Wel of geen warmtepomp in oud huis? Ik kom er niet meer uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mm_n
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-10 21:05
Beste,
Wij hebben een ander huis gekocht en ik probeer nu duidelijk te krijgen of een warmtepomp in ons geval een goede investering zou zijn of niet. Ik heb al van alles gelezen op het forum, maar in veel topics wordt het al snel behoorlijk technisch, waardoor ik toch wel een beetje afhaak.

Situatie:
We gaan verhuizen naar een jaren ’20-woning’ die, voor zijn bouwjaar, aardig geïsoleerd is. Er zijn zeker nog verbeterpunten, en die gaan we de komende jaren stap voor stap aanpakken, maar er is in elk geval een basis. (dubbel glas en delen HR+, grotendeels voorzien van geïsoleerde spouw, geïsoleerd dak etc.)
Er hangen radiatoren, waarvan ik de twee in de woonkamer sowieso wil vervangen door lage-temperatuurvarianten van Jaga (vind die gewoon mooi en ze bevallen goed in onze huidige woning). In het achterste gedeelte van de woonkamer zit een convectorput, vermoedelijk wat op leeftijd, maar misschien nog goed en anders kunnen we die ook vervangen.

Ik wil graag een hybride warmtepomp aanschaffen, vooral om het gasverbruik wat te verlagen. Op termijn wil ik dit misschien combineren met een eenvoudige thuisbatterij (na 2026). Er liggen 8 nieuwe zonnepanelen op het huis, dus het idee is vooral om stap voor stap te verduurzamen en efficiënter met de energie om te gaan. Ik hoef het niet in korte tijd terug te verdienen, ik wil gewoon de maandlasten iets verlagen en bewuster met energie omgaan.

Maar goed, inmiddels word ik door allerlei warmtepompcowboys van het kastje naar de muur gestuurd.
• De één zegt dat het prima kan met radiatoren en de convector, maar dat ik dan een pomp van 9+ kW nodig heb.
• De ander zegt: eerst vloerverwarming aanleggen, dán pas een warmtepomp.
• Weer een ander adviseert een 4 kW-pomp, maar zegt er direct bij dat het rendement dan laag zal zijn en raadt het tegelijkertijd toch wel aan om te doen.

Kortom:
Is een hybride warmtepomp in ons geval wel of niet verstandig?
En als het wel zo is: wat is dan ongeveer een geschikte capaciteit of type? De CV-ketel is van 2024, dus die kan voorlopig nog prima mee.

Daarnaast hangen op alle kamers van de bovenverdieping nieuwe airco’s. Is het slim om daar de radiatoren te verwijderen en de airco’s als warmtebron te gebruiken? Of is het, juist in combinatie met een warmtepomp, beter om het hele huis via radiatoren te verwarmen?

Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundige zijn die mij verder kunnen helpen. Super bedankt voor het meedenken alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 14:21
Zonder historisch gasverbruik, vloeroppervlak en daadwerkelijke isolatie waardes is hier niets over te zeggen.

Als dat dak geïsoleerd is in de jaren 70 dan zit daar niet meer dan een paar cm aan glaswol, dat zet geen zoden aan de dijk. In het slechtste geval heb je CV water van minimaal 80 graden nodig om de keet warm te houden, dan ga je weinig tot niets hebben aan enkel het plaatsen van een WP, maar zal er meer moeten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat je als eerste moet bepalen is de warmtevraag en het afgiftevermogen. Dan kun je pas duidelijke antwoorden geven. Als je 15 kW nodig hebt om je huis bij -5 op temperatuur te houden, dan heb je ook een hoge watertemperatuur nodig als je dat met radiatoren doet.

Ik neem aan dat je nog geen stookseizoen hebt gehad? Dan is deze winter de periode om dat te bepalen. Kijk hoe laag je kunt gaan met de watertemperatuur van je CV ketel en opschrijven wat voor radiatoren je hebt en wat die aan warmteafgite hebben bij verschillende temperaturen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 10:45
Begin met goed isoleren. Alle warmte die je niet verliest, hoef je niet op te wekken.

Goed dat je de huidige radiatoren wilt vervangen voor LT-radiatoren. Voor de convectorput zou je moeten kijken of er deze genoeg oppervlak heeft om het gevraagde vermogen af te geven bij een lagere toevoertemperatuur. Eventueel kun je nog een 2e convector in de put bijplaatsen, of het vermogen verhogen door er van die ventilatoren bij te plaatsen.

