Windows laten stoppen met driver update werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Vanwege het feit dat de nieuwste Nvidia driver(s) niet goed werken en ik er één gevonden heb die dat wel doet, wil ik die graag behouden.
Het gaat om microstutter in VR en driver 516.59 heeft daar voor mij het minste last van.

Probleem is, dat Windows elke keer toch weer de nieuwste driver erin weet te zetten.
Uitzoekende wat ik daaraan kon doen, heb ik diverse zaken gevonden en uitgevoerd; nog werkt het niet.
Al deze zaken, staan uiteindelijk mooi bij elkaar op deze pagina: https://www.minitool.com/...r-updates-win-10-009.html
Keurig uitgevoerd en gelukt dus.

Dan ook netjes dat driver deïnstallatie programma gedaan, in veilige modus opstarten, zelfs daarin kon je ook nog eens aanvinken dat je geen vga update meer wilt, internetkabel eruit enzovoorts.

Ook heb ik nog een bestandje gevonden maar weet nu de naam even niet meer: iets met ".....showhide.diagcab"
Dit zorgt ervoor dat de update die binnen gaat komen, verstopt wordt, maar.....als het systeem opstart dan zit de driver er alweer in voordat ik dat bestandje aan kan klikken.
Het is me één keer gelukt om dat bestandje af te vangen, maar je hoeft ook maar met je ogen te knipperen en hij zit er toch weer in.

Mijn vraag: zijn er nog andere manieren die ik kan proberen om de VGA driver niet te laten updaten door Windows?

Relevant misschien:
Windows 10 x64 Home
RTX 3080 10Gb

Beste antwoord (via Interceptor101 op 05-08-2023 20:58)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Interceptor101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:57:
Ik wil echt geen wijsneus zijn, want ik weet het ook echt niet, zeker niet beter dan jij, maar als ik het doorlees, lijkt het wel veel op wat ik al gedaan had, klopt dat?
Ik weet natuurlijk niet precies wat je allemaal hebt gedaan en gelezen, maar in je links gaat het meer om het generiek blokkeren van alle (driver) updates.
Daar ben ik eerst ook vruchteloos mee bezig geweest.
Met het blokkeren van specifieke HW-ID's kan je alleen bepaalde hardware uitsluiten van driver updates.
Dat kan via de Group Policy Editor of via het register.

Bij mijn voorbeeld met de laptop gebruikte ik dit register bestand om de defecte ATI GPU te blokkeren van updates welke direct de GPU en daardoor het systeem lieten vastlopen zodra er een online verbinding was.

Acer8943BlockATI.reg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall\Restrictions]
"DenyDeviceIDs"=dword:00000001
"DenyDeviceIDsRetroactive"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall\Restrictions\DenyDeviceIDs]
"1"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&SUBSYS_038B1025&REV_00"
"2"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&SUBSYS_038B1025"
"3"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&CC_030000"
"4"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&CC_0300"

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Je kan specifieke hardware blokkeren voor updates aan de hand van HW-ID's
Itechtics: 3 Ways To Disable Automatic Driver Updates In Windows 10
Itechtics: How to Disable Specific Driver Updates in Windows 11/10
TenForums: Prevent Windows Update from Updating Specific Device Driver

Ik heb dat ook zelf een keer moeten doen bij een laptop waarbij de discrete extra AMD GPU defect was geraakt en het systeem liet vastlopen na Windows driver update.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 31-07-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie @The_Doman !

Ik wil echt geen wijsneus zijn, want ik weet het ook echt niet, zeker niet beter dan jij, maar als ik het doorlees, lijkt het wel veel op wat ik al gedaan had, klopt dat?
Die eerste in ieder geval wel, die tweede (tijdje terug alweer) had nog heel wat voeten in aarde omdat een programma oid niet op W10 Home stond en ik dat eerst moest doen: daar heb ik nog nachtmerrie's van ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Interceptor101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:57:
Ik weet natuurlijk niet precies wat je allemaal hebt gedaan en gelezen, maar in je links gaat het meer om het generiek blokkeren van alle (driver) updates.
Daar ben ik eerst ook vruchteloos mee bezig geweest.
Met het blokkeren van specifieke HW-ID's kan je alleen bepaalde hardware uitsluiten van driver updates.
Dat kan via de Group Policy Editor of via het register.

