Buren ervaren geluidsoverlast van warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05:39
Mijn situatie: Heb sindskort een warmtepomp, Intergas Xtend 5kw monoblock laten installeren. Van te voren al nagedacht over de ligging, en deze is geinstalleerd zover mogelijk van onze buren. Ik heb voor de zekerheid toch de buren gewaarschuwd, dat als ze iets van merken mij het moet laten weten. En ja, ze zeggen dat het nogal bromt in de nacht.

Voor mijn ervaring is het idd hoorbaar als ik in mijn woning bij het verste raam van de warmtepomp er goed naar luister. Maar als ik in bed lig in dezelfde kamer, merk ik er niets van. Buren hebben net als ons dubbelglas + rolluik.

Nou is het zo dat de WP tussen twee muren bevindt, en ik vroeg me af het op de een of ander manier zo weerkaatst, dat het meer hoorbaar is voor onze buren dan voor ons.

Toegevoegd is een situatie tekening: rechts zijn buren, voor zijn garages, links is openbare weg. Dus ideaal zou zijn als het geluid richting kant gaat waar niemand woont.

Ik zie online dat je akoestische schuim kan kopen dat geschikt is voor buiten zoals deze. Het is vocht en weerbestendig. Ik vroeg me af of dit zal helpen. Goal is niet om het geluid te isoleren, maar dat het niet naar de buren weerkaatst. Zou een paneel achter op de muur van WP helpen? (zie optie A in tekening).

Een komplete omkasting wil ik liever niet vanwege het rendement verlies. Maar ik kan evt. een deels omkasting maken zoals in optie B in de tekening, met schuine dak en open aan garages and openbare weg kant.

Beide opties zal me maar een paar 10tjes kosten, is dit proberen waard?

Alvast bedankt voor het lezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz7iIygImWal38zggEqJh8Y5VBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUIWhynX1VAJDDbQWsc0Ax7k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:45
Staat de WP los van de muur of zit deze eraan vast ? Contact geluiden dragen ver.

Waarschijnlijk wordt het geluid gereflecteerd door de garage(s) een akoustisch dempend materiaal op de garage kan dan helpen, achter de WP heeft weinig tot geen zin.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:47
Dat het beter hoorbaar is bij de buren kan zeker. Ik heb een soortgelijke ruimtelijke situatie, waarbij naast mijn huis een oprit en daarnaast een garage is. Ik kan in de keuken (d.w.z. het verst weg van de straat, mensen buiten voor de deur goed verstaan, terwijl dit in de erker (fysiek naast de betreffende personen) nauwelijks hoorbaar is. Let wel, dit scheelt een meter of 12!
Wat ik even mis in je plaatje is wat er op de grens tussen jou en je buren is? Is dat open, staat daar een schutting? Want dat is waar je het geluid kan terugkaatsen of absorberen.

EDIT:

Ik vraag dit, want ik heb in mijn situatie op dat punt mijn WP staan, die richting de straat blaast (de hele oprit af). Bij mij staat de WP tegen de tuinmuur (wat bij jou de lijn tussen slaapkamer van jou en de buren is); in de tuin zelf hoor je hem niet, bij de voordeur aan het begin van de oprit juist wel.

[ Voor 25% gewijzigd door PVPaneel op 27-10-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Nachtstand al ingesteld?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Je zou (ook) een geluidsisolerende laag om de compressor kunnen overwegen. Als de warmtepomp dit niet al heeft. Dit heeft bij mij merkbaar verschil gemaakt.

https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401
Voorbeeld:
SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:15
Wat ik heb gedaan is een te grote omkasting gekocht van Evolar. In principe niet geluidsdempend. Vervolgens 20 centimeter steenwol 'op' de airco geplaatst (dus binnen de kast) en dat dempt al behoorlijk. Als ik voor de grap met 20cm steenwol de zijkanten afdicht hoor je aan die zijde letterlijk niks meer, dus dat helpt.

Koop geen duur absorptiemateriaal dat veel te dun is. Verzin iets om die 20cm steenwol waterdicht neer te kunnen zetten (inpakken met goedkope stuclopers bijvoorbeeld). Zorg er wel voor dat je het niet afdekt met hard materiaal, het geluid moet immers de steenwol kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
Bedankt voor de reacties.