Als er op de bovenverdieping reeds nieuwe airco's hangen, zou je deze kunnen gebruiken om deze verdieping mee te verwarmen. Energetisch zal het weinig verschil maken, de COP van een warmtepomp zal nagenoeg gelijk zijn aan die van airco's. Voordeel van met de airco's verwarmen: geen radiatoren nodig en je kunt heel lokaal verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 23:24
Afstand tot de buren qua geluidsdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 10:45
olafmol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:29:
Afstand tot de buren qua geluidsdruk?
Hopen dat de buren niet op Tweakers zitten, anders krijgen we weer zo'n topic erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 14:44
Tegenwoordig heb je propaangebaseerde warmtepompen die een aanvoertemperatuur tot 75 graden kunnen leveren zonder elektrische bijverwarming. Een voorbeeld is de 5800i van Nefit Bosch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Lazerus schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:34:
Tegenwoordig heb je propaangebaseerde warmtepompen die een aanvoertemperatuur tot 75 graden kunnen leveren zonder elektrische bijverwarming. Een voorbeeld is de 5800i van Nefit Bosch.
En die dan bijzonder inefficiënt lopen op die temperaturen.

@Mm_n
Zaak is dat je op lage temperatuur de hut op temperatuur houdt. (kunt houden)
Door te isoleren, maar vooral door het afgiftesysteem. Hoe lager de temperatuur, hoe efficiënter de WP kan draaien. En hoe beter de isolatie, hoe lager die aanvoer temperatuur kan zijn.

Middels vvw kun je (vanwege grote oppervlakte) op zeer lage temperaturen verwarmen, Maar ook met de LTV die je zelf aanhaalt kom je al een heel eind. En als je dat soort stappen gaat nemen, ga gewoon voor een WP waarbij je geen gasketel nodig hebt aub. Laat de ketel desnoods een seizoen hangen en als je ziet dat ie niet meer nodig is, dan sluit je het gas af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:42

DropjesLover

Dit dus ->

Stappenplan warmtepomp:
  1. Isoleren
  2. Isoleren
  3. Isoleren
Probleem is dat wanneer je nu een warmtepomp neerzet voor je huidige staat en daarna gaat isoleren, dat daarna je warmtepomp veel te groot is. Niet erg voor koude dagen, maar bij temperaturen zoals nu gaat hij dan veel pendelen, wat de levensduur niet ten goede komt.

Maar wat is de huidige staat? Spouw van 10cm, met isolatie? HR++ glas? Dak-isolatie (hoe dik)? Vloerisolatie (en hoe dik)?
Een warmtepomp wil wel echt beter met vloerverwarming. Zowel voor het oppervlak, maar ook de systeeminhoud. Is dat een optie in de woning? Houten verdiepingsvloeren, of wel al beton?

Vragen vragen :+

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
@Mm_n In dit wereldje lopen heel wat hyperoptimizers rond die ook bij vriestemperaturen per se een COP van 5+ willen ;) Dat is het verkeerde doel voor iets uit de jaren 20 :P Maar dat wil niet zeggen dat je tov een gas-CV niet ook 90% van het jaar aardig kunt besparen (nog afgezien milieuwinst). En dan misschien niet zoveel als in een perfect geisoleerde woning, maar nog steeds wel wat. Ik ben ook niet op terugverdientijd gefocust, maar op het principe: het is beter en zuiniger, en elke extra isolatiemaatregel (en afgifte-maatregel) vergroot dat effect. Dat je een week of twee niet of nauwelijks bespaart tov gas betekent niet dat het de rest van het jaar je geen voordeel hebt.

Begin eens met je energielabel en het afgiftesysteem. Zijn dat voldoende 'moderne' T21/T22 radiatoren, en is je label geen E, dan zou ik het overwegen. Uiteraard in alle gevallen icm isolatiemaatregelen (en evt vervangen van radiatoren als dat zo kleine of oude lamellen modellen zijn). En je kunt eea ook gewoon uitsmeren over tijd. Het eerste jaar wat duurder 'stoken' is allemaal geen ramp, als je weet dat je er tzt een radiator upgrade (of zelfs vvw) of isolatieupgrade aan komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 28-10-2025 09:45 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:33
Mm_n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:10:
• De één zegt dat het prima kan met radiatoren en de convector, maar dat ik dan een pomp van 9+ kW nodig heb.
Ik vind dit een rare opmerking. Het gaat toch vooral om de afgiftecapaciteit? Die wordt niet ineens groter met een zwaardere warmtepomp?

Zoals hierboven ook al opgemerkt moet je kijken naar wat de warmtevraag is, en vervolgens zorgen dat je afgiftesysteem die vraag aan kan.

Overigens zou ik zelf altijd ook overwegen om voor full-electric te gaan. Een hybride-setup voelt voor mij toch een beetje als een nieuwbouwhuis waar dan 2 zonnepanelen op liggen 'omdat het moet'. Met een all-electric setup betaal je ook geen vastrecht aan gas meer. Dat van die nieuwe CV-ketel is daarbij wel jammer natuurlijk, maar die kan je vast aan een beunhaas op Marktplaats verkopen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Freeaqingme schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Ik vind dit een rare opmerking. Het gaat toch vooral om de afgiftecapaciteit? Die wordt niet ineens groter met een zwaardere warmtepomp?
Afgifte is T afhankelijk, dus als je een pomp hebt die hogere T kan leveren (de genoemde propaanmodellen) dan kun je uitkomen. Om die hogere T te halen heb je uiteraard meer vermogen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 23:24
Volgens mij is iedereen het er hier WEL over eens dat elke "adviseur" die nu iets roept over een WP met X vermogen, zonder enige historische data, niet echt een goede adviseur is. Dus die kun je alvast van je lijstje schrappen.

