Jullie mening over conflict met electriciën

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-10 18:44

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Tenzij er van tevoren harde afspraken gemaakt zijn zou ik met wat ik hier weet niet betalen. Voorrijkosten rekenen als je op basis van de opdrachtomschrijving al had moeten weten dat je dit niet kon fixen is kansloos.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:27

Freakie1NL

Grote Baas

Herman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:35:
Beste veel gedoe om EUR 130.

Ik zou het aftikken en als leergeld beschouwen (dit is voor jullie niet het juiste bedrijf). Volgende keer een andere electriciën kiezen.
Hoezo? Laat de elektricien dit maar als leergeld beschouwen. Beetje van de zotte dat je alles maar zou betalen omdat het veel gedoe is voor een relatief beperkt bedrag. 1 euro te veel blijft principieel ook 1 euro te veel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aan de andere kant: je verwacht dag iemand gratis langskomt? Je hoort te vragen naar de kosten. De TS en zijn vrouw horen ook zakelijk te zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Freakie1NL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Hoezo? Laat de elektricien dit maar als leergeld beschouwen. Beetje van de zotte dat je alles maar zou betalen omdat het veel gedoe is voor een relatief beperkt bedrag. 1 euro te veel blijft principieel ook 1 euro te veel.
Een simpele kosten/baten analyse. Wat kost het mij aan tijd en frustratie om 'mijn gelijk' te halen t.o.v. deze zelfde tijd aan iets nuttigs te besteden.

Stel het kost TS 1 uur aan bellen /mailen / gedoe en een hoop frustratie om de factuur voor de helft gecrediteerd te krijgen. Wellicht kan TS in een uur werk meer dan dat bedrag aan omzet maken. Dan loont het om het bedrag af te tikken. Bespaart je ook nog eens de frustratie ;)

Choose your battles. Een onenigheidje over een nota van EUR 130 zou die van mij niet zijn :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:43
Freakie1NL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Wou net zeggen....
130 euro voor even komen kijken en iets concluderen wat iemand al weet.
Ik weet niet hoe rijk iedereen hier is, maar vind 130 euro nog steeds veel geld om "geen gedoe" over te hebben.
Vaak spelen dit soort partijen ook in op de klant die liever geen gezeur heeft.

Van sommige dingen moet je een principe kwestie maken. Desnoods je rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
Dit heet oplichting. Gewoon langsgaan terwijl je weet dat je er niets mee kan, dan ook nog eens ter plekke dat bevestigen, en dan 140 euro vragen omdat je langs bent gegaan terwijl je al wist dat je er niets mee kon.

Laat hem er maar werk van maken, eens kijken wat er gebeurt. Hoor je ws helemaal nooit meer wat van.

Je zou nog kunnen voorstellen om hem een km-vergoeding en parkeerkosten te betalen, en dat ie dan in z'n handjes mag knijpen voor je coulance. En geef hem gelijk de pro-tip dat ie beter met z'n vrouw moet afstemmen als ze de telefoon opneemt voor zakelijke belletjes.

Ik ken je niet, maar ik vermoed dat als je 2,10m lang en 1,5m breed was met een pitbull in de gang, de beste man niet zo'n herrie zou schoppen. Vaak wordt er misbruikt gemaakt door dit soort gasten van de beleefdheid van mensen.

Wij hebben ook ooit zoiets gehad met een schilder, die ging ook op eigen houtje allemaal dingen zitten doen waar wij nooit opdracht voor hadden gegeven, en kwam toen ook met het verhaal dat wij dat aan z'n vrouw hadden gevraagd etc. Een heleboel geschreeuw van beide types later, en wij die gewoon rustig bleven aangeven dat er nergens een opdracht daarvoor was gegeven, en dat we dus niet gingen betalen voor hun eigen fouten, riepen ze woedend dat we dan ook nooit meer bij ze hoefden aan te kloppen. Nou dat waren we al niet meer van plan, dus netjes opgelost ;P

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 22-10-2025 22:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
gambieter schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:40:
Aan de andere kant: je verwacht dag iemand gratis langskomt? Je hoort te vragen naar de kosten. De TS en zijn vrouw horen ook zakelijk te zijn.
Niemand verwacht dat een elektricien gratis langs komt. Maar je mag wel verwachten dat wanneer je als klant vooraf aangeeft dat het om een keramiek oven op krachtstroom gaat de elektricien wanneer hij de opdracht aanneemt daar ook daadwerkelijk iets mee kan.
Als hij niks van krachtstroom weet, moet hij de opdracht niet aannemen. Hij is tenslotte juridisch gezien de 'deskundige'.

Overigens is er voor een gediplomeerd elektricien niet zo veel bijzonders aan een beetje krachtstroom voor een oven. Het is niet per se veel ingewikkelder dan een 3-fase laadpaal of kooktoestel en dat behoort dus gewoon tot de kennis die nodig is voor huis installaties.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier gaat van twee kanten wat fout.
1) Je belt geen elektricien voor een defect apparaat. Elektriciens zijn in de basis voor het bedrade deel tot aan de stekker in de wand, niet het apparaat waarvan je de stekker in de muur steekt.
2) De elektricien mag jou best aan de telefoon vertellen dat een defect apparaat niet tot de expertise behoort en dat die hoogstens de bedrading tussen groepenkast en apparaat kan controleren op kortsluiting.

Als er vooraf duidelijkheid was over de plek van kortsluiting (na de stekker) dan heeft de elektricien niet op zitten letten welke klus deze aan neemt. Als er vooraf niet duidelijk was waar de kortsluiting zit dan is het niet meer dan normaal dat je een factuur krijgt voor de conclusie 'zit in de oven, niet in de elektrische installatie'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat ik interessant vind is hoe je vrouw er op is gekomen deze "aanbieder" te contacteren. Heeft ze op een Google advertentie geklikt? Dat zijn de links die Google altijd eerst toont op basis van steekwoorden.

