Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aannemer heeft door nieuwe installatiekabel gezaagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schoppen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11 18:39
Mijn vraag
De aannemer heeft door de nieuwe instalatiekabel gezaagd. Hoe is dit te repareren?

De aannemer heeft onder mijn houten vloer een nieuwe instalatiekabel aangelegd voor mijn inductieplaat. Bij oplevering was ineens de plank te kort. Bij het herstellen heeft hij door de kabel gezaagd. Hij zou niet door het draad gegaan zijn alleen de buitenkant. Hij zou het oplossen. Ik bekijk het vandaag. Hij heeft er wat Ducttape overheen gedaan en ik zie dat hij ook door het blauwe snoer is gegaan.
Dit lijkt me toch gevaarlijk?
Hoe kan het professioneel opgelost worden?
De kabel opnieuw plaatsen wordt lastig omdat hij hem elders in de muur geplakt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OF37vQLk8gzlhOL6ppNUAvo0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDtTnRseZkYaobw6d4q6xIE2.jpg?f=fotoalbum_large
Groet WendyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OF37vQLk8gzlhOL6ppNUAvo0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDtTnRseZkYaobw6d4q6xIE2.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch34rMIn5tesm6ZQlTMu3N6nf2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqTeAHHqLdikDWRo7fG3srck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hORaTTC_AWi-Z9-aOPFpYmSVH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBC2bzKZlQPFQB8cqEFrX14t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5an0WTkBihZ60yB5uS5xI6V4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofnmCXo3IAtJyH2w5L408d9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7j96YytnL_GMRfp7lUkgstlkJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNlvZ8mXjdElNh3oRc0uaQNL.jpg?f=fotoalbum_large

• Schoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGMJg2oIvJAj8zVbeqxJ2qEfdto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiaLm7DOCQeb4VCTs4rOPBA8.jpg?f=fotoalbum_large

• Schoppen
Waarbij een onvervangbaar tegeltje is gesneuveld. Hij zou de kabel infeeezen maar heeft een gleuf gemaakt met een boorhamer met bijtel.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Nee zeker niet oke, die mantel zit er niet voor niks op, ik zou zeker de aannemer verzoeken dat te vervangen en niet afplakken met ducttape of een of ander smeersel, een mof is nog het minste.

Dat plak werk aan de laatste foto kan mij voorstellen niet anders kan maar jemig....

[ Voor 31% gewijzigd door 42dpi op 28-10-2025 15:06 ]

Si vis pacem, para bellum

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Dit is gevaarlijk. Er moet gewoon een nieuwe kabel getrokken worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nulleiding is geraakt, gewoon laten vervangen dus. Ik zou dit niet meer vertrouwen.

Dat het lastig is zal allemaal wel, maar dat is aan de aannemer om op te lossen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-11 15:44
Manmanman, nee dit is zeker niet okee en moet gewoon vervangen worden.
Daarnaast is het erg ongebruikelijk (verboden weet ik niet) om zo een kabel in de muur te duwen, normaal pak je gewoon pvc buis en trek je er de losse draden in.

Laat deze beunhaas het maar gewoon oplossen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Als er genoeg ruimte in de kabel en in de vloer (?) zit, zou je de kabel een stukje kunnen terughalen en een nette verbinding kunnen maken, bijv. met gietmofjes. En als die ruimte er niet is, moet er een nieuwe kabel komen.

Overigens: als er iemand ooit een spijker of boor in die houten vloer zet, gaat hij ook leuk verrast zijn door een kabel die er slingerend doorheen loopt. Ik zou op z'n minst met foto's (liefst nog met wat referentiematen erbij) documenteren waar hij precies loopt.

Nog een toevoeging: wel kudo's dat hij dit netjes heeft aangegeven. Kan me ook genoeg aannemers voorstellen die zeggen: het zal nog wel werken, poppetje gezien, ducttape erop, kastje dicht en dóór. Maar nu mag hij het dus ook netjes oplossen :+

[ Voor 57% gewijzigd door Reptile209 op 28-10-2025 15:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:06:
Daarnaast is het erg ongebruikelijk (verboden weet ik niet) om zo een kabel in de muur te duwen, normaal pak je gewoon pvc buis en trek je er de losse draden in.