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 28-10-2025 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
sowieso geen hybride nemen. Dan staat alsnog de hele tijd je CV bij te springen, zonde van je geld.

Ga gewoon lekker je hele huis isoleren, dat bespaart ook gas. Dan kun je onderhand testen op welke stooktemperatuur van je cv water het warm blijft in huis. Lukt dat met water onder de 40 graden dan lukt het met een volledig elektrische warmtepomp ook wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:00
DropjesLover schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:43:
Stappenplan warmtepomp:
  1. Isoleren
  2. Isoleren
  3. Isoleren
Probleem is dat wanneer je nu een warmtepomp neerzet voor je huidige staat en daarna gaat isoleren, dat daarna je warmtepomp veel te groot is. Niet erg voor koude dagen, maar bij temperaturen zoals nu gaat hij dan veel pendelen, wat de levensduur niet ten goede komt.

Maar wat is de huidige staat? Spouw van 10cm, met isolatie? HR++ glas? Dak-isolatie (hoe dik)? Vloerisolatie (en hoe dik)?
Een warmtepomp wil wel echt beter met vloerverwarming. Zowel voor het oppervlak, maar ook de systeeminhoud. Is dat een optie in de woning? Houten verdiepingsvloeren, of wel al beton?

Vragen vragen :+
Fout stappenplan...

Het huis echt begrijpen is stap 1. Met een houding van isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren bereik je alleen maar hele hoge kosten, zonder dat het aantoonbaar voldoende oplevert.

Begrijpen hoe (maximaal) warmteverlies in balans te brengen is met afgifte bij voldoende lage maximale Ta is waar het om draait.

Het is dus een combinatie van isolatie stappen en afgifte verbetering. Blinde focus op het een of het ander is garantie op teleurstellingen

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 28-10-2025 09:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:55:
[...]

Fout stappenplan...

Het huis echt begrijpen is stap 1.
Zeker mee eens, maar dat geld vooral bij de laatste loodjes denk ik: hoe krijg ik dit huis van A naar A+++(+). Als je een label D- hebt (en ja, ik weet dat een label een erg grove benadering is, maar het is voor de leek iets om mee te beginnen, lees het ding vooral even door), dan is waarschijnlijke elke isolatie-maatregel een goed plan.

Ik ben toch ook van de kerk van opportuun meepakken: bijv gingen wij hier een lelijke schroten op het schuine dakdeel vervangen, en was het makkelijk om er meteen 20cm glaswol achter te prakken. Het huis heeft nog pre-HR glas, en kozijnen die al 5 jaar niet zijn geschilderd en her en der lekken. In plaats van onderhoud vervangen we alles met triple glas (na subsidie maar ±25% duurder dan onderhoud). Onderhoud dat toch moest gebeuren, en dan maar meteen de logische isolatie-investering direct meenemen. Hoe zich dit precies gaat uitbetalen weten we niet, of het de meest urgente maatregelen waren ook niet, maar het is zeer aannemelijk dat het gaat helpen. Ook al weten we nog weinig van het huis.

Zeker met een huis uit de jaren 20 is er waarschijnlijk genoeg te verbeteren, en laat je niet tegenhouden door de mensen die alleen maar een 10 willen. Eerst maar eens een 7 of 8 is ook al winst. Je kunt altijd na een jaartje leven met je verbeteringen inschatten wat nu voor dat huis de meest effectieve volgende stap is om er een 9 van te maken oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 28-10-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:42

DropjesLover

Dit dus ->

Ronald schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:55:
[...]

Fout stappenplan...

Het huis echt begrijpen is stap 1. Met een houding van isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren isoleren bereik je alleen maar hele hoge kosten, zonder dat het aantoonbaar voldoende oplevert.

Begrijpen hoe (maximaal) warmteverlies in balans te brengen is met afgifte bij voldoende lage maximale Ta is waar het om draait.

Het is dus een combinatie van isolatie stappen en afgifte verbetering. Blinde focus op het een of het ander is garantie op teleurstellingen
Je zal toch echt je verlies eerst moeten minimaliseren. Wel gericht op wat nog kan / efficient is. Als je al een isolatiewaarde Rc van 2,5 of hoger hebt, dan zijn de kosten om dat naar Rc 6 te brengen nauwelijks in verhouding met de "winst".
Al kan je extra dak-isolatie ook zelf prima steken en fors kosten besparen, evenals vloerisolatie wanneer je een kruipruimte hebt
Kozijnen kan je vervangen voor HR+++ wanneer je voor kunststof of alu kiest en ook het wegvallen van het schilderwerk mee rekent in je besparing (over 30 jaar), en natuurlijk comfortverhoging van minder geluid of koudetrek.