Op die advertenties klikken moet je eigenlijk niet doen om de volgende reden: voor elke klik wordt betaald. In het geval van een elektriciën gaat het waarschijnlijk om een behoorlijk bedrag om ervoor te zorgen dat die bovenaan in de advertenties komt. Omdat er veel kliks zijn per daadwerkelijke betalende klant moet een klant alle gemaakte acquisitiekosten betalen. Daardoor wordt het extra-extra-extra duur. Soms komt iemand van de andere kant van het land aanrijden en is er sprake van oplichting.

Zoek daarom beter naar een elektriciën die niet duur adverteert. Zie ook hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 16:59
Herman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:35:
Beste veel gedoe om EUR 130.

Ik zou het aftikken en als leergeld beschouwen (dit is voor jullie niet het juiste bedrijf). Volgende keer een andere electriciën kiezen.
Als ik de electriciën was, zou ik het ook veel gedoe vinden. Ik zou de factuur verscheuren en als leergeld zien. Volgende keer bij onduidelijkheid nogmaals contact opnemen met de klant voordat ik in m'n busje stap.

Niet betalen, aangeven wat de klusjesman zei en de rekening betwisten. Hooguit een tientje betalen voor de benzine. Niet voor de voorrijkosten, want hij had al kunnen weten dat hij onverrichter zake op pad ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
De TS is zakelijk genoeg als je het mij vraagt, want hij betwist _terecht_ de rekening die hij krijgt. Er is duidelijk aangegeven wat het probleem is en vervolgens blijkt op locatie het probleem onoplosbaar door de elektricien. Dan heb ik het verder nog niet eens over de ronduit onprofessionele handelen. Van mij hadden ze geen rooie rotcent gekregen en een 1 ster review op Google.

Idempotent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:29
Zolang er niks is afgesproken...kan je hem prima omdraaien.
Je hoort als ondernemer de kosten duidelijk te vermelden op voorhand, inclusief btw.
Wat een onzin altijd, "de arme ondernemer", ik onderneem ook en als ik langsga bij een klant is dat gratis tenzij vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
Ik heb misschien iets gemist, maar is dit een bedrijfsaansluiting en/of is je vrouw zakelijk bezig met keramiek en ondernemer? Als ondernemer wordt meer van je verwacht dan van een burger. En dan wordt betwisten echt wel wat moeilijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 15:51
olafmol schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:21:
Wij hebben ook ooit zoiets gehad met een schilder, die ging ook op eigen houtje allemaal dingen zitten doen waar wij nooit opdracht voor hadden gegeven, en kwam toen ook met het verhaal dat wij dat aan z'n vrouw hadden gevraagd etc. Een heleboel geschreeuw van beide types later, en wij die gewoon rustig bleven aangeven dat er nergens een opdracht daarvoor was gegeven, en dat we dus niet gingen betalen voor hun eigen fouten, riepen ze woedend dat we dan ook nooit meer bij ze hoefden aan te kloppen. Nou dat waren we al niet meer van plan, dus netjes opgelost ;P
Ik eens met een elektricien , had er vlug een nodig, kwam met een dikke offerte + gelijk 50% aanbetalen i.v.m. aanvang de volgende dag en dacht zal wel "marktconform" zijn. Afijn elektricien begint en ik sta de praten met een andere aannemer die ik in huis had en die zegt "Goh wat fijn dat je zo snel iemand heb kunnen regelen" Waarop ik zei Ja, maar goedkoop is het zeker niet. Toen noemde ik de prijs en ging de aannemer verhaal halen bij de elektricien want dat was een woekerprijs en ik wordt opgelicht.

Scheldtirade later stapte de elektricien in de bus en is nooit meer terug gekomen, heb het via de rechtsbijstand moeten spelen om mijn geld terug te krijgen.

Nu huur ik alleen elektriciens in die bij een grote firma werken, voor mij geen zzp'ers meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:41
Het is niet ongewoon dat er onderzoekskosten in rekening worden gebracht. Als je met een tv naar een reparateur gaat rekent die 9 van de 10 keer ook onderzoekskosten en in de meeste gevallen is de tv dan afgeschreven. Het is wel zo dat de reparateur van tevoren zegt wat de onderzoekskosten zijn.
Zelf heb ik het gehad met een wasmachine van 8 jaar oud (dure Bosch) die het niet meer deed. De reparateur had de oorzaak snel gevonden, een kapotte printplaat. Maar volgens hem was het niet rendabel om te repareren. Wel werden kosten in rekening gebracht die evt. van een nieuwe wasmachine zouden worden afgetrokken.
Dit was een zeer goed bekendstaand bedrijf.
Ik vind 130 euro wel veel voor een snel bezoekje maar voorrijdkosten zou de monteur naar mijn mening wel in rekening brengen, zeg de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Pat911 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 06:48:
[...]

Als ik de electriciën was, zou ik het ook veel gedoe vinden. Ik zou de factuur verscheuren en als leergeld zien. Volgende keer bij onduidelijkheid nogmaals contact opnemen met de klant voordat ik in m'n busje stap.

Niet betalen, aangeven wat de klusjesman zei en de rekening betwisten. Hooguit een tientje betalen voor de benzine. Niet voor de voorrijkosten, want hij had al kunnen weten dat hij onverrichter zake op pad ging.
Veel bedrijven zijn aangesloten bij een incasso buro, krijg je die achter je aan en als je pech hebt een vermelding als wanbetaler bij het cjib.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
vogelmans schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Veel bedrijven zijn aangesloten bij een incasso buro, krijg je die achter je aan en als je pech hebt een vermelding als wanbetaler bij het cjib.
Dan ben je al heel wat verder en is er ook een rechter aan te pas gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
[...]
Bedoel je niet een gerechtsdeurwaarder? Een incassobureau kan helemaal niets wat jij of ik ook niet kunnen.
En bij een gerechtsdeurwaarder is het al voor de rechter geweest zoals hierboven wordt vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Als de betalingstermijn is verlopen en na diverse aanmaningen van het incassoburo kan het buro wel een melding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
vassago schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Bedoel je niet een gerechtsdeurwaarder? Een incassobureau kan helemaal niets wat jij of ik ook niet kunnen.
En bij een gerechtsdeurwaarder is het al voor de rechter geweest zoals hierboven wordt vermeld.
En voor 130 euro gaat niemand naar de rechter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:14
[...]

