Beneden verdieping aanpakken offerte ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:37
Hallo,

Wij hebben een nieuw huis gekocht waar nogal wat aan gedaan moet worden. Hierbij hebben wij een aannemer gevraagd om de volgende werkzaamheden uit te voeren:
  1. Deur verplaatsen in de draagmuur
  2. Wc verplaatsen volgens de tekening
  3. Riolering verplaatsen voor de keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7h3CQGgzx-WHso8QJKwNlWTiPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLTk7Di8YD09sG7J3VDSPOxI.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben specifiek gevraagd om alles ruwbouw te doen, dus er hoeft geen wc etc te worden geplaatst. Het gaat om een huis uit 1971 met betonnen vloer. Een aannemer heeft al aangegeven dat het rioolwerk waarschijnlijk volledig opnieuw moet worden opgebouwd.
Nu komen de kosten op totaal bijna €16.000, wat mij nogal veel lijkt. Dit bestaat uit (excl btw):
  • Bouwplaatsvoorzieningen: €950
  • Stut- en sloopwerk: €1.850
  • Metselwerk: €2.550
  • Binnenkozijnen: €4.150
  • Riolering: €3.300
  • Overig: €600
Ik heb nog twee andere aannemer die een offerte gaan uitbrengen, maar ik was benieuwd of dit te verwachten is. Zelf kunnen we veel sloopwerk doen, dus dat is geen probleem. De binnenkozijnen kosten lijkt mij nogal hoog, hierin zit ook opgenomen het betimmeren van onderzijde trap en maken van een plafond in nieuw toilet (elk €500).

Alast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:09

K1p

Wat voor kozijn wil je plaatsen, wanneer het gaat om een stalen kozijn + superlak deur, (svedex) dan ben je 275 voor een set kwijt, een goede aannemer zet deze er binnen het uur in. Een houten kozijn + houten deur zal ook zeker niet meer dan 500 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Lijkt me toch ook goed doorgeteld eerlijk gezegd, zonder verdere details te kennen, zeker voor ruwbouw.

Hoe handig ben je zelf en hoeveel tijd heb je?
Vanaf waar komen de Waterleidingen? Worden die ook in de vloer ingewerkt?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Afgezien van de kozijnen is de prijs niet zo gek.

Ik vraag me wel af of dit nou wel de meest optimale indeling van je woning. Met een keuken (65cm) en een deur (100cm) blijft er 210 cm over. Dat is wel erg breed om leeg te laten en tegelijkertijd te smal om een eetkamertafel en stoelen neer te zetten met voldoende bewegingsruimte in de keuken.

Over de draairichting van de deur zou ik ook nog even nadenken. Linksom de woonkamer in lijkt mij logischer dan rechtsom.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44
Is er een kruipruimte? Vloer van beton? Zo idioot moeilijk is het in dat geval dan toch niet, leidingen en riolering verleggen. Zonder kruipruimte, wel een heel ander verhaal.

De draagmuur, daarvoor wil je wel een CAR verzekering, en dus een aannemer. De rest zou ik overwegen zelf mensen voor te zoeken (met timmerbedrijf en loodgieter ben je een eind?)

Verder: niet wat je vraagt, maar ik zou eens goed denken of die nieuwe indeling echt het geld waard is.

Kocht ik dit huis, zou ik vermoedelijk die deur tussen WC en keuken dichtmetselen zodat je een grotere L keuken kunt maken. Verder niks aan doen. Lekker ruimte voor een kapstok "boven" (op de tekening) de meterkast, schilderijtje o.i.d. aan het eind van de hal waar je die deur dichtmetselt, klaar.

Maar goed, dat vroeg je niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 24-10-2025 21:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:09
Niet je vraag maar: Er staat nu een koker constructie midden in de woning. die ga je laten weghalen. Check of daar niet per ongeluk de afvoer badkamer / toilet / aanvoer water - gas doorloopt. want dan komen er denk ik wat werkzaamheden bij.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00
Gwindorian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:04:
Niet je vraag maar: Er staat nu een koker constructie midden in de woning. die ga je laten weghalen. Check of daar niet per ongeluk de afvoer badkamer / toilet / aanvoer water - gas doorloopt. want dan komen er denk ik wat werkzaamheden bij.
Dit inderdaad, die koker is normaliter gevuld met al het leidingwerk. Wat verwacht je eigenlijk voor een offerte van een aannemer die het huis nog niet gezien heeft?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FredvZ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:56:
Ik vraag me wel af of dit nou wel de meest optimale indeling van je woning. Met een keuken (65cm) en een deur (100cm) blijft er 210 cm over. Dat is wel erg breed om leeg te laten en tegelijkertijd te smal om een eetkamertafel en stoelen neer te zetten met voldoende bewegingsruimte in de keuken.
Exact mijn gedachte! Je zou een slag kunnen maken door de keuken een kwartslag te draaien, en dus tegen de voorgevel aan te zetten. Maar dat blijft een noodgreep voor iets wat een ingrijpende verbouwing is. Ik zou de indeling zelf laten zoals hij is. Doet me denken aan dit huis in Nijmegen, dat door Bob Romijnders architecten is verbouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a7OvkFWEI_7nUXN07nrDOJyxVk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1uMjwcUhkmIxAR3zVf5fdQPH.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPJBk9PP2kFSThlIdtkCG-xb_Uw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YTJ58ir5OzMMIqOitwm3rmUA.png?f=fotoalbum_medium

