Vergunningsvrij aanbouwen bij versprongen achtergevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost115
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-09 11:39
Ik wil een vergunningsvrije aanbouw aan mijn woning plaatsen. Het originele hoofdgebouw heeft een verspringende achtergevel.
Volgens mij zegt de Bor: vergunningsvrij uitbouwen is toegestaan tot maximaal 4 meter vanaf het oorspronkelijke hoofdgebouw. en dus niet 4 meter vanaf de achtergevel van het oorspronkelijke hoofdgebouw.

Echter kan ik online geen duidelijk uitsluitsel vinden. Mag ik nu maximaal 4 meter vanaf de achterkant van de achtergevel of vanaf de zijkant van het versprongen deel van de achtergevel (zie afbeelding).
Alvast dank voor jullie reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsTHj-hcobJSrfrEeUEshbzK9K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiCv8vxdGhbZQ1W3K4GI2DgM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:13
al een vergunning check gedaan?
https://omgevingswet.overheid.nl/checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost115
Ja heb ik gedaan, ook de website van Iplo gecheckt maar die zijn niet gedetailleerd genoeg voor deze specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Die maximale 4 meter geldt vanaf de oorspronkelijke achtergevel van de woning.
Vergunningsvrij bijbouwen mag dus (tot 100m2) mits daarna nog steeds 50% van het perceel onbebouwd blijft.
Maar, lokale regels kunnen verschillen, dus altijd checken hoe het in jouw gemeente geregeld is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat hangt af van hoe het gebouw is gebouwd het kan orgineel al met uitbouwen e.d. zijn gebouwd. en dan is de verspringing geen onderdeel van het hoofdvollume/ hoofdgebouw. Ik zou in dit soort gevallen altijd even een geprek aangaan met de gemeente en als je het dan met de uitkomst niet eens bent kan je altijd nog elke punt en elke komma van de wet gaan uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

Ik weet niet welke gemeente je woont, maar heb je al contact opgenomen met de gemeente? Ik kon ze een mailtje sturen met wat vragen of ik een vergunning nodig had (dat bleek wel zo te zijn). Ik zou dat eerst doen voordat je een topic opent of zelfs een account aanmaakt op een tech-site.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Als dit de oorspronkelijke vorm van het hoofdgebouw is mag dit gewoon. Maar ik zou zeker even de gemeente bellen!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Joost115
Eindelijk gelukt om contact te krijgen. Ondanks dat ook het stukje uitbouw het originele hoofdgebouw is en niet specifiek benoemd wordt dat de 4 meter vanaf achtergevel wordt gemeten is dat wel goed de regel wordt geïnterpreteerd (ook al vaker door de rechter zo besloten bij bezwaren).
Pagina: 1