Een incassobureau heeft geen macht, kunnen alleen maar dreigen.
CJIB incasseert voor de overheid, heeft geen register met wanbetalers. Denk dat je de BKR bedoelt, die registreren kredieten, geen onbetaalde betwiste facturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

vogelmans schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
Het is niet ongewoon dat er onderzoekskosten in rekening worden gebracht. Als je met een tv naar een reparateur gaat rekent die 9 van de 10 keer ook onderzoekskosten en in de meeste gevallen is de tv dan afgeschreven. Het is wel zo dat de reparateur van tevoren zegt wat de onderzoekskosten zijn.
Zelf heb ik het gehad met een wasmachine van 8 jaar oud (dure Bosch) die het niet meer deed. De reparateur had de oorzaak snel gevonden, een kapotte printplaat. Maar volgens hem was het niet rendabel om te repareren. Wel werden kosten in rekening gebracht die evt. van een nieuwe wasmachine zouden worden afgetrokken.
Dit was een zeer goed bekendstaand bedrijf.
Ik vind 130 euro wel veel voor een snel bezoekje maar voorrijdkosten zou de monteur naar mijn mening wel in rekening brengen, zeg de helft.
Het is volgens mij niet redelijk om het geval van TS hiermee te vergelijken. Zelfs als we even negeren dat er helemaal geen woord is gerept over de voorrij- en/of onderzoekskosten. Het is alsof je een monteur belt voor je Samsung wasmachine, hij verschijnt en zegt: "Oh, ik kan hier niet mee werken, ik werk alleen met Miele," wat aan de knoppen draait en vervolgens een factuur met voorrij- en/of onderzoekskosten presenteert.

De monteur had moeten kunnen weten dat hij niet geschikt was op basis van de opdrachtbeschrijving. Als consument heb je daar ook een aandeel in, namelijk het leveren van een volledige opdrachtbeschrijving. Dat is gebeurt, dat de persoon die deze beschrijving in eerste instantie ontvangt deze niet goed kan beoordelen en gebrekkig heeft doorgegeven doet daar niets aan af.

Volgens mij is het niet redelijk om ook maar iets te (hoeven) betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
targaryanwolf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Ik eens met een elektricien , had er vlug een nodig, kwam met een dikke offerte + gelijk 50% aanbetalen i.v.m. aanvang de volgende dag en dacht zal wel "marktconform" zijn. Afijn elektricien begint en ik sta de praten met een andere aannemer die ik in huis had en die zegt "Goh wat fijn dat je zo snel iemand heb kunnen regelen" Waarop ik zei Ja, maar goedkoop is het zeker niet. Toen noemde ik de prijs en ging de aannemer verhaal halen bij de elektricien want dat was een woekerprijs en ik wordt opgelicht.

Scheldtirade later stapte de elektricien in de bus en is nooit meer terug gekomen, heb het via de rechtsbijstand moeten spelen om mijn geld terug te krijgen.

Nu huur ik alleen elektriciens in die bij een grote firma werken, voor mij geen zzp'ers meer.
Ellende toch? Alles waar "sponsored" bij staat, of die allemaal positieve reviews hebben van mensen met precies 1 review, of waar elke keer dezelfde zin met naam van iemand in de reviews staat "Anton is echt een topper, dankjewel Anton!" skip ik onmiddelijk. Ik probeer nu altijd via-via te werken, want mensen waar je al mee werkt of een goede (zakelijke) relatie mee hebt zitten echt niet te wachten op een vervelende onderaannemer waar zij uiteindelijk weer gezeik van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:46
Ikzelf werk in een andere branche, maar vergelijkbaar. Wat ik opmerkelijk vind is dat bijna iedereen de Elektricien in twijfel trekt en niet de topic starter en zijn vrouw. Ik weet uit eigen ervaring hoe klanten kunnen zijn, zegen het ene, bedoelen daarmee het andere. Of uiteraard zeggen “maar dat heb ik al gezegd aan de telefoon” niet meer weten dat ze mij persoonlijk gesproken hebben, en dat daar niet over is gesproken. Daar kom je altijd wel uit.
In dit geval lees ik een miscommunicatie, wel of geen krachtstroom, en zoals zelf aangegeven kan het best zijn dat het niet gehoord is.
Hij was er toch, dus heeft hij toch even gekeken, dat is op zich niet zo gek, misschien was het iets simpels en liep hij zo de deur uit en kon je vrouw weer lekker kokerellen. De zin “en kwam tot de briljante conclusie dat het om kortsluiting ging” komt best denigrerend over, voor mij ook de reden dat ik nogal twijfel aan het verhaal van de Topic starter.

Ik denk dat de kosten die je moet betalen niet hoger zijn geworden doordat hij toch door is gegaan om te kijken. Maar dat weet je natuurlijk niet, want je hebt niet gevraagd wat de geschatte kosten zijn. Nee je kan nergens van uit gaan, altijd vragen wat de voorrijkosten en of arbeid zijn, ook buiten normale werktijden, want vaak wordt er dan met een vork geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is opzich al raar om een electricien te bellen voor een oven (of een wasmachine / droger / vaatwasser / koel-vriescombi / magetron / koffiezetter) die kortsluiting geeft.

