Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-10 19:22
Ik vind een mix van thuis en op kantoor werken ideaal. In mijn functie moet ik voor een deel aanwezig zijn, maar ook zat taken die ik thuis kan doen.
Ik schipper altijd een beetje met wat het beste uitkomt, zo ga ik regelmatig pas na het wegbrengen of voor het ophalen van de kinderen naar kantoor. De rest van de tijd werk ik dan thuis.

Gaat al jaren prima, beetje functioneel en normaal ermee omgaan doet wonderen.
100% aanwezig gaat het voor mij voorlopig niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:13
Heb je remote werken dan wel op een of andere manier georganiseerd? Ook op afstand zijn vaste momenten op de dag of week gewoon mogelijk en noodzakelijk. Ik begrijp echt niet waarom het jou blijkbaar niet lukt om mensen op afstand aan te spreken op foutief gedrag, maar wel op kantoor.

Een dagstart of andere vorm van een gezamenlijk startmoment, desnoods ook nog een vorm van een gezamenlijke dagafsluiting met daarbij scherp zijn op wat er nou gedaan is, wat er nou begrepen wordt en zorgen dat mensen dan al begrijpen waar ze wel of niet hulp bij nodig hebben kan zowel online als offline. Dat kan heel snel en is sowieso een goed idee om echte samenwerking te krijgen.

Wanneer je structureel mensen niet weet te motiveren om gewoon hun werk te doen of hulp te vragen wanneer je ze niet continu ziet is toch meer een management dan een werknemersprobleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:56
PlasticPimple schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Dat maatwerk is juist enorm lastig; want dan moet de manager aan Erik en Marieke uitleggen dat Jaap en Suhaila thuis wel heel goed werken (en Erik en Marieke dus niet) en dus wel vier of vijf dagen vanuit huis moeten werken. Tegelijkertijd moet de manager dan ook organiseren dat Jaap en Suhaila wel betrokken blijven in beslissingen en zich onderdeel voelen van het team (dat was dus het probleem bij ons, waar er een paar mensen waren die uitsluitend thuis werkten).

Het is voor een manager uiteindelijk een stuk makkelijker als je gewoon één lijn trekt over het hele team. En dan is een vorm van hybride werken (2 of 3 kantoordagen, 2 of 3 thuiswerkdagen) uiteindelijk een mooi compromis.
Ja, dat is ook lastig. Maar is het dan te makkelijk wanneer ik zeg dat een manager dat ook vooral moet managen? We vinden het doodnormaal om mensen te coachen in het inhoudelijke werk, maar ze helpen bij organisatie, verantwoordelijkheid nemen en verantwoord omgaan met vrijheden vinden we een vanzelfsprekendheid dan? Of hoe moet ik dat zien?

Als je vindt dat bepaalde teamleden niet met die vrijheid om kunnen gaan dan is dat ook iets wat je feitelijk kunt onderbouwen. Dat betekent niet per definitie dat dit soort mensen niet meer thuis mogen werken of zo, maar je kunt ze daar wel bij ondersteunen of afspraken over maken.

Je bedoelt het vast niet zo, maar het komt ietwat lui over om dan maar een regel (dus een vorm van dwang) te introduceren voor het hele bedrijf.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:30
Uiteindelijk is de vraag: is thuiswerken een recht of een gunst, dat zal voor iedere werkgever anders zijn.

Dit draadje begon met iemand die zich constateerde dat fulltime remote ogenschijnlijk op z'n retour is. Dat kan in specifieke gevallen werken maar voor lijkt me niet het sociale construct dat werk voor veel mensen ook hoort te zijn. Onderling fysiek contact, de koffieautomaat, gelul over voetbal/f1/politiek/etc. is wat een team een team maakt. Dat mis je imo als je elkaar zelden ziet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:30
hoevenpe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:43:
Uiteindelijk is de vraag: is thuiswerken een recht of een gunst, dat zal voor iedere werkgever anders zijn.