WP staat vrij op rubberblokken. In principe moeten deze al trillingen dempen, maar we gaan nog extra trilling dempers tussen WP en de blokken monteren.

Er staat een schutting tussen mij en de buren van ongeveer 1,90m hoog.

Nachtstand staat ingesteld tussen 22u en 7.30u, maar ja me buren zijn wat oudere mensen die vroeg slapen... dus de nachtstand verder uitbreiden zal echt een last resort zijn.
Kip schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:03:
Je zou (ook) een geluidsisolerende laag om de compressor kunnen overwegen. Als de warmtepomp dit niet al heeft. Dit heeft bij mij merkbaar verschil gemaakt.
Oh dit is zeer interessant! Ik zal dit aan de installeur voorleggen, want ik weet niet of ik gezeur krijg met de garantie als ik dit zelf doe.
Flatisa schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:09:
Wat ik heb gedaan is een te grote omkasting gekocht van Evolar. In principe niet geluidsdempend. Vervolgens 20 centimeter steenwol 'op' de airco geplaatst (dus binnen de kast) en dat dempt al behoorlijk. Als ik voor de grap met 20cm steenwol de zijkanten afdicht hoor je aan die zijde letterlijk niks meer, dus dat helpt.

Koop geen duur absorptiemateriaal dat veel te dun is. Verzin iets om die 20cm steenwol waterdicht neer te kunnen zetten (inpakken met goedkope stuclopers bijvoorbeeld). Zorg er wel voor dat je het niet afdekt met hard materiaal, het geluid moet immers de steenwol kunnen bereiken.
Ja, idd, daarom dat ik iets DIY probeert te verzinnen. Maar goed om te weten dat enkel steenwol boven de unit al behoorlijk dempt. Mischien dat alleen een dak met isolatie materiaal boven de unit al helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

TonyW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:23:
Oh dit is zeer interessant! Ik zal dit aan de installeur voorleggen, want ik weet niet of ik gezeur krijg met de garantie als ik dit zelf doe.
Goed punt wat betreft de garantie.

Je zou ook een soort muurtje kunnen proberen van dit materiaal. Het heeft meer massa dan de inmiddels genoemde alternatieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc-3OQ9Cx4858ZwirOahmn2NOrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aF6GPfsD4hRGv1NeMlCrEWPy.jpg?f=fotoalbum_large
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Hm ja, de Intergas Xtend is inderdaad niet de stilste. Mijn achterbuurvrouw heeft hem ook. Aan onze kant. Gelukkig is onze tuin redelijk diep en staat er nog wel wat tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-10 19:25
Overweeg eens te gaan luisteren, dat maakt het voor jezelf ook wat sprekender en je sluit uit dat je te maken hebt met zeuren-om-het-zeuren-want-op-het-nieuws-hebben-ze-het-altijd-over-die-luide-WP effect.

Desalniettemin kan het goed komen door reflectie. Staat hij nou op de begane grond of op het dak? Op de begane zou je inderdaad vrij gemakkelijk kunnen zorgen voor houtwolcement platen, kokosschermen of wat om te absorberen en dempen. Een kast moet je niet aan beginnen.
Anekdote. Ik hing bij mijn vorige woning een 2,5 kW airco op aan de achtergevel om de slaapkamer te koelen. Op muurbeugel, op dempers.... en de eerstvolgende ochtend stond de buurman al aan de schutting te rammelen. Zijn vrouw had niet kunnen slapen want ze had zo'n last van die brommende airco.