Een electricien zal geen onderdelen van zo'n apparaat bij zich hebben, zelfs niet een soldeerbout om een los contactje in een apparaat weer vast te solderen.

En ik merk inderdaad dat er gewoon een comminucatiefout is. 2 mensen die niet weten waar ze het over hebben. "Mijn $apparaat geeft in eens kortsluiting" dan zou de electricien zeggen:"Sorry, maar daar kan ik niks mee, dan moet u bij de fabrikant zijn, en die laten komen, die hebben wel onderdelen voor die oven, ik heb alleen stopcontacten, schakelaars en automaten."

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxicmask
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-10 12:15
Als het probleem in de meterkast veroorzaakt zou kunnen worden, dan zou ik het best begrijpen dat een elektricien gebeld wordt. Wie is nu de expert hierin? De klant kan je hier niets op afschuiven, dan had de "vrouw" van de elektricien of niet moeten opnemen of de juiste vragen moeten stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 15:51
olafmol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Ellende toch? Alles waar "sponsored" bij staat, of die allemaal positieve reviews hebben van mensen met precies 1 review, of waar elke keer dezelfde zin met naam van iemand in de reviews staat "Anton is echt een topper, dankjewel Anton!" skip ik onmiddelijk. Ik probeer nu altijd via-via te werken, want mensen waar je al mee werkt of een goede (zakelijke) relatie mee hebt zitten echt niet te wachten op een vervelende onderaannemer waar zij uiteindelijk weer gezeik van krijgen.
Deze persoon had ik via via dus zegt ook niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:29:
Ikzelf werk in een andere branche, maar vergelijkbaar. Wat ik opmerkelijk vind is dat bijna iedereen de Elektricien in twijfel trekt en niet de topic starter en zijn vrouw. Ik weet uit eigen ervaring hoe klanten kunnen zijn, zegen het ene, bedoelen daarmee het andere.
-knip-
misschien was het iets simpels en liep hij zo de deur uit en kon je vrouw weer lekker kokerellen.
Ik denk dat er iets mis is gegaan met de communicatie want:
dcslob schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:31:
Mijn vrouw is keramist en heeft een keramiekoven op krachtstroom (11.400 Watt, 17.3 Ampère).
-knip-
Tijdens het gesprek heeft ze aangegeven dat het dus om een keramiekoven op krachtstroom gaat,
In een keramiekoven ga je niet kokerellen. Ik denk dat de electricien (of z'n vrouw) niet eens weet wat een keramiekoven is. Maar als ze wel hebben gezegd dat het krachtstroom is, en de electricien dat direct als industrieel ziet.....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ikzelf werk in een andere branche, maar vergelijkbaar. Wat ik opmerkelijk vind is dat bijna iedereen de Elektricien in twijfel trekt en niet de topic starter en zijn vrouw. Ik weet uit eigen ervaring hoe klanten kunnen zijn, zegen het ene, bedoelen daarmee het andere. Of uiteraard zeggen “maar dat heb ik al gezegd aan de telefoon” niet meer weten dat ze mij persoonlijk gesproken hebben, en dat daar niet over is gesproken. Daar kom je altijd wel uit.
In dit geval lees ik een miscommunicatie, wel of geen krachtstroom, en zoals zelf aangegeven kan het best zijn dat het niet gehoord is.
Hij was er toch, dus heeft hij toch even gekeken, dat is op zich niet zo gek, misschien was het iets simpels en liep hij zo de deur uit en kon je vrouw weer lekker kokerellen. De zin “en kwam tot de briljante conclusie dat het om kortsluiting ging” komt best denigrerend over, voor mij ook de reden dat ik nogal twijfel aan het verhaal van de Topic starter.

Ik denk dat de kosten die je moet betalen niet hoger zijn geworden doordat hij toch door is gegaan om te kijken. Maar dat weet je natuurlijk niet, want je hebt niet gevraagd wat de geschatte kosten zijn. Nee je kan nergens van uit gaan, altijd vragen wat de voorrijkosten en of arbeid zijn, ook buiten normale werktijden, want vaak wordt er dan met een vork geschreven.
Het is ironisch dat blijkt dat je zelfs het geschreven verhaal niet goed hebt begrepen, dus nu vraag ik me af of die klanten die jou persoonlijk aan de telefoon hadden gesproken niet gewoon inderdaad duidelijk waren en het probleem vooral bij jou ligt.

Hoe dan ook heb je als bedrijf een wettelijke informatieplicht als het gaat om voorrrij- en/of onderzoekskosten. Dus zelfs áls je het bedrijf volledig vrijwaart van het feit dat ze onprofessioneel hebben gehandeld omtrent het aannemen van de opdracht in de eerste plaats, faalt de vordering op het feit dat deze kosten niet vooraf zijn besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
Het hele "krachtstroom" verhaal is al miscommunicatie naar mijn mening. Iedere elektromonteur is bekend met krachtstroom, dat heeft niets met "industrieel" te maken.

Het gaat er niet om of het 1-fase of 3-fase is, het gaat erom of het probleem vóór of na de stekker zit. Vervolgens doet het "industrieel" er ook niet toe want als het een stofzuiger/wasmachine of iets anders was geweest had hetzelfde probleem gegeven.

De vraag is of het bekend was of het probleem achter de stekker zat en dat zo gecommuniceerd is.

Naar mijn mening volstrekt begrijpelijk dat een particulier dit onderscheid niet kan maken (elektra = elektramonteur) dus verantwoordelijkheid van de monteur om dit uit te vragen.