Dit draadje begon met iemand die zich constateerde dat fulltime remote ogenschijnlijk op z'n retour is. Dat kan in specifieke gevallen werken maar voor lijkt me niet het sociale construct dat werk voor veel mensen ook hoort te zijn. Onderling fysiek contact, de koffieautomaat, gelul over voetbal/f1/politiek/etc. is wat een team een team maakt. Dat mis je imo als je elkaar zelden ziet.
Mijn vraag ging specifiek over hybride werken niet volledige remote vacatures. Ik snap dat elkaar zien soms belangrijk is. Het ging mij meer om het feit dat sommige vacatures weer fulltime op kantoor vereisen (of zo goed als fulltime / lees 1 thuiswerkdag) terwijl dat gezien de functie niet nodig zou dienen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hoevenpe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:43:
De werkgever zal een regel instellen, en het is aan de werknemer die iets anders wil, om de werkgever/manager te overtuigen van de voordelen om dit aan te passen. Maak er een businesscase van. Men moet dan met argumenten komen die meer zijn dan alleen het eigen straatje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:30
Workharder schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:58:
Het ging mij meer om het feit dat sommige vacatures weer fulltime op kantoor vereisen (of zo goed als fulltime / lees 1 thuiswerkdag) terwijl dat gezien de functie niet nodig zou dienen te zijn.
Misschien is het niet 'nodig' maar als een werkgever iedereen op kantoor wil hebben waarom niet? Eén vaste collectieve thuiswerkdag geeft duidelijkheid: managers beter zicht op productiviteit, de zekerheid dat iedereen die vier dagen in huis is en je niet in een driekwart lege kantoortuin terechtkomt. Niet alle vergaderingen in één dag persen, etc.

Als werknemers dat niet willen zijn er vast genoeg werkgevers waar het wel kan. Denk alleen dat de AI revolutie ervoor gaat zorgen dat werkgelegenheid in de ICT onder druk komt te staan, 'we' behoorlijk verwend zijn met de eisen die momenteel aan werkgevers gesteld kunnen worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:30
hoevenpe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Misschien is het niet 'nodig' maar als een werkgever iedereen op kantoor wil hebben waarom niet? Eén vaste collectieve thuiswerkdag geeft duidelijkheid: managers beter zicht op productiviteit, de zekerheid dat iedereen die vier dagen in huis is en je niet in een driekwart lege kantoortuin terechtkomt. Niet alle vergaderingen in één dag persen, etc.

Als werknemers dat niet willen zijn er vast genoeg werkgevers waar het wel kan. Denk alleen dat de AI revolutie ervoor gaat zorgen dat werkgelegenheid in de ICT onder druk komt te staan, 'we' behoorlijk verwend zijn met de eisen die momenteel aan werkgevers gesteld kunnen worden.
Iemand zien werken staat nog steeds niet gelijk aan productief werken. Daarbij zouden managers anno 2025 de productiviteit moeten meten d.m.v. output en resultaten.

Verder wat betreft AI blijkt dat de grote jongens in de Verenigde Staten zeggen dat dit door AI komt (layoffs) maar stiekem wel bijna net zoveel Indiërs inhuren als de eigen mensen die ze hebben ontslagen. Er zullen wellicht wat junior rollen verdwijnen maar AI is enkel een tool geen volwaardige vervanging voor een ervaren developer.

Ik vind het overigens ook niet verwend om voldoende werk-privebalans in oog te houden. Tijdens corona is meer dan voldoende gebleken dat het wel degelijk kan werken en er ook de nodige voordelen aan hangen.

Verder zijn er ook tijden geweest dat werkgevers een complete IT-afdeling eisten in hun vacatures, dan moet er niet gezeurd worden over iets zoals thuiswerken wat uiteindelijk de gemoedstoestand van de werknemer ten goede komt en deze hierdoor beter presteert en meer energie overhoudt.

[ Voor 16% gewijzigd door Workharder op 25-10-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Of ik nou wel of niet thuis mag werken, boeit me eigenlijk weinig. Wat wel belangrijk is, is vrijheid. Dus geen gezeur als je eens een half uur later begint, en gewoon een afspraak met je huisarts/tandarts/etc in kunt plannen tijdens werktijd zonder dat je je hoeft te verantwoorden.

Valt me verder wel op dat sommigen in dit topic liever thuiswerken omdat ze anders veel tijd kwijt zijn aan reizen. Dat is dan toch vaak een keuze die je zelf hebt gemaakt? Lijkt me niet het probleem van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

delpit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Heb je remote werken dan wel op een of andere manier georganiseerd? Ook op afstand zijn vaste momenten op de dag of week gewoon mogelijk en noodzakelijk. Ik begrijp echt niet waarom het jou blijkbaar niet lukt om mensen op afstand aan te spreken op foutief gedrag, maar wel op kantoor.

Een dagstart of andere vorm van een gezamenlijk startmoment, desnoods ook nog een vorm van een gezamenlijke dagafsluiting met daarbij scherp zijn op wat er nou gedaan is, wat er nou begrepen wordt en zorgen dat mensen dan al begrijpen waar ze wel of niet hulp bij nodig hebben kan zowel online als offline. Dat kan heel snel en is sowieso een goed idee om echte samenwerking te krijgen.

