Aannemer heeft door nieuwe installatiekabel gezaagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoppen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-10 21:01
Mijn vraag
De aannemer heeft door de nieuwe instalatiekabel gezaagd. Hoe is dit te repareren?

De aannemer heeft onder mijn houten vloer een nieuwe instalatiekabel aangelegd voor mijn inductieplaat. Bij oplevering was ineens de plank te kort. Bij het herstellen heeft hij door de kabel gezaagd. Hij zou niet door het draad gegaan zijn alleen de buitenkant. Hij zou het oplossen. Ik bekijk het vandaag. Hij heeft er wat Ducttape overheen gedaan en ik zie dat hij ook door het blauwe snoer is gegaan.
Dit lijkt me toch gevaarlijk?
Hoe kan het professioneel opgelost worden?
De kabel opnieuw plaatsen wordt lastig omdat hij hem elders in de muur geplakt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OF37vQLk8gzlhOL6ppNUAvo0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDtTnRseZkYaobw6d4q6xIE2.jpg?f=fotoalbum_large
Groet WendyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OF37vQLk8gzlhOL6ppNUAvo0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDtTnRseZkYaobw6d4q6xIE2.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch34rMIn5tesm6ZQlTMu3N6nf2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqTeAHHqLdikDWRo7fG3srck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hORaTTC_AWi-Z9-aOPFpYmSVH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBC2bzKZlQPFQB8cqEFrX14t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5an0WTkBihZ60yB5uS5xI6V4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofnmCXo3IAtJyH2w5L408d9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7j96YytnL_GMRfp7lUkgstlkJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNlvZ8mXjdElNh3oRc0uaQNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGMJg2oIvJAj8zVbeqxJ2qEfdto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiaLm7DOCQeb4VCTs4rOPBA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoppen
Waarbij een onvervangbaar tegeltje is gesneuveld. Hij zou de kabel infeeezen maar heeft een gleuf gemaakt met een boorhamer met bijtel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Nee zeker niet oke, die mantel zit er niet voor niks op, ik zou zeker de aannemer verzoeken dat te vervangen en niet afplakken met ducttape of een of ander smeersel, een mof is nog het minste.

Dat plak werk aan de laatste foto kan mij voorstellen niet anders kan maar jemig....

[ Voor 31% gewijzigd door 42dpi op 28-10-2025 15:06 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10 18:58
Dit is gevaarlijk. Er moet gewoon een nieuwe kabel getrokken worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nulleiding is geraakt, gewoon laten vervangen dus. Ik zou dit niet meer vertrouwen.

Dat het lastig is zal allemaal wel, maar dat is aan de aannemer om op te lossen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:16
Manmanman, nee dit is zeker niet okee en moet gewoon vervangen worden.
Daarnaast is het erg ongebruikelijk (verboden weet ik niet) om zo een kabel in de muur te duwen, normaal pak je gewoon pvc buis en trek je er de losse draden in.

Laat deze beunhaas het maar gewoon oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

Reptile209

- gers -

Als er genoeg ruimte in de kabel en in de vloer (?) zit, zou je de kabel een stukje kunnen terughalen en een nette verbinding kunnen maken, bijv. met gietmofjes. En als die ruimte er niet is, moet er een nieuwe kabel komen.

Overigens: als er iemand ooit een spijker of boor in die houten vloer zet, gaat hij ook leuk verrast zijn door een kabel die er slingerend doorheen loopt. Ik zou op z'n minst met foto's (liefst nog met wat referentiematen erbij) documenteren waar hij precies loopt.

Nog een toevoeging: wel kudo's dat hij dit netjes heeft aangegeven. Kan me ook genoeg aannemers voorstellen die zeggen: het zal nog wel werken, poppetje gezien, ducttape erop, kastje dicht en dóór. Maar nu mag hij het dus ook netjes oplossen :+

[ Voor 57% gewijzigd door Reptile209 op 28-10-2025 15:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

Dido

heforshe

epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:06:
Manmanman, nee dit is zeker niet okee en moet gewoon vervangen worden.
Daarnaast is het erg ongebruikelijk (verboden weet ik niet) om zo een kabel in de muur te duwen, normaal pak je gewoon pvc buis en trek je er de losse draden in.

Laat deze beunhaas het maar gewoon oplossen.
Dit dus.

Dit foutje (door de kabel zagen) maakt ook meteen duidelijk waarom zo'n kabel in een buis hoort (dan was de buis wellicht geraakt, maar de kabel niet!).

