Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Homelab bouwen dat deels kan gebruikt worden als sandbox om te experimenteren met docker, kubernetes, ai agents en opensource llm's en anderzijds ook voor productivity (fileserver, evt mailserver)
Ik heb al een desktop voor administratie en fotobewerking. Ik merk echter dat als ik wil experimenteren met docker, coding, ai agents dat dit een rommeltje maakt van de desktop, daarom dat ik evt wil kijken naar nieuwe hardware waarin ik kan experimenteren/leren. Tegelijk wil ik evt ook kijken om een opensource LLM te installeren die uit mijn fileserver data kan halen, samenvatten etc. Een vm opzetten met windows ad behoort ook tot de mogelijkheden
Software denk ik als basis aan Proxmox? Ander advies kan altijd gegeven worden.
Als fileserver moet het totale volume niet meer dan 4TB zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, ik vermoed dat de richtprijs rond de 1500€ zal zijn
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien het als fileserver ook gaat draaien, liefst een energiezuinig systeem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
energiezuinig, niet te opvallend qua fysieke eigenschappen
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Het is een test voor mezelf dat zo'n homelab mij wel ligt. Dus superduur moet het niet zijn. Het zou mijn eerste ervaring hier mee zijn. Als jullie ander advies geven om bv toch via de cloud services te gebruiken, dan kan ik dit ook in overweging nemen. Het belangrijkste dat ik wil is huidige en toekomstige technologie praktisch wil leren als IT'er
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Homelab bouwen dat deels kan gebruikt worden als sandbox om te experimenteren met docker, kubernetes, ai agents en opensource llm's en anderzijds ook voor productivity (fileserver, evt mailserver)
Ik heb al een desktop voor administratie en fotobewerking. Ik merk echter dat als ik wil experimenteren met docker, coding, ai agents dat dit een rommeltje maakt van de desktop, daarom dat ik evt wil kijken naar nieuwe hardware waarin ik kan experimenteren/leren. Tegelijk wil ik evt ook kijken om een opensource LLM te installeren die uit mijn fileserver data kan halen, samenvatten etc. Een vm opzetten met windows ad behoort ook tot de mogelijkheden
Software denk ik als basis aan Proxmox? Ander advies kan altijd gegeven worden.
Als fileserver moet het totale volume niet meer dan 4TB zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, ik vermoed dat de richtprijs rond de 1500€ zal zijn
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien het als fileserver ook gaat draaien, liefst een energiezuinig systeem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
energiezuinig, niet te opvallend qua fysieke eigenschappen
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Het is een test voor mezelf dat zo'n homelab mij wel ligt. Dus superduur moet het niet zijn. Het zou mijn eerste ervaring hier mee zijn. Als jullie ander advies geven om bv toch via de cloud services te gebruiken, dan kan ik dit ook in overweging nemen. Het belangrijkste dat ik wil is huidige en toekomstige technologie praktisch wil leren als IT'er