SWW afsluiten zonder legionella

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:50
Ik heb een uitdaging met een warmwaterleiding (sww). Deze loopt nu van de HR combiketel op zolder via de badkamer op de 1e etage naar de keuken op de begane grond. Ik schat dat dit totaal zo'n 18 meter is.

Het duurde dus heel lang voordat er warm water in de keuken was. We hebben al een Quooker neergezet om het comfort-probleem op te lossen. Maar nu gaat de HR ketel dus aan voor niets want we hebben nooit zoveel warm water nodig als in de leiding zit tussen de HR ketel en de Quooker. Zonde van het gas, zonde van het water, en zonde van de levensduur van de HR ketel.

Ik kan de eerste 4-5 meter vanuit de keuken verwijderen uit de kruipruimte. De Quooker wordt dan met koud water gevuld.

Maar het is onmogelijk om het stuk leiding van de badkamer naar de kruipruimte dan te verwijderen zonder de badkamer te slopen. Dat is (nog) niet de bedoeling en zeker niet op korte termijn.

Ivm legionella kan ik die sww leiding niet met water gevuld laten.

Is hier iemand toevallig op de hoogte over een product wat ik in de leiding kan duwen/persen/spuiten tot de douche stopt en dan een stukje terug kan trekken? Of een andere oplossing die ik niet zie? Ik kan niet de eerste met dit probleem zijn.

Alternatief zou een slimme kraan zijn die elke week x liter water laat weglopen totdat we de badkamer gaan doen maar dit is wel een Beunhaas oplossing.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:54

Onbekend

...

Er zijn vele huizen waarbij sommige mengkranen maanden lang niet worden gebruikt, terwijl andere kranen wel dagelijks worden gebruikt. Uiteindelijk komen ze toch uiteindelijk van 1 warmtebron af, en in de leidingen van de kranen die niet worden gebruikt stroomt het water niet en heb je ook kans op legionella.

In de praktijk valt het legionella-probleem wel mee omdat je alleen een beetje wervelingen van het stilstaande water in de T-stukken hebt en mogelijk een beetje legionella in je hete tapwater krijgt. Maar de rest van het water in de ongebruikte leiding staat stil en tap je dus ook niet af.

Het is wel aan te raden om af-en-toe het stilstaande water in de leiding te verversen en dus een paar minuten te laten doorspoelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:28
Als je je warme water warm genoeg hebt staan vanuit de ketel dan dood het water alle legionella elke keer als je gaat douchen. Dus minimaal 60gr bv.

Heb bij Geberit geleerd dat legionella vooral een probleem is in de koud water leiding.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je het ongebruikte stuk leiding niet afdoppen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Het even doorspoelen van de kranen thuis na een vakantie is goed voor het verversen van het drinkwater. Het is alleen niet hetzelfde als legionellapreventie. Als legionella in de leidingen zit, wordt dat niet door alleen spoelen verwijderd. Ook niet als er lang wordt gespoeld. Dat is ook niet erg, omdat ziekmakende legionellabacteriën meestal niet in de leidingen thuis zitten. En zelfs als er ziekmakende legionella in zitten, krijgen mensen bijna nooit een longontsteking. Voor risicogroepen is deze kans wel groter.

Rivm.nl/legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisehead
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:17
De leiding die je niet meer gaat gebruiken moet je afdoppen tot <5x diameter vanaf de aftakking die regelmatig in gebruik blijft.
Je wilt voor jezelf of je huisgenoten/gasten het risico op Legionella-besmetting niet nemen.
Daarbij komt dat als je ooit het huis verkoopt dit mogelijk kan worden beschouwd als een verborgen gebrek.

Je zou nog kunnen overwegen om in de keuken een Hot Fill boiler te plaatsen. Of te onderzoeken of de Quooker Hot-Fill aangesloten mag worden.
Deze voed je dan met het warme water met lange wachttijd maar je hebt wel direct warm water uit de keukenboiler. Hierdoor blijft de leiding wel in gebruik en heb je toch snel warm water.

Het warme water wat in de leiding tussen ketel en boiler blijft staan koelt steeds af en is dus inderdaad energieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
noisehead schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
De leiding die je niet meer gaat gebruiken moet je afdoppen tot <5x diameter vanaf de aftakking die regelmatig in gebruik blijft.
Je wilt voor jezelf of je huisgenoten/gasten het risico op Legionella-besmetting niet nemen.
Daarbij komt dat als je ooit het huis verkoopt dit mogelijk kan worden beschouwd als een verborgen gebrek.

Je zou nog kunnen overwegen om in de keuken een Hot Fill boiler te plaatsen. Of te onderzoeken of de Quooker Hot-Fill aangesloten mag worden.
Deze voed je dan met het warme water met lange wachttijd maar je hebt wel direct warm water uit de keukenboiler. Hierdoor blijft de leiding wel in gebruik en heb je toch snel warm water.