Toen ik hem vertelde dat hij nog niet eens aangesloten was, was het gesprek snel klaar en ik heb ze niet meer gehoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Gieliovd520 op 27-10-2025 19:42 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:43
Top dat je het zo oppakt! Contact geluid kan inderdaad heel erg ver dragen. Succes, zelf heb ik ook een best wel mooi omkasting, en dat houdt ook aardig wat tegen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
TonyW schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:33:
ze zeggen dat het nogal bromt in de nacht.
Ergo, laagfrequent en het lastigst.
ik vroeg me af het op de een of ander manier zo weerkaatst, dat het meer hoorbaar is voor onze buren dan voor ons.
Dat kan prima. Het kan zelfs extreem voorkomen als er sprake is van een staande golf.
Toegevoegd is een situatie tekening: rechts zijn buren, voor zijn garages, links is openbare weg. Dus ideaal zou zijn als het geluid richting kant gaat waar niemand woont.
Waarom niet links geplaatst?
Ik zie online dat je akoestische schuim kan kopen dat geschikt is voor buiten zoals deze. Het is vocht en weerbestendig. Ik vroeg me af of dit zal helpen. Goal is niet om het geluid te isoleren, maar dat het niet naar de buren weerkaatst. Zou een paneel achter op de muur van WP helpen? (zie optie A in tekening).
Je kunt van alles proberen maar het heeft per definitie een lage verwachtingswaarde. Je weet de oorzaak niet. En laagfrequent geluid laat zich moeilijk dempen. Er komt typisch vooral veel massa bij kijken.
Een komplete omkasting wil ik liever niet vanwege het rendement verlies. Maar ik kan evt. een deels omkasting maken zoals in optie B in de tekening, met schuine dak en open aan garages and openbare weg kant.
Dat werkt alleen als reflectie het probleem is. Bij laagfrequent geluid twijfelachtig.

Er is een reden dat professionele omkastingen zo duur zijn. En zelfs die functioneren maar zeer beperkt bij lage frequenties.

Ik zou met spectroid app eens kijken welke frequenties dominant zijn op welke locaties.

De app zal weinig meten als het eventueel toch via contact wordt doorgegeven. Vergeet ook niet eventuele leidingen of opstelling die de gevel raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:56

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Het is al gevraagd, maar je hebt natuurlijk een WPAC berekening.
Deze is verplicht namelijk, dus dan is de installateur aansprakelijk tenzij jij ondanks zijn waarschuwingen toch dat ding hebt laten plaatsen. Of heb je hem zelf weggezet?

https://www.handelbouwadv...en-airco-wpac-berekening/

Voldoe je wel aan alle gestelde voorwaarden, anders zou het wel eens zover kunnen komen dat je je constructie weer af mag breken.

Mr. T.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TonyW
Bedankt voor de reacties allemaal. Hierbij een update: probleem is opgelost!

Ten eerste had buren alleen last van warmtepomp als die op vol vermogen draaide, als die normaal draaid, dan hoor je hem niet. Dus de installeur heeft het zo ingesteld dat de wp niet op maximaal vermogen zal draaien (wat ook niet nodig is omdat ons woning goed geisoleerd is).

Ten tweede ging die wp zo vaak op vol vermogen omdat die eigenlijk pendelt door zoneregeling op radiatoren in ons huis. 2 kamers stonden op 19 graden, wat betekent dat ze eigenlijk dicht zijn gedraaid, dus zodra ze zakken onder de 19 graden, moest de WP hard werken om 2 kamers op temperatuur te brengen. We hebben dus alle zones eruit gegooid en het omgezet naar een normaal kamerthermostaat systeem, met alle radiatoren gewoon open (wat ook zorgt dat de wp efficienter werkt).

Zover is dus alle geluidsoverlasten verholpen, zonder enige verandering aan de ligging en omgeving van de wp. Dus erg blij hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TonyW schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:52:
Zover is dus alle geluidsoverlasten verholpen, zonder enige verandering aan de ligging en omgeving van de wp. Dus erg blij hiermee!
Hopelijk blijft dat ook het geval wanneer de temperaturen dalen richting de 0 graden en de WP flink loopt te stampen. Of wanneer de WP z'n legionellacyclus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
stin00 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Hopelijk blijft dat ook het geval wanneer de temperaturen dalen richting de 0 graden en de WP flink loopt te stampen. Of wanneer de WP z'n legionellacyclus doet.
Het blijft inderdaad spannend.

Betreft legionellacyclus, dat zou gewoon overdag moeten gebeuren, en dat zal niet meer overlast zijn dan iemand die gras maaid of heg snoeid.

Ik verwacht dat die inderdaad iets harder gaat draaien in de winter dan nu, maar hij zou niet continu op vol vermogen moeten draaien als voorheen.

Als het echt niet anders kan, dan kan ik de wp nog altijd een kwartslag draaien, met ventilatie richting de openbare weg, zodat geen enkele kant zich richt tegen de buren. Moet wel wat boompjes en struijkjes verwijderen, maar ja dan moet het maar. Dan kan ik daar ook in de toekomst buiten unit van de airco plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq003RN60W2AuKM6vNZNAH_kZGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/op3QhlZR7ohojJCYu1OAHvjR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1