Wanneer je structureel mensen niet weet te motiveren om gewoon hun werk te doen of hulp te vragen wanneer je ze niet continu ziet is toch meer een management dan een werknemersprobleem.
Ik zeg helemaal nergens dat het niet lukt om men op foutief gedrag aan te spreken. Ik stel enkel dat ik zie dat wanneer men (zeker junior/medior) op kantoor werkt zij productiever lijken te zijn én de drempel schijnbaar lager vinden om hulp te vragen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:01
pjlgt schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:39:
Valt me verder wel op dat sommigen in dit topic liever thuiswerken omdat ze anders veel tijd kwijt zijn aan reizen. Dat is dan toch vaak een keuze die je zelf hebt gemaakt? Lijkt me niet het probleem van de werkgever.
Behalve als de werkgever tijdens je werkperiode verhuisd ;)
Mijn werkgever zat op 5 minuten fietsen, is nu naar 20-25 min fietsen gegaan (andere kant van het dorp), dat is ook officieel mijn standplaats.
En nu zit mijn team op een locatie ongeveer 1:10-1:30 uur reizen enkele reis; die locatie bestond nog geen eens toen ik begon bij mijn huidige werkgever!

Dus ik zit 1 dag op locatie "fietsen", 1 dag op locatie "2+ uur reizen" en de rest thuis.
Mocht de werkgever hieraan zitten veranderen, dan verander ik van werkgever.

(Note: toen ik begon bij deze werkgever, woonde ik nog bij mijn ouders; ongeveer halfuurtje met OV naar de locatie, toen nog direct naast het station. Nu 9 jaar al in de stad zelf en was het op directe fietsafstand/5 min. Dus ik heb eigenlijk al "alles" gedaan om dichter bij mijn werk te wonen. Ware dat mijn werk eigenlijk is verhuisd)

[ Voor 17% gewijzigd door Ryur op 25-10-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn werkgever maakt het helemaal niet uit waar ik werk. Vaak weet ook niemand of ik thuis ben, bij de klant of wie er überhaupt op kantoor zijn. Soms maak je een gerichte afspraak om elkaar op kantoor te zien omdat dat makkelijker samenwerkt of omdat het gezellig kan zijn. Ik heb de vaste afspraak om op de dinsdag thuis te werken omdat dat nodig is met organiseren van kind en opvang.

Wel merk ik dat klanten steeds vaker vragen om bij hen op kantoor te komen, ook zonder dat daar een concrete aanleiding voor is. Maar als ze erachter komen dat dat 60ct per kilometer kost dan kan ik het vaak weer sturen naar “alleen essentiële momenten”. Zo hoef ik minder te rijden en scheelt het hen soms honderden euro’s op de factuur. Anderen interesseert dat dan weer niet.

Bij de klanten zie ik wel steeds meer mensen weer op kantoor, waar tot een jaar terug het vaak moeilijk was om mensen centraal te krijgen voor key-momenten.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 25-10-2025 17:02 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ryur schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Behalve als de werkgever tijdens je werkperiode verhuisd ;)
Mijn werkgever zat op 5 minuten fietsen, is nu naar 20-25 min fietsen gegaan (andere kant van het dorp), dat is ook officieel mijn standplaats.
En nu zit mijn team op een locatie ongeveer 1:10-1:30 uur reizen enkele reis; die locatie bestond nog geen eens toen ik begon bij mijn huidige werkgever!

Dus ik zit 1 dag op locatie "fietsen", 1 dag op locatie "2+ uur reizen" en de rest thuis.
Mocht de werkgever hieraan zitten veranderen, dan verander ik van werkgever.

(Note: toen ik begon bij deze werkgever, woonde ik nog bij mijn ouders; ongeveer halfuurtje met OV naar de locatie, toen nog direct naast het station. Nu 9 jaar al in de stad zelf en was het op directe fietsafstand/5 min. Dus ik heb eigenlijk al "alles" gedaan om dichter bij mijn werk te wonen. Ware dat mijn werk eigenlijk is verhuisd)
Na 9 jaar is het sowieso tijd om eens van werkgever te wisselen 😄 Maar dat is meer iets voor een ander topic.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:01
Tylen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Na 9 jaar is het sowieso tijd om eens van werkgever te wisselen 😄 Maar dat is meer iets voor een ander topic.
Ik heb net mijn 12,5 jarig jubileum gehad ;) dus zelfs NOG erger.
En het is dan één werkgever, maar zo voelt het niet. Compleet andere functies steeds!