Bij mijn voorbeeld met de laptop gebruikte ik dit register bestand om de defecte ATI GPU te blokkeren van updates welke direct de GPU en daardoor het systeem lieten vastlopen zodra er een online verbinding was.

Acer8943BlockATI.reg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall\Restrictions]
"DenyDeviceIDs"=dword:00000001
"DenyDeviceIDsRetroactive"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\DeviceInstall\Restrictions\DenyDeviceIDs]
"1"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&SUBSYS_038B1025&REV_00"
"2"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&SUBSYS_038B1025"
"3"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&CC_030000"
"4"="PCI\\VEN_1002&DEV_68C1&CC_0300"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ah, ja, ondertussen was ik er ingedoken en merkte wel op dat het inderdaad wat anders was dan de eerste keer: het leek erg op elkaar voor de leek ;)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Oei.....dit is wel heel eng :)

Ehh, regel 6 en 7, zet ik die dan ook allebei op 1?
En dan alles wat ik vind bij de driver van de kaart, gewoon vanaf regel 10 invullen en dan is het klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Denk dat ik eruit ben! :)
Maar gezien ik het Spaans benauwd krijg van "dingen als dit", zou jij zo goed willen zijn om het even na te zien als je tijd hebt?
Ik ga er dan mee beginnen en het plan was: de driver die ik wil zit er nu wel in, maar die heb ik over de nieuwste driver gezet. Wat er dan meestal gebeurt is dat na een paar dagen, de klokfrequenties van de kaart niet meer terug gaan als ik een spel uitzet.
Plan: ik heb het bestand, maak er dan weer een .reg van, maar haal eerst de internet kabel eruit, draai dat DDU programma netjes in veilige modus om de Nvidia handel weg te halen, start opnieuw op, installeer mijn gewenste driver, start opnieuw op, klik op het .reg bestand en daarna pas weer de kabel terug.

Ik heb twee plaatjes gemaakt, de eerste met het bestandje wat je op die site (jouw derde link) krijgt en de eigenschappen van de videokaart ernaast.

Het tweede plaatje is hoe ik hem ingevuld heb, dit zou hem moeten zijn als ik alles goed begrepen heb (en daar schort het nog wel eens aan ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzx9KEX75wOVIGwc26q2uqe1ayY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFnvGcsI59a0ByyLXNtEed0d.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA102Olw4xrhJrGa5AcMTPJ206c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i8lruyzl98Gs9Pj2YycuqkYL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Interceptor101 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:28:
Plan: ik heb het bestand, maak er dan weer een .reg van, maar haal eerst de internet kabel eruit, draai dat DDU programma netjes in veilige modus om de Nvidia handel weg te halen, start opnieuw op, installeer mijn gewenste driver, start opnieuw op, klik op het .reg bestand en daarna pas weer de kabel terug.
Ja, inderdaad, precies op deze wijze zou ik het ook aanpakken.
Het aangepaste reg bestand lijkt mij ook te kloppen.

Mocht je later toch weer andere drivers willen gebruiken/testen moet je natuurlijk wel weer de DenyDeviceIDs register waarde aanpassen of alles verwijderen om weer normale updates te krijgen en te installeren.

Ook raadzaam om alles goed te documenteren voor later natuurlijk, :)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 01-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Top, dankjewel @The_Doman .

Ik ga het zo uitvoeren en documenteren: dat is wel een goede opmerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Interceptor101 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:28:
Voor de zekerheid, doe dan wel een herstart na uitvoeren van de register aanpassing voordat je weer online gaat.
Ik weet niet zeker of de register/policy al direct van kracht wordt namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 01-08-2023 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Interceptor101
Haha, ik heb het ondertussen uitgevoerd en -mierenbevruchter als ik ben- heb ik dat inderdaad gedaan :)
Maar goede tip, dankjewel en: het lijkt inderdaad goed te gaan!
Pagina: 1