Dit dus.

Dit foutje (door de kabel zagen) maakt ook meteen duidelijk waarom zo'n kabel in een buis hoort (dan was de buis wellicht geraakt, maar de kabel niet!).

Dat plakwerk onder aan de trap(?) is broddelwerk.
Ofwel frees je een paar sleuven, waar je buis in legt waar die kabel door gaat, of je legt die kabel op zijn minst door een kabelgootje.
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:01:
De kabel opnieuw plaatsen wordt lastig omdat hij hem elders in de muur geplakt heeft.
Dat is niet jouw probleem, maar het probleem van de beunhaas die het in eerste instantie zo heeft aangelegd.
Ik zou het zo niet accepteren (nog los van het feit dat de kabel nu beschadigd is).

Wat betekent mijn avatar?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mag gewoon, zolang er maar dubbel geisoleerd is. Dus een binnen- en een buitenmantel. Elke draad heeft zijn eigen mantel (op kleur) en het geheel zit nog een keer in een geisoleerde mantel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou op die foto is het iig niet dubbel geisoleerd meer ;)

Kabel eruit en vervangen is de enige goede oplossing.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

deWit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:44:
Nou op die foto is het iig niet dubbel geisoleerd meer ;)
Dat, plus kans op oververhitting (met brandrisico) op het beschadigde deel.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb er even een titelfix tegenaan gegooid :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Schoppen
Haha. Hij heeft het niet aangegeven. Ik hoorde hem vloeken en ben gaan kijken. Vervolgrns heeft hij gedaan alsof het OK was. Ik heb vandaag het plankje eraf geschroeft en de ductape eraf gehasld.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:59
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:56:
Haha. Hij heeft het niet aangegeven. Ik hoorde hem vloeken en ben gaan kijken. Vervolgrns heeft hij gedaan alsof het OK was. Ik heb vandaag het plankje eraf geschroeft en de ductape eraf gehasld.
En morgen vertel je hem dat je een flinke schok hebt gehad.... >:)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
grimselman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

En morgen vertel je hem dat je een flinke schok hebt gehad.... >:)
Hij lachen: kabel is nog niet eens aangesloten :+
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:56:
Mocht je er nog aan twijfelen: het is dus niet OK en moet gefixt worden ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Reptile209 op 28-10-2025 16:01 ]

Zo scherp als een voetbal!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Picobello BV? Dit is echt prutswerk.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

Reinier

\o/

Die gast moet zich schamen en een ander vak proberen. Dit is waarom huizen in de fik vliegen.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
kabels los door muren en onder houten vloeren zonder bescherming

ik kan me niet voorstellen dat dat conform de standaarden is en ik kan me heel goed voorstellen dat je brandverzekering dit soort oplossingen HEEL leuk vind (dan hoeven ze tenminste niets uit te keren). als die kabel er ECHT niet uit kan dan is het beschadigde laatste deel vervangen en een lasdoos plaatsen toch wel het minste dat gedaan moet worden.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik hoopte eerst dat dit een grap is… is de kabel ook afgesmeerd met kit? Dat zou het wel compleet maken…

per aspera ad astra

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

i-chat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:35:
kabels los door muren en onder houten vloeren zonder bescherming
Het is een vmk kabel, vanwege de dubbele mantel mag dit gewoon... And for what it matters, een beetje zaag gaat ook gewoon door een extra mantelbuis heen hoor..

Is het verstandig om het zo te doen? Nee, indien mogelijk is een extra buis altijd aan te raden. Dat geeft opties om de kabel nog eens te verlengen.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Knap staaltje prutswerk weer van pico Bello b.v. Die kabel is wel dubbel geïsoleerd. Maar even zo een ducttapje erop en wegstoppen… man man man. Fijn ook met al dat hout er omheen. Als de boel in de fik gaat ben je mooi de Sjaak. Dit doe je toch niet als “vak man” is
Gewoon gevaarlijk. En dan die kabel
Lekker zo half in die muur kleien… wat heeft ie nog meer lopen wegstoppen wat je
Niet weet?

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Het is een vmk kabel, vanwege de dubbele mantel mag dit gewoon... And for what it matters, een beetje zaag gaat ook gewoon door een extra mantelbuis heen hoor..