Maar ja, het wordt wel tijd om eens rond te kijken, decembermaand vrij en dan ga ik eens rustig oriënteren wat ik nou wil/niet wil.
Maar dat is een ander topic :D Mede door de afstand trouwens, juist doordat ik veel thuiswerk t.o.v. mijn collega's heb ik soms wel het gevoel dat ik er "buiten" sta (om weer beetje ontopic te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:45
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Ja, dat is ook lastig. Maar is het dan te makkelijk wanneer ik zeg dat een manager dat ook vooral moet managen? We vinden het doodnormaal om mensen te coachen in het inhoudelijke werk, maar ze helpen bij organisatie, verantwoordelijkheid nemen en verantwoord omgaan met vrijheden vinden we een vanzelfsprekendheid dan? Of hoe moet ik dat zien?

Als je vindt dat bepaalde teamleden niet met die vrijheid om kunnen gaan dan is dat ook iets wat je feitelijk kunt onderbouwen. Dat betekent niet per definitie dat dit soort mensen niet meer thuis mogen werken of zo, maar je kunt ze daar wel bij ondersteunen of afspraken over maken.

Je bedoelt het vast niet zo, maar het komt ietwat lui over om dan maar een regel (dus een vorm van dwang) te introduceren voor het hele bedrijf.
Een goede manager moet vooral zorgen dat het team effectief draait. Individuele effectiviteit is daar een onderdeel van, maar hij moet ook zorgen dat de teamprocessen goed lopen. Dat er kennis uitgewisseld wordt en dat iedereen op de hoogte is. Als je dan een situatie hebt dat een behoorlijk deel van de mensen niet effectief thuiswerkt of liever op kantoor is, dan is het over het algemeen logischer om die teamprocessen op kantoor te organiseren en niet via Teams oid, omdat een deel van de afstemming al organisch plaatsvindt onder de koffie.

Er is dan dus ergens een punt waar jouw individuele productiviteit/vrijheid wellicht wat lager wordt ten faveure van de productiviteit van het hele team (onder de aanname dat je manager de juiste beslissing neemt). Doe je dit niet met een duidelijke regel of afspraak, dan loop je het risico dat het niet goed gebeurt.

In sommige gevallen hoort coaching van medewerkers om effectiever thuis te werken er wel bij, maar het mogelijk maken van thuiswerken voor het hele team is dan niet het hoofddoel.

En idealiter bepaal je het allemaal een beetje met je team, maar ook dan heb je een aardige kans dat je wel op een variant uitkomt waarbij je een paar dagen per week op kantoor verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02:46
gambieter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Het mechanisme daarvoor is dat mensen vertrekken voor banen waar het gras groener is, en dergelijke bedrijven moeite hebben om goede werknemers aan te trekken. Een soort van marktwerking. Of het trekt mensen aan die daar wel willen werken, en dan verdienen ze elkaar.
Zo simpel is het alleen niet. Vooral in Nederland is de kantoortuin immens populair onder bedrijven en moet je knap je best doen om een werkgever met een ander soort kantoor te vinden.

Ik ben niet dol op kantoortuinen, maar ik heb wel plekken gezien waar het werkt en dat is enkel wanneer het streng gereguleerd is; als een bibliotheek. Geen luide gesprekken, geen teams calls op speaker, geen moppentappen op de vloer. Gewoon ruim opgezette rijen met bureau's, planten en meubilair om het geluid te breken. Ik vind het echt niet te doen als de kantoortuin helemaal volgeramd is, je hutjemutje op elkaar zit en er 0 regels/sociale controle is op lawaai. Dan is ieder vorm van diep denkwerk gewoon zo goed als onmogelijk.

Het hangt dus heel erg van de situatie af of ik het terecht vind dat de werkgever eist dat je x aantal dagen op kantoor moet zijn. Als men verwacht dat je output levert dat veel diep denkwerk vereist, dan moeten ze naar mijn mening ook een werkomgeving bieden die dat faciliteert.

Wat ik verder van thuiswerken vindt? Niet ideaal. Je hebt minder contact met collega's, bent minder zichtbaar in de organisatie, de drempel om hulp te vragen wordt hoger, binding met het bedrijf wordt minder etc etc. Ik vind de optie om thuis te werken wel een plus, maar het moet naar mijn mening echt maar hooguit 1-2 dagen per week zijn.

Idempotent.

Pagina: 1 2 Laatste