De warmte-afgifte kan je daarna pas bepalen, maar dat is makkelijk te boosten met radiatoren met meer oppervlak en ventilatoren, om maar wat te noemen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

DropjesLover schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Je zal toch echt je verlies eerst moeten minimaliseren. Wel gericht op wat nog kan / efficient is. Als je al een isolatiewaarde Rc van 2,5 of hoger hebt, dan zijn de kosten om dat naar Rc 6 te brengen nauwelijks in verhouding met de "winst".
Al kan je extra dak-isolatie ook zelf prima steken en fors kosten besparen, evenals vloerisolatie wanneer je een kruipruimte hebt
Kozijnen kan je vervangen voor HR+++ wanneer je voor kunststof of alu kiest en ook het wegvallen van het schilderwerk mee rekent in je besparing (over 30 jaar), en natuurlijk comfortverhoging van minder geluid of koudetrek.

De warmte-afgifte kan je daarna pas bepalen, maar dat is makkelijk te boosten met radiatoren met meer oppervlak en ventilatoren, om maar wat te noemen.
In de TS staan toch al best wat zaken benoemd die al gedaan waren.
Een warmtepomp kan in nagenoeg elk huis prima functioneren. En dan hoeft er echt niet 'per se' voor een vermogen te zijn geïsoleerd. Gewoon wat is realistisch haalbaar, en inderdaad zoals hierboven staat vermeld: als je iets gaat moderniseren, tjek dan meteen de isolatie op die plek.

DE winst zit in de lage aanvoertemperatuur. En als je die met relatief weinig extra maatregelen ook kunt bereiken dan heb je al een prima startpunt. Een radiator die pas wat doet bij 80 graden hoort daar niet bij.
Jaga LTV, FCU, convectorputten al dan niet met fans, vloerverwarming (!) dat zijn zaken die je daar zeker bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Brent schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben toch ook van de kerk van opportuun meepakken: bijv gingen wij hier een lelijke schroten op het schuine dakdeel vervangen, en was het makkelijk om er meteen 20cm glaswol achter te prakken.
Ook eens: "Als je iets doet, doe het goed", anders verhoog je later je kosten nog meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
DropjesLover schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:13:
Wel gericht op wat nog kan / efficient is. Als je al een isolatiewaarde Rc van 2,5 of hoger hebt, dan zijn de kosten om dat naar Rc 6 te brengen nauwelijks in verhouding met de "winst".
Kijk, nu nuanceer je zelf ook veel beter, dat is veel waardevoller :D
Je moet kijken naar welke stap de grootste klap maakt, gewogen met de kosten.

En afgifte verbeteren kan een relatief goedkope stap zijn om een warmtepomp tegen lagere lasten te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mm_n
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-10 21:05
Kijk, fijne meedenkende mensen hier op het forum. Ik ga deze winter inderdaad voor het eerst meemaken in dit huis. Heel simpel: er is een basis, en er zijn verbeterpunten, maar die zullen er bij elk oud huis blijven. Technisch is het gewoon een erg net huis en ik heb wat budget voor verbeterpunten dus ook 'verduurzamen' in de breedste zin van het woord. Het dichtstorten van de begane grond met beton en het aanleggen van vloerverwarming zit er op dit moment echter gewoon niet in. Trouwens, een deel van de vloer is al van beton, aangezien de gehele achtergevel 20 jaar geleden is uitgebouwd. Maar goed, de rest dicht storten zijn kosten die er nu even kan maken.

Ik ben dus vooral even aan het kijken of bijvoorbeeld 5.500 euro (na subsidie) voor een Remha hybride (4 kW) warmtepomp in de huidige situatie verschil gaat maken en duurzame keus is. Hoef het ding overigens echt niet terug te verdienen in een x periode, maar vind vooral belangrijk dat het dan een efficiënte keus is.

Ik ben een amateur+ klusser, dus ik vind het ook leuk om dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld de twee oude dubbelglasramen aan de voorkant kan ik zelf vervangen voor HR++. Als blijkt dat er op zolder echt winst te behalen is, pakken we dat ook zelf aan. Geen echte bouwvakker, maar ik red me redelijk.

Misschien is het aanpakken van de 'short wins' wel het beste idee en dan deze winter maar eens ervaren hoe het loopt qua verwarmen. Aan de hand daarvan misschien in het voorjaar maar even bepalen of en wat op warmtepompgebied een goede keus kan zijn.