Of de factuur betaald zou moeten worden durf ik niet te zeggen maar ik ben zeker van mening dat de monteur hem niet had moeten versturen.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 23-10-2025 11:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Ik denk dat het oplichting is. Oplichten is normaal in 2025 en gaat nog veel harder toenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:16

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

...weer lekker kokerellen. De zin “en kwam tot de briljante conclusie dat het om kortsluiting ging” komt best denigrerend over, voor mij ook de reden dat ik nogal twijfel aan het verhaal van de Topic starter.
Misschien het verhaal van de topicstarter nog eens goed nalezen voordat je je twijfel uitspreekt. ;)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Pat911 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat er iets mis is gegaan met de communicatie want:

[...]

In een keramiekoven ga je niet kokerellen. Ik denk dat de electricien (of z'n vrouw) niet eens weet wat een keramiekoven is. Maar als ze wel hebben gezegd dat het krachtstroom is, en de electricien dat direct als industrieel ziet.....
Kokerellen als zijnde lekker eten maken, dat begrijp je natuurlijk wel, maar toch even een statement maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Jazzy schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Misschien het verhaal van de topicstarter nog eens goed nalezen voordat je je twijfel uitspreekt. ;)
Als je zo denigrerend reageert is dat voor mij een reden om vraagtekens te zetten bij het eerlijke verhaal van de topic starter en zijn vrouw. Hoe vaak "klanten" hun verhaal verdraaien, en dan in topics zoals hier bijval zoeken met een gelikte gedetailleerde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Het is ironisch dat blijkt dat je zelfs het geschreven verhaal niet goed hebt begrepen, dus nu vraag ik me af of die klanten die jou persoonlijk aan de telefoon hadden gesproken niet gewoon inderdaad duidelijk waren en het probleem vooral bij jou ligt.

Hoe dan ook heb je als bedrijf een wettelijke informatieplicht als het gaat om voorrrij- en/of onderzoekskosten. Dus zelfs áls je het bedrijf volledig vrijwaart van het feit dat ze onprofessioneel hebben gehandeld omtrent het aannemen van de opdracht in de eerste plaats, faalt de vordering op het feit dat deze kosten niet vooraf zijn besproken.
Daar mag je uiteraard je vraagtekend bij hebben, gelukkig is dat voor jou een vraag en voor mij een weet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pat911
boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Kokerellen als zijnde lekker eten maken, dat begrijp je natuurlijk wel, maar toch even een statement maken ;)
Ik begrijp dat met kokerellen bedoeld wordt dat je lekker eten maakt. Maar dat doe je dus niet in een keramiekoven. :P
Daarin bak je keramiek. En dat moet op veel hogere temperaturen dan een lasagne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxicmask
boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:09:
Als je zo denigrerend reageert is dat voor mij een reden om vraagtekens te zetten bij het eerlijke verhaal van de topic starter en zijn vrouw. Hoe vaak "klanten" hun verhaal verdraaien, en dan in topics zoals hier bijval zoeken met een gelikte gedetailleerde verhaal.
Dat heeft niks met klanten te maken, dit is mensen eigen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Pat911 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Ik begrijp dat met kokerellen bedoeld wordt dat je lekker eten maakt. Maar dat doe je dus niet in een keramiekoven. :P
Daarin bak je keramiek. En dat moet op veel hogere temperaturen dan een lasagne.
Ze kan proberen een taart klaar te maken in deze oven, maar dat past niet inderdaad niet. Niet goed opgelet inderdaad, dus kokerellen wordt het inderdaad niet.

Goed dan is het alsnog een oven waar je geen eten in doet, maar keramiek. Blijft voor mij het verhaal redelijk hetzelfde gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Jazzy schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Moa ondanks dat ik niet goed gelezen hebt dat het om een keramiek oven ging, blijf ik toch wel bij mijn verhaal. Wat er in de oven gaat zou niet relevant hoeven zijn.

Bedankt nog voor je Tip

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 21:16

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik snap je punt wel, maar je blijkt zelf te missen dat dit hele verhaal niets te maken heeft met kokkerellen of lekker eten koken. In de eerste zin staat 'keramist' en 'keramiekoven'. Dat maakt het wat komisch. :)

Verder snap ik je twijfel niet zo goed. Natuurlijk moeten we het doen met het verhaal van de TS maar als die gefrustreerd is omdat de elektricien weggaat op basis van een feit dat ze vooraf al aangegeven hebben dan kan ik me de irritatie en manier van opschrijven prima voorstellen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Je kunt doen alsof het heel denigrerend is, maar dat valt ook wel mee. Het is vooral een cynische manier om aan te geven dat de monteur in kwestie helemaal niets van waarde heeft toegevoegd. Het doet er ook niet echt toe wat voor verhalen we kunnen vertellen (of verzinnen) van andere situaties dan die van TS, en het slaat helemaal nergens op om zuiver op basis daarvan het verhaal van TS in twijfel te trekken. Dan zijn we gewoon aan het fantaseren, daarom is de vuistregel op GoT ook gewoon dat je het verhaal van TS gelooft tenzij er een concrete aanleiding (dus niet "ik heb wel eens negatieve ervaringen gehad met andere mensen") is om daar aan te twijfelen. Anders lopen we effectief een partijtje te fantaseren.

Hoe dan ook, jouw ervaringen dat het soms moeilijk samenwerken is met je klanten ten spijt, het bedrijf heeft nagelaten zijn wettelijke plicht te vervullen. Het bedrijf heeft daarom onterecht kosten in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Jazzy schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:16:
[...]
Ik snap je punt wel, maar je blijkt zelf te missen dat dit hele verhaal niets te maken heeft met kokkerellen of lekker eten koken. In de eerste zin staat 'keramist' en 'keramiekoven'. Dat maakt het wat komisch. :)

Verder snap ik je twijfel niet zo goed. Natuurlijk moeten we het doen met het verhaal van de TS maar als die gefrustreerd is omdat de elektricien weggaat op basis van een feit dat ze vooraf al aangegeven hebben dan kan ik me de irritatie en manier van opschrijven prima voorstellen.
Ja heb daar stomweg overheen gelezen :) niet zo handig, maar een oven blijft een oven.

