Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vaag scherm met kleurenpixels na laatste update Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AntonvHH
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-10 20:12
Ik ben nieuw op Tweakers en hopelijk heb ik de juiste rubriek in dit forum voor mijn vraag.

Mijn laptop, ASUS Vivobook 15 op Windows 11 heeft sinds zijn laatste update een probleem met het scherm. Dit verandert onregelmatig in een vaag onleesbaar scherm vol met gekleurde pixels. De enige manier om dit te verhelpen is door een externe monitor aan te sluiten en het scherm te dupliceren. Beide schermen hebben dan goed beeld. Wanneer ik echter kies om de schermen uit te breiden dan geeft de laptop weer een vaag scherm vol met gekleurde pixels, terwijl de externe monitor een normaal beeld geeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft dus een ASUS Vivobook 15 met op Windows 11
11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-1135G7 @ 2.40GHz (2.42 GHz)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op Google gezocht maar kom daar niet verder.
Ik heb naar de recente drivers gezocht van mijn grafische kaart (Intel(R) Iris(R) Xe Graphics)
Die is recent.
Iemand vroeg mij wel of toevallig de kat niet over het toetsenbord heeft gelopen tijdens de update. Dat is mogelijk.

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank voor suggesties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQp-8C9Hy65_mPtPTdkl7FcJBHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4rjBjmC59DM73B7P6pO2m0o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door AntonvHH op 27-10-2025 21:09 . Reden: Foto van scherm bijgevoegd ]

Beste antwoord (via AntonvHH op 29-10-2025 14:56)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:20
Als ik zoek op:
Google: Intel Iris purple artifacts

Staan hier wel wat dezelfde soort problemen beschreven, ook met dezelfde Intel CPU generatie:
Intel Community: Issue with Graphics Driver Update Causing Screen Artifacts
Intel Community: Graphical glitches after installing Windows 11 24H2 on Iris Xe Graphics

In de betreffende topics worden wat oudere drivers aangegeven als oplossing.
Dus deze even opzoeken en proberen?
Wel opletten dat de drivers niet weer worden geupdate.
Eventueel:
Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)
The last version I know that works properly is this one

Intel® Graphics Driver 32.0.101.5768

Every version newer than it has issues without exception.
Well now there's no need to investigate the problem, because it has been fixed by the non-WHQL driver that was released yesterday or today, version 32.0.101.6077.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:20
Als ik zoek op:
Google: Intel Iris purple artifacts

Staan hier wel wat dezelfde soort problemen beschreven, ook met dezelfde Intel CPU generatie:
Intel Community: Issue with Graphics Driver Update Causing Screen Artifacts
Intel Community: Graphical glitches after installing Windows 11 24H2 on Iris Xe Graphics

In de betreffende topics worden wat oudere drivers aangegeven als oplossing.
Dus deze even opzoeken en proberen?
Wel opletten dat de drivers niet weer worden geupdate.
Eventueel:
Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)
The last version I know that works properly is this one

Intel® Graphics Driver 32.0.101.5768

Every version newer than it has issues without exception.
Well now there's no need to investigate the problem, because it has been fixed by the non-WHQL driver that was released yesterday or today, version 32.0.101.6077.

• AntonvHH
Dank voor je tips The_Doman.
Ik heb e.e.a. gecheckt maar heb nog niet de oplossing gevonden.
In de BIOS heb ik normaal beeld, hetgeen blijkbaar aangeeft dat het toch om een software probleem gaat.

De non-WHQL driver bleek niet de oplossing.

Ik zoek nog even verder naar andere (oudere) drivers.
De oudere driver gfx_win_101.8247 die bij iemand met een soortgelijk schermprobleem wel werkte (Intel Community: Issue with Graphics Driver Update Causing Screen Artifacts), geeft bij mij geen positief resultaat.

[ Voor 26% gewijzigd door AntonvHH op 28-10-2025 19:49 . Reden: Melding dat oudere driver gfx_win_101.8247 geen oplossing bied ]

• AntonvHH
Ik heb de oplossing gevonden!

Bij instellingen - beeldscherm - heb ik HDR uitgezet (uw beeldscherm ondersteunt HDR-games -video's en -aps.
Mijn scherm is nu oké. Scherm uitbreiden met externe monitor werkt nu ook weer correct

• Oakwood5784
  • Laatst online: 13-11 16:38
Persoonlijk zou ik eerst even proberen of een “roll-back” naar de vorige Intel GPU-driver het probleem verhelpt, want soms veroorzaakt een nieuwe driver juist dit soort artefacten. Als dat niets doet, kan het helpen om in Windows de schermresolutie en vernieuwingsfrequentie te checken en eventueel terug te zetten naar standaardwaarden voor je interne scherm. Mocht dat ook niet werken, dan denk ik dat een hardwareprobleem van het scherm zelf niet uitgesloten is, vooral omdat dupliceren werkt maar uitbreiden niet.

• AntonvHH
Dank voor je reactie Oakwood5784,
Het euvel is opgelost nadat ik HDR heb uitgezet. Ik kan nu naast enkel mijn laptop gebruiken nu ook scherm uitbreiden naar externe monitor.
Pagina: 1