Zijn hier wel voorstanders van de boven etage verwarmen met airco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:19
Mm_n schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:13:
Bij de juiste omstandigheden wel. In jouw geval hangen er al radiatoren; ik zou er voor opteren om de afgifte daarvan te maximaliseren (bijvoorbeeld T33 radiator van marktplaats) zodat het in ieder geval rond de 16-18 gehouden kan worden. Incidenteel bijverwarmen naar behoefte kan dan goed met airco's.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:19
Ik ben dus vooral even aan het kijken of bijvoorbeeld 5.500 euro (na subsidie) voor een Remha hybride (4 kW) warmtepomp in de huidige situatie verschil gaat maken en duurzame keus is. Hoef het ding overigens echt niet terug te verdienen in een x periode, maar vind vooral belangrijk dat het dan een efficiënte keus is.

Mijn mening: een hybride warmtepomp is 9 van de 10 keer een heilloze route. Uiteindelijk ga je van het gas af willen in de komende decennia. Hou het geld van de hybride liever in je zak en stippel een meerjarenplan naar gasloos uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:18

Osxy

Holy crap on a cracker

No Hands schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:54:
sowieso geen hybride nemen. Dan staat alsnog de hele tijd je CV bij te springen, zonde van je geld.

Ga gewoon lekker je hele huis isoleren, dat bespaart ook gas. Dan kun je onderhand testen op welke stooktemperatuur van je cv water het warm blijft in huis. Lukt dat met water onder de 40 graden dan lukt het met een volledig elektrische warmtepomp ook wel.
Dat is niet persée waar. Je kan prima een hybride hebben en een groot deel van het jaar puur electrisch verwarmen.
Belangrijkste reden om voor volledig electrisch te gaan is het vastrecht op je gasaansluiting.

Wij hebben jaren 60 woning (goed nageissoleerd) en draaien 99.99% van tijd op puur electrische verwarming.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zou ik niet doen. Dat ding is niet geschikt om over te gaan naar all-electric.

Als je hybride gaat dan moet je weten naar welke warmtebehoefte je de woning realistisch kan brengen (Via isolatie stappen) en daar een full-electric warmtepomp voor kopen en die dan hybride configureren.

Hybride is niet voorbehouden aan Elga's... Vrijwel elke moderne machine kan het (beter)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Osxy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Dat is niet persée waar. Je kan prima een hybride hebben en een groot deel van het jaar puur electrisch verwarmen.
Belangrijkste reden om voor volledig electrisch te gaan is het vastrecht op je gasaansluiting.

Wij hebben jaren 60 woning (goed nageissoleerd) en draaien 99.99% van tijd op puur electrische verwarming.
En je betaalt vastrecht voor die 0.01%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zou ik niet doen want geheid zal 4 kW te weinig zijn om full-electric te gaan. Dan blijf je dus gas stoken. En begrijp ook dat "hybride" een leugen is. Of de warmtepomp draait, of de ketel draait. Er zal geen situatie zijn dat de WP 4 kW warmte aan het CV-systeem toe kan voegen als ook de ketel draait.

Als je dat doet dan zou ik gaan kijken naar een WP die mogelijk een laag vermogen kan leveren, maar ook nog redelijk veel vermogen kan leveren. Bijvoorbeeld mijn Panasonic J-series is er in 5, 7 en 9 kW uitvoering die allemaal hetzelfde minimum vermogen kunnen leveren. Dan zou ik de 9 kW neerzetten en hopen dat die met alle isolatiemaatregelen uiteindelijk genoeg zal zijn dat je de ketel kunt weghalen.
En tot die tijd stook je dan een aantal dagen per jaar gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Tja, 0,01% van de tijd is 52 minuten per jaar. Dat overleef ik ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:27
Kijk, fijne meedenkende mensen hier op het forum. Ik ga deze winter inderdaad voor het eerst meemaken in dit huis. Heel simpel: er is een basis, en er zijn verbeterpunten, maar die zullen er bij elk oud huis blijven. Technisch is het gewoon een erg net huis en ik heb wat budget voor verbeterpunten dus ook 'verduurzamen' in de breedste zin van het woord. Het dichtstorten van de begane grond met beton en het aanleggen van vloerverwarming zit er op dit moment echter gewoon niet in. Trouwens, een deel van de vloer is al van beton, aangezien de gehele achtergevel 20 jaar geleden is uitgebouwd. Maar goed, de rest dicht storten zijn kosten die er nu even kan maken.

Ik ben een amateur+ klusser, dus ik vind het ook leuk om dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld de twee oude dubbelglasramen aan de voorkant kan ik zelf vervangen voor HR++. Als blijkt dat er op zolder echt winst te behalen is, pakken we dat ook zelf aan. Geen echte bouwvakker, maar ik red me redelijk.

Misschien is het aanpakken van de 'short wins' wel het beste idee en dan deze winter maar eens ervaren hoe het loopt qua verwarmen. Aan de hand daarvan misschien in het voorjaar maar even bepalen of en wat op warmtepompgebied een goede keus kan zijn.