Ik zeg niet dat TS liegt maar ik lees frrustratie, ik lees denigrerend en dan krijg ik wel twijfel. Ik geef daarna ook aan misschien wat cryptisch dat er aan beide kanten "fouten" zijn gemaakt denk ik. Er is is in de communicatie niet goed over gekomen, ook geen tarieven besproken. Of bespreken over tarieven de taak van de electricien is of van de klant die het vraagt, dat ligt in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Je kunt doen alsof het heel denigrerend is, maar dat valt ook wel mee. Het is vooral een cynische manier om aan te geven dat de monteur in kwestie helemaal niets van waarde heeft toegevoegd. Het doet er ook niet echt toe wat voor verhalen we kunnen vertellen (of verzinnen) van andere situaties dan die van TS, en het slaat helemaal nergens op om zuiver op basis daarvan het verhaal van TS in twijfel te trekken. Dan zijn we gewoon aan het fantaseren, daarom is de vuistregel op GoT ook gewoon dat je het verhaal van TS gelooft tenzij er een concrete aanleiding (dus niet "ik heb wel eens negatieve ervaringen gehad met andere mensen") is om daar aan te twijfelen. Anders lopen we effectief een partijtje te fantaseren.

Hoe dan ook, jouw ervaringen dat het soms moeilijk samenwerken is met je klanten ten spijt, het bedrijf heeft nagelaten zijn wettelijke plicht te vervullen. Het bedrijf heeft daarom onterecht kosten in rekening gebracht.
Ik lees zijn frustratie en denigrerend zijn. Dat is voor mij een reden om te twijfelen aan de details. Ik zeg niet dat ik hem niet geloof, want dat is een stap verder, maar ik krijg twijfels. Niets mis mee. Ik kijk het vanaf een andere invalshoek, uit eigen ervaring, en dat zijn gelukkig incidenten. Zoals ik eerder schreef denk ik dat het in de comunnicatie is fout gegaan. Bij de electricien bij het opnemen van het werk, waar misschien betaalde dingen niet duidelijk zijn over gekomen, en bij de klant, waarvan ik vind dat hij de tarieven had moeten opvragen. Je kan tegen woordig niet meer geloven dat je een eerlijke factuur krijgt.

Ik ben geen jurist, en daarom schrijf ik ook niet wat ik vind als het om betalen gaat, persoonlijk zou ik ook balen, aanbieden om de helft te betalen en dan moet het klaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door boswandeling op 23-10-2025 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Ik lees zijn frustratie en denigrerend zijn. Dat is voor mij een reden om te twijfelen aan de details. Ik zeg niet dat ik hem niet geloof, want dat is een stap verder, maar ik krijg twijfels. Niets mis mee. Ik kijk het vanaf een andere invalshoek, uit eigen ervaring, en dat zijn gelukkig incidenten.
TS heeft een terechte reden om gefrustreerd te zijn, hij wordt immers geconfronteerd met een onterechte factuur, en ik vind het een beetje suf om te doen alsof het wezenlijk denigrerend is wat TS heeft gedaan. Het is in ieder geval minstens zo denigrerend om aanhalingstekens om het woord klanten te zetten, is dat een goede reden om naast de inhoudelijke fout die al ruim is besproken nog meer te twijfelen aan de juistheid en waarheid van wat jij hebt geschreven?
Zoals ik eerder schreef denk ik dat het in de comunnicatie is fout gegaan. Bij de electricien bij het opnemen van het werk, waar misschien betalade dingen niet goed zijn over gekomen, en bij de klant, waarvan ik vind dat hij de tarieven had moeten opvragen. Je kan tegen woordig niet meer geloven dat je een eerlijke factuur krijgt.
Wat jij vind van het moeten opvragen doet er niet toe, als bedrijf heb je een wettelijke plicht om die kosten vooraf bekend te maken anders mag je ze niet in rekening brengen. Je doet nu net alsof het een heel genuanceerde situatie is die op heel veel manieren kan uitpakken, maar dat is niet zo. Er is een doodsimpele aantoonbare fout gemaakt door het bedrijf in kwestie, dus die zullen daar verantwoordelijkheid voor moeten dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

TS heeft een terechte reden om gefrustreerd te zijn, hij wordt immers geconfronteerd met een onterechte factuur, en ik vind het een beetje suf om te doen alsof het wezenlijk denigrerend is wat TS heeft gedaan. Het is in ieder geval minstens zo denigrerend om aanhalingstekens om het woord klanten te zetten, is dat een goede reden om naast de inhoudelijke fout die al ruim is besproken nog meer te twijfelen aan de juistheid en waarheid van wat jij hebt geschreven?

[...]

Wat jij vind van het moeten opvragen doet er niet toe, als bedrijf heb je een wettelijke plicht om die kosten vooraf bekend te maken anders mag je ze niet in rekening brengen. Je doet nu net alsof het een heel genuanceerde situatie is die op heel veel manieren kan uitpakken, maar dat is niet zo. Er is een doodsimpele aantoonbare fout gemaakt door het bedrijf in kwestie, dus die zullen daar verantwoordelijkheid voor moeten dragen.
Wat jij vind van mijn mening van dit verhaal doet er natuurlijk ook niet toe. zo simpel is het voor mij. De doodsimpele aantoonbare fout is zo simpel nog niet denk ik, TS geeft aan dat er dingen over de telefoon zijn aangeven en dat het druk was op de achtergrond het best kan dat iets niet is overgekomen. Dat kan je altijd zeggen, het kan waar zijn, het kan niet waar zijn, wie zal het zeggen. Feit is dat er in de communicatie iets niet goed is gegaan. Fijn dat je er zo diep op in gaat, en dat je mij probeert klem te praten, en daar heb ik totaal geen moeite mee. We kunnen hier over blijven disucseren, vuistregel dit en dat, maar voor mij is er een twijfel, uit eigen ervaring met klanten. Daar mag jij ook wat van vinden en zeggen, maar leg ik gemakshalve gewoon naast mij neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

TS heeft een terechte reden om gefrustreerd te zijn, hij wordt immers geconfronteerd met een onterechte factuur,

[..]
Daar denk ik toch anders over ;)

Je laat iemand komen waarvan je weet dat je moet betalen. Als mensen denken dat zo'n bezoekje gratis is, ben je gewoon naief. Opzich vind ik 140 euro niet een gek bedrag. Voorrijkosten, onderzoekskosten, arbeidsloon.

