Vergunningsvrij uitbouwen aan verspringende gevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan1que
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:47
Mijn vraag
Ik wil een vergunningsvrije aanbouw aan mijn woning plaatsen. Het originele hoofdgebouw heeft een verspringende achtergevel (zie afbeelding). In de Omgevingswet (sinds 2024 in werking) staat alleen geschreven ''Voor zover op een afstand van niet meer dan 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw''. Loodrecht gemeten vanuit het oorspronkelijk hoofdgebouw.

Echter kan ik online geen duidelijk uitsluitsel vinden. Willen jullie eens meekijken? Klopt het dat deze uitbouw binnen 4 meter-zone van het oorspronkelijk hoofdgebouw valt? En dus vergunningsvrij is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgX13K-UZ1sr7RrqO0d_IzRZYmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rAnK1DssqtIj3iCFuud0K8wD.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:31
Dit kan per gemeente verschillen.
Neem contact met ze op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan1que
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:47
Gemeente wil geen advies geven op onze plannen. Ze zeggen dat je zelf moet uitzoeken of het onder de vergunningsvrije regels valt. Gemeente Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-10 23:56

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dan1que schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:49:
Gemeente wil geen advies geven op onze plannen. Ze zeggen dat je zelf moet uitzoeken of het onder de vergunningsvrije regels valt. Gemeente Utrecht.
Vreemd verhaal. Ik zou het nog een keer proberen dan, want kan mij het niet voorstellen dat dit het beleid is van de gemeente.

Is dit wel het geval, zou ik vragen of ze dit op schrift kunnen bevestigen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:44
Raar antwoord van de gemeente. Waar moet je dit dan toetsen? Je zou nog kunnen informeren bij de omgevingsdienst. Klinkt mij als een ambtenaar die er geen zin in heeft. Ik had ook zo'n vraag en werd door de gemeente netjes geholpen. Maar wel Groningen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:41
Vooroverleg kan vrijwel altijd bij de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Lijkt me duidelijk binnen de 4 meter. Trek om alle muren een lijn 4m parallel, en je aanbouw blijft er binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:07
Dit is gewoon geregeld via het landelijke vergunningscheck. https://omgevingswet.overheid.nl/checken het hangt namelijk van veel meer factoren af. Als je bijvoorbeeld een zijstraat naast je terrein hebt liggen dan kan je direct al niet vergunningsvrij aanbouwen zoals je in de tekening hebt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:37
Ik heb ooit vergelijkbare vraag gesteld aan de gemeente, ik kwam er zelf online ook niet helemaal uit.
Duidelijke tekening gemaakt met paint van het complete perceel, waarop je idee/aanbouw ingetekend staat.
Je bent natuurlijk ook nog afhankelijk van hoe groot je perceel is en hoeveel je daarvan mag bebouwen.
Ik heb tegen de erfgrens een aanbouw van 5,5m lang en 3m breed mogen zetten.
Volgens de ambtenaar was het vergunningsvrij, ik heb hem gevraagd mij dat te mailen, dat was voor mij een bewijs voor als er iemand om zou vragen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Dan1que schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:12:
Echter kan ik online geen duidelijk uitsluitsel vinden. Willen jullie eens meekijken? Klopt het dat deze uitbouw binnen 4 meter-zone van het oorspronkelijk hoofdgebouw valt? En dus vergunningsvrij is?
[Afbeelding]
Als het deel van het hoofdgebouw waartegen je uitbouw komt ook echt onderdeel maakt van het hoofdgebouw dan val je m.i. binnen de 4 meter zone.

De definitie van wat nu precies het hoofdgebouw is, is best lastig.
Zie https://omgevingsweb.nl/n...-oorspronkelijk-hoofdgeb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:24
wat zat er tijdens de bouw in dat uitbouwtje achter? als dat een ongeisoleerde berging oid was dan is de kans aanwezig dat dit niet bij de oorspronkelijke hoofdbouw zal vallen.

Overigens mag je best verder dan die 4 meter vergunningsvrij uitbreiden. In theorie mag achter die 4 meter geen woonruimte zitten. In de praktijk echter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik heb ook in Utrecht uitbouwplannen gehad in een zeer vergelijkbare situatie. De architect die hierbij betrokken was, was er van overtuigd dat dit vergunningsvrij was.

(uiteindelijk gekozen om niet te verbouwen maar te verhuizen, dus plannen zijn nooit uitgevoerd)

[ Voor 22% gewijzigd door Lapa op 30-10-2025 16:39 ]

Pagina: 1