Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Houtenkozijn in HSB plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-11 22:37
Beste lezer,

Ik heb een aantal houten kozijnen met de ruit er nog in welke ik in de HSB wand 183 cls wil plaatsen.

Het wordt een spouwmuur met baksteen aan de buitenkant en een spouw van 4 a 5 cm. Ik ben opzoek naar opties voor het plaatsen van de kozijnen waarbij ik het glas er in kan laten zitten.

Een spouwlat zou kunnen dacht ik. Zal wel een stevige moeten zijn en niet dikker dan 4 cm i.v.m. de spouw. En ik denk dat de beplating dan tegen de spouwlat komt en niet onder de spouwlat.

Maar ik zou ook het kozijnvenstre in de HSB groter kunnen maken en het regelwerk i.p.v. 183 bijvoorbeeld 220 kunnen maken. Dus dat die regel doorloopt de spouw in.

Vervolgens gewoon van buiten naar binnen schroeven door het hout het kozijn in.

Wat zijn jullie gedachten?
En ik moet de ruimte voor het kozijn natuurlijk ietsjes groter maken om zeker te weten dat het kozijn er echt in past, dus ik houd sowieso een kier over. Gewoon dicht purren?

en is er nog een mogelijkheid om rondom het kozijn te isoleren? Anders is het enkel een beetje hout tussen de spouw en binnenruimte. Ik heb hier nog geen oplossing voor.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën! :) alvst bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmaaier op 30-10-2025 00:09 ]

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dus een HSB binnenwand met een bakstenen buitenmuur halfsteens? Ik vind het moeilijk om uit het verhaal exact op te maken waar je nou mee te maken hebt. Waar is je isolatie? wat is dat voor isolatie?

Kun je eens een doorsnede van de wand tekenen?

• grasmaaier
de isolatie zit in de hsb, steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gFx0NoUTrh4KX7A7rfqvD-2W6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obquwfVFWG3OUjd1hXQuLI4q.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik weet t mosterd na de maaltijd maar: waarom geen houtvezel ipv glaswol?

Je detail is mij niet echt helder over hoe nou je kozijn vast wil zetten. Hoe groot is de opening? Hoe 'dik/diep" is t kozijn?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
heb je al eens op bouwdetails gezocht op Google? Dit is allemaal al eens uitgetekend oor iemand lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• grasmaaier
Ik zal het proberen te verhelderen. Steenwol i.v.m. betere isolatieaarden en budgetvriendelijker. Deze keuze staat al vast.
Fr33z schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:48:
Ik weet t mosterd na de maaltijd maar: waarom geen houtvezel ipv glaswol?

Je detail is mij niet echt helder over hoe nou je kozijn vast wil zetten. Hoe groot is de opening? Hoe 'dik/diep" is t kozijn?
Dat is ook eigenlijk mijn vraag, welke opties zijn er om het houten kozijn vast te zetten.

het is CLS 183 bij 36. Dus 183 diep, met dan de beplating er nog bij.

De opening kan ik dus zo groot maken als het kozijn zelf, dat die er net in past.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou zoiets doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NngsEpgHTCgNNWTuCxTXfhx7VY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kfpTV6Wctp526Aa8IoNLpTgG.png?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben het eens met hierboven, veder snap ik dat je detail een versimpeling is van de werkelijkheid maar ik zou toch ook hier nog eens goed naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://bouw-energie.be/assets/img/bouwknopen/woningbouwhoutbouwlaagenergie/preview/funderingsaansluitingvloeropvollegrond.jpg

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:44
Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Ik heb de kozijnen gewoon vastgeschroefd aan de HSB wanden en er dan omheen gemetseld. Vergeet niet om de HSb iets afschuinend te laten lopen en goed met folie bedekken/intapen.
De kantelaaf is 5 cm, spouw is 3 cm, kozijn is 11,4cm (abc profielen).
Als je niet uitkomt omdat de ruimte om het kozijn vast te maken niet groot genoeg is zou je een stelkozijn kunnen maken. Een spouwlat kan ook. Ik zou het wel van materiaal maken dat tegen vocht kan en niet de grond laten raken. Voor de ruimte ertussen zou ik compriband gebruiken. Vergeet ook niet om RVS kozijnankers in te metselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjRoyFUvxqQzlX2zek-bjLezhTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDoePEouokRsyHMx8PgbRg2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rr3pfRhJtUQ_jzBLDwGAQPV-34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZQz78tlNuNguZDmUIfze0rB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_X2tBpqZujrQMVM2JquE3mMGvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsKXxY6vySxjiDRiywWXOgtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3p6E1ZZvvXnKQSWdxuQwJoVHZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTYzu2rrMs03NXU2Nsqq050b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA4s-U2Wh8y5VdhESHxRpwwY98c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9TrF3m1CRW8yYHJ30p4WRJ0.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Ik snap even niet waarom je kozijn ankers zou gebruiken,je kan immers gewoon in de hsb schroeven.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:12