Ik denk dat de keramist in deze ook graag betaalt wil worden voor het moois wat ze maakt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Wat jij vind van mijn mening van dit verhaal doet er natuurlijk ook niet toe. zo simpel is het voor mij. De doodsimpele aantoonbare fout is zo simpel nog niet denk ik, TS geeft aan dat er dingen over de telefoon zijn aangeven en dat het druk was op de achtergrond het best kan dat iets niet is overgekomen. Dat kan je altijd zeggen, het kan waar zijn, het kan niet waar zijn. Fijn dat je er zo diep op in gaat, en dat je mij probeert klem te praten, en daar heb ik totaal geen moeite mee. We kunnen hier over blijven disucseren, vuistregel dit en dat, maar voor mij is er een twijfel, uit eigen ervaring met klanten. Daar mag jij ook wat van vinden en zeggen, maar leg ik gemakshalve gewoon naast mij neer.
Het heeft weinig met klem willen praten te maken, meer met het feit dat je je standpunten niet secuur toepast en dat duidt ik. Dat is meer voor de meelezers dan dat ik het vermoeden heb dat jij een ommekeer zal maken.

Mocht het je interesseren, hier nog wat leesvoer over de wettelijke plichten die bedrijven hebben omtrent het verschaffen van de juiste informatie voor consumenten. Misschien helpt het om de incidenten die je hebt met klanten te verminderen!

EDIT: Ook handig voor @RaZ om het linkje even te lezen, gezien de reactie hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Patriot op 23-10-2025 11:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Daar denk ik toch anders over ;)

Je laat iemand komen waarvan je weet dat je moet betalen. Als mensen denken dat zo'n bezoekje gratis is, ben je gewoon naief. Opzich vind ik 140 euro niet een gek bedrag. Voorrijkosten, onderzoekskosten, arbeidsloon.

Ik denk dat de keramist in deze ook graag betaalt wil worden voor het moois wat ze maakt ;)
Je denk ook dat zon bezoek daadwerkelijk het probleem verhelpt.
En als er voorrij/onderzoeks kosten gerekend gaan worden moet dat van tevoren aangegeven worden.

Als een aannemer langs komt om een offerte op te stellen ga je er ook niet vanuit dat je voorrijkosten betaald. Pas als er werk aangenomen wordt ga je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat @dcslob eerst duidelijk moet maken is of zijn vrouw bedrijfsmatig keramist is (de krachtstroom suggereert dat). Zo ja, dan heeft dit niets met consument te maken en alles met zakelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Het heeft weinig met klem willen praten te maken, meer met het feit dat je je standpunten niet secuur toepast en dat duidt ik. Dat is meer voor de meelezers dan dat ik het vermoeden heb dat jij een ommekeer zal maken.

Mocht het je interesseren, hier nog wat leesvoer over de wettelijke plichten die bedrijven hebben omtrent het verschaffen van de juiste informatie voor consumenten. Misschien helpt het om de incidenten die je hebt met klanten te verminderen!
Haha leuk je laatste zin, speciaal voor jou ga ik wat dieper in mijn ervaring, blijkbaar maak je je zorgen. Wij hebben wel discussies over geld, maar de klant belt met een probleem of storing, je komt daar aan de klant wil ook nog wat extra's want je bent er dan toch, je hebt hetgeen niet bij je dus moet je later terug, en dan wil de klant geen voorrijkosten betalen. Klant geeft aan dit duidelijk te hebben aangegeven, maar als je de mail leest is er niets over te vinden. Zoals ik al schreef: daar komen we altijd wel uit.

Het altijd zo mooi hoe mensen praten over alle rechten die ze hebben, en je hebt gelijk, als je je recht hebt. Als de electricien zijn prijzen niet geeft, kan de klant er ook naar vragen, als deze het niet doet, tja wordt het een mooie grijs gebied waar voor de rechtbank toch moet kunnen bewijzen dat je over de telefoon wel of geen prijzen hebt ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

EDIT: Ook handig voor @RaZ om het linkje even te lezen, gezien de reactie hierboven.
Als je een industriele oven hebt voor je keramiekbedrijfje (zakelijk), is die link ook behoorlijk zinloos ;)

Je gaat als hobbyist toch geen spoed-electricien laten komen ;) Dat doe je als je je zakelijke overeenkomst met je eigen klant wil nakomen.

Een sublimatieoven voor een keramiek-hobbyist is niet groter dan een normale oven (±300 euro), maar dit is een industriele oven en wordt bedrijfsmatig gebruikt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43

Yucon

*broem*

Het grijze gebied vind ik een beetje dat je hem wel z'n gang hebt laten gaan terwijl hij al aangaf er niets mee te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-10 21:55
De verkeerde dienst wordt gebeld. De monteur komt opdagen, constateert dat en geeft dat aan. (al dan niet in gebrekkig nederlands/ongelukkige bewording) Checked toch nog even of hij het niet kan oplossen voor de klant, dat lukt niet. Het is dan toch niet gek dat er een rekening betaald moet worden? Als hij he in 5 min had opgelost dan had de rekening wel terecht geweest?

Als ze al precies wist waar het probleem zat is het mij onduidelijk waarom ze de verkeerde dienst heeft gebeld.

