Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:42
Beste Tweakers,

Gezien ik momenteel op zoek ben naar een andere werkgever ben ik redelijk verbaasd over het feit dat veel software development vacatures op LinkedIn eisen dat er weer volledig op kantoor wordt gewerkt.

Nu vroeg ik mij af of dit inderdaad weer de norm lijkt te zijn of heb ik toevallig gewoon de verkeerde vacatures voorgeschoteld gekregen?

Ik zou anno 2025 toch verwachten dat hybride werken de standaard zou zijn?

Wat is jullie ervaring / hoe zit het nu in de praktijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Nope, vaak is nog maar max 2 dagen thuis. Helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Workharder schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:32:
Ik zou anno 2025 toch verwachten dat hybride werken de standaard zou zijn?
Verschilt enorm per organisatie is mijn beeld, en daar valt niks generieks over te zeggen.

Wat is eigenlijk je vraag of discussiepunt? Je constateert zelf al dat veel vacatures aanwezigheid op een kantoorlokatie vereisen. Als dat niet je voorkeur heeft, dan sla je die vacatures over.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Workharder
Bschnitz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:37:
Nope, vaak is nog maar max 2 dagen thuis. Helaas.
Twee dagen is nog mee te leven, beter dan weer 5 dagen per week op kantoor te moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
Question Mark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Verschilt enorm per organisatie is mijn beeld, en daar valt niks generieks over te zeggen.

Wat is eigenlijk je vraag of discussiepunt? Je constateert zelf al dat veel vacatures aanwezigheid op een kantoorlokatie vereisen. Als dat niet je voorkeur heeft, dan sla je die vacatures over.
Ik vroeg mij af of datgene wat ik in de vacatures constateerde ook representatief is voor wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurt.

Uiteraard kan ik de vacatures overslaan maar het verbaast mij wel dat ongeveer 75% van de vacatures dit lijken te vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 16:55

Freelance

(..)

Workharder schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Ik vroeg mij af of datgene wat ik in de vacatures constateerde ook representatief is voor wat er in de praktijk daadwerkelijk gebeurt.

Uiteraard kan ik de vacatures overslaan maar het verbaasd mij wel dat ongeveer 75% van de vacatures dit lijken te vragen.
Dit is toch gewoon afhankelijk per bedrijf? Momenteel werk ik voor de overheid in de IT waar de verwachting is dat ik 1 van de 4 dagen op kantoor ben. Terwijl ik ook collega's bij de overheid heb die helemaal niet op kantoor komen en dat ook niet van ze verwacht wordt.

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Workharder schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:45:
[...]
Het is wel wat ik zie in elk geval. Ik werk voor een detacheerder en tijdens onze laatste borrelavond waar een korte vooruitblik op de komende periode gegeven werd, werd al gewaarschuwd dat deze trend gaande is. Bedrijven lijken dus inderdaad steeds meer fysieke aanwezigheid te vragen.

Maar goed, het blijft van bedrijf tot bedrijf verschillen. Voor een wat kleiner bedrijf is het logisch(er) dat je weer wat meer fysiek samenwerkt. Voor grotere ondernemingen waar samenwerkingsverbanden lokatie-overstijgend zijn (en meetings toch digitaal zijn), maakt het minder uit...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05
Bij ons is 1 kantoordag per week de norm. De overige dagen kun je thuis werken. En ja we hebben ook verschillende developers vacatures open staan voor senior developers.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
In welke regio ben je aan het zoeken? Ik heb het gevoel dat de situatie in de randstad anders dan bij een MKB bedrijfje in Brabant. Die laatste vinden misschien vaker dat je beter samenwerkt als iedereen lekker sociaal doet in een luidruchtige kantoortuin.

Zelf hoef ik gelukkig maar 2 dagen per week op kantoor te zijn.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50

Rmg

Hybride, 50/50 is de norm, maar er zijn klanten die 100% kantoor eisen en veel gaan naar minimaal 3 kantoordagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34
Bij mijn werkgever (een grote "Nederlandse" verzekeraar) is het gelukkig nog steeds gebruikelijk. Ik zou niet meer terug willen naar full time kantoor. (onze norm is 1-2 dagen kantoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:28
Niet zoekende maar ik zie regelmatig vacatures voorbij komen en ook in Finance lijkt het toch steeds meer richting kantoor te gaan. Ik zou er zelf niet perse problemen mee hebben als ik dichtbij zou wonen, maar mijn huidige werkgever is meer dan 100km enkele reis, dus daar ga ik nooit fulltime terug naar kantoor komen. De regel is nu 3 dagen kantoor, maar iedereen gaat er maar max 2.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-10 21:40
WernerL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:56:
In welke regio ben je aan het zoeken? Ik heb het gevoel dat de situatie in de randstad anders dan bij een MKB bedrijfje in Brabant. Die laatste vinden misschien vaker dat je beter samenwerkt als iedereen lekker sociaal doet in een luidruchtige kantoortuin.

Wat heeft Brabant hier mee te maken? Ik heb veel kantoren en bedrijven gezien maar de provincie maakt echt niks uit. Het enige wat je wel ziet als veel mensen dicht bij kantoor wonen de opkomst op kantoor hoger is waardoor vaak eerder wordt afgesproken om vaker naar kantoor te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
WernerL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:56:

Ik zoek in regio Limburg. Wel heb ik bijvoorbeeld een scale-up gezien waarbij er dus wel behoorlijk thuisgewerkt mocht worden maar een detacheerder waarbij je volledig op locatie wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
GrooV schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Wat heeft Brabant hier mee te maken? Ik heb veel kantoren en bedrijven gezien maar de provincie maakt echt niks uit. Het enige wat je wel ziet als veel mensen dicht bij kantoor wonen de opkomst op kantoor hoger is waardoor vaak eerder wordt afgesproken om vaker naar kantoor te gaan
Zelf opgegroeid in Brabant en puur mijn ervaring met gesprekken die ik heb gevoerd in de afgelopen jaren. Heb alleen ervaring in Eindhoven en Rotterdam en misschien heb ik wel gewoon de verkeerde bedrijfen getroffen.

Ik kreeg bij veel Brabantse bedrijven het gevoel dat ze neerkeken op thuiswerken en veel waarde hechten aan het sociale aspect op de werkvloer. Dit waren vooral de kleinere bedrijven. Bedrijven in regio Rotterdam waar ik heb gewerkt was dat stukken minder en was paar dagen thuiswerken minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Er was bij ons (F500 bedrijf met 100.000+ medewerkers) vorig jaar wel een mandaat om weer 3 dagen in de week naar kantoor te komen, iets wat je ook ineens veel zag bij andere grote organisaties na de covid periode, maar dat in overleg met manager hiervan afgeweken kan worden.

Hangt toch erg van de functie af denk ik. Mijn directe collega's zitten niet in Nederland dus voor mij heeft het, buiten het sociale aspect, geen toegevoegde waarde om op kantoor te zijn. Ik kom er een paar keer per jaar om te zorgen dat mijn toegangspas niet geblokkeerd wordt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-10 21:40
Workharder schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Ik zoek in regio Limburg. Wel heb ik bijvoorbeeld een scale-up gezien waarbij er dus wel behoorlijk thuisgewerkt mocht worden maar een detacheerder waarbij je volledig op locatie wordt verwacht.
Een detacheerder heeft een ander business model dan een scale up. Een detacheerder wil mensen zo veel mogelijk wegzetten voor een zo'n hoog mogelijke prijs. Daar zien ze het dus als een pluspunt als mensen pro-actief veel op kantoor zijn bij hun klanten. Daar willen ze voorkomen dat de klant zegt, ik betaal 120 euro per uur voor persoon X maar ik zie hem nooit, en als ik bel dan neemt hij niet gelijk op. We pakken er een van een ander bedrijf want die zit wel netjes om 8:00 tot 17:00 op kantoor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 09:36
Het is al een tijdje op z'n retour. Ik merk het ook tijdens gesprekken dat wanneer je over hybride praat, er veel werkgevers al oprecht geloven dat 1 dag per week thuis en de rest op kantoor nog onder hybride werken valt. Ze hebben je liever op kantoor omdat dat "samenwerken beter beinvloedt en we zien dat er collegas zijn die dat fijn vinden". Maar ervaring leert (als software developer) dat het de projectmanagers zijn die er meer baat bij (denken te) hebben en dat de developers elkaar nog steeds gewoon via Slack blijven benaderen voor vragen en alsnog de hele dag met een koptelefoon op zitten. Het (idee van) terugdraaien van thuiswerken komt in de meeste gevallen van hogerop af, en niet van de medewerkers.

rm -rf ~/.signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:02
In sommige gevallen is werken op kantoor ook effectiever, afhankelijk van de aard van het werk natuurlijk. Als je werk voor het grootste deel bestaat uit individueel aan een project werken dan is remote werken geen probleem. Maar als ik bij ons kijk dan vereisen veel projecten overleg om problemen te bespreken. En die gaan nog altijd beter in een ruimte met een whiteboard dan via Teams/Slack/etc. Als er fundamentele zaken moeten worden besproken werkt dat niet. Zodra de code gemaakt moet gaan worden kan dat overal. Maar zoals gezegd, het hangt heel erg af van een aard van de werkzaamheden.

En je hebt natuurlijk ouderwetse werkgevers die vinden dat iemand alleen maar werkt als die zichtbaar achter z'n bureau zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:21
HIer ook het geval.

