Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Pavilion start niet meer na installatie Mint (toeval?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-11 22:27
Mijn vraag:
Afgelopen weekend Mint geïinstalleerd op mijn laptop, na 1 dag is de laptop ermee opgehouden. De powerknop geeft bij een aangesloten stroomadapter een kort knipperlicht maar de laptop start niet meer op. De laadindicator blijft ook wit bij een aangesloten adapter in plaats van oranje bij laden.

De eerste dag werkte alles vlekkeloos!

Is hier sprake van toeval of is er een verband met de installatie van Mint

Ik kan op de Mint fora verder niks vinden over een soortgelijke situatie

Beste antwoord (via RodeVre op 31-10-2025 12:06)

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:42

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je kunt kijken of de laptop wel opstart zonder accu erin. Wil soms ook helpen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk eerder een geval van puur toeval. Kan je online voor je laptop iets van diagnose informatie vinden, wat eventuele lampjes betekenen e.d. in geval het systeem niet meer aan wil?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:37
Is de accu kapot?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zou de laptop in de meeste gevallen nog wel aan moeten gaan. Kwam toevallig vandaag een laptop op werk tegen waar de accu kapot was. Niet de cellen zelf, maar het kabeltje dat van de accu naar het moederbord gaat, die was aan de kant van de accu stuk en maakte geen (fatsoenlijk) contact meer. Maar laptop werkte verders prima op netstroom.

[ Voor 5% gewijzigd door Hero of Time op 27-10-2025 19:57 ]

• RodeVre
Het lijkt in ieder geval iets met de stroomvoorziening te zijn, ik moet nog even verder zoeken bij HP naar de indicaties. Het is wel bijzonder dat de laptop onder W10 geen enkele indicatie heeft gegeven dat de accu achteruit ging, de accuduur was ook nog prima voor een laptop van 5 jaar. De eerste dag na de omzetting naar Mint was er ook geen centje pijn en dan de volgende dag zo dood als een pier.

Ik was van plan de laptop nog een tijdje te gebruiken, ondanks dat deze niet Windows 11 compatible was en wilde eerst Mint maar eens een tijdje testen.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeVre op 27-10-2025 20:07 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kijk regelmatig een YT kanaal dat Dell laptops repareert. Komt meer dan eens voorbij dat er spontaan een power rail faalt, systeem gaat niet meer aan en accu laadt ook niet op bijvoorbeeld. Net afhankelijk van wat er mis is, kan het een simpel chipje zijn om te vervangen en soms de chip die de hele power delivery doet. Het kan zomaar gebeuren zonder voorafgaande teken dat er iets zou komen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:37
@Hero of Time dat dacht ik ook, maar ik had laatst een vintage precision met defecte accu en lege knoopcel. En dan gaat hij dus pas na 15 min aan de stekker weer aan, met cleared cmos.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@jeroen3, dat is zeker vintage te noemen als er een aparte CMOS batterij is. Meestal gaat dat via de accu zelf. Mijn oude Toshiba Core2Duo verliest ook z'n BIOS instellingen met een lege accu (en dat heb ik regelmatig gehad en zal nu ook het geval zijn, ding ligt al lange tijd niks te doen).

Dat herinnert mij ook gelijk aan het YT kanaal wat ik eerder noemde, die reparateur heeft het ook over CMOS reset wanneer de accu wordt los gehaald. De laptop waarvan we vandaag constateerde dat de accu connector stuk is zal dus ook weer een reset hebben gehad.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-11 13:01
Mijn ASUS laptop heeft dit ook wel eens en het lijkt alsof er in de afsluitprocedure dan wat mis gaat.

Bij mijn laptop is de oplossing dan om de aan/uit knop meer dan 10seconde ingedrukt te houden. Alleen dan foet hij een echte "koude" herstart.

Acties:
  • Beste antwoord

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:27
Beste wat je kan proberen is CMOS/IO resetten door de batterij en indien aanwezig ook de CMOS batterij los te koppelen?
In dit topic was helaas een bios vervanging nodig:
HP Pavilion 15-cw1043nb - start niet meer op
The_Doman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:59:
Deze laptop heeft geen losse bios/cmos batterij dacht ik
Je kan de CMOS/IO resetten door de batterij tijdje (~5-10 min) los te koppelen?

Technesia: Fixing Dead HP Laptop - No Power and Blinking Power LED

• RodeVre
Dank voor de tips, ik ga binnenkort de schroefjes maar eens losmaken en met YouTube erbij wat testen doen..

In ieder geval lijkt er dan geen verband met de Mint installatie te zijn. Bij een vervangende laptop wil ik ook weer met Linux aan de slag en daarbij verschillende distributies proberen.

• RodeVre
BadpunK schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:07:
Vanochtend de laptop opengemaakt. Deze heeft in ieder geval geen CMOS batterij, vervolgens de accu ontkoppeld en de laptop start na een bios reset netjes met Mint op. Direct maar een nieuwe accu besteld en hopen dat dat weer werkt, maar voor die paar tientjes durf ik dat wel aan

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de batterij weer aansluit, krijg je dan weer problemen met opstarten? Je kan namelijk met wat mazzel in het BIOS de staat van de accu zien en anders kan dat ook gewoon vanuit Linux. Het ligt er uiteindelijk aan of de accu dit wel kan rapporteren.

• RodeVre
Met de batterij start de laptop niet, vandaar dat ik een nieuwe heb besteld.

• RodeVre
Laatste update: alles loopt weer als een zonnetje na het aansluiten van de nieuwe batterij, probleem opgelost dus!

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Mooi, dat het gelukt is. Heb het namelijk al wel vaker om handen gehad. Vandaar dat ik het probleem herkende.

Pagina: 1