DIY

grasmaaier schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:07:

en is er nog een mogelijkheid om rondom het kozijn te isoleren? Anders is het enkel een beetje hout tussen de spouw en binnenruimte. Ik heb hier nog geen oplossing voor.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën! :) alvst bedankt.
De dagkanten aan de binnenzijde kun je een laag houtvezelplaat tegenaan zetten met de luchtdichting erachter. De houtvezelplaten kun je in veel diktes krijgen bv: steico universal. Je kunt gelijk over de houtvezelplaat stucen! https://share.google/F2qcShLSaOxH7CyW1

Dit detail heeft de koudebrug goed weggewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwknopenuitvoeren.be/bouwknopen/sites/default/files/Verticale%20snede%20--%20Dorpel%20raam%20met%20screen.jpg
Het kozijn hoort halverwege de hsb om de koudebrug zo klein mogelijk te maken.
https://share.google/pzVkmAFH818WZXfgD

Welke oplossing je ook kiest vergeet de waterkering aan de buitenzijde en luchtdichting aan de binnenzijde niet. Dit kan je doen met de juiste tapes en damp open folie (bv intello).
Om de kier tussen het kozijn en het hsb te isoleren kun je inderdaad flex pur of beter illbruck trioflex gebruiken. Trioflex is een soort breed compriband en een waterdichting en isolatie ineen.

Zoek eens op youtube naar kozijn luchtdicht monteren, dan kun je zien hoe ze de folie’s aan binnen en buitenzijde het kozijn tapen voor een luchtdichte en wind/waterdichte aansluiting. Dit is van belang om schimmel, tocht en onnodig warmteverlies te voorkomen. YouTube: How to pre-tape a window for airtightness and windtightness before i...

[ Voor 44% gewijzigd door DIY op 30-10-2025 18:35 ]

• huppelepups
twain4me schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:53:
Ik snap even niet waarom je kozijn ankers zou gebruiken,je kan immers gewoon in de hsb schroeven.
Die metsel je in, zit het extra vast. Wellicht overbodig bij een raam maar bij een deurkozijn niet.

[ Voor 11% gewijzigd door huppelepups op 31-10-2025 08:18 ]

• twain4me

twain4me

Bij een deur is het ook overbodig. Iets kan altijd "extra vast", of "extra stevig" maar extra vast is niet echt een ding, het zit vast genoeg of niet. En alleen vast gemaakt aan of in het binnenblad zit het vast genoeg. zo wordt al 50 jaar gebouwd en die deuren zitten doorgaans allemaal nog vast ;) Opzich kan het natuurlijk wel, maar het heeft ook nadelen, je maakt bijvoorbeeld een weg voor vocht het hout in. Dit zie je nog wel eens mis gaan bij halfsteens bergingen waar het kozijn alleen aan de " buitenmuur " vast gemaakt kan worden middels een kozijnanker oid.

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 31-10-2025 09:46 ]

• huppelepups
twain4me schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:50:
Bij een deur is het ook overbodig. Iets kan altijd "extra vast", of "extra stevig" maar extra vast is niet echt een ding, het zit vast genoeg of niet. En alleen vast gemaakt aan of in het binnenblad zit het vast genoeg. zo wordt al 50 jaar gebouwd en die deuren zitten doorgaans allemaal nog vast ;) Opzich kan het natuurlijk wel, maar het heeft ook nadelen, je maakt bijvoorbeeld een weg voor vocht het hout in. Dit zie je nog wel eens mis gaan bij halfsteens bergingen waar het kozijn alleen aan de " buitenmuur " vast gemaakt kan worden middels een kozijnanker oid.
Tja, zo heeft ieder zijn voorkeur in welk risico hij neemt. Of het wegrot zien we over 50 jaar wel ;)

• grasmaaier
Zoals ik het zie plaats je het kozijn dus gewoon in de opening die je in je HSB hebt gemaakt. Het kozijn steekt een stuk uit de spouw in, dat wordt bepaald door die opening in het kozijnhout.

En dan plaats je dus spouwlatten rondom tegen het deel van het kozijn dat in de spouwmuur zit.

en dan vanuit de spoulatten het hout van het kozijn in schroeven.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:06

MLLL

Palm Treo 650

Een paar gegalvaniseerde hoekankers doet wonderen.

https://www.schroeven-onl...ZP8U7mJgqbI0aAhdxEALw_wcB

• grasmaaier
kan ik ook enkel een paar van die hoekankers gebruiken waar het kozijn op steunt en aan vast zit, zonder de spouwlatten? Want dan zou ik rondom wat pirplaat kunnen plaatsen om de koudebrug tegen te gaan.

• Fr33z
grasmaaier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Zoals ik het zie plaats je het kozijn dus gewoon in de opening die je in je HSB hebt gemaakt. Het kozijn steekt een stuk uit de spouw in, dat wordt bepaald door die opening in het kozijnhout.