Dat plakwerk onder aan de trap(?) is broddelwerk.
Ofwel frees je een paar sleuven, waar je buis in legt waar die kabel door gaat, of je legt die kabel op zijn minst door een kabelgootje.
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:01:
De kabel opnieuw plaatsen wordt lastig omdat hij hem elders in de muur geplakt heeft.
Dat is niet jouw probleem, maar het probleem van de beunhaas die het in eerste instantie zo heeft aangelegd.
Ik zou het zo niet accepteren (nog los van het feit dat de kabel nu beschadigd is).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:06:
Mag gewoon, zolang er maar dubbel geisoleerd is. Dus een binnen- en een buitenmantel. Elke draad heeft zijn eigen mantel (op kleur) en het geheel zit nog een keer in een geisoleerde mantel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou op die foto is het iig niet dubbel geisoleerd meer ;)

Kabel eruit en vervangen is de enige goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

deWit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:44:
Nou op die foto is het iig niet dubbel geisoleerd meer ;)
Dat, plus kans op oververhitting (met brandrisico) op het beschadigde deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb er even een titelfix tegenaan gegooid :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schoppen
Haha. Hij heeft het niet aangegeven. Ik hoorde hem vloeken en ben gaan kijken. Vervolgrns heeft hij gedaan alsof het OK was. Ik heb vandaag het plankje eraf geschroeft en de ductape eraf gehasld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:47
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:56:
Haha. Hij heeft het niet aangegeven. Ik hoorde hem vloeken en ben gaan kijken. Vervolgrns heeft hij gedaan alsof het OK was. Ik heb vandaag het plankje eraf geschroeft en de ductape eraf gehasld.
En morgen vertel je hem dat je een flinke schok hebt gehad.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

Reptile209

- gers -

grimselman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

En morgen vertel je hem dat je een flinke schok hebt gehad.... >:)
Hij lachen: kabel is nog niet eens aangesloten :+
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:56:
Mocht je er nog aan twijfelen: het is dus niet OK en moet gefixt worden ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Reptile209 op 28-10-2025 16:01 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Picobello BV? Dit is echt prutswerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:06

Reinier

\o/

Die gast moet zich schamen en een ander vak proberen. Dit is waarom huizen in de fik vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
kabels los door muren en onder houten vloeren zonder bescherming

ik kan me niet voorstellen dat dat conform de standaarden is en ik kan me heel goed voorstellen dat je brandverzekering dit soort oplossingen HEEL leuk vind (dan hoeven ze tenminste niets uit te keren). als die kabel er ECHT niet uit kan dan is het beschadigde laatste deel vervangen en een lasdoos plaatsen toch wel het minste dat gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik hoopte eerst dat dit een grap is… is de kabel ook afgesmeerd met kit? Dat zou het wel compleet maken…

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

i-chat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:35:
kabels los door muren en onder houten vloeren zonder bescherming
Het is een vmk kabel, vanwege de dubbele mantel mag dit gewoon... And for what it matters, een beetje zaag gaat ook gewoon door een extra mantelbuis heen hoor..

Is het verstandig om het zo te doen? Nee, indien mogelijk is een extra buis altijd aan te raden. Dat geeft opties om de kabel nog eens te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-10 22:39
Knap staaltje prutswerk weer van pico Bello b.v. Die kabel is wel dubbel geïsoleerd. Maar even zo een ducttapje erop en wegstoppen… man man man. Fijn ook met al dat hout er omheen. Als de boel in de fik gaat ben je mooi de Sjaak. Dit doe je toch niet als “vak man” is
Gewoon gevaarlijk. En dan die kabel
Lekker zo half in die muur kleien… wat heeft ie nog meer lopen wegstoppen wat je
Niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Het is een vmk kabel, vanwege de dubbele mantel mag dit gewoon... And for what it matters, een beetje zaag gaat ook gewoon door een extra mantelbuis heen hoor..

Is het verstandig om het zo te doen? Nee, indien mogelijk is een extra buis altijd aan te raden. Dat geeft opties om de kabel nog eens te verlengen.
ok dus het 'mag' zolang de kabel intact is 'great' en nu is ie dat niet en mag je onnodige verlengingen gaan aanbrengen omdat je niet gewoon een paar meter nieuwe kabel kunt trekken (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
i-chat schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

ok dus het 'mag' zolang de kabel intact is 'great' en nu is ie dat niet en mag je onnodige verlengingen gaan aanbrengen omdat je niet gewoon een paar meter nieuwe kabel kunt trekken (Y)
dat i s niet wat er staat.
als die kabel in een buis had gezeten was die zaag er ook doorheen gegaan maar dan was het eenvoudiger geweest de kabel te vernieuwen of ooit een keer te verlengen/aan te passen.
de enige oplossing nu is een nieuwe kabel trekken, maar dan zit je dus nog met het stuk langs die jaren 30 tegeltjes daar wil je elke verdere vorm van beschadiging uitsluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

i-chat schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Ik zeg ook nergens dat het verstandig is om het zo te doen, sterker nog: ik geef ook letterlijk aan dat dit niet het geval is. Ik reageer puur even op je opmerking of dit wel volgens standaarden is.

Pagina: 1