Het warme water wat in de leiding tussen ketel en boiler blijft staan koelt steeds af en is dus inderdaad energieverlies.
Misschien snap ik het niet maar dat is toch juist hoe het zat en dat wil TS niet meer omdat er dan telkens warm water in de leiding blijft zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
verder zegt de overheid dit: Legionella is een bacterie die in water en aarde kan zitten. Als iemand de bacterie inademt, kan deze persoon ziek worden. Deze ziekte heet legionellose. De meeste mensen worden niet ziek. Heel soms krijgt iemand een ernstige longontsteking door legionella. Dit wordt ook wel veteranenziekte genoemd.

Je moet dat water inademen en dan is de kans dat je er ziek van wordt heel klein.
Hoe vaak maak je uit een weinig gebruikte waterleiding waterdamp direct nadat het uit je kraan komt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Kun je de vaatwasser aansluiten op deze leiding?

Dat is wat ik heb gedaan. Hoeft deze minder elektrisch te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
jeroen3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:52:
Kun je de vaatwasser aansluiten op deze leiding?

Dat is wat ik heb gedaan. Hoeft deze minder elektrisch te verwarmen.
Die leiding is zo lang, tegen de tijd dat het warme water er is, is de vaatwasser al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-10 22:55
Het is een herkenbaar probleem, bij ons was de splitsing van beide leidingen vlakbij de HR-ketel al gemaakt (dus niet in de koof in de badkamer waar je niet bij kan). Mijn aanname is dat je dit natuurlijk al gecheckt hebt, maar vragen kan natuurlijk altijd.

Weet je wel hoe de leidingen lopen in de badkamer en kan je daar met een klein beetje knutselen toch toegang toe krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Deikke schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Die leiding is zo lang, tegen de tijd dat het warme water er is, is de vaatwasser al vol.
Ook goed toch? Staat het niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokeLee
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:27
Zoals @Makrolon al heeft aangegeven is legionella normaliter niet een probleem bij warmwater leidingen. Grootste gevaar zit hem in mengwater en koudwaterleidingen welke opgewarmd worden. Legionella groeit lekker bij temperaturen van zo'n 25-35 Graden Celsius.

Echter, ja, er is een kans dat je in deze situatie problemen kunt gaan krijgen met legionella. Het warm water leidingwerk zal zonder gebruik gaan afkoelen naar omgevingstemperatuur en dan is er een tijdsbestek waarin de bacterie zich lekker voelt om zich te vermenigvuldigen.

Als er een badkamer renovatie in de planning staat, zou ik het volgende adviseren:

Heb je een kraan waarbij je tussen normale straal en de douche kunt wisselen, dan zet de kraan warm op de normale straal voor een paar minuutjes zodat de warmte de bacterie doodt. Schakel daarna gewoon over op de douchekop. Reden hiervoor is dat douchekop aerosolvormende (miniscule) waterdruppeltjes vormt welke met inademen in je longen terechtkomen, waar het risico op ziektes ontstaat. Een normale waterstraal is niet aerosolvormend.

Alternatief is een douchekop met legionella filter zoals bijvoorbeeld dit. Weet wel dat deze filters na verloop van tijd verzadigd raken met de bacterie en je de filter moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:50
bombadil schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:49:
Kan je het ongebruikte stuk leiding niet afdoppen?
Ja dat is natuurlijk het hele idee. Maar ik heb dan 4-5 meter doodlopende leiding waarin legionella zich kan opbouwen en terug kan de leiding in die naar de douche gaat. Vanuit de douche komt waterdamp die je inademt.
kofcaf schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:44:
Het is een herkenbaar probleem, bij ons was de splitsing van beide leidingen vlakbij de HR-ketel al gemaakt (dus niet in de koof in de badkamer waar je niet bij kan). Mijn aanname is dat je dit natuurlijk al gecheckt hebt, maar vragen kan natuurlijk altijd.

Weet je wel hoe de leidingen lopen in de badkamer en kan je daar met een klein beetje knutselen toch toegang toe krijgen?
Goed punt. Ik heb daar niet specifiek naar gezocht maar het is me ook niet opgevallen dat er een splitsing zit. Zal vanavond nog eens kijken. Beetje knutselen in de badkamer ga ik nu niet aan beginnen.
noisehead schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:

Die <5x diameter is dus 22mm x 5 = minder dan 10 centimeter. Dat gaat niet lukken aangezien het 4-5 meter is.

Situatie die @BrokeLee beschrijft is precies wat ik wil voorkomen. Denk dat de beste oplossing is om met een slimme kraan in de kruipruimte 1x per week 5 liter water door te laten stromen naar het riool.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@magiel
Even dit topic (met oplossing) doorlezen: Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan van twee leidingen één leiding maken. Koppel de uiteinden met een t-stuk aan elkaar en je hebt altijd doorstroming.
Mocht het nodig zijn, kan je altijd splitsen.

Pana 5j

Pagina: 1