Oke, ik heb al jaren een HTPC onder de TV staan waarmee ik via Kodi o.a. films afspeel. Ook 4K films. Althans, dat dacht ik altijd. Sinds kort, zonder enige update van Kodi, kan ik geen 4K bestanden meer afspelen. Zodra ik die aanzet, verliest Kodi het videosignaal naar de TV (geluid hoor je dan dus nog wel). Het heeft altijd gewerkt, maar nu ineens niet meer. Eerst Kodi geüpdatet naar laatste versie (21, Omega), maar dat maakt niet uit. Zoektocht op internet leert dat dit een bekend en hardnekkig probleem is, dus daarom twijfel ik nu of Kodi überhaupt wel mijn 4K bestanden echt native in 4K heeft afgespeeld al die tijd, of gewoon een upscale of iets heeft gedaan.
Anyway, een paar gefrustreerde avonden verder krijg ik het nog steeds niet werkend: ik kan alleen nog maar 1080p bestanden afspelen en geen 4K meer.
First things first, de (belangrijkste) hardware:
Moederbord: uitvoering: Gigabyte AORUS I Z390 Pro Wifi (heeft HDMI 2.0)
CPU: uitvoering: Intel Core i5-9600K Tray (SRELU) (met Intel UHD Graphics 630 graphics; CPU ondersteunt 4K)
TV: uitvoering: Samsung QLED 49Q60R Zwart (ondersteund 4K)
Software: Windows 11 + Kodi 21.2 (Omega)
TV en HTPC aangesloten via HDMI.
Volgens mij wijst alles erop dat ik gewoon 4K bestanden moet kunnen afspelen.
Resolutie op de TV staat op 4K (3840x2160)
Kodi staat ook op 4K (3840x2160)
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
Instellingen van deze tutorial gevolgd; dus gespeeld met resolutie, refresh rate (59/60Hz), window mode (full / windowed), render mode, hardware acceleration, etc; werk niet.
Vergelijkbare instellingen vanuit dit topic
Dit topic op Kodi forum, o.a. HDR uit zetten (ondersteunt mijn TV wel, maar GPU volgens mij niet); werkt ook niet.
Kortom, ik ben nu gefrustreerd dat iets niet meer werkt wat voorheen altijd heeft gewerkt
Ik had dus niet aan de settings veranderd, heeft jaren gewerkt, en nu ineens niet meer.
Iemand nog een verhelderend idee?
Anyway, een paar gefrustreerde avonden verder krijg ik het nog steeds niet werkend: ik kan alleen nog maar 1080p bestanden afspelen en geen 4K meer.
First things first, de (belangrijkste) hardware:
Moederbord: uitvoering: Gigabyte AORUS I Z390 Pro Wifi (heeft HDMI 2.0)
CPU: uitvoering: Intel Core i5-9600K Tray (SRELU) (met Intel UHD Graphics 630 graphics; CPU ondersteunt 4K)
TV: uitvoering: Samsung QLED 49Q60R Zwart (ondersteund 4K)
Software: Windows 11 + Kodi 21.2 (Omega)
TV en HTPC aangesloten via HDMI.
Volgens mij wijst alles erop dat ik gewoon 4K bestanden moet kunnen afspelen.
Resolutie op de TV staat op 4K (3840x2160)
Kodi staat ook op 4K (3840x2160)
Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
Instellingen van deze tutorial gevolgd; dus gespeeld met resolutie, refresh rate (59/60Hz), window mode (full / windowed), render mode, hardware acceleration, etc; werk niet.
Vergelijkbare instellingen vanuit dit topic
Dit topic op Kodi forum, o.a. HDR uit zetten (ondersteunt mijn TV wel, maar GPU volgens mij niet); werkt ook niet.
Kortom, ik ben nu gefrustreerd dat iets niet meer werkt wat voorheen altijd heeft gewerkt
Ik had dus niet aan de settings veranderd, heeft jaren gewerkt, en nu ineens niet meer.
Iemand nog een verhelderend idee?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023