Heb de blog van destijds lokaal opgeslagen; project is nu helaas niet meer online te vinden. En natuurlijk, smaken kunnen verschillen en ik zou zelf wat kleur hebben gebruikt, maar het geeft wel aan dat van deze indeling echt iets moois te maken valt :9~

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Thijsmans schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:50:
[...]

Exact mijn gedachte! Je zou een slag kunnen maken door de keuken een kwartslag te draaien, en dus tegen de voorgevel aan te zetten. Maar dat blijft een noodgreep voor iets wat een ingrijpende verbouwing is. Ik zou de indeling zelf laten zoals hij is. Doet me denken aan dit huis in Nijmegen, dat door Bob Romijnders architecten is verbouwd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb de blog van destijds lokaal opgeslagen; project is nu helaas niet meer online te vinden. En natuurlijk, smaken kunnen verschillen en ik zou zelf wat kleur hebben gebruikt, maar het geeft wel aan dat van deze indeling echt iets moois te maken valt :9~
Helemaal eens, prima huis met deze indeling. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van een zeer vergelijkbaar huis uit dezelfde tijd Huis te koop: Emiel van Averbekestraat 45 4827 CB Breda | Funda

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:46

Over de draairichting van de deur zou ik ook nog even nadenken. Linksom de woonkamer in lijkt mij logischer dan rechtsom.
Wel eenvoudig op te lossen met een schuifdeur als de indeling verder leidend is

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties. Ik probeer hieronder antwoord te geven.
K1p schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:35:
Wat voor kozijn wil je plaatsen, wanneer het gaat om een stalen kozijn + superlak deur, (svedex) dan ben je 275 voor een set kwijt, een goede aannemer zet deze er binnen het uur in. Een houten kozijn + houten deur zal ook zeker niet meer dan 500 kosten.
Wij willen houten kozijnen plaatsen waarbij we de bestaande deuren behouden.
sonina schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:38:
Lijkt me toch ook goed doorgeteld eerlijk gezegd, zonder verdere details te kennen, zeker voor ruwbouw.

Hoe handig ben je zelf en hoeveel tijd heb je?
Vanaf waar komen de Waterleidingen? Worden die ook in de vloer ingewerkt?
Verder leek het mij ook wel in orde, behalve dus de binnenkozijnen vond ik nogal prijzig.

Mijn vader en ik zijn erg handig, dus dat is het probleem niet. We hebben ons huidige huis ook volledig zelf verbouwd en mijn vader zijn eigen huis ook. Dat gaan we in dit huis weer doen. Alleen vanwege tijdsgebrek en de draagmuur gaan we voor het eerst een aannemer inhuren.
De waterleidingen komen vanuit de kruipruimte vanaf de kant van de meterkast. Het leiding werk zal niet het moeilijkste zijn.

Mijn vrouw en ik hebben uitvoerig verschillende indelingen getekend en kwamen hierop uit. Vooral omdat we de huidige gang erg groot vinden en we zicht willen hebben op kleine kinderen verplaatsen we de keuken en de woonkamer.
Zie hieronder voor onze beoogde indeling. De deur moest inderdaad nog worden omgedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNwcWvDlYGmmMhcc-Twc0Tv8R4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jlUevH4rso3CtW0x4aAmrWfq.png?f=fotoalbum_large
Wilke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:57:
Is er een kruipruimte? Vloer van beton? Zo idioot moeilijk is het in dat geval dan toch niet, leidingen en riolering verleggen. Zonder kruipruimte, wel een heel ander verhaal.

De draagmuur, daarvoor wil je wel een CAR verzekering, en dus een aannemer. De rest zou ik overwegen zelf mensen voor te zoeken (met timmerbedrijf en loodgieter ben je een eind?)