Onder het mom dat vergaderingen moeilijk zijn als iedereen thuis werkt omdat je veel bezig bent om de remote connectie op te zetten. Daarom zou iedereen weer naar 3 dagen in de week op kantoor moeten komen. Het stomme hieraan is dat er niet genoeg werkplekken zijn en al zeker niet vergaderzalen waar meer dan 4 mensen in passen.
Ik ben ook aan het zoeken en er is een bedrijf waar ik eigenlijk vaak naar toe zou moeten gaan, maar ze zijn er op terug gekomen omdat er geen mensen zijn die solliciteren. Dus ze zouden nu 1 keer in de week op kantoor accepteren.
Voorlopig kijk ik alleen naar bedrijven waar hybride staat. Op kantoor is teveel storing van mensen die kwebellen of andere geluiden die niets te maken hebben met werkomgeving.
Misschien loop je een kans op promotie mis omdat je minder zichtbaar ben, maar ik twijfel voor hoeveel devs er een promotie mogelijk is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:09
Ook bij mijn werkgever (middelgrote IT dienstverlener) zijn we wat aan het terugdraaien. De norm was in de praktijk een beetje teruggezakt tot 2 keer per maand kantoor (terwijl de afspraken 1 keer per week zijn)

Er wordt nu weer actief op gestuurd en voor de Junior collega's is het nu 2 dagen per week kantoor, de rest thuis of bij de klant op locatie.

dus ik denk wel dat het klopt dat er weer een beweging is naar meer op kantoor. maar het zal enorm per branche / bedrijf verschillen of dat het 4-5 dagen per week is of 50/50

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
R_Zwart schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:16:
In sommige gevallen is werken op kantoor ook effectiever, afhankelijk van de aard van het werk natuurlijk. Als je werk voor het grootste deel bestaat uit individueel aan een project werken dan is remote werken geen probleem. Maar als ik bij ons kijk dan vereisen veel projecten overleg om problemen te bespreken. En die gaan nog altijd beter in een ruimte met een whiteboard dan via Teams/Slack/etc. Als er fundamentele zaken moeten worden besproken werkt dat niet. Zodra de code gemaakt moet gaan worden kan dat overal. Maar zoals gezegd, het hangt heel erg af van een aard van de werkzaamheden.

En je hebt natuurlijk ouderwetse werkgevers die vinden dat iemand alleen maar werkt als die zichtbaar achter z'n bureau zit.
Ik snap dat het soms wenselijk is om inderdaad samen te zitten op kantoor. De zaken die je beschrijft zouden naar mijn mening dan ook prima gedaan kunnen worden met max 3 kantoordagen per week.

Het gaat juist om het stuk gefocust werken aan je code wat in mijn geval gewoon veel beter gaat dan in een open kantoorruimte. Dan zou het toch belachelijk zijn dat je alsnog fulltime naar kantoor moet komen terwijl dit prima thuis kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mijn werkgever is het nog steeds 100% remote. Maar dat was het ook al ver voor corona.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 22:44
Bij mijn werkgever is de richtlijn 2x per week.
In praktijk zie je echter grote verschillen.
Sommige mensen zie je hier alle dagen zitten (vooral de grensarbeiders vanwege de nog steeds beroerde afspraken tussen NL en BE), andere mensen zie je hier 1x per maand of nog minder.
Algemene concensus hier is dat zolang de hogere managers niet zelf het goede voorbeeld geven, de rest dit ook niet moet doen.

Daarbij ook nog het eerder aangehaalde feit dat op dinsdag en donderdag wanneer het hier heel druk is, de productiviteit enorm naar beneden gaat. Enerzijds door het vele lawaai. Anderzijds doordat sommigen denken dat de enige reden om naar kantoor te komen is om gezellig bij te kletsen met collega's en uitgebreid te vertellen over hun prive leven.

De overige dagen is het hier gelukkig rustig, zodat ik ook wat werk gedaan krijg.
Op vrijdagen zoals vandaag, is het praktisch uitgestorven op mijn verdieping.
Vandaag zijn er bijvoorbeeld 15 personen aanwezig zijn, waar er dat op dinsdag en donderdag gemiddeld 120 zijn. En van die 15 zijn de meeste ook nog grensarbeiders zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
Bij mijn werkgever is het beleid van hogerhand sinds ongeveer een jaar 2 dagen in de week op kantoor nadat het sinds covid eigenlijk losgelaten was, maar de managers lager in de organisatie kijken meer naar de behaalde resultaten en of het wat toevoegt om op kantoor te zijn dan hard vasthouden aan die 2 dagen. Er zijn weken dat ik maar 1x in de week op kantoor ben, maar aan de andere kant zijn er ook weken dat ik 3x op kantoor ben of dat ik mijn thuiswerkdagen omwissel omdat dat vanwege de werkzaamheden beter is. Sommige dingen gaan nu eenmaal beter face to face.

Als het 100% kantoor zou worden, gaan ze maar iemand anders zoeken, met 1-1,5 uur reistijd enkele reis heb ik wel wat beters te doen dan op kantoor zitten alleen maar omdat een of andere hoge manager die 0 contact heeft met de medewerkers dat eist. Maar op dit moment heb ik het idee dat het vooral een stok achter de deur is om in te kunnen grijpen als iemands functioneren echt lijdt onder het thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie idd ook wel een tendens, hoor het steeds vaker.
Maar aangezien kantoortuinen maar gericht zijn op 80% aanwezigheid dagelijks of minder zal 100% aanwezig nooit of te nimmer gaan lukken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjimmy
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-10 12:47
Bij dat soort bedrijven ben ik natuurlijk ook enkel beschikbaar tijdens de kantooruren, zoals aangegeven in het contract tussen 08:30 en 17:00 en geen minuut eerder en ook geen minuut langer, heb je iets dringends nodig wacht je maar tot ik op kantoor verschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Ik werk voor een Amerikaanse toko en by default werk ik thuis. We hebben een kantoor in Amsterdam maar ik heb geen directe colleagas in Nederland dus daar zitten is minimaal 2x45 minuten verspillen met in de auto zitten, terwijl ik thuis beter meubilair, appratuur en nog belangrijker, betere koffie heb.

Dit is voor mij zeker een reden om niet ergens anders te gaan werken want ik zie idd hetzelfde; minimaal 2 dagen per week naar kantoor lijkt gangbaar te zijn. Zelfs een 10k increase per jaar zou voor mij nog geen motivatie zijn om die 2 dagen per week (minimaal) verplicht op kantoor te moeten zitten.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:01:
Ik zie idd ook wel een tendens, hoor het steeds vaker.
Maar aangezien kantoortuinen maar gericht zijn op 80% aanwezigheid dagelijks of minder zal 100% aanwezig nooit of te nimmer gaan lukken ;)
Bij ons hamert management erop dat 3 van de 5 dagen we er echt moeten zijn! De kantoortuin is ingericht op minder dan 70% aanwezigheid. Oftewel ja het is mogelijk, als nagenoeg niemand meer dan 3 dagen komt, en we perfect over de week het verdelen. In de praktijk kan het gewoon niet...

Scheelt dat momenteel genoeg mensen niet drie dagen komen, en daar vindt management dus weer wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Bij ons hamert management erop dat 3 van de 5 dagen we er echt moeten zijn! De kantoortuin is ingericht op minder dan 70% aanwezigheid. Oftewel ja het is mogelijk, als nagenoeg niemand meer dan 3 dagen komt, en we perfect over de week het verdelen. In de praktijk kan het gewoon niet...

Scheelt dat momenteel genoeg mensen niet drie dagen komen, en daar vindt management dus weer wat van.
In ons geval zijn ze van 2 thuiswerkdagen naar nog maar 1 thuiswerkdag gegaan. Wel heeft iedereen een vaste plek dus ook met 100% bezetting zou er plaats zijn voor iedereen.

Helaas trek ik zelf de prikkels niet van onze kantooromgeving waardoor de al minieme 2 thuiswerkdagen broodnodig waren om de week te overleven.

Verder wordt er ook streng toegezien op het feit dat iedereen daadwerkelijk op kantoor verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrjimmy schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
Bij dat soort bedrijven ben ik natuurlijk ook enkel beschikbaar tijdens de kantooruren, zoals aangegeven in het contract tussen 08:30 en 17:00 en geen minuut eerder en ook geen minuut langer, heb je iets dringends nodig wacht je maar tot ik op kantoor verschijn.
Want?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Workharder schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:32:

Gezien ik momenteel op zoek ben naar een andere werkgever ben ik redelijk verbaasd over het feit dat veel software development vacatures op LinkedIn eisen dat er weer volledig op kantoor wordt gewerkt.
heb je wel het juiste vinkje aan staan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_Jt9E6yChWk8ixoIwEp2xGlmHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1N95Qs2bEShslb4lJ23EovLK.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:04
Je conclusie kan ook zijn dat alleen die bedrijven vacatures hebben omdat overal waar je wel remote kan werken, mensen goed op hun plek zitten en ze niemand zoeken. :Y)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:15
Ik kan natuurlijk niet spreken voor degene waarop jij reageert maar voor mij is het hetzelfde.
Nu wordt ik vooral prestatiegericht betaald. Dus zolang ik mijn werk af heb, maakt het niet veel uit hoeveel uur ik werk. Voordeel voor mij is dat ik de kinderen kan ophalen etc, voordeel voor mij werkgever is dat ik het prima vind om in de avond te werken om de klanten uit VS/Mexico snel te kunnen antwoorden.
Als ik weer naar het aantal uren dat ik op kantoor ben betaald wordt, dan ben ik ook alleen die uren beschikbaar. Dit lijkt me toch vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:39
chaoscontrol schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:04:
Je conclusie kan ook zijn dat alleen die bedrijven vacatures hebben omdat overal waar je wel remote kan werken, mensen goed op hun plek zitten en ze niemand zoeken. :Y)
Voor mij persoonlijk arbeidsvoorwaarden nr1. Ook al 2x promotie afgeslagen omdat ik daarvoor vaker naar kantoor zou moeten.

Uren per week in het ov zitten voor paar rotcenten extra. En dan op kantoor inbellen in team meetings. Nee dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pendora schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
Als ik weer naar het aantal uren dat ik op kantoor ben betaald wordt, dan ben ik ook alleen die uren beschikbaar. Dit lijkt me toch vrij logisch.
Ik ken eigenlijk geen arbeidsovereenkomsten waar geen bepaling voor overuren instaan.

Daarnaast, als je buiten kantoortijden gebeld wordt zal er wel iets aan de hand zijn. Kleine moeite om dan minimaal even je telefoon op te nemen om te kijken of je je collega's niet kunt helpen.