Is het verstandig om het zo te doen? Nee, indien mogelijk is een extra buis altijd aan te raden. Dat geeft opties om de kabel nog eens te verlengen.
ok dus het 'mag' zolang de kabel intact is 'great' en nu is ie dat niet en mag je onnodige verlengingen gaan aanbrengen omdat je niet gewoon een paar meter nieuwe kabel kunt trekken (Y)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
i-chat schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]

ok dus het 'mag' zolang de kabel intact is 'great' en nu is ie dat niet en mag je onnodige verlengingen gaan aanbrengen omdat je niet gewoon een paar meter nieuwe kabel kunt trekken (Y)
dat i s niet wat er staat.
als die kabel in een buis had gezeten was die zaag er ook doorheen gegaan maar dan was het eenvoudiger geweest de kabel te vernieuwen of ooit een keer te verlengen/aan te passen.
de enige oplossing nu is een nieuwe kabel trekken, maar dan zit je dus nog met het stuk langs die jaren 30 tegeltjes daar wil je elke verdere vorm van beschadiging uitsluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

i-chat schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Ik zeg ook nergens dat het verstandig is om het zo te doen, sterker nog: ik geef ook letterlijk aan dat dit niet het geval is. Ik reageer puur even op je opmerking of dit wel volgens standaarden is.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-11 20:52
Dit is werk van niveau Picobello BV. Is het een gratis aannemer ofzo?

Zo'n kabel, al mag het wel, zonder mantelbuis aanleggen zal ik niet zo maar accepteren. Stel dat 'ie over 10 jaar verlengt of gedeeltelijk verplaatst moet worden? Dan word het een lasklem-feestje. En als je per abuis de kabel beschadigd of 'ie om wat voor reden dan ook vervangen moet worden, hang je helemaal en moet de boel weer open (zoals je nu merkt). Het is bijna 0 extra werk en kosten om daar een mantelbuisje bij te gebruiken. Er zijn zelfs flexibele leidingen te koop met kant en klaar installatiedraad er al in (!!!).

Maar nog erger is de "reparatie"; dit is simpelweg niet acceptabel en de boel bedonderen als dit "gerepareerd" is. Als het aan mij zou liggen, is het afhankelijk van hoe uitgebreid de klus nog is, einde betrokkenheid van deze persoon of aannemer.

Zo'n opdracht draait immers om vertrouwen; het is niet werkbaar noch mogelijk om er de hele dag naast te staan om t werk te controleren. Wie weet wat voor prutswerk er nog meer verstopt zit?

[ Voor 18% gewijzigd door kwibox op 31-10-2025 09:49 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39

mjl

Ugh

Question Mark schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Ik zeg ook nergens dat het verstandig is om het zo te doen, sterker nog: ik geef ook letterlijk aan dat dit niet het geval is. Ik reageer puur even op je opmerking of dit wel volgens standaarden is.
Dit is gewoon volgens de standaarden en mag gewoon en is ook prima veilig. Vervangen is wat lastiger dan gladde buizen met los draad maar in dit geval was men waarschijnlijk niet ontkomen aan flexbuis en is vervangen na 2 bochten toch al snel een uitdaging. Op bepaalde plekken heb ik ook YVMK gebruikt (nooit xvmk) puur omdat het makkelijker was dan flexbuis, en buiten in schuurtjes etc gebruik ik dit ook liever, geen kans op vocht (condens) in buisjes enzo..

In dit geval moet het gewoon vervangen worden, je wil niet het risico dat er 16A door de nul gaat terwijl deze beschadigd is, kosten en schade herstel is aan de klusser.

Je zou kunnen overwegen een lasdoos te maken op dit punt zodat alleen de losse kabel naar de meterkast op nieuw hoeft. Daar dan een losse buis gebruiken is goedkoper en beter.

-------

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kwibox schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:31:
En als je per abuis de kabel beschadigd of 'ie om wat voor reden dan ook vervangen moet worden, hang je helemaal en moet de boel weer open (zoals je nu merkt). Het is bijna 0 extra werk en kosten om daar een mantelbuisje bij te gebruiken. Er zijn zelfs flexibele pvc leidingen te koop met kant en klaar installatiedraad er al in (!!!).
Dit traject met flexibele leiding aanleggen en dan denken dat je in de toekomst de kabel kan vervangen is ook een illusie.

