL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:42:
[...]Het lijkt mij er ook op dat de afstand tussen de 2 gaten van de ophangbeugel groter is dan de steek van een standaard centraaldoos. TS zal nieuwe gaten moeten maken.
Met een beetje geluk boor je niet door de elektrabuis heen, maar met een detector kun je de kans op falen verkleinen.
Is dat niet exact hetzelfde als wat ik al opperde?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CharlydaSilva
Dank voor de reacties, erg nuttig. Er is niet over de centraaldoos gestuct, is echt een nieuwe aansluiting. Ik weet waar de stroomkabel vandaan komt, en hoe die loopt, dus met boren moet dat goed komen.
Suffe vraag nog misschien, maar ik neem aan dat ik de zwarte kabel/draden die uit het plafond komen moet strippen/inkorten?

• CappieL
Yaksa schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Is dat niet exact hetzelfde als wat ik al opperde?
Ik had eigenlijk @NESFreak moeten quoten, sorry.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:38
Je hoeft hem niet in te korten als het in de voet van de lamp past.
Anders kan je hem wel inkorten inderdaad.

Ps- gebruik goeie pluggen, je wilt niet dat lamp naar beneden dondert. Wat voor plafond is dit?

• CappieL
CharlydaSilva schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:49:
Dank voor de reacties, erg nuttig. Er is niet over de centraaldoos gestuct, is echt een nieuwe aansluiting. Ik weet waar de stroomkabel vandaan komt, en hoe die loopt, dus met boren moet dat goed komen.
Suffe vraag nog misschien, maar ik neem aan dat ik de zwarte kabel/draden die uit het plafond komen moet strippen/inkorten?
Ik zou de zwarte kabel niet proberen in te korten, wellicht een stukje van de bruine en de blauwe draad.
Zoals hierboven al is gezegd, probeer de zwarte kabel in de plafondkap weg te werken.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:53
Ik zou wanneer mogelijk geen enkele kabel inkorten. Die kabel uit het plafond trek je niet even opnieuw als die te kort is geworden door te drastisch inkort werk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
Slordig dat er niet even een doosje in is gezet.
Maar dat veranderd niet zoveel aan hoe te monteren, uit die doos zouden vergelijkbare draden komen.
De extra lengte kun je gewoon kwijt in die kap, ruim zat.

Dus gewoon aansluiten zoals in eerdere posts hierboven gadviseerd.

• CharlydaSilva
99ruud99 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:51:
Je hoeft hem niet in te korten als het in de voet van de lamp past.
Anders kan je hem wel inkorten inderdaad.

Ps- gebruik goeie pluggen, je wilt niet dat lamp naar beneden dondert. Wat voor plafond is dit?
Beton. Er zijn pluggen en schroeven meegeleverd met de lamp, dus neem aan dat die voldoen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar is de centraaldoos nu wel of niet weggesmeerd? Het is wel handig als je daar in kan kijken hoe de aansluitingen vertakken zodat je weet waar je kan boren voor de beugel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:53

Mystikal

It never hurts to help!

Alsnog een doos erin zetten kan natuurlijk ook? Maar is wat complexer, maar wel meer toekomstbestendig.

Basement Bios ---- Exo-S

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:53
Euh... als het beton is en je hebt alleen een kabeltje dan hebben ze ofwel erg dik gesmeerd om het kabeltje weg te smeren of de kabel komt van boven dwars door je betonvloer. Beiden onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat er geen doos zit? Of is het een kanaalplaatvloer en hebben ze een kabeltje door één van de kanalen gefreubeld? Dat zou best knap zijn en vereist serieuze vis-capaciteiten ;)

• CharlydaSilva
Nee, er is een sleuf gefreesd in het beton, vanaf een bestaand lichtpunt verderop in het plafond (hopelijk duidelijk genoeg zo).

• CharlydaSilva
Had nog een fotootje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY7S4679b4kG5SSnf2Jwe2WuQq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU0bg01D6nWhhQZa26uvm016.jpg?f=fotoalbum_large

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
En ligt die 230V kabel dan gewoon kaal in die gleuf? Geen buis er om heen?

Dus wat als je ooit een breuk in die leiding krijgt, dan kan je die kabel niet vervangen?

(niet dat dat iets met je oorspronkelijke vraag te maken heeft, maar als het antwoord op de laatste vraag "klopt" is, dan heb ik wel een mening over degene die dit zo heeft aangelegd...)

[ Voor 36% gewijzigd door vanaalten op 30-10-2025 15:48 ]

• CharlydaSilva
Klopt.

Maar waardoor zou er een breuk kunnen ontstaan dan?

• CappieL
Ik kan er zo 2 noemen: Je moet nog 2 gaten boren om de lamp op te hangen...
Beetje flauw, maar onderhoud-technisch is het niet heel handig

[ Voor 34% gewijzigd door CappieL op 30-10-2025 15:56 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zo mag het niet eens.. erg bijzonder.

• CharlydaSilva
Tja, als niet-techneut heb ik hier natuurlijk geen verstand van. Beetje te laat om nog werk van te maken.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het door een elektricien gedaan is dan had hij het niet zo mogen achterlaten. Die is wél verplicht volgens de geldende normen te werken.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-11 10:32
Ik denk niet dat ts nog iets aan de plaatsing van de kabel kan veranderen.

Gewoon lampje op de gewenste plek hangen, niet door de kabel boren, gaatje in de zijkant van je voet boren, kabel erdoor, kroonsteentje aansluiten en overlengte kabel zo veel mogelijk in de voet van de lamp stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sgrovert op 30-10-2025 16:16 ]

Lost In Music

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13

aap

Sgrovert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:15:
...gewoon lampje op de gewenste plek hangen, niet door de kabel boren, gaatje in de zijkant van je voet boren, kabel erdoor,
Je gaat toch niet een gat in de zijkant maken? Aannemende dat de lamp midden op het plafond moet komen.