Garantie dat ik daadwerkelijk opneem is exact 0,0 (want buiten reguliere werktijd en geen sprake van stand-by), maar om direct te stellen dat je niet beschikbaar bent, is aardig bot. Zeker omdat de reden in dit geval het niet meer thuis mogen werken is. :)

Prima dat iemand het niet eens is met een veranderende thuiswerkregel, maar ga dan het gesprek met het management, directie of een OR aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 24-10-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
chaoscontrol schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:04:
Daar zit zeker wat in :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hier wordt aan het ICT-team gevraagd dat allen hetzelfde ene dagdeel per twee weken op kantoor zijn. Verder is het afhankelijk van je functies. De een is min of meer dagelijks op kantoor, de ander dat ene dagdeel en dan nog niet per se elke keer. Zolang je maar het werkt doet wat je moet doen.

Resultaat is dat de collega's veel verder van kantoor kunnen wonen en zo een heel veel betere prijs-kwaliteitverhouding kunnen krijgen qua wonen dan in de randstad.
Question Mark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:13:
Ik ken eigenlijk geen arbeidsovereenkomsten waar geen bepaling voor overuren instaan.

Daarnaast, als je buiten kantoortijden gebeld wordt zal er wel iets aan de hand zijn. Kleine moeite om dan minimaal even je telefoon op te nemen om te kijken of je je collega's niet kunt helpen.
Het zijn wel communicerende vaten: ik heb ruim de gelegenheid om tijdens kantooruren even naar de winkel te gaan etc. En dus is het helemaal prima om af en toe zonder overuren te rekenen op een vrij dag een uurtje of wat te werken. Als ik verplicht 9:00 op mijn stoel zou moeten zitten en niet voor 17:01 mag opstaan zou dat anders zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:48
Interessant topic. Als ik de tendens zo lees in de reacties gaan we langzaamaan weer om de verkeerde redenen nutteloos naar kantoor.

Zodra het een regel wordt weet je al dat dwang nodig is. Wat zou het lekker zijn als men eens bedacht waarom mensen wel of niet naar kantoor zouden gaan. :F

Ik ga zelf minimaal één en soms twee keer in de week. En dan weet ik ook dat het een dag gaat worden waar je niet veel output hoeft te verwachten bij jezelf (en anderen). Is niet erg, want dan zie je elkaar nog eens. Maar vijf dagen in de week hoeft ook weer niet.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:02

mwa

Hier sinds vorige week het bericht dat we 2x per week moeten komen. Scrummasters hebben de opdracht om bij te houden in een Excel wie er wanneer is. Het kantoor is in het hoge Noorden en ik heb collega’s uit Rotterdam, Gouda, Eindhoven en zelfs Spanje en Italië. Bizar voor woorden. En vervolgens met 160 man 2 toiletten delen.

Edit: dit zijn dus voornamelijk developer rollen…

[ Voor 7% gewijzigd door mwa op 24-10-2025 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 16:52
Question Mark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:13:

Garantie dat ik daadwerkelijk opneem is exact 0,0 (want buiten reguliere werktijd en geen sprake van stand-by), maar om direct te stellen dat je niet beschikbaar bent, is aardig bot. Zeker omdat de reden in dit geval het niet meer thuis mogen werken is. :)

Prima dat iemand het niet eens is met een veranderende thuiswerkregel, maar ga dan het gesprek met het management, directie of een OR aan.
Ik heb daar al eens een gesprek over gepoogd te houden... Niet positief. En wij vroegen niet eens om vast thuiswerken, maar om iets flexibelere starttijden en bij uitzonderingen thuis kunnen werken (bijv als de CV monteur komt).

Ik kan het niet, maar er zijn hier dus collegas die er wel zo rigide inzitten. Wat het c level dan ook weer niet aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

F_J_K schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:35:
Als ik verplicht 9:00 op mijn stoel zou moeten zitten en niet voor 17:01 mag opstaan zou dat anders zijn.
Ik denk dat de crux hier wat inzit. Als ik naar kantoor ga, heb ik (in mijn geval) nog steeds "vrije werktijden". Wil ik een dag wat later beginnen, of wat langer pauze tussen de middag, dan is dat geen probleem. Die tijd haal ik later wel in (en sowieso wordt er steeds maar naar resultaat ipv inspanning gekeken).

Ik heb dan de voordelen van fysiek kunnen overleggen of nog steeds op ad hoc basis even fysiek kunnen bijpraten, zonder al te strakke regels. :) Als men inderdaad met een ouderwetse prikklok aan komt zetten verandert de boel, maar dat is niet een scenario die ik nog snel zie gebeuren. Zeker niet in mijn functie, met redelijk wat vrijheid.
Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb daar al eens een gesprek over gepoogd te houden... Niet positief. En wij vroegen niet eens om vast thuiswerken, maar om iets flexibelere starttijden en bij uitzonderingen thuis kunnen werken (bijv als de CV monteur komt).
Zonde... Dit soort vrijheiden zouden er gewoon moeten zijn. Gemiste kans vanuit je management.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 24-10-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik ga nu een halve dag per week naar kantoor na bijna 5 jaar fulltime thuiswerken. Leuk om collega’s weer eens fysiek te zien en te lunchen etc, maar dit is wel echt de max voor mij. Totaal niet productief tov thuis.
Een baan waar je niet 100% remote kan werken valt voor mij af.
Jammer ook voor diegenen die wel echt op de weg moeten zijn dat je nu weer overal files hebt, allemaal mensen in de rij die prima thuis zouden kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:40
In mijn organisatie is ook een terugtrekkende beweging gaande, maar daar komt het eigenlijk vooral omdat er juist weinig mensen waren die fulltime thuis werkten. De meesten gingen rap na de pandemie wel weer naar kantoor. De samenhang en afstemming tussen de mensen op kantoor en de remote werkers is daardoor volledig weg.

De remote collega's die het voor hun werk wat van beïnvloeding moeten hebben, zijn hierdoor ook minder effectief. Daarnaast is de afstand tot het team wat groter geworden en je merkt dat ze eigenlijk alleen nog aansluiting hebben bij de mensen die er al voor de pandemie werkten.

Uiteindelijk is het beleid nu om geen remote collega's meer aan te nemen. Een deel van de thuiswerkers komt nu weer regelmatig op kantoor, een ander deel is vertrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:37:
Zodra het een regel wordt weet je al dat dwang nodig is. Wat zou het lekker zijn als men eens bedacht waarom mensen wel of niet naar kantoor zouden gaan. :F
Wij hebben een nieuw kantoor. Wat op sommige zaken prima is, maar we hebben ook wel probleempunten. Die worden keihard genegeerd. En dan bedenken dat dat mogelijk ook een reden is dat mensen minder vaak op kantoor komen gaat er ook niet in.
Ik ga zelf minimaal één en soms twee keer in de week. En dan weet ik ook dat het een dag gaat worden waar je niet veel output hoeft te verwachten bij jezelf (en anderen). Is niet erg, want dan zie je elkaar nog eens. Maar vijf dagen in de week hoeft ook weer niet.
Persoonlijk heb ik wel dat hoe minder je naar kantoor gaat, hoe minder productief die keren die je nog gaat is. Omdat je alle dingen van sociale interactie tot bepaalde dingen als overleggen allemaal in die tijd worden gepropt, dus dat als ik 1 dag op kantoor kom die dag echt weinig productiefs is, terwijl als ik 3 dagen op kantoor ben ik een stuk productiever blijf per dag, omdat een aantal van die dingen nu gewoon over 3 dagen worden verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10 17:27
Ik werk momenteel volledig remote.

Dat komt doordat we geen kantoor in Europa hebben en mijn klanten zich niet in Nederland bevinden. Dit jaar ben ik maar drie keer buitenshuis geweest voor werk (afgezien van het ophalen van mijn laptop :P).

Overigens ga ik nog af en toe langs bij oud-collega’s of vrienden om sociaal contact te houden. Verder werk ik dus volledig remote.

Hoe gaat het?
Fantastisch! Dit is een van de beste periodes in mijn carrière. Ik haal certificeringen, voel me veel minder vermoeid en ervaar minder stress. Het voelt allang niet meer alsof ik toe ben aan vakantie of het weekend. Ook heb ik veel minder persoonlijke conflicten met collega’s of klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:09:

Wij hebben een nieuw kantoor. Wat op sommige zaken prima is, maar we hebben ook wel probleempunten. Die worden keihard genegeerd. En dan bedenken dat dat mogelijk ook een reden is dat mensen minder vaak op kantoor komen gaat er ook niet in.
Nou precies. Het gebrek aan ruimten waar je als team samen kan zitten heb ik ook al vaak genoeg meegemaakt. Gezellig met je team naar kantoor, maar dan wel over de gehele vloer verspreid. Echt teambonding op deze manier. :X
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:09:
Persoonlijk heb ik wel dat hoe minder je naar kantoor gaat, hoe minder productief die keren die je nog gaat is. Omdat je alle dingen van sociale interactie tot bepaalde dingen als overleggen allemaal in die tijd worden gepropt, dus dat als ik 1 dag op kantoor kom die dag echt weinig productiefs is, terwijl als ik 3 dagen op kantoor ben ik een stuk productiever blijf per dag, omdat een aantal van die dingen nu gewoon over 3 dagen worden verspreid.
Daar heb ik ook wel eens over nagedacht, maar ik denk dat het toch nog steeds efficiënter is om één dag ‘op te offeren’. Voor de coronaperiode waren er echt wel irritaties richting andere collega’s of teams die je ongevraagd storen door simpelweg aan je bureau te gaan staan en te beginnen met praten. Dat mis ik echt niet meer. Het zit ’m bij mij dus niet zo in de vergaderingen, maar meer in dat fysieke storen en de inbreuk op je werkdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:56:
Ik ga nu een halve dag per week naar kantoor na bijna 5 jaar fulltime thuiswerken. Leuk om collega’s weer eens fysiek te zien en te lunchen etc, maar dit is wel echt de max voor mij. Totaal niet productief tov thuis.
Een baan waar je niet 100% remote kan werken valt voor mij af.
Jammer ook voor diegenen die wel echt op de weg moeten zijn dat je nu weer overal files hebt, allemaal mensen in de rij die prima thuis zouden kunnen werken.
Jij accepteert één dag per week op kantoor niet, maar de werkgever moet dan wel jouw eis van 100% remote werken accepteren?