Ik zou het veel rustiger aan gaan doen, echt goed gaan nadenken wat je wilt en een plan van aanpak maken.
Waar ben ik nu en waar wil ik heen en hoe snel wil ik dan gaan doen.
Zomaar een hybride warmtepomp kopen is zonde van je geld, realiseer je goed dat elke warmtepomp kan fungeren in een hybride opstelling.

Je geeft aan dat je jaga laag temperaatuur radiatoren wilt gaan plaatsen, kijk in dat geval ook eens naar wandverwarming als je een beetje handig bent is dit prima zelf te doen en onder aan de streep wellicht goedkoper dan de jaga variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

realiseer je goed dat elke warmtepomp kan fungeren in een hybride opstelling.
Dat kan me niet vaak genoeg herhaald worden.
'Elke' moderne warmtepomp zonder vendor lock in kan je hybride laten draaien. De CV ketel (of iets anders) fungeert dan als je back-up heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Maar niet in een matig geïsoleerd huis met nog niet ingeregelde verwarming.
Zoals al eerder gezegd in dit topic, ga eerst observeren, isoleren en doe het dan goed. Uiteindelijk wil en/of moet je toch gasloos. Dus waarom dan een hybride ding kopen maar nu snel wat te besparen?
En als je dan geobserveerd, geisolerd en ingeregeld hebtd an ben je direct klaar voor full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:18

Osxy

Holy crap on a cracker

paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

En je betaalt vastrecht voor die 0.01%?
Klopt helaas, er waren redenen waarom full-electric geen optie was maar ja het is kostbaar voor die 0.01%.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:27
No Hands schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Maar niet in een matig geïsoleerd huis met nog niet ingeregelde verwarming.
Zoals al eerder gezegd in dit topic, ga eerst observeren, isoleren en doe het dan goed. Uiteindelijk wil en/of moet je toch gasloos. Dus waarom dan een hybride ding kopen maar nu snel wat te besparen?
En als je dan geobserveerd, geisolerd en ingeregeld hebtd an ben je direct klaar voor full electric.
https://polderhuis.org/
Kijk hier eens naar, matige muur isolatie maar toch verwarmen met een 4kw warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-10 15:18
Ons huis is uit 1925.
Ook wij hebben lang getwijfeld. Maar nadat we:
- vloer geisoleerd met tonzon;
- spuwmuur isolatie;
- dak isolatie (binnenkant);
- en laatst ook nog het 30 jaar oude dubbelglas vervangen door HR++.
- diverse (stalen) radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren;
- Ventilatoren gebouwd op de Convector in de woonkamer (heatmeister);
De vorige bewoner gebruikte 4500m3 gas per jaar, en wij brachten dat al terug naar 1500m3.
Ik heb eerst geëxperimenteerd met de cv-water-temperatuur, door deze te verlangen naar 47graden. Dat werkte prima.
Aan de hand van die 1500m3 kwamen wij uit op een 5KW warmtepomp. Helaas was er hier geen installateur te vinden die full-electric aandurfde (bizar, want ik durfde dat wel). Nu hebben we een 7KW Vaillant warmtepomp met 200l. boiler, en een (helaas) een gas cv-installatie.
De gas installatie is nog nooit aangesprongen. (ik kook nu nog op gas. Want die cv is er immers ook nog. Maar dat verbruik is max 1 a 1,5m3 per maand.)
De cv-water temperatuur is nu 25 graden en wordt nooit warmer dan 35 graden.
Kortom: het kan zeker in een oud huis! Test met lagere cv temperatuur. Isoleer!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:02
Mijn advies, na dit topic snel gescand te hebben maar niet volledig uitgeplozen:
- ga er eerst een tijdje wonen om te weten wat je wil met de woning. Ik lees dat je nog gaat verbouwen, dus heb ook vooral geen haast. Voordeel: je weet iets over je gasverbruik.
- overweeg toch die vloerverwarming, dat is prima te combineren met het reeds bestaande beton. Bijkomend voordeel: koeling mogelijk in de zomer (en dat werkt beter dan ik verwachtte)
- denk na over de technische ruimte, voor eventuele binnenunit en een (warmtepomp)boiler
- ga full-electric
- airco's op de bovenverdieping zijn prima als verwarmingsbron