• kwibox
Wolly schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Dit traject met flexibele leiding aanleggen en dan denken dat je in de toekomst de kabel kan vervangen is ook een illusie.
Niet mee eens; als je dat op een fatsoenlijke manier doet (dus geen scherpe bochten) en een 20mm dikke flexbuis pakt is het vervangen zeker goed mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door kwibox op 31-10-2025 09:48 ]

• Wolly
  • Niet online
kwibox schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Niet mee eens; als je dat op een fatsoenlijke manier doet (dus geen scherpe bochten) is het vervangen zeker goed mogelijk.
Je ziet op deze foto's al de nodige lastige plekken, daar ga je met 5x2,5mm2 echt niet gemakkelijk een kabel vervangen in flexbuis.

• kwibox
@Wolly t heeft geen zin hier een welles niets spelletje over te gaan spelen, daarnaast is @Schoppen dat punt al lang voorbij

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Voorlopig even zo laten zitten. Zoek een andere aannemer/ elektricien om dit te laten oplossen. Deze aannemer zou ik niet meer in huis willen hebben.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:00

Tuxie

En WeL nU!

Andere aannemer zoeken inderdaad. Het is een YMVK kabel zoals iemand anders al opmerkt, die heeft een vrij goede mantel met een aardlitze. Deze mag ook los in een kruipruimte liggen zonder mantelbuis en kan tegen vocht, dus een mantelbuis is niet strikt noodzakelijk.

Maar zo achterlaten kan niet en is gevaarlijk. Je ziet aan de nulkant bloot koper liggen. Een elektricien gebruikt ook PVC tape en geen duct-tape.... Of een nieuwe kabel leggen, of netjes afdichten met een gietmof. Diegene die dit zo achter laat nooit meer in je huis laten komen.

• Wolly
  • Niet online
Tuxie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:52:
Andere aannemer zoeken inderdaad. Het is een YMVK kabel zoals iemand anders al opmerkt, die heeft een vrij goede mantel met een aardlitze. Deze mag ook los in een kruipruimte liggen zonder mantelbuis en kan tegen vocht, dus een mantelbuis is niet strikt noodzakelijk.

Maar zo achterlaten kan niet en is gevaarlijk. Je ziet aan de nulkant bloot koper liggen. Een elektricien gebruikt ook PVC tape en geen duct-tape.... Of een nieuwe kabel leggen, of netjes afdichten met een gietmof. Diegene die dit zo achter laat nooit meer in je huis laten komen.
Waar leid jij uit af dat er een aarlitze is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5an0WTkBihZ60yB5uS5xI6V4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofnmCXo3IAtJyH2w5L408d9F.jpg?f=fotoalbum_large

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 10:27
Wolly schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Waar leid jij uit af dat er een aarlitze is?
[Afbeelding]
Dit is inderdaad een YMVK kabel, maar geen YMVK-as en alleen die laatste heeft een aardlitze. Daar staat namelijik de -as aanduiding voor. Je zie de aardedraad van de kabel ook gewoon zitten en heel duidelijk is er geen aardlitze zichtbaar.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Schoppen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:01:
Mijn vraag
De aannemer heeft door de nieuwe instalatiekabel gezaagd. Hoe is dit te repareren?

De aannemer heeft onder mijn houten vloer een nieuwe instalatiekabel aangelegd voor mijn inductieplaat. Bij oplevering was ineens de plank te kort. Bij het herstellen heeft hij door de kabel gezaagd. Hij zou niet door het draad gegaan zijn alleen de buitenkant. Hij zou het oplossen. Ik bekijk het vandaag. Hij heeft er wat Ducttape overheen gedaan en ik zie dat hij ook door het blauwe snoer is gegaan.
Dit lijkt me toch gevaarlijk?
Hoe kan het professioneel opgelost worden?
Ja, dan plakt ie hem toch opnieuw in de muur, of pakt een frees en legt hem in een buis wat eigenlijk veel beter is? (dan was ie nu ook binnen 10 minuten vervangen geweest...) Gezien hoe de kabel nu ligt moet die muur toch nog afgewerkt worden dus een sleuf ruim om die tegeltjes heen leggen moet makkelijk kunnen. Die kabel moet toch vervangen worden, zoals ie nu is is gewoon gevaarlijk en voldoet sowieso niet aan de normen. Heel snel eisen dat ie vervangen wordt dus.