Je geeft zelf aan dat het leuk is om je collega's fysiek te zien en daar ook iets anders mee te doen dan vergaderen en samenwerken (dus lunchen). Is het niet een geval van geven en nemen? Er zitten ook voordelen aan om soms wel fysiek op kantoor te zijn, al is het maar om op een andere manier contact te leggen met je collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Jij accepteert één dag per week op kantoor niet, maar de werkgever moet dan wel jouw eis van 100% remote werken accepteren?

Je geeft zelf aan dat het leuk is om je collega's fysiek te zien en daar ook iets anders mee te doen dan vergaderen en samenwerken (dus lunchen). Is het niet een geval van geven en nemen? Er zitten ook voordelen aan om soms wel fysiek op kantoor te zijn, al is het maar om op een andere manier contact te leggen met je collega's.
Ik accepteer het wel, maar niet van harte. Is ook geen keiharde verplichting want heb een thuiswerkcontract.
95% van de collega's met wie ik werk zitten in het buitenland, dus het is meer een beetje de banden aanhalen met de enkelen die in de buurt wonen. Denk dat mijn situatie iets anders is dan de rest hier met enkel lokale collega's.
Meetings waar een deel virtueel aanwezig is en de anderen in een zaaltje zit bevalt in elk geval slecht. Interactie is veel lastiger dan allemaal remote, en constant gekloot met audio en video..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:49
Minimaal 3 dagen op kantoor is imo weer de norm, liefst meer. Het werkt gewoon beter, vergaderingen waar je elkaar fysiek ziet en het voorkomt scheve ogen als je eens een dag minder productief bent geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:37:
het voorkomt scheve ogen als je eens een dag minder productief bent geweest.
Hoe bedoel je? Dat als je op kantoor een dag weinig uit je handen krijgt dit dan beter wordt geaccepteerd?

De kantoortuin is ook vreselijk voor je concentratie overigens, dat heb ik 5 jaar niet gemist. Zit je vol geconcentreerd ergens in, komt er iemand langslopen die je afleidt.. Ben je weer 30min verder om weer in "the zone" te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:43:
Hoe bedoel je? Dat als je op kantoor een dag weinig uit je handen krijgt dit dan beter wordt geaccepteerd?
Je was fysiek aanwezig dus niet met andere zaken dan je werk bezig, bij mensen die remote werken moet een werkgever dat maar op je blauwe ogen geloven.

Ik vind het persoonlijk wel prettig, bij een onproductieve kantoordag denk ik thuis niet 'ga vanavond maar wat uren maken om toch wat te kunnen laten zien morgen'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Je was fysiek aanwezig dus niet met andere zaken dan je werk bezig, bij mensen die remote werken moet een werkgever dat maar op je blauwe ogen geloven.

Ik vind het persoonlijk wel prettig, bij een onproductieve kantoordag denk ik thuis niet 'ga vanavond maar wat uren maken om toch wat te kunnen laten zien morgen'.
Ok, nou gelukkig is dat vertrouwen bij mijn werkgever wel aanwezig. Ik werk ook vaak genoeg nog 's avonds en als het moet zelfs in het weekend. Flexibiliteit komt van twee kanten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:45
Ik kom af en toe op kantoor, ik kan mij niet meer concentreren, ik vang alle lulverhalen op over de RC autos, vliegtuigjes, verbouwingen en zwangerschappen. Zelfs met een headset op. Ik begrijp niet wat werkgevers bedoelen met het "sociale aspect" ik kan daar niks mee. Daarbij komt, ik moet 400Km retour doen. Daar is destijds heel bewust over gesproken, maar ook mijn werkgever werkt aan een thuiswerkbeleid. En zo zijn er nog meer dingen die ik verscherpt zie. Dus nee, ik ben niet blij met die beweging.

Ik zie mensen inmiddels ook niet meer als sociale wezens, dat is wel tijdens corona en andere momenten gebleken. Vooral goed merkbaar als ik de weg op ga in de spits.

[ Voor 14% gewijzigd door O085105116N op 24-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:12
[...]

De onproductieve dagen zijn kantoordagen. De hele dag lastig gevallen worden, zoeken naar ruimtes om alsnog een video-vergadering te kunnen bijwonen, continu afleiding. Volkomen nutteloos.

Maximaal 2 dagen is voor de meeste enigszins creatieve functies in mijn ervaring het beste. En dan nog alleen wanneer die 2 dagen goed gepland zijn met gezamenlijke activiteiten.

De echte reden voor het "terug naar kantoor" sentiment ligt bij de groep die eigenlijk helemaal geen waarde heeft en die alleen op kantoor nog enigszins nuttig lijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Een keer een mindere dag kan prima, als dat continu het geval is, is dat een hele andere discussie die los staat van thuis of op kantoor werken.

En als iemand continu thuis niet productief is, zou de discussie met die persoon gevoerd moeten worden, niet door iedereen dan maar naar kantoor te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
delpit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:10:
[...]
En dan nog alleen wanneer die 2 dagen goed gepland zijn met gezamenlijke activiteiten.
En dat is vanuit mijn oogpunt dus wel één van de redenen dat als je weinig op kantoor bent die dagen automatisch onproductief worden. Omdat die enkele keer dat je er bent dan vol moet worden gezet met specifieke activiteiten.
De echte reden voor het "terug naar kantoor" sentiment ligt bij de groep die eigenlijk helemaal geen waarde heeft en die alleen op kantoor nog enigszins nuttig lijkt.
Dit is ook wel een totaal gebrek aan inlevingsvermogen tbh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:15
Ik ben recentelijk aan het oriënteren voor een andere werkgever, en kom overal wel de verhouding 3 dagen per week op kantoor en 2 dagen per week thuis.

Werkgevers die 5 dagen op kantoor gaan eisen skip ik. Daar begin ik niet meer aan. Maar 3 dagen per week op kantoor is voor mij helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:10
O085105116N schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:38:
Ik kom af en toe op kantoor, ik kan mij niet meer concentreren, ik vang alle lulverhalen op over de RC autos, vliegtuigjes, verbouwingen en zwangerschappen. Zelfs met een headset op. Ik begrijp niet wat werkgevers bedoelen met het "sociale aspect" ik kan daar niks mee. Daarbij komt, ik moet 400Km retour doen. Daar is destijds heel bewust over gesproken, maar ook mijn werkgever werkt aan een thuiswerkbeleid. En zo zijn er nog meer dingen die ik verscherpt zie. Dus nee, ik ben niet blij met die beweging.

Ik zie mensen inmiddels ook niet meer als sociale wezens, dat is wel tijdens corona en andere momenten gebleken. Vooral goed merkbaar als ik de weg op ga in de spits.
Ik snap wel dat je je niet kan concentreren op kantoor! Als ik sochtends 200km gereisd heb met de gedachte dat dat in de middag weer moet zou er bij mij ook niks meer uitkomen. Alle extra dingen kosten dan ook veel meer energie zoals even bijpraten of half in de verte een verhaal aanhoren. Weet je zeker dat dat door het kantoor aspect komt of door het feit dat je zover van je werk af woont dat de totale reis al de mentale energie van een werkdag kost?

Ik ben van 2-3x per week kantoor met 1u20 enkele reis naar 5x kantoor met 5 minuten enkele reis gegaan. (Overigens vrijwillig. Bij ons is 2x kantoor ‘verplicht’ maar in overleg is daar ook veel mogelijk). Zelfde werkgever, ik ben tijdens coronatijd dichtbij er bij het werk gaan wonen. Ik heb nu veel meer energie over na een werkdag dan voorheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
[...]

Wat een wantrouwen. Dat iemand fysiek op kantoor is betekend ook echt niet dat die personen met werk bezig zijn. Ik denk dat veel mensen juist minder gefocussed zijn op werk. Vooral de 'sociale' types die iedereen afleidingen met hun smallltalk de gehele dag. Ook is de samenwerking niet per definitie beter. In een kantoortuin hebben veel mensen nogal de neiging een noise canceling hoofdtelefoon op te zetten waardoor er juist minder gecommuniceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:45
josje94 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Ik snap wel dat je je niet kan concentreren op kantoor! Als ik sochtends 200km gereisd heb met de gedachte dat dat in de middag weer moet zou er bij mij ook niks meer uitkomen. Alle extra dingen kosten dan ook veel meer energie zoals even bijpraten of half in de verte een verhaal aanhoren. Weet je zeker dat dat door het kantoor aspect komt of door het feit dat je zover van je werk af woont dat de totale reis al de mentale energie van een werkdag kost?

Ik ben van 2-3x per week kantoor met 1u20 enkele reis naar 5x kantoor met 5 minuten enkele reis gegaan. (Overigens vrijwillig. Bij ons is 2x kantoor ‘verplicht’ maar in overleg is daar ook veel mogelijk). Zelfde werkgever, ik ben tijdens coronatijd dichtbij er bij het werk gaan wonen. Ik heb nu veel meer energie over na een werkdag dan voorheen.
Ja dat is wel een goeie vraag, de reis zelf is al vermoeiend inderdaad, maar niet dat ik zodanig niet kan presteren. Carpoolen is een optie, dus dat kan schelen, maar zoals ik al schreef, ik hoor die verhalen, iedereen wil je dan even aanspreken, maar dat hoeft voor mij niet, het zijn drukke tijden, zeker nu, ik kan dat "sociale aspect op kantoor" er eigenlijk niet zo goed bij hebben, het haalt je uit de focus. Die kan ik hier thuis redelijk snel hervatten, op kantoor lukt me dat niet meer zo goed. Anyway, we gaan het meemaken. Ik overweeg zelfs een exit uit de IT, maar die overweeg ik al jaren. IT zelf is al weinig sociaal....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
[...]

Hoor je wel wat je zelf zegt? Ten eerste druipt dit van het gebrek aan vertrouwen in je personeel/collega's die thuiswerken. En ten tweede zeg je vrij letterlijk dat je op kantoor eigenlijk gewoon kan lopen lanterfanten, want op kantoor zijn = aan het werk zijn :z

Ironisch genoeg was je dit voor 17:00 aan het posten, maar ik gok dat je op kantoor was, en het dus allemaal wel prima was? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 24-10-2025 20:41 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
josje94 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:04:
[...]
Hier juist (helaas) andersom.