En dan plaats je dus spouwlatten rondom tegen het deel van het kozijn dat in de spouwmuur zit.

en dan vanuit de spoulatten het hout van het kozijn in schroeven.
? Misschien bedoel.je het goed hoor maar dit lijkt me.precies verkeerd om. Hoezo wil je eerst het kozij plaatsen, dan de spouwlat in de spouw en dan vanuit de spouwlat ook nog het kozijn in schroeven? Altijd vanuit het kozijn zelf vastzetten in de muur/spouwlat/stelkozijn etc lijkt me. Als je andersom schroeft krijg je het er nooit meer uit als je het kozijn ooit moet vervangen toch?

Of wil jij eerst de houten muur bouwen, dan het kozijn plaatsen en daarna pas steen ervoor metselen?

• grasmaaier
dat is een goed punt. En dat is precies waarom ik het vraag. Ik heb de kozijnen met ruit erin hier al staan. De HSB bouw ik nu. Later komt inderdaad het metselwerk en dan moet dan tegen het kozijn aan gemetseld worden.

Omdat ik de ruit er al in heb zitten omdat het gebruikte kozijnen zijn, moet het misschien even anders dan wat je normaliter doet.

Als de kozijnen in principe op het hsb steunen en de spouwlatten ter ondersteuning zijn, dan is mijn gedachte niet zo gek toch?

maar wat zou jij dan doen in deze situatie?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:06

MLLL

Palm Treo 650

Fr33z schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:37:
[...]

? Misschien bedoel.je het goed hoor maar dit lijkt me.precies verkeerd om. Hoezo wil je eerst het kozij plaatsen, dan de spouwlat in de spouw en dan vanuit de spouwlat ook nog het kozijn in schroeven? Altijd vanuit het kozijn zelf vastzetten in de muur/spouwlat/stelkozijn etc lijkt me. Als je andersom schroeft krijg je het er nooit meer uit als je het kozijn ooit moet vervangen toch?

Of wil jij eerst de houten muur bouwen, dan het kozijn plaatsen en daarna pas steen ervoor metselen?
Normaliter zit een kozijn vast met kozijnankers die ingemetseld zijn , dat is toch ook geen probleem?

Als er een kozijn uit moet is die zover heen dat die toch aan brokken gezaagd moet worden.
Het is niet zo dat als je de schroeven eruit draait dat je het kozijn er zo uittrekt, door de spouwlat kan die niet naar buiten omdat daar metselwerk om heen zit en naar binnen gaat ook niet meer.

• Fr33z
Dat is wel waar ja , terecht punt. Al zijn kozijnankers volgens mij sterk ouderwets maar dat maakt ze niet meer of minder functioneel.

• grasmaaier
Het onderwerp gaat nu een zijpaadje in. Ik probeer het even te herpakken.

Er moet niets afgebroken worden. Alles wordt nieuw gebouwd, alleen de kozijnen die ik heb worden hergebruikt.

Ik probeer helder te krijgen welke opties er zijn om deze houten kozijnen, met ruit er in, te plaatsen in de hsb. Want dan hoef ik niet alle neuslatten en glaslatten te vervangen, etc.

Omdat de ruiten er allemaal in zitten kan ik dus lastiger vanuit het kozijn naar buiten toe schroeven en naderhand de ruit er in zetten. Althans, dat lijkt mij nu lastiger (niet onmogelijk).

Er is op dit moment geen sprake van ankers. het enige wat benoemd is dat het eventueel met spouwlatten kan.

Ik heb een paar mooie foto's gezien en bouwtekeningen, dank daarvoor! maar heel eerlijk gezegd vind ik die wel lastig te interpreteren zonder wat uitleg.

Vraagtekens bij mij:

1. moet ik al folie plaatsen, of ander materiaal in de hsb? of kan ik het kozijn plaatsen en als het metselwerk komt komen pas de folies?

2. hoeveel ruimte moet ik creëren voor het kozijn? Ik begreep dat de hsb 3 cm lager dan het kozijn moet komen vanwege een vensterbank. Maar zijn er nog meer afmeteringen waar ik rekning mee moet houden?

3.Schroef ik de spouwlat tegen de hsb aan voordat ik het kozijn plaats?

4. Kan ik alsnog via binnen de kozijnen gewoon vastschroven in de hsb of spouwlat, als ik maar afstand houd tot de ruit. Want op die manier kan ik inderdaad het kozijn in de toekomst vervangen zonder alles met grof geweld te moeten breken.

5. Zijn er nog technische punten waar ik nu zelf niet aan denk?

ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren of meedenken.

foto's van een kozijn, en hsb . dit is toevallig een stuk waar deel van de buitengevel blijft staan. Andere delen wordt de buitengevel later opnieuw opgemetseld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AykYP6wJ5cRPF684KiNGGAAoJQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MkKxSUFhbm0TAlPx07rH9O9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8DaQn427270zRwgn_K2JtNvGmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcOe0gmbUZ8O3mnlEb77qlZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pU4vXPgAs5vdqPyGFDF1mmmMy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4emMi9A6AdSE99trRWQxC0v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door grasmaaier op 06-11-2025 20:19 ]

Pagina: 1