En die anderhalf jaar volledig thuiswerken heeft laten zien dat daar best wat potentie in zit. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik voor corona inderdaad 5 dagen per week naar kantoor ging, ook al was m'n werk destijds slechts een half uurtje enkele reis.
Daar kunnen we achteraf hele discussies over voeren maar een hoop mensen hebben dat sociale aspect van werk gewoon nodig omdat ze geen gezin of andere sociale kring hebben. In de ICT zitten een hoop mensen met een rugzakje, dat aspect is imo jaren onderschat.
Hybride werken is daar de perfecte oplossing voor, voor het overgrote deel van de mensen. Paar dagen thuis, paar dagen kantoor. Afwisseling en flexibiliteit houdt het leuk. Kantoordagen voor meetings, als het even kan met iedereen op kantoor. En thuiswerkdagen voor als je je meer wilt concentreren.
Wat nu speelt is imo dat winstgevendheid daalt en bedrijven meer grip willen krijgen op hun gemaakte uren.
Dat 'meer grip willen hebben op gemaakte uren' is gewoon een vermomde manier om te zeggen dat je mensen niet vertrouwt als je ze niet in de gaten kan houden, en vind ik altijd heel sneu om te horen/lezen. Waarom neem je mensen aan als je ze vervolgens niet vertrouwt?
Gelukkig werk ik nu bij een bedrijf waar vertrouwen het beginsel is, en als je je werk goed doet (lees: je doet wat van je verwacht wordt en je doet wat je belooft), kan je blijven doen wat je doet. Functioneer je niet naar behoren, dan pas zal er wat meer op de regels gedrukt worden, maar dat heb ik in ruim een jaar tijd nog niet gehoord of gezien dat dat nodig was.
Sommige mensen weer volledig naar kantoor komen en anderen juist niet, alleen dat al leidt tot onderlinge spanningen. Als je zelf een uur in de auto zit en je collega werkt opeens toch thuis heb je een halve vergadering, irritatie bij de koffieautomaat zo uitgesproken.
Uiteindelijk draait het wat mij betreft om goede afspraken: welke dagen is iedereen in kantoor en wanneer werkt iedereen thuis. Vrijdag een thuiswerkdag bij uitstek omdat de helft van de mensen dan sowieso vrij is, dinsdag en donderdag bijna overal dagen dat iedereen sowieso 'binnen' is.
Ik werk in een bedrijf waar een deel van de mensen remote werken, en niet eens in Nederland wonen, dus sommige meetings zijn altijd deels online. En dat gaat prima.
Zou het soms handiger zijn als iedereen op kantoor zou zijn? Sure, dat is nog iets directer, en minder onderhevig aan connectieproblemen, maar jij laat het klinken alsof een meeting (deels) online maar 50% of minder zo effectief is als een kantoormeeting, terwijl het in mijn ervaring eerder 80-90% is.
Wat voor werk doe je dat herfstvakantie er toe doet? Naar mijn weten is werkend Nederland niet standaard vrij in de herfstvakantie
The devil is in the details.