Het hele verhaal van onderwatersteekjes tegen de monteur en aan de telefoon/appjes zijn 2 partijen die beide vinden dat ze gelijk hebben. Dan kan het ontploffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

boswandeling schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Haha leuk je laatste zin, speciaal voor jou ga ik wat dieper in mijn ervaring, blijkbaar maak je je zorgen. Wij geen discussies over geld, maar de klant belt met een probleem of storing, je komt daar aan de klant wil ook nog wat extra's want je bent er dan toch, je hebt hetgeen niet bij je dus moet je later terug, en dan wil de klant geen voorrijkosten betalen. Klant geeft aan dit duidelijk te hebben aangegeven, maar als je de mail leest is er niets over te vinden. Zoals ik al schreef: daar komen we altijd wel uit.
Ik maak me geen zorgen hoor, je gaf zelf aan dat je incidenten hebt gehad met klanten en uit wat je hebt geschreven blijkt dat je niet volledig bent geïnformeerd. Daaruit volgt dat sommige van die incidenten misschien door die onwetendheid veroorzaakt zijn. Als je er uiteindelijk uitkomt is dat alleen maar goed, deze kennis kan helpen het conflict (ook al klinkt dat misschien heftig, dat is het wel) voor te zijn.
Het altijd zo mooi hoe mensen praten over alle rechten die ze hebben, en je hebt gelijk, als je je recht heb. Als de electricien zijn prijzen niet geeft, kan de klant er ook naar vragen, als deze het niet doet, tja wordt het een mooie grijs gebied waar voor de rechtbank toch moet kunnen bewijzen dat je over de telefoon wel of geen prijzen hebt ontvangen.
Er hoeft niet naar gevraagd te worden, het bedrijf heeft de plicht om te informeren. Verder is er altijd een verschil tussen je gelijk hebben en je gelijk halen, maar de plicht ligt bij het bedrijf dus die moet binnen de redelijkheid aantonen dat de consument is geïnformeerd. Dat gaat verder dan alleen verklaren dat je het hebt vermeld, te meer als de consument verklaart dat het niet zo is.

Als er gekozen wordt om te liegen dan is natuurlijk helemaal moeilijk te voorspellen wat de uitkomst is. Dan is het te hopen dat degene die liegt zijn zaken goed op orde heeft, want als ze daar achter komen dan gaat het helemaal hard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxicmask
Yucon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:56:
Het grijze gebied vind ik een beetje dat je hem wel z'n gang hebt laten gaan terwijl hij al aangaf er niets mee te kunnen.
Ja, oplichting laat je gebeuren dat overkomt je niet. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Als je een industriele oven hebt voor je keramiekbedrijfje (zakelijk), is die link ook behoorlijk zinloos ;)

Je gaat als hobbyist toch geen spoed-electricien laten komen ;) Dat doe je als je je zakelijke overeenkomst met je eigen klant wil nakomen.

Een sublimatieoven voor een keramiek-hobbyist is niet groter dan een normale oven (±300 euro), maar dit is een industriele oven en wordt bedrijfsmatig gebruikt ;)
Ik ben niet inhoudelijk bekend met keramiek, maar uit het simpele feit dat er een apparaat op krachtstroom wordt gebruikt volgt niet automatisch dat het bedrijfsmatig is. Ik heb uit het verhaal van TS ook niet kunnen opmaken dat er sprake was van spoeddienstverlening.

Terzijde, als het een zakelijke interactie betreft zijn ook niet direct alle verloven ingetrokken. Daaruit volgt ook niet zomaar dat je bij het minste of het geringste in rekening kunt brengen wat je wilt. Ook daarin pleit de gang van zaken niet voor de monteur. De vrouw van TS staat in die situatie minder sterk, maar ook dan twijfel ik er ten zeerste aan of je er meer uit kunt halen dan het reeds voorgestelde compromis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Patriot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Ik ben niet inhoudelijk bekend met keramiek, maar uit het simpele feit dat er een apparaat op krachtstroom wordt gebruikt volgt niet automatisch dat het bedrijfsmatig is. Ik heb uit het verhaal van TS ook niet kunnen opmaken dat er sprake was van spoeddienstverlening.

Terzijde, als het een zakelijke interactie betreft zijn ook niet direct alle verloven ingetrokken. Daaruit volgt ook niet zomaar dat je bij het minste of het geringste in rekening kunt brengen wat je wilt. Ook daarin pleit de gang van zaken niet voor de monteur. De vrouw van TS staat in die situatie minder sterk, maar ook dan twijfel ik er ten zeerste aan of je er meer uit kunt halen dan het reeds voorgestelde compromis.
Nou, als je het beroep van je vrouw in de eerste zin zet, en er een inductriele machine aanwezig is, heb je gewoon een bedrijf aan huis ;)

Die 140 euro incl.btw boek je gewoon als 115 euro zakelijke kosten, en krijg je met de btw-aangifte die 25 euro btw weer terug. 115 euro minder winst dit jaar.

Vervolgens heeft de electricien nog in de meterkast gekeken en heeft de diagnose "kortsluiting in de oven" gewoon gedaan waarvoor die gebeld is. Dat de electricien geen oven-monteur is en dat je daar bij de fabrikant voor moet zijn zal die denk ik ook wel gezegd hebben :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Nou, als je het beroep van je vrouw in de eerste zin zet, en er een inductriele machine aanwezig is, heb je gewoon een bedrijf aan huis ;)
Ja lastig, ik vatte dat niet per se op als bedrijfsmatige activiteit maar deed de aanname van hobbyist en dat kan behoorlijk uit de hand lopen hoor. Een goede bekende van mij is bijv. hobbymatig smid, maar de apparatuur die daarvoor nodig is is ook niet mals.
Vervolgens heeft de electricien nog in