Van 4+ dagen op kantoor (op 5 minuten fietsen) is het naar 1x kantoor locatie elders (1:15-1:30 uur enkele reis) gegaan, en 1x kantoor eigen woonplaats (15-20 minuten fietsen). Rest thuis.
Helaas is zowel mijn standplaats verhuisd naar de andere kant van de stad/drop en mijn teamlocatie is ook veranderd.

Op de dagen dat ik naar kantoor locatie elders moet (3 uur reizen) ben ik doodop en doe ik eigenlijk niks meer! Ook is het zeker op de terugweg file rijden, of ik moet een nóg langere werkdag maken zodat ik de files ontloop.
Op kantoor eigen woonplaats zit eigenlijk niemand waar ik contact mee heb, aangezien iedereen van mijn team op "locatie elders" zit (het team op eigen woonplaats is een ander team, compleet ander product ook).

Gelukkig mag ik nog thuiswerken en doe ik dat ook altijd, zodra dat veranderd moet ik maar werkgever gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tot corona was het simpel: bijna iedereen werkte fulltime op kantoor, toen kwam die vleermuis en zaten we anderhalf jaar vrijwel fulltime thuis.

Daar kunnen we achteraf hele discussies over voeren maar een hoop mensen hebben dat sociale aspect van werk gewoon nodig omdat ze geen gezin of andere sociale kring hebben. In de ICT zitten een hoop mensen met een rugzakje, dat aspect is imo jaren onderschat.

Wat nu speelt is imo dat winstgevendheid daalt en bedrijven meer grip willen krijgen op hun gemaakte uren. Sommige mensen weer volledig naar kantoor komen en anderen juist niet, alleen dat al leidt tot onderlinge spanningen. Als je zelf een uur in de auto zit en je collega werkt opeens toch thuis heb je een halve vergadering, irritatie bij de koffieautomaat is zo uitgesproken.

Uiteindelijk draait het wat mij betreft om goede afspraken: welke dagen is iedereen in kantoor en wanneer werkt iedereen thuis. Vrijdag een thuiswerkdag bij uitstek omdat de helft van de mensen dan sowieso vrij is, dinsdag, woensdag en donderdag vaak dagen dat iedereen sowieso 'binnen' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hahn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:39:
Ironisch genoeg was je dit voor 17:00 aan het posten, maar ik gok dat je op kantoor was, en het dus allemaal wel prima was? 8)7
Herfstvakantie en sowieso niet aan het werk op vrijdag. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:44:
Tot corona was het simpel: bijna iedereen werkte fulltime op kantoor, toen kwam die vleermuis en zaten we anderhalf jaar vrijwel fulltime thuis.
En die anderhalf jaar volledig thuiswerken heeft laten zien dat daar best wat potentie in zit. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik voor corona inderdaad 5 dagen per week naar kantoor ging, ook al was m'n werk destijds slechts een half uurtje enkele reis.
Daar kunnen we achteraf hele discussies over voeren maar een hoop mensen hebben dat sociale aspect van werk gewoon nodig omdat ze geen gezin of andere sociale kring hebben. In de ICT zitten een hoop mensen met een rugzakje, dat aspect is imo jaren onderschat.
Hybride werken is daar de perfecte oplossing voor, voor het overgrote deel van de mensen. Paar dagen thuis, paar dagen kantoor. Afwisseling en flexibiliteit houdt het leuk. Kantoordagen voor meetings, als het even kan met iedereen op kantoor. En thuiswerkdagen voor als je je meer wilt concentreren.
Wat nu speelt is imo dat winstgevendheid daalt en bedrijven meer grip willen krijgen op hun gemaakte uren.
Dat 'meer grip willen hebben op gemaakte uren' is gewoon een vermomde manier om te zeggen dat je mensen niet vertrouwt als je ze niet in de gaten kan houden, en vind ik altijd heel sneu om te horen/lezen. Waarom neem je mensen aan als je ze vervolgens niet vertrouwt?

Gelukkig werk ik nu bij een bedrijf waar vertrouwen het beginsel is, en als je je werk goed doet (lees: je doet wat van je verwacht wordt en je doet wat je belooft), kan je blijven doen wat je doet. Functioneer je niet naar behoren, dan pas zal er wat meer op de regels gedrukt worden, maar dat heb ik in ruim een jaar tijd nog niet gehoord of gezien dat dat nodig was.
Sommige mensen weer volledig naar kantoor komen en anderen juist niet, alleen dat al leidt tot onderlinge spanningen. Als je zelf een uur in de auto zit en je collega werkt opeens toch thuis heb je een halve vergadering, irritatie bij de koffieautomaat zo uitgesproken.

Uiteindelijk draait het wat mij betreft om goede afspraken: welke dagen is iedereen in kantoor en wanneer werkt iedereen thuis. Vrijdag een thuiswerkdag bij uitstek omdat de helft van de mensen dan sowieso vrij is, dinsdag en donderdag bijna overal dagen dat iedereen sowieso 'binnen' is.
Ik werk in een bedrijf waar een deel van de mensen remote werken, en niet eens in Nederland wonen, dus sommige meetings zijn altijd deels online. En dat gaat prima.

Zou het soms handiger zijn als iedereen op kantoor zou zijn? Sure, dat is nog iets directer, en minder onderhevig aan connectieproblemen, maar jij laat het klinken alsof een meeting (deels) online maar 50% of minder zo effectief is als een kantoormeeting, terwijl het in mijn ervaring eerder 80-90% is.
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Herfstvakantie en sowieso niet aan het werk op vrijdag. :P
Wat voor werk doe je dat herfstvakantie er toe doet? Naar mijn weten is werkend Nederland niet standaard vrij in de herfstvakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hahn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:59:
Zou het soms handiger zijn als iedereen op kantoor zou zijn? Sure, dat is nog iets directer, en minder onderhevig aan connectieproblemen, maar jij laat het klinken alsof een meeting (deels) online maar 50% of minder zo effectief is als een kantoormeeting, terwijl het in mijn ervaring eerder 80-90% is.
Vergaderingen waar driekwart op kantoor zit en één of twee mensen inbellen werken gewoon veel minder. Wie online is doet minder mee, mist het non-verbale en is geneigd om te gaan multitasken (lees: vaak programmeren of testen want deadline).

Thuiswerk is voor veel bedrijven een impliciete bezuiniging op kantoorkosten en leaseauto's geweest, geen maatregel om medewerkers te plezieren. Die auto's als secondaire voorwaarde zijn ook weer helemaal terug.

Owja: iets met kinderen thuis en herfstvakantie in een huisje. Laptop mee ook al ben ik formeel vrij, als niemand anders beschikbaar is log ik remote in... :)

[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 24-10-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijzonder topic dit en heel egocentrisch gericht op mensen die alleen op/in een kantoor hun werk doen...

Alsof de hele wereld alleen maar aan een bureau zit en met oog- en oorkleppen op, naar een beeldscherm zit te turen.
En oh wee als je met je medemens moet communiceren... :+

Ik doe alleen oordoppen in (en dan geen headset bedoel ik) als de leerlingen tijdens technieklessen iets te enthousiast aan het 'converseren' zijn. ;)

En ja, ik doe ook heel veel IT werk. Maar niet op de manier die hier voorbij komt.

Happy desk-sitting en file-verblijf! d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 24-10-2025 21:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Vergaderingen waar driekwart op kantoor zit en één of twee mensen inbellen werken gewoon veel minder. Wie online is doet minder mee, mist het non-verbale en is geneigd om te gaan multitasken (lees: vaak programmeren of testen want deadline).

Thuiswerk is voor veel bedrijven een impliciete bezuiniging op kantoorkosten en leaseauto's geweest, geen maatregel om medewerkers te plezieren. Die auto's als secondaire voorwaarde zijn ook weer helemaal terug.
Met betrekking tot het stuk dat mensen online minder meedoen geef je zelf al aan dat mensen gaan multitasken om een deadline te halen. Geeft dit dan niet weer dat de meeting wellicht toch niet zo belangrijk is (oftewel het zou ook net zo goed een mail kunnen zijn geweest)?

Verder geef je aan dat er veel mensen in de IT werken met een rugzakje en laat dit nu net vaak mensen zijn die helemaal niet zitten te wachten op een ellenlange vergadering waarbij het doel voorbijgestreefd wordt.

Indien de meeting straight to the point en daadwerkelijk van toegevoegde waarde is denk ik niet dat mensen gaan multitasken maar juist aandachtig luisteren (ook als zij online aansluiten).

Je wilt niet weten hoe vaak ik ook fysiek tijdens een meeting gewoon outzone omdat er soms gemeet wordt om te meten en dat is voor mij heel veel verloren energie die ik ook kan besteden om de genoemde deadline te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
En dat is vanuit mijn oogpunt dus wel één van de redenen dat als je weinig op kantoor bent die dagen automatisch onproductief worden. Omdat die enkele keer dat je er bent dan vol moet worden gezet met specifieke activiteiten.
Wat moet je in vredesnaam op kantoor wanneer het niet bedoeld is om dingen samen te doen?
Dit is ook wel een totaal gebrek aan inlevingsvermogen tbh.
Oh ik begrijp een zekere overhead bovenop “het echte werk”, maar bij veel organisaties zijn de verhoudingen helemaal zoek. En juist de mensen die gedijen dankzij deze overhead komen slecht tot hun recht in een thuiswerkcultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 23:52
Ik werk bijna volledig remote (software ontwikkeling) en ga 1 keer per twee weken naar kantoor (sprintwisseldag). Dat gaat al zo sinds de start van de Chinese kuch en bevalt mij opperbest. Scheelt mij echt ontzettend veel tijd, frustratie en energie, omdat ik eigenlijk altijd minimaal 2 uur per dag ben kwijt geweest aan reistijd. Zou full-time kantoor niet meer accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:16
Bij ons is het heel simpel. Wij zitten 5 dagen in de week op kantoor. Reden: Als ons werk thuis uit te voeren is, dan gaan we dat vanuit India doen. Ik zit bij een helpdeskorganisatie in een groot bedrijf en verlenen dus helpdeskdiensten aan medewerkers direct op kantoor. Andere helpdesk onderdelen en beheerdersfuncties zitten grotendeels in het verre buitenland waaronder uiteraard de telefonische helpdesk ondersteuning.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
delpit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Wat moet je in vredesnaam op kantoor wanneer het niet bedoeld is om dingen samen te doen?
Gewoon werken? Waarbij je makkelijker een vraag kan stellen aan een collega? Of bij de koffie wat bespreken? Of dat nu de hamster van je collega is of hoe andere kijken tegen wat er nu weer beloofd is door sales?

