Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vochtige kruipruimte isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 13:31
Ik heb een hele vochtige kruipruimte.

Betreft een fundering van EPS bekisting balken op palen. Huis is ongeveer 25 jaar oud, maar ik heb nogal last van wortelgroei en misschien ook rhizomorf.

De kruipruimte is zeer vochtig 90% en in bepaalde gedeeltes staan druppels aan het piepschuim van de vloerisolatie.

Nu zijn er diverse mogelijkheden om het te isoleren en de vochtigheid naar beneden te krijgen. Zo zijn er experts die zeggen, je moet PIR vloerfoli met van die noppenfolie doen, maar kan ook schelpen of van die drowa chips, EPS balletjes etc.

Onze kruipriumte is ongeveer een 90cm hoog, en het vocht komt echt vanuit de vloer. Er is reeds ventilatie aanwezig, maar misschien zou dit nog uitgebreid kunnen worden.

Wat is de beste / goedkoopste oplossing om van het vochtprobleem af te komen en ook iets van extra isolatie te creeren. Iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

• snifrrr
Niemand ervaring met wat het beste is in de kruipruimte?

De een zegt isolatiefolie op de bodem zorgt ervoor dat je wanden nat worden.
De ander zegt scherpen, of drowa chips.

Weet niet meer wat juist is.

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:31
Er is een heel topic gewijd aan het isoleren van vloeren en het tegengaan van vocht in de kruipruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Eijsbeer op 01-11-2025 13:43 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:56
Bodem afdekken met folie zou optrekkend vocht uit de grond tegen moeten gaan. Dat scheelde in mijn vorige huis significant in de luchtvochrigheid. In de huidige woning staat het nog op de to-do lijst maar aangezien er 90% van de tijd grondwater in de kruipruimte staat moet ik dit even plannen als het een lange tijd goed droog is (ook aangezien ik hier onder fundering door moet graven om bij alle compartimenten te komen).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
is de kruipruimte wel voldoende geventileerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• snifrrr
Heb vandaag de kruipruimte nog eens goed bekeken op ventilatie.
Ik zie op 8 plekken in de kruipruimte van die ventilatiegaten zoals onderstaand op de foto, maar als ik ga kijken op die plekken aan de buitenkant zie ik dat er mij 4 punten echt een rooster zit.

Weet iemand of dit vaker gewoon zo dichtgemetseld wordt? Zouden die gaten aan de buitenkant nog open te boren zijn zodat er toch meer ventilatie gaat binnen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEdzPhr5zRI1koB05nDsXCG07zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDbSeE0ZEk90SbA90FiEiH8D.png?f=fotoalbum_large

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:11
Bijzonder dat er in het kruipruim 8 ventilatiekokers zitten, en er maar 4 naar buiten komen ;)
Om nou exact die weer open te maken is een hele klus.
Beter even de lokale betonboorder bellen, die zet er in no-time een paar gaten in (schuin vanaf buitenblad naar het kruipruim).
Kan je er zelf nog een paar ventilatiekokers bij prikken.

Bij ons vorige huis ook zo gedaan, vlak voordat de boel geïsoleerd zou worden, en omdat de pelletkachel z'n zuurstof uit t kruipruim haalde.
Scheelde bakken met vocht en muffe luchtjes.

En wat @MzKzM73 zegt, bodemfolie.

Live from Denmark

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MzKzM73 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:59:
Bodem afdekken met folie zou optrekkend vocht uit de grond tegen moeten gaan. Dat scheelde in mijn vorige huis significant in de luchtvochrigheid. In de huidige woning staat het nog op de to-do lijst maar aangezien er 90% van de tijd grondwater in de kruipruimte staat moet ik dit even plannen als het een lange tijd goed droog is (ook aangezien ik hier onder fundering door moet graven om bij alle compartimenten te komen).
Gezien het water in je kruipruimte, ga je dan bubbelfolie onder het zeil plaatsen? En gaan de bubbels niet stuk als je er een paar keer overheen bent gekropen?

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:56
Was ik niet van plan want ik hoef met een beetje mazzel nooit meer in die compartimenten te zijn. Onder de fundering graven vanuit de kruipruimte is al geen pretje, laat staan als je onder water doormoet.
Wellicht nog een dekzeil eronder om de folie wat te beschermen tegen eventuele scherpe stukjes puin, patatbakjes, ect die er ongetwijvelt met de bouw in zijn beland maar bubbelfolie was ik niet van plan eigenlijk.

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:31
Noppenfolie gaat drijven als het grondwater omhoog komt. Ook om die reden verstandig om onder de bodemfolie te leggen.
Pagina: 1