De beugel zo plaatsen dat het snoer uit het plafond kotm grofweg midden tussen de schroefgaten. En dan komt de kabel dus van bovenaf in de lamp binnen en kun je de voet zo laten als hij is.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:34
Netjes is anders, maar soms heb je er mee te dealen.
Inderdaad wat @Yaksa en @CappieL opperen:
Omdat de lamp toch best wel een deel van je plafond zal afdekken, kun je proberen om te kijken of er een doosje onder zit.
Indien wel; kun je 1 schroef daarvan gebruiken, mits lang genoeg en zet je de andere kant vast middels gat boren, plug en vastschroeven.
Indien Niet; is je gat iets groter, en kies je zelf 2 boorpunten.

Aangezien je de foto hebt neem ik aan dat je dan weet waar de kabel langs loopt, zorg dat je niet in de kabel boort :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• CharlydaSilva
aap schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Je gaat toch niet een gat in de zijkant maken? Aannemende dat de lamp midden op het plafond moet komen.

De beugel zo plaatsen dat het snoer uit het plafond kotm grofweg midden tussen de schroefgaten. En dan komt de kabel dus van bovenaf in de lamp binnen en kun je de voet zo laten als hij is.
Klopt, dat was inderdaad ook mijn bedoeling.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-11 10:32
aap schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had gelezen dat het lichtpunt niet op de goede plek zit. Dan moet je het snoer verslepen en van dd zijkant invoeren

Lost In Music

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit moet in een buis, en voor latere terugvindbaarheid is het ook fijn als de buis netjes haaks door de woning loopt (maw parallel aan de wanden). Dit zou ik thuis op mijn zolder niet eens in elkaar zetten zo.

Als dit betaald werk is zou ik hier eigenlijk wel gewoon een punt van maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44
CharlydaSilva schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:04:
[...]
Beton. Er zijn pluggen en schroeven meegeleverd met de lamp, dus neem aan dat die voldoen.
Maak wel eerst de gaten met een kleinere diameter boor dan de pluggen. Beetje beweging van de boormachine en het gat is al snel groter dan je nodig hebt. Erg vervelend als de pluggen er vrij los in zitten of dat je iets moet verzinnen om te grote gaten op te lossen.

let the past be the past.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21

Vliegvlug

Flight Simple

Komt op mij toch over alsof er een inbouwdoos aan het eind zit vanwege het grotere ronde gat en de oranje kleur die ik daar in zie, doet me denken aan het deksel van een ABB MD4050 inbouwdoos ABB MD4050 - Inbouwdoos
Maar ik kan dat niet echt rijmen met vervolgens gewoon een standaard huishoudkabel in een sleuf in het plafond stoppen. :?

Wat voor een vloer heb je eigenlijk voor die verdieping?
In mijn kanaalplaat vloer is het absoluut niet de bedoeling om aan de onderkant sleuven te gaan frezen.

Misschien dat het in jouw geval om een ander soort vloer gaat waar dat wel mag maar zou dat wel navragen.
In de bouwtekening van je huis kan je de type vloer vinden en waarschijnlijk ook de leverancier.
Ik kon 30 jaar na de bouw nog bij VBI terecht voor advies van hun tekenkamer over waar het mogelijk was om veilig gaten voor ventilatieventielen te boren in de vloer. (y).
Maar anders kan je advies vragen aan een constructeur of een indicatie van een bevriende aannemer om een beetje gevoel te krijgen of dit oké is.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21

Vliegvlug

Flight Simple

SPee schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Maak wel eerst de gaten met een kleinere diameter boor dan de pluggen. Beetje beweging van de boormachine en het gat is al snel groter dan je nodig hebt. Erg vervelend als de pluggen er vrij los in zitten of dat je iets moet verzinnen om te grote gaten op te lossen.
In beton gebeurt dat juist niet snel en is toch best lastig om als je een 5mm gat geboord hebt hier een 6mm plug in te krijgen ;)
En juist een gat daarna opboren is vragen om problemen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
CharlydaSilva schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:53:
Klopt.

Maar waardoor zou er een breuk kunnen ontstaan dan?
Elke keer als je aan deze kabel komt, bijvoorbeeld om een andere lamp op te hangen of zo, beweegt 'ie en loop je kans dat er breukjes in de kabel komen. Zeker als het massieve aders zijn (kan ik van de foto's niet zo beoordelen) zal het gevoeliger voor breuken zijn.

En dan zal je nu denken "hoe vaak doe ik dat nou, wat zeurt die vanaalten toch" - maar dit soort bekabeling leg je niet voor een paar jaar maar voor enkele decennia aan. Dan wil je dat het op een goede manier aangelegd is maar ook dat je het in geval van problemen nog goed kan oplossen. Zodra deze kabel ergens een breuk heeft (en daar waar 'ie net uit het plafond komt is meest waarschijnlijk) heb je er niets meer aan, zit het in de weg en kan je het niet vervangen of repareren.

Daarnaast: een electricien die dit soort dingen op deze manier aanlegt - daar heb ik meteen flink wantrouwen voor. Ik zou AL het werk wat hij gedaan heeft niet meer vertrouwen. Dit is niet iemand die goed en netjes wil werken maar iemand die OF onvoldoende verstand van zaken heeft, OF snel geld wil verdienen.

• CharlydaSilva
Wat voor een vloer heb je eigenlijk voor die verdieping?
In mijn kanaalplaat vloer is het absoluut niet de bedoeling om aan de onderkant sleuven te gaan frezen.

Zou ik na moeten kijken, weet wel dat het tunnelbouw is
Pagina: 1