gambieter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Het mechanisme daarvoor is dat mensen vertrekken voor banen waar het gras groener is, en dergelijke bedrijven moeite hebben om goede werknemers aan te trekken. Een soort van marktwerking. Of het trekt mensen aan die daar wel willen werken, en dan verdienen ze elkaar.
Zo simpel is het alleen niet. Vooral in Nederland is de kantoortuin immens populair onder bedrijven en moet je knap je best doen om een werkgever met een ander soort kantoor te vinden.
Ik ben niet dol op kantoortuinen, maar ik heb wel plekken gezien waar het werkt en dat is enkel wanneer het streng gereguleerd is; als een bibliotheek. Geen luide gesprekken, geen teams calls op speaker, geen moppentappen op de vloer. Gewoon ruim opgezette rijen met bureau's, planten en meubilair om het geluid te breken. Ik vind het echt niet te doen als de kantoortuin helemaal volgeramd is, je hutjemutje op elkaar zit en er 0 regels/sociale controle is op lawaai. Dan is ieder vorm van diep denkwerk gewoon zo goed als onmogelijk.
Het hangt dus heel erg van de situatie af of ik het terecht vind dat de werkgever eist dat je x aantal dagen op kantoor moet zijn. Als men verwacht dat je output levert dat veel diep denkwerk vereist, dan moeten ze naar mijn mening ook een werkomgeving bieden die dat faciliteert.
Wat ik verder van thuiswerken vindt? Niet ideaal. Je hebt minder contact met collega's, bent minder zichtbaar in de organisatie, de drempel om hulp te vragen wordt hoger, binding met het bedrijf wordt minder etc etc. Ik vind de optie om thuis te werken wel een plus, maar het moet naar mijn mening echt maar hooguit 1-2 dagen per week zijn.
Idempotent.