En ja, dan kan je dat allemaal dus in die ene kantoordag proppen, of je kan 3 kantoordagen hebben waarover je het verspreid met normaal werken. En is dat 100% noodzakelijk? Nee zoals andere ook zeggen hier. Maar het zorgt er anders dus automatisch wel voor dat die dag op kantoor weinig productief is, en je zo een self fullfilling prophecy hebt gemaakt.

Ik ben ook geen voorstander van stagaires of juniors net van de opleiding die volledig remote gaan werken. En ja ik weet dat er organisaties zijn waarbij het gebeurd, ik denk zelf alleen dat het gemiddeld genomen niet heel geweldig is. En dan kan je zeggen: "Ja maar ik ben senior". Ja, maar het heeft weinig nut als die juniors/stagaires naar kantoor komen alwaar het leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:48:
Ik ben ook geen voorstander van stagaires of juniors net van de opleiding die volledig remote gaan werken. En ja ik weet dat er organisaties zijn waarbij het gebeurd, ik denk zelf alleen dat het gemiddeld genomen niet heel geweldig is. En dan kan je zeggen: "Ja maar ik ben senior". Ja, maar het heeft weinig nut als die juniors/stagaires naar kantoor komen alwaar het leeg is.
Totdat er een reorganisatie komt en HR vooral kijkt wie ze fysiek nog kennen, tenzij je een 'local hero' bent sta je als fulltime thuiswerker 2-0 achter.

De jongere generatie lijkt het belang van intern netwerken verleerd te zijn: veel van die vergaderingen en borrels zijn vooral nuttig voor je carrière, in de jaren 90-00 deden we niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:28
Herken de trend ook. Waar het paar jaar terug was ‘wow thuiswerken is echt top en productiviteit is omhoog gegaan!’ is het nu vooral ‘we vinden het belangrijk jullie te zien werken in dat toch al dure paleis, maar hebben er verder geen enorm rationele redenen voor!’.

Als early adopter & implementer van Het Nieuwe Werken toentertijd was stap 1: maak werk & productiviteit meetbaar en output gedreven. Dat beviel goed en men zag thuiswerken gemiddeld zo’n 5-6% meer output geven dan de nulmetingen op kantoor. Er zijn toen > 10.000 mensen op dat concept gezet, met trainingen coaching middelen en samenwerk dagen.

Het was nooit 100% thuis en het was nooit geforceerd van 9-17, afhankelijk van je werk.

Helaas is management na 17 jaar na deze trend vooral nog bezig met ‘druk eruit zien’ en ‘gezellig elkaar van het werk houden’ op kantoor. Dat dit zeker in de IT killing is voor productiviteit boeit niet, men ziet er namelijk wel bezig uit en je ‘werk’ begint als je op kantoor arriveert, in veel gevallen. Ook lijkt lange dagen door file weer een stoere flex, dus opscheppen maar bij de koffiezetter :)

Ben dus fan van een goed doordacht concept en niet van mensen ongetraind en zonder opdracht naar huis schoppen in de hoop dat het vanzelf goed komt.

@hoevenpe precies, je moet blijven nadenken. Is de directie donderdag op kantoor, dan ben jij dat ook. Je weet dat het beeld wat ze van je hebben wordt gevormd door dat soort momenten en nauwelijks door wat je werkelijk bijdraagt. Ook dat is al decennia lang onveranderd. Tis niet zo moeilijk te leren, dus stug 5 dagen thuis blijven omdat je het als recht bent gaan zien werkt ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2025 22:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Totdat er een reorganisatie komt en HR vooral kijkt wie ze fysiek nog kennen, tenzij je een 'local hero' bent sta je als fulltime thuiswerker 2-0 achter.

De jongere generatie lijkt het belang van intern netwerken verleerd te zijn: veel van die vergaderingen en borrels zijn vooral nuttig voor je carrière, in de jaren 90-00 deden we niet anders.
Moet ik zeggen, een netwerk hebben zodat je weet wie je nodig hebt bij bepaalde problemen is heel handig. En ik snap ook dat je manager wel wat moet zien wat je doet, tegelijk is het ook zijn werk om dat zelf voor elkaar te krijgen. Maar als het netwerken is om je op politieke manier omhoog te werken? Mweh, zo belangrijk is die promotie ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:57:
Maar als het netwerken is om je op politieke manier omhoog te werken? Mweh, zo belangrijk is die promotie ook weer niet ;)
Dat hangt vooral van je eigen ambitieniveau af: ben je happy waar je zit dan is het inderdaad geen factor maar wil je naar een consultant of management functie doorgroeien dan is zichtbaarheid een absolute noodzaak.

Dat gezegd hebbende: 'wij' in de ICT hebben de luxe dat er meer dan genoeg werk is, in mijn omgeving genoeg mensen die onzeker zijn over hun baan. Het 'recht' op thuiswerk echt het laatste waar die zich druk over maken, ze beseffen zich al te goed dat je gezicht laten zien het verschil kan zijn tussen straks wel of geen baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie nogal wat mensen hier vanuit hun individuele straatje redeneren, zonder rekening te houden met de werkgever kant. Ook kan je niet de een alle vrijheid geven en anderen niet, je zult daar toch een bepaald beleid voor moeten hebben.

En ja, soms moet je moeite doen om te werken in suboptimale condities zoals een kantoortuin. Daar krijg je salaris voor in ruil.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Als je als manager je besluiten tijdens reorganisaties laat leiden door hoe vaak iemand zijn gezicht heeft laten zien tijdens borrels en vergaderingen, ben je als manager ongeschikt. Dan moet een manager kijken naar wie na de reorganisatie het beste het bedrijf vooruit kan helpen, niet wie het meest bij borrels of vergaderingen aanwezig waren, want daar zou een bedrijf dat moet reorganiseren in moeten snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-10 23:48
Transportman schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Als je als manager je besluiten tijdens reorganisaties laat leiden door hoe vaak iemand zijn gezicht heeft laten zien tijdens borrels en vergaderingen, ben je als manager ongeschikt. Dan moet een manager kijken naar wie na de reorganisatie het beste het bedrijf vooruit kan helpen, niet wie het meest bij borrels of vergaderingen aanwezig waren, want daar zou een bedrijf dat moet reorganiseren in moeten snijden.
Deels waar. Maar niemand komt in het SMT puur omdat hij of zij de meeste uren maakt. Informele momenten zoals borrels en netwerkmeetings worden vaak gezien als “drinken en slap ouwehoeren”, terwijl je daar juist zichtbaar wordt. Dáár laat je je persoonlijkheid, visie en successen zien.

Zo koppelen mensen jouw prestaties aan jou als persoon: een gezicht, geen team's foto en naam, en beslissers denken sneller: “Die kan die rol aan.” Niet omdat je er staat, maar omdat je laat zien dat je er thuishoort.

Hard werken is een basisvoorwaarde maar wie zijn talent niet zichtbaar maakt, wordt makkelijker over het hoofd gezien. Prestaties bepalen je waarde, zichtbaarheid bepaalt of die waarde ook wordt herkend.

Ik zal het nog sterker vertellen, ik had een collega die uitzonderlijk goed was in zelfpromotie. Hij besteedde gerust 25% van zijn tijd aan zichtbaar zijn en elke successen uitlichten. Na elk afgerond project was hij weken bezig met presenteren hoe veel geld hij had bespaard en hoeveel efficiënter alles liep met mooie cijfers uiteraard.

Het resultaat? We begonnen allebei op 100K. Hij zit nu op 150K+.

Hogerop komen is dus óók: op het juiste moment op de juiste plek zijn én jezelf durven verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Jiangtao.L schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:48:
[...]

Deels waar. Maar niemand komt in het SMT puur omdat hij of zij de meeste uren maakt. Informele momenten zoals borrels en netwerkmeetings worden vaak gezien als “drinken en slap ouwehoeren”, terwijl je daar juist zichtbaar wordt. Dáár laat je je persoonlijkheid, visie en successen zien.

Zo koppelen mensen jouw prestaties aan jou als persoon: een gezicht, geen team's foto en naam, en beslissers denken sneller: “Die kan die rol aan.” Niet omdat je er staat, maar omdat je laat zien dat je er thuishoort.

Hard werken is een basisvoorwaarde maar wie zijn talent niet zichtbaar maakt, wordt makkelijker over het hoofd gezien. Prestaties bepalen je waarde, zichtbaarheid bepaalt of die waarde ook wordt herkend.

Ik zal het nog sterker vertellen, ik had een collega die uitzonderlijk goed was in zelfpromotie. Hij besteedde gerust 25% van zijn tijd aan zichtbaar zijn en elke successen uitlichten. Na elk afgerond project was hij weken bezig met presenteren hoe veel geld hij had bespaard en hoeveel efficiënter alles liep met mooie cijfers uiteraard.

Het resultaat? We begonnen allebei op 100K. Hij zit nu op 150K+.

Hogerop komen is dus óók: op het juiste moment op de juiste plek zijn én jezelf durven verkopen.
Als niemand ziet wat je doet, dan maak je geen indruk, dat is logisch.

Ik weet ook zeker dat het veel beter voor je carriere is om 20 uur per week te besteden aan je werk en 10 uur per week aan het laten zien (lees: verkopen) ervan aan de rest van je bedrijf, dan 40 uur je werk doen en dat alleen je directe collega's dat meekrijgen. Ook al zou je met dat laatste letterlijk 2x zoveel werk verrichten (40 uur vs 20 uur).

Maar laten zien wat je kan en weet hoeft niet alleen maar in het echt, op kantoor, te gebeuren. Ik werk 4 dagen per week en ben 2 dagen per week op kantoor, maar ik deel bijvoorbeeld vaak op Slack in allerlei kanalen mijn inzichten, ervaringen en suggesties, en dat wordt de laatste tijd steeds meer opgemerkt.