Het hoeft echt geen potdichte woning te zijn om de voordelen van een wp te kunnen beleven. Wij deden hetzelfde met een vrijstaande jaren '30 woning, waarbij we de spouwmuren niet hebben geisoleerd (want te smal en teveel puin/cementbaarden). Wel dakisolatie, vloerisolatie (onder plakkaat beton) en kunsttstof kozijnen (vloeken in de kerk?) met HR++ glas. En we zijn van het gas af met een 5kW Vaillant aroTherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 14:21
ahbart schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:43:
Aan de hand van die 1500m3 kwamen wij uit op een 5KW warmtepomp. Helaas was er hier geen installateur te vinden die full-electric aandurfde (bizar, want ik durfde dat wel). Nu hebben we een 7KW Vaillant warmtepomp met 200l. boiler, en een (helaas) een gas cv-installatie.
De gas installatie is nog nooit aangesprongen. (ik kook nu nog op gas. Want die cv is er immers ook nog. Maar dat verbruik is max 1 a 1,5m3 per maand.)
De cv-water temperatuur is nu 25 graden en wordt nooit warmer dan 35 graden.
5 kW is ook gewoon te weinig om 1500 kuub gas te vervangen. Dan zal je in de meeste gevallen op 9 kW uitkomen, 9 kW heeft bij de meeste modellen dezelfde ondergrens als het 7 kW model en kosten technisch doet het ook weinig i.c.m. de subsidie. Een WP moet zeker niet te veel vermogen hebben, maar de WAF gaat ook niet blij worden als het weer een maand mistig is met 3 graden en het huis is niet fatsoenlijk op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-10 18:27
We gaan het meemaken komende winter of dit buffervat voldoet, officieel moet het een 50 liter buffervat zijn maar de aanvoer en retour zijn al 20 mm inwendig naar het monoblock 4,2 Kw, deze staat 7 meter van de achtergevel, buffervat staat paralel aan de wp zodat deze onbeperkt kan opwarmen, de aanvoer van vloerverwarming zit op de andere uitgang met eigen pomp en retour daarvan onder aangesloten, door een thermostaat kraan elders in de woning kan ik ook nog een studeerkamer mee verwarmen met evt ook nog rondsturing naar andere ruimte radiatoren maar dan zal die kappaciteit wel onvoldoende worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enMUlgCdIKZo9ZnfHnsgB0BvKik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCWGHygHE8PRkQxV1n2ieGh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiHnAv2Lt64sAbzjKZEcM5rD2rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouMJqFk9pFg2BQjcTp4pbUEE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Oilman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

5 kW is ook gewoon te weinig om 1500 kuub gas te vervangen. Dan zal je in de meeste gevallen op 9 kW uitkomen, 9 kW heeft bij de meeste modellen dezelfde ondergrens als het 7 kW model en kosten technisch doet het ook weinig i.c.m. de subsidie. Een WP moet zeker niet te veel vermogen hebben, maar de WAF gaat ook niet blij worden als het weer een maand mistig is met 3 graden en het huis is niet fatsoenlijk op temperatuur te houden.
Zolang het ding maar (met een goede COP) ver genoeg kan terugmoduleren zou ik me niet doodstaren op het minimaliseren van het max vermogen. Het grootste deel van het jaar is het 0-20 graden, daar wil je een goede COP hebben en niet teveel aan en uit springen. Lagere temperaturen is het belangrijkst of hij het uberhaupt trekt, en de oude vuistregel van liever iets teveel vermogen dan iets te weinig blijft staan. Maar je zeker ook niet teveel laten aansmeren indien je het allemaal uitbesteed: koevlaas is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik plug Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" maar weer eens :)
Daar staat ook iets over hybride tegenwoording.
TL;DR: leuk als je twee keer een warmtepomp wil kopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

https://polderhuis.org/
Kijk hier eens naar, matige muur isolatie maar toch verwarmen met een 4kw warmtepomp
Technisch kun je alles wel verwarmen met een warmtepomp, als er maar genoeg afgifte is van warmte. Echter, trias energetica speelt ook mee, je wil gewoon zo min mogelijk energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Smartenergie Interessante installatie op zich - maar wat wil je hiermee zeggen of laten zien in de context van dit topic?
"Buffer" of "buffervat" komt geen enkele keer in de andere bijdragen voor.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Het dichtstorten van de begane grond met beton en het aanleggen van vloerverwarming zit er op dit moment echter gewoon niet in. Trouwens, een deel van de vloer is al van beton, aangezien de gehele achtergevel 20 jaar geleden is uitgebouwd. Maar goed, de rest dicht storten zijn kosten die er nu even kan maken.
Gelukkig maar. Ik word altijd wat ongelukkig als ik in een huis kom waar ik niet meer onder de vloer kan om leidingen aan te leggen of te verplaatsen. ;)
Ik ben een amateur+ klusser, dus ik vind het ook leuk om dingen aan te pakken.
Als amateur+ klusser kun je heel wat besparen op je installateur en aannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door basfromasd op 28-10-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
Mijn binnen unit, de warmtepomp is voorlopig ingesteld op max 40 graden en stooklijn op 0,9, gaat ws nog naar 0.8 omdat de wp toch te snel opwarmt naar het buffervat door ws elektrisch element in wp, na eerste opstart dan na 25 minuuten start aanvoerpomp (ingesteld op 28 graden van pompschakelaar) naar vloerverwarming die pompschakelaar staat op 23 graden, het geheel werkt nu nog alleen op de buitentemperatuur voeler, zit mij nog even intelezen of ik er nog een OT thermostaat in moet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw1hgGuf8CknXZp7VCWz5lQll5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZzZUj6EgkuQUlHbGdkMsMLB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Smartenergie Ik stel voor dat je aan de moderator vraagt of je niet een eigen topic kan krijgen
of bij enkele bijdragen is het voldoende als je in het algemene L/W-wp topic gaat posten?
P.S.: Inhoudelijk ga ik hier niet reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 28-10-2025 18:19 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartenergie
Dunlefaser, ik doelde er eigenlijk mee dat je met een wat kleinere wp toch wat langere runs kan maken en daarbij met een buffervat parallel dit dan voor beginnende doehetzelvers die zich toch een beetje aan het orienteren zijn om voor ze overgaan naar een warmtepomp, hybride dan wel volledig elektisch zich er een beetje in thuis gaan voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:22
Las de OT en de vraag die je stelt is: wat is verstandig?