[removed]

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 16:21
De kabel daarbuiten gelaten... ik zie dat er een nok uit een balk is gezaagd... is die balk dragend??

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:12
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Dat, plus kans op oververhitting (met brandrisico) op het beschadigde deel.
leg dat eens uit :?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

En hoe gaan we dat tegeltje (laten) oplossen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wet van Ohm (of eigenlijk weerstandsformule) zegt dat bij verminderde kabeloppervlakte (doordat de kabel half doorgezaagd is), de weerstand toeneemt.

De wet van Joule zegt dat bij verhoogde weerstande de warmteontwikkeling hoger wordt.

Edit:
Even wat AI aangeslingerd voor het volgende scenario: 16A door de kabel, één uur lang. Kabeldiameter met de helft verkleind door de beschadiging (nu dus 1,25 mm2).

Co-pilot geeft aan dat bij slechte koeling, zoals een kabel weggewerkt in muren de temperatuur op de plek van beschadiging al kan oplopen tot 120 graden. Dat zit dus ruim boven de veilige grens voor standaardisolatie (max continue bedrijfstemperatuur is 70 graden).

Overigens op de foto lijkt de beschading wel wat mee te vallen en is minder dan de helft, maar het gaat even om het idee.

[ Voor 45% gewijzigd door Question Mark op 31-10-2025 13:35 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Niet betalen, eerst oplossing vragen.
Als je rechtsbijstand hebt, hou die achter de hand (of bel al eens informatief, zij hebben er ook baat bij dat je het in goed overleg oplost, dat is goedkoper en sneller).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:28
Shinoki schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:39:
De kabel daarbuiten gelaten... ik zie dat er een nok uit een balk is gezaagd... is die balk dragend??
Hangt van de dikte af. Hier in huis ook zo geweest bij de bouw, om de ijzeren elektrabuizen op te leggen onder de vloer. Wel dicht bij de draagkant gedaan. Bij TS lijkt het ook een oude bouw, best kans dat dit er al zat voor de gaspijp oid.

Maar achteraf op een balk inhakken zou ik ook niet willen idd. Liever in het midden.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27
Het meeste is al gezegd: dit moet vervangen of gerepareerd worden. Een YMVK mag wel, is gewoon veilig als hij heel is. En nu zie je waarom je er beter NIET voor kiest, bij schade heb je een probleem.

Wat ik zou doen:

Een deel van de kabel vervangen. Dus aan 2 kanten een lasdoos op een onopvallende plek ertussen zetten en GOEDE lasklemmen (Wago of Conex bijv.). Dan moet niet alles los, maarjah: moet wel kunnen.

Optie 2:

Enkel ALS de ader zelf niet beschadigd is maar alleen de mantel van der ader: proberen de kabel te herstellen met een krimpkous om de ader en dan om de YMVK. Hiervoor moet je misschien iets meer strippen van de kabel en de andere aders wil je niet beschadigen. Dus voorzichtig! Ik zou daarvoor een electricien inschakelen en geen aannemer. Die kan je daarna ook weer garanderen dat het veilig is om verder te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door harrr op 31-10-2025 15:12 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 11:22
Wauw... dit is in elk opzicht niet hoe je dit aanpakt. Om nog maar te zwijgen over de gedane "reparatie". Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering? Deze "aannemer" kwam er bij mij niet meer in, ook niet om z'n gemaakte broddelwerk te verbeteren. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat elke specialist dit broddelwerk afkeurt. Niet betalen, overeenkomst ontbinden wegens ondermaatse levering en eventuele aangerichte schade verhalen op deze aannemer.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mede gezien je vorige topic zou ik je adviseren wat kritischer te zijn bij het selecteren van een aannemer en de afspraken die je daar mee maakt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02

Ik zou deze beunhaas dus niet vertrouwen dit goed op te lossen. Hier moet een echte electricien voor worden ingehuurd...
Pagina: 1