Ofwel: ook vanuit huis kan je laten zien wat je doet en kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:43
@Jiangtao.L als er een fixed salarisschaal/huis staat dan kan je zo aanwezig zijn als je wilt en 10k per project bespraken, echt enorm uitlopen op je collega’s doe je dan in de praktijk niet.

Hybride werken ligt echt aan de werkgever, hogere management van het bedrijf. Als die daarvan inzien dat het ook een belangrijke perk is voor mensen om een goede privé werk balans op te bouwen.

100% remote is er zeker, maar ik geloof niet in 100% remote ook hier moet een balans in zijn want anders heb je al snel geen team gevoel. Ik denk dat 50/50 voor beide partijen goed is. Ik heb liever een werkgever die gewoon kijkt naar wat goed voor iemand is. Soms is dat dus pas om 10u beginnen en de ander wil er al om 6u staan. Ik heb meer een probleem met dat werk alleen tussen 9 en 5 gedaan kan worden dan waar ik m’n werk doe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:39
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Bij ons is het zelfs de afspraak. Een vergadering is of geheel online of geheel on site. Iedereen die bij een fysieke meeting niet aanwezig is op locatie doet niet mee. En dan wordt je visie op dingen ook niet meegenomen. We hebben ook collegas die, doordat we normaal gesproken altijd thuiswerken, bij een dag op kantoor direct in de knel komen met dingen als opvang. Die verdwijnen dan weer veel te vroeg. Wat weer tot irritatie leidt.

Wat ik zie is dat het terug naar kantoor ook lastiger is geworden omdat men de digitale mobiliteit is gaan gebruiken om onnatuurlijke afstanden te overbruggen. Niet alleen vanuit werknemer perspectief, dus mensen die vanuit oosten/noorden van het land zijn gaan werken in de randstad. Maar ook vanuit de werkgevers. En dat leidt nu tot pijn bij een terugtrekkende beweging.

Ik werk bij een grote afdeling van de rijksoverheid. En tijdens Covid is ons team, met een standplaats in de regio, waar ook het hele team in de buurt(30-40 min enkele reistijd als Max) woonde, meermaals uitgebreid en herstructureerd. Gevolg is dat je nu meerdere teams hebt met mensen uit ongeveer 6-7 provincies. Met officieel ook allemaal eigen regionale standplaatsen. Die ook contractueel vastliggen.

Officieel ben je bij ons verplicht om 2 dagen per week op je standplaats aanwezig te zijn. Maar hoe zinnig is dat als je misschien dan 2 mensen op hetzelfde kantoor hebt zitten? Dus in de praktijk gebeurt dat niet.

Het is natuurlijk ook zo dat je als jongere medewerker, door de waardeloze situatie op de woningmarkt, al snel op plekken komt te wonen waar je niet snel competitief of uitdagend en goed betaald werk vindt. Met mijn ongeveer 100k per jaar kan ik al amper aan een kledingkast in de randstad komen laat staan als je nu als junior de arbeidsmarkt op komt.

In wezen ontstaat nu ook op die manier een welvaarts kloof tussen de generaties. De jongere generaties hebben eigenlijk de keus of veel langer reizen voor passender werk(wat als samenleving ook effect zal hebben op het geboortecijfer) of accepteren dat je minder passend werk zal hebben en bij een regionale te werkgever zal moeten gaan werken. En als dat werk al passend is dan toch zeker tegen gereduceerd salaris. Dat staat in schril contrast met de 50'er die eigenlijk al 20-30 jaar in de eigen werkomgeving woont en daar ook keuzes op heeft kunnen maken. Die keuzes zijn er door het algehele falen van onze politiek veel minder voor de huidige starters. Tenzij je ouders een flinke smak geld voor je kunnen overmaken.

Overigens verder eens dat het op kantoor werken ook voordelen heeft. Waarbij ik denk dat een deel van die zaken ook te bereiken zijn als je als team remote werkt. Maar dat vereist gezamenlijke volwassenheid. Dus het goed bereikbaar zijn, lage drempels om elkaar te bereiken en bellen, en betrouwbaar en verantwoordelijk zijn in hoe je dingen doet. Dus niet je halve werkdag gaan sporten of iets dergelijks.

Zichtbaarheid naar de organisatie is daarin lastiger. Maar ik vind dat de wens van een of twee individuen om zichtbaar te zijn niet een heel team gedwongen naar kantoor moet jagen. Tegelijk kan je op afstand ook zichtbaar zijn. Maar is dat wel lastig als je hele organisatie wel wekelijks meermaals op kantoor zit en jij alleen thuis en je alleen met je sprint bezig houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Ik accepteer het wel, maar niet van harte. Is ook geen keiharde verplichting want heb een thuiswerkcontract.
95% van de collega's met wie ik werk zitten in het buitenland, dus het is meer een beetje de banden aanhalen met de enkelen die in de buurt wonen. Denk dat mijn situatie iets anders is dan de rest hier met enkel lokale collega's.
Meetings waar een deel virtueel aanwezig is en de anderen in een zaaltje zit bevalt in elk geval slecht. Interactie is veel lastiger dan allemaal remote, en constant gekloot met audio en video..
Dat denk ik ook. Het zal per branch, functie en persoonlijke situatie verschillen. In jouw geval snap ik dat je minder op kantoor wil zijn. :)

Het gaat mij meer om de notoire thuiswerkers in een gemiddeld bedrijf die je nooit ziet. Dat is een ander uiterste en wat mij betreft ook niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
gambieter schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:05:
Ik zie nogal wat mensen hier vanuit hun individuele straatje redeneren, zonder rekening te houden met de werkgever kant. Ook kan je niet de een alle vrijheid geven en anderen niet, je zult daar toch een bepaald beleid voor moeten hebben.

En ja, soms moet je moeite doen om te werken in suboptimale condities zoals een kantoortuin. Daar krijg je salaris voor in ruil.
Het beleid is dat je dan van je teamleads/managers vraagt om maatwerk voor die collega’s toe te passen. Als men ziet, merkt of voelt dat die vrijheid misbruikt wordt dan gaat het gesprek daarover.

Iedereen dan maar naar kantoor laten komen omdat Erik en Marieke thuis andere dingen doen dan werken? Dat heeft ook nogal wat consequenties voor anderen die niets met die situatie te maken hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:05:

Deze is wel ietwat ironisch. Ik ben wel benieuwd, wat heeft je van mening doen veranderen? Even wat geschiedenis:
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:22:
[...]

de kantoortuin is waardeloos voor mij.
Kantoortuinen zijn de hel.
gambieter schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:18:
Men heeft kwijlend bezuinigd door kantoortuinen en flexplekken aan te leggen en zo werknemers maximaal ongelukkig en non-productief te maken
[Gequote: "Weg met de kantoortuin"]
Ja. Ik sta klaar met de vlammenwerper en de maniakale schaterlach, en zal er ook veel plezier van hebben.
(Sommige topics kan ik niet direct quoten, en ik ben te lui om handmatig de link naar originele post te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kist schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 01:33:
Officieel ben je bij ons verplicht om 2 dagen per week op je standplaats aanwezig te zijn. Maar hoe zinnig is dat als je misschien dan 2 mensen op hetzelfde kantoor hebt zitten? Dus in de praktijk gebeurt dat niet.
Daarom ook iedereen altijd op dezelfde dagen op kantoor, per afdeling kan dat wisselen om persoonlijke voorkeuren en beschikbare werkplekken.

Dat is inderdaad mijn grootste probleem: ben je een uur onderweg om erachter te komen dat Henk en Piet (die veel dichterbij wonen) het vanwege x, y of z die dag thuis handiger vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:03:
[...]

Dat hangt vooral van je eigen ambitieniveau af: ben je happy waar je zit dan is het inderdaad geen factor maar wil je naar een consultant of management functie doorgroeien dan is zichtbaarheid een absolute noodzaak.
Bij een micro managende manager wel ja. Ze zijn desastreus voor de voortgang, productiviteit, creativiteit en autonomie van het team. En demotiverend en frustrerend voor de medewerkers. Micro managende managers zijn anno 2025 hard op weg naar de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:02
Uhuruburu schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Bij een micro managende manager wel ja. Ze zijn desastreus voor de voortgang, productiviteit, creativiteit en autonomie van het team. En demotiverend en frustrerend voor de medewerkers. Micro managende managers zijn anno 2025 hard op weg naar de uitgang.
Je wilt/moet niet zichtbaar zijn voor je manager maar voor de rest van de organisatie (als je verder wilt groeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:59:
Deze is wel ietwat ironisch. Ik ben wel benieuwd, wat heeft je van mening doen veranderen? Even wat geschiedenis:
Ah, de gotcha reply.

Geen veranderde mening. Ik haat de kantooruin nog steeds, zowel als principe en als uitvoering, en ik heb ook niks met prikklokmanagers en "presenteeism". En de mensen die denken dat er een radio aan moet staan in de kantoortuin, daar heb ik bepaalde pijnlijke plannen voor, of die roepend gesprekken denken te voeren, of hun teams meetings luidruchtig in het kantoor doen.

Mijn eigen kantoortuin is wat draaglijker sinds Covid omdat er minder mensen tegelijk aanwezig zijn. Ik ben er zelf 4-5 dagen per week, deels uit egoistische overwegingen (lichaamsbeweging) en vanwege onderwijs wat ingeroosterd is.

Waar het hier over gaat is mensen die lijken te denken dat zij als individuen vinden dat de werkgever zich maar aan hun grillen moet aanpassen. Als je dat soort nivo van zelfbeschikking en vrijheid wil, dan koet je voor jezelf beginnen/ZZPer worden. En anders kan je proberen de werkgever te overtuigen wat het voordeel is voor de werkgever om jou die vrijheid te geven. Heb ik ook gedaan met mijn werkgever aangaande mijn werktijden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
[...]

Als je als bedrijf hybrid werken ondersteunt, of geheel remote, dan moet de HR-afdeling (en directe managers) daar dus ook mee om kunnen gaan - dat lijkt me logisch. Hoe, in hemelsnaam, kan zoiets zorgen voor een achterstand? Je kan ook gewoon zeggen dat de gehele HR-afdeling en management-laag incompetent is.