Mijn vraag is dan: wat wil je bereiken?

Eén keer goed voor langere tijd?
Stapsgewijs bouwen?
En moet het puur de economisch beste keuze zijn qua TVT op de langere termijn?

Die laatste vraag vind ik lastig te beantwoorden omdat niemand weet wat de prijzen (en vooral de energiebelasting) gaan doen van stroom en gas.

Wat ik wel weet is dat als ik nu een huis zo kopen met gasketel ik direct weer naar een warmtepomp ging.
Omdat ik dit in zijn geheel een degelijke installatie vind. Samen met vloerverwarming hoog qua comfort en bedieningsgemak. En laag qua onderhoud en storingsgevoeligheid (bij een A merk)

En daar blinken die hybride installaties niet in uit, die hebben bijna zonder uitzondering Chinese (airco) buitenunits.

Dus geen hybride, dan beter gas houden en verduurzamen. En als het zover is een mooie WP erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Dus jouw conclusie is: chinese airco-buitenunits bij hybride warmtepompen is vragen om problemen?
Waaraan herken je deze airco-buitenunits?
Ik heb sinds 11 maanden een aroTHERM pure met een (budget) buitenunit van Vaillant.
Deze buitenunit komt duidelijk niet uit het Vaillant universum - maar waar komt ze vandaan?
Ook een "chinese airco-buitenunit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Mm_n Mm_n hoeveel vierkante meter hebben we het hier eigenlijk over? Het scheelt of het 90 of 180 is.

En ik mis ook een stukje ventilatie. Als je redelijk handig bent kun je met een beetje geluk voor niet al te veel geld een D-systeem met wtw aanleggen, het kost alleen wel flink tijd. Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe de woning is ingedeeld, als er bv een ruime vliering is dan is het voor de bovenverdieping kanalen trekken en naar beneden boren voor de ventielen.

Heb je nu al eventueel de ruimte voor een warmtepompboiler? En als je ramen gaat vervangen, kijk eens of het zin heeft om de kozijnen ook te doen en direct voor triple te gaan waar mogelijk.
Maasluip schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Dat zou ik niet doen want geheid zal 4 kW te weinig zijn om full-electric te gaan. Dan blijf je dus gas stoken. En begrijp ook dat "hybride" een leugen is. Of de warmtepomp draait, of de ketel draait. Er zal geen situatie zijn dat de WP 4 kW warmte aan het CV-systeem toe kan voegen als ook de ketel draait.
Een Quatt en CV kunnen gewoon in tandem draaien als dat nodig is. Wat eigenlijk vrijwel nooit is behalve als er iemand een zwiepert aan de thermostaat geeft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:56:
@Technician- Dus jouw conclusie is: chinese airco-buitenunits bij hybride warmtepompen is vragen om problemen?
Waaraan herken je deze airco-buitenunits?
Ik heb sinds 11 maanden een aroTHERM pure met een (budget) buitenunit van Vaillant.
Deze buitenunit komt duidelijk niet uit het Vaillant universum - maar waar komt ze vandaan?
Ook een "chinese airco-buitenunit"?
Die Vaillant is een uitzondering, die is best goed.

Maar bv Intergas Xtend is echt slecht en Remeha Elga heeft ook zijn problemen gehad. Bovendien zijn de vermogens bij -10C vaak erg laag van die buitendelen.
De Pure gebruikt een Gree buitendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- O.k. - dan laten we maar hopen dat Gree idd. een uitzondering op de regel is.
Qua prestaties kan ik niet klagen - alleen het geluid . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:00:
@Technician- O.k. - dan laten we maar hopen dat Gree idd. een uitzondering op de regel is.
Qua prestaties kan ik niet klagen - alleen het geluid . . .
Ik heb sterk de indruk, aangezien het buitendeel van de Pure en Split Plus beide MODbus zijn aangesloten en Vaillant de prints en software integraal maakt, dat je er zo een Split Plus buitendeel (of de opvolger daarvan) op aan kunt sluiten. Mocht deze defect gaan.
Pagina: 1