HP Pavilion 15-cw1043nb - start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
Ik heb al sinds enige tijd een HP laptop liggen die niet meer opstart.
Alles wat ik doe heeft geen enkel effect:

normale opstart: power led gaat aan voor ongeveer 15 seconden, uit voor 4 seconden, aan voor 15 seconden, ...
Dit blijft door gaan tot ik de laptop uitschakel via lang op power knop duwen.

Tijdens dit gedrag zijn er geen biepjes, geen fan die aan schakelt of scherm die oplicht.
RAM verwijderen en herstarten heeft geen enkel effect.
De "truc" om via Windows key + V (of B) zo in een recovery mode te geraken heeft ook geen enkel effect.

Dit gedrag is gekomen na een update van de bios dus ik vrees dat er iets is mis gelopen tijdens deze update.

Zijn er manieren om de BIOS chip op deze laptops te "resetten"?
De enige optie waar ik momenteel aan kan denken is het vervangen van het moederbord.
Type DAG7BJMB8C0 rev C
Model G7BJ

Maar misschien dat jullie nog andere opties zien?

En indien niet, waar kopen jullie moederborden voor laptops? Als ik op dit type zoek, kom ik meestal uit op ali en zou natuurlijk wel iets dichter bij huis willen kopen indien mogelijk.

Beste antwoord (via Gunny_vds op 02-09-2025 19:58)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt al gereset door lang op de power knop te drukken. Zie je wel de achtergrondverlichting van het toetsenbord of een Num Lock LEDje?

Als het probleem direct optrad na het flashen: een reparateur met een geschikte EEPROM programmer kan de BIOS en EC opnieuw programmeren. Daarvoor moet die worden losgesoldeerd. Als je iemand kent met een heteluchtblazer, vergrootglas en soldeerset kun je van een donor bord de componenten verwisselen.

Bij een goedkope laptop is repareren helaas al snel niet meer aantrekkelijk. Vervangen van het moederbord is dan inderdaad een optie. Op Ebay wordt echter vaak afgedankte rommel aangeboden, vooral als er geen garantie op werkzaamheid bij staat. Ook is het de vraag wat de staat is van connectoren. Kabels kunnen er hardhandig uit getrokken waardoor de connector of clip kapot gaat. Die connectoren zijn erg kwetsbaar. Ik zou een hoge resolutie foto vragen van de voor- en achterkant van het moederbord en schuine foto's van de connectoren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt al gereset door lang op de power knop te drukken. Zie je wel de achtergrondverlichting van het toetsenbord of een Num Lock LEDje?

Als het probleem direct optrad na het flashen: een reparateur met een geschikte EEPROM programmer kan de BIOS en EC opnieuw programmeren. Daarvoor moet die worden losgesoldeerd. Als je iemand kent met een heteluchtblazer, vergrootglas en soldeerset kun je van een donor bord de componenten verwisselen.

Bij een goedkope laptop is repareren helaas al snel niet meer aantrekkelijk. Vervangen van het moederbord is dan inderdaad een optie. Op Ebay wordt echter vaak afgedankte rommel aangeboden, vooral als er geen garantie op werkzaamheid bij staat. Ook is het de vraag wat de staat is van connectoren. Kabels kunnen er hardhandig uit getrokken waardoor de connector of clip kapot gaat. Die connectoren zijn erg kwetsbaar. Ik zou een hoge resolutie foto vragen van de voor- en achterkant van het moederbord en schuine foto's van de connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Gunny_vds schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:52:
De "truc" om via Windows key + V (of B) zo in een recovery mode te geraken heeft ook geen enkel effect.

Dit gedrag is gekomen na een update van de bios dus ik vrees dat er iets is mis gelopen tijdens deze update.
Heb je daarbij ook een HP Bios recovery USB gebruikt?
Zie dit topic:

bios van hp pro 650 g3 is dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@mrmrmr lang power knop idd al gedaan; geen numlock ledje of achtergrondverlichting, zelfs niet shift lock ledje.

@The_Doman Thanks; zie dat die 4-in-1 tool niet langer bestaat maar misschien dat ik via anders bios flash tools verder geraak. Eens proberen.

Update:
ook met een BIOS recovery op USB stick geraak ik niet verder.
Het zal dus of een nieuwe BIOS chip zijn (dan wel geschikte donor vinden...) of een nieuw mobo.

Update 2:
op Ebay een verkoper gevonden die geprogrammeerde BIOS chips verkoopt voor dit model dus gaan we het zo eens proberen. Wie niet waagt, ...

[ Voor 38% gewijzigd door Gunny_vds op 24-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Die chip moet je wel waarschijnlijk wel lossolderen en de vervangende vastsolderen. Je kunt de chip (of een donor) aan een reparateur geven als je zelf niet het materiaal hebt. Er staan veel filmpjes op Youtube over solderen van dit soort chips, bijvoorbeeld dit kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
mrmrmr schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:32:
Die chip moet je wel waarschijnlijk wel lossolderen en de vervangende vastsolderen. Je kunt de chip (of een donor) aan een reparateur geven als je zelf niet het materiaal hebt. Er staan veel filmpjes op Youtube over solderen van dit soort chips, bijvoorbeeld dit kanaal.
Geen probleem: op het werk herstellen we tot op SMD niveau (militaire schermen oa.) dus zal de laptop eens meenemen als ik de chip binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Gunny_vds schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:37:
ook met een BIOS recovery op USB stick geraak ik niet verder.
Deze laptop heeft geen losse bios/cmos batterij dacht ik
Je kan de CMOS/IO resetten door de batterij tijdje (~5-10 min) los te koppelen?

Technesia: Fixing Dead HP Laptop - No Power and Blinking Power LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Ik heb daar idd geen batterij gevonden.
Dacht dat ik dit al eens gedaan had, maar het kan natuurlijk geen kwaad om nog eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
No luck, nog steeds zelfde gedrag. Het zal dus BIOS chip vervangen worden en zien of we hem daarmee terug tot leven kunnen wekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Volgens mij ben je op de goede weg en ik zou het dus gewoon zelf proberen. Een vergelijkbaar systeem met i5 en 8gb is ook niet meer de hoofdprijs. En de expert zal zeker niet gratis zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunny_vds
Korte update: het vervangen van de bios chip was een succes! We hebben dus terug een werkende laptop. Dikke merci iedereen!
Pagina: 1