Als alleen de fysieke aanwezigheid van belang is, dan zal de gezellige persoon bij de koffie-machine goed zitten - ook al voert die verder niets uit.

Lijkt me op de lange termijn een prima concept - om alle goede werknemers te verliezen :+
offtopic:
doet me denken aan een gemeente ... nvm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• delpit
Tja, de sneue realiteit in veel organisaties is inderdaad dat de leiding volledig incapabel is wanneer het gaat om het beoordelen wie precies het meest of het belangrijkste bijdraagt. Als reden om regelmatig naar kantoor te komen best ergerlijk. Daarnaast werkt dat voor velen ook nauwelijks, de introverte harde werker die de echte problemen oplost of zelfs voorkomt blijft achtergesteld worden bij de luidruchtige “kijk mij toch eens goed zijn” figuren. (Waarbij ik mezelf echt niet in categorie 1 plaats).

Ik raad iedereen altijd aan gewoon gebruik te maken van de interne emoties waar ook organisaties aan onderhevig zijn. Leidinggevenden doen niet anders. Wie denkt dat objectiviteit in leidinggeven bestaat is hopeloos naïef. Elke menselijke relatie wordt 90% door instinct en emotie gevormd, zorgen dat je direct leidinggevende geen hekel aan je heeft is dan ook stap 1 in een succesvolle loopbaan binnen zo ongeveer elke organisatie. Hard werken en resultaat zijn daaraan ondergeschikt. De keerzijde van dit wellicht wat negatief overkomende verhaal is dat goede leiders die relatie weten te gebruiken om hún mensen te motiveren tot grotere prestaties. Het grappige is dat juist dergelijke leiders helemaal geen behoefte aan controle of toezicht hebben, die weten allang wat ze aan wie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eric.1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Als je als bedrijf hybrid werken ondersteunt, of geheel remote, dan moet de HR-afdeling (en directe managers) daar dus ook mee om kunnen gaan - dat lijkt me logisch. Hoe, in hemelsnaam, kan zoiets zorgen voor een achterstand? Je kan ook gewoon zeggen dat de gehele HR-afdeling en management-laag incompetent is.

Als alleen de fysieke aanwezigheid van belang is, dan zal de gezellige persoon bij de koffie-machine goed zitten - ook al voert die verder niets uit.

Lijkt me op de lange termijn een prima concept - om alle goede werknemers te verliezen :+
offtopic:
doet me denken aan een gemeente ... nvm
Mensen doen zaken met mensen. Als jij op de achtergrond uitstekend werk levert maar nauwelijks zichtbaar bent, terwijl je minder presterende collega wel voortdurend aanwezig is, zijn (matige, of zeldzame) successen breed deelt en gezellig is bij de koffieautomaat, dan is de kans groot dat híj sneller doorgroeit dan jij.

Kantoorpolitiek draait niet alleen om kwaliteit van werk, maar ook om zichtbaarheid, relaties en politiek. Dat aspect wordt vaak onderschat.

En ja.. daar kan je van alles van vinden :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
revolution-nl schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Mensen doen zaken met mensen. Als jij op de achtergrond uitstekend werk levert maar nauwelijks zichtbaar bent, terwijl je minder presterende collega wel voortdurend aanwezig is, zijn (matige, of zeldzame) successen breed deelt en gezellig is bij de koffieautomaat, dan is de kans groot dat híj sneller doorgroeit dan jij.

Kantoorpolitiek draait niet alleen om kwaliteit van werk, maar ook om zichtbaarheid, relaties en politiek. Dat aspect wordt vaak onderschat.

En ja.. daar kan je van alles van vinden :X
Dat snap ik. Maar "remote werken" staat niet gelijk aan onzichtbaar zijn, geen relaties kunnen maken en onderhouden, geen koffie-gesprekken, enz.

Daar doel ik op: dan is het bedrijf gewoon niet aangepast aan hybrid/remote werken. Je kan moeilijk precies dezelfde structuren en gewoontes aanhouden met de bijbehorende verwachtingen terwijl de helft van je personeel 60-100% thuis werkt.

---

Nu heb ik makkelijk praten, in een full-remote bedrijf. Maar..ja..als je thuiswerken faciliteert - dan moet je het ook van A tot Z regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ah, de gotcha reply.

Geen veranderde mening. Ik haat de kantooruin nog steeds, zowel als principe en als uitvoering, en ik heb ook niks met prikklokmanagers en "presenteeism". En de mensen die denken dat er een radio aan moet staan in de kantoortuin, daar heb ik bepaalde pijnlijke plannen voor, of die roepend gesprekken denken te voeren, of hun teams meetings luidruchtig in het kantoor doen.

Mijn eigen kantoortuin is wat draaglijker sinds Covid omdat er minder mensen tegelijk aanwezig zijn. Ik ben er zelf 4-5 dagen per week, deels uit egoistische overwegingen (lichaamsbeweging) en vanwege onderwijs wat ingeroosterd is.

Waar het hier over gaat is mensen die lijken te denken dat zij als individuen vinden dat de werkgever zich maar aan hun grillen moet aanpassen. Als je dat soort nivo van zelfbeschikking en vrijheid wil, dan koet je voor jezelf beginnen/ZZPer worden. En anders kan je proberen de werkgever te overtuigen wat het voordeel is voor de werkgever om jou die vrijheid te geven. Heb ik ook gedaan met mijn werkgever aangaande mijn werktijden.
Tja dan vind ik het wel heel makkelijk dat je na zulk soort nogal duidelijke uitspraken, waarbij de samenvatting is dat de kantoortuin eigenlijk alleen nadelen heeft, maar dat andere het gewoon moeten accepteren omdat je niet vanuit het individu moet redeneren. Uiteindelijk zijn we gewoon een som van individuen in een bedrijf. En natuurlijk, persoonlijke voorkeur van één persoon heeft beperkte impact. Maar as de conclusie is dat voor de gemiddelde werknemer de kantoortuin gewoon niet goed werkt, dan is het logische dat de werkgever zich aanpast.

(Of wat je dus bij ons ziet, waarbij het niet (enkel) om specifieke kantoortuin problemen gaat, dat mensen gewoon steeds meer thuis gaan werken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:42:
Maar as de conclusie is dat voor de gemiddelde werknemer de kantoortuin gewoon niet goed werkt, dan is het logische dat de werkgever zich aanpast.
Het mechanisme daarvoor is dat mensen vertrekken voor banen waar het gras groener is, en dergelijke bedrijven moeite hebben om goede werknemers aan te trekken. Een soort van marktwerking. Of het trekt mensen aan die daar wel willen werken, en dan verdienen ze elkaar.

Verder lijken mensen zich niet goed te realiseren dat investering vooraf gaat aan opbrengst. Vertrouwen en flexibiliteit moet je ook verdienen.

Bijna iedereen is het er over eens dat veel meetings niet zinvol zijn, afgehandeld kunnen worden met een email, dat Teams een <bleeep> software pakket is, etc. En toch zijn die dingen nog steeds de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik werk bij de Rijksoverheid, hier is de norm 1 of soms 2 dagen per week. Dat is ook wel nodig, want als iedereen komt is er ook niet genoeg plek meer. Wel vind ik het vervelend dat iedereen dat belangrijke meetings vaak op een dinsdag of donderdag zijn, terwijl de meeste mensen gewoon ook maandag werken, dan is er minder file.

Dat het op zijn retour is, merk ik hier dus niks van.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 25-10-2025 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
hoevenpe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Daarom ook iedereen altijd op dezelfde dagen op kantoor, per afdeling kan dat wisselen om persoonlijke voorkeuren en beschikbare werkplekken.

Dat is inderdaad mijn grootste probleem: ben je een uur onderweg om erachter te komen dat Henk en Piet (die veel dichterbij wonen) het vanwege x, y of z die dag thuis handiger vonden.
Dat klinkt leuk als je alleen contact hoeft te hebben op je eigen afdeling, maar ik heb ook regelmatig contact met mensen van andere afdelingen, locaties en externe partijen, dan zit ik alsnog een groot deel van de dag met koptelefoon op en dan ben ik meer dan een uur onderweg geweest maar heb ik nog niets met Henk en Piet kunnen bespreken en zij niet met mij.

En als het een probleem is dat Henk en Piet toch besluiten thuis te werken, zijn daar ook afspraken over te maken dat je elkaar indien mogelijk tijdig laat weten als de plannen toch wijzigen. Als dat niet kan, heb je als team wel een iets groter probleem omdat blijkbaar de basis van de samenwerking niet goed is.
gambieter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:19:
of die roepend gesprekken denken te voeren
Voor zulke mensen is een apart hoekje in de hel gereserveerd, ik heb zulke mensen ook regelmatig in de kantoortuin, die hebben dan training of overleg en tot dat begint kan je je eigen werktijd gewoon afschrijven want tot die tijd zitten ze luidruchtig bij te praten op de werkplekken terwijl de koffiebar nog geen 50m lopen is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:40
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Het beleid is dat je dan van je teamleads/managers vraagt om maatwerk voor die collega’s toe te passen. Als men ziet, merkt of voelt dat die vrijheid misbruikt wordt dan gaat het gesprek daarover.

Iedereen dan maar naar kantoor laten komen omdat Erik en Marieke thuis andere dingen doen dan werken? Dat heeft ook nogal wat consequenties voor anderen die niets met die situatie te maken hebben.
Dat maatwerk is juist enorm lastig; want dan moet de manager aan Erik en Marieke uitleggen dat Jaap en Suhaila thuis wel heel goed werken (en Erik en Marieke dus niet) en dus wel vier of vijf dagen vanuit huis moeten werken. Tegelijkertijd moet de manager dan ook organiseren dat Jaap en Suhaila wel betrokken blijven in beslissingen en zich onderdeel voelen van het team (dat was dus het probleem bij ons, waar er een paar mensen waren die uitsluitend thuis werkten).

Het is voor een manager uiteindelijk een stuk makkelijker als je gewoon één lijn trekt over het hele team. En dan is een vorm van hybride werken (2 of 3 kantoordagen, 2 of 3 thuiswerkdagen) uiteindelijk een mooi compromis.
Pagina: 1 2 Laatste