Verder: niet wat je vraagt, maar ik zou eens goed denken of die nieuwe indeling echt het geld waard is.

Kocht ik dit huis, zou ik vermoedelijk die deur tussen WC en keuken dichtmetselen zodat je een grotere L keuken kunt maken. Verder niks aan doen. Lekker ruimte voor een kapstok "boven" (op de tekening) de meterkast, schilderijtje o.i.d. aan het eind van de hal waar je die deur dichtmetselt, klaar.

Maar goed, dat vroeg je niet.
Er is inderdaad een kruipruimte aanwezig dus dat maakt het wat makkelijker. Zoals je al aangeeft, vanwege de draagmuur toch maar voor een aannemer gekozen (voorheen hadden we nog grootsere plannen).

Zie mijn opmerking hierboven m.b.t. de indeling.
Gwindorian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:04:
De tekeningen laten hierbij niet de daadwerkelijke situatie zien. Die koker is geen koker, maar een L-vorm muur waarin de huidige koelkast staat. Het deel wat we laten staan is vanwege de draagconstructie van een stalenbalk naar achteren toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:16
Wat gebeurt er met de trapkast?
De deur is verplaatst naar het begin van de trap. Dat kan niet tenzij je een kabouterdeurtje plaatst.
Zonder gekheid: inbouwkast achter de trap in de woonkamer is wellicht een optie. Kan je bijv. een hoop zooi van je kinderen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
MaikVeritas schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:37:
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties. Ik probeer hieronder antwoord te geven.

[...]

Wij willen houten kozijnen plaatsen waarbij we de bestaande deuren behouden.

[...]

Verder leek het mij ook wel in orde, behalve dus de binnenkozijnen vond ik nogal prijzig.

Mijn vader en ik zijn erg handig, dus dat is het probleem niet. We hebben ons huidige huis ook volledig zelf verbouwd en mijn vader zijn eigen huis ook. Dat gaan we in dit huis weer doen. Alleen vanwege tijdsgebrek en de draagmuur gaan we voor het eerst een aannemer inhuren.
De waterleidingen komen vanuit de kruipruimte vanaf de kant van de meterkast. Het leiding werk zal niet het moeilijkste zijn.

[...]

Mijn vrouw en ik hebben uitvoerig verschillende indelingen getekend en kwamen hierop uit. Vooral omdat we de huidige gang erg groot vinden en we zicht willen hebben op kleine kinderen verplaatsen we de keuken en de woonkamer.
Zie hieronder voor onze beoogde indeling. De deur moest inderdaad nog worden omgedraaid.
[Afbeelding]

[...]

Er is inderdaad een kruipruimte aanwezig dus dat maakt het wat makkelijker. Zoals je al aangeeft, vanwege de draagmuur toch maar voor een aannemer gekozen (voorheen hadden we nog grootsere plannen).

Zie mijn opmerking hierboven m.b.t. de indeling.

[...]

De tekeningen laten hierbij niet de daadwerkelijke situatie zien. Die koker is geen koker, maar een L-vorm muur waarin de huidige koelkast staat. Het deel wat we laten staan is vanwege de draagconstructie van een stalenbalk naar achteren toe.
Ik heb redelijk wat verbouwingen gezien van dit type huis, echter niemand plaatst de keuken aan de voorkant. Dit heb ik slechts een keer gezien bij een huis wat al lang geleden was verbouwd, en toen het huis verkocht was heeft de nieuwe eigenaar het meteen gesloopt en de keuken weer naar achter geplaatst met een uitbouw erbij. In het huidige plan heb je bijna geen zithoek, en moet je achter de bank langs om naar de tuin te gaan. De keuken is nogal langgerekt en je staat vooral naar buiten te kijken bij koken of afwassen. Ook mis je een lange hoge muur voor een rijtje kasten. Voor kinderen kun je beter een klein schiereiland maken met een paar krukjes, vinden ze meestal geweldig om te zitten als je bezig bent in de keuken.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
baldyman schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:15:
Wat gebeurt er met de trapkast?
De deur is verplaatst naar het begin van de trap. Dat kan niet tenzij je een kabouterdeurtje plaatst.
Zonder gekheid: inbouwkast achter de trap in de woonkamer is wellicht een optie. Kan je bijv. een hoop zooi van je kinderen kwijt.
Klopt, waarschijnlijk wordt de deur naar de woonkamer verplaatst. Hierover moeten we nog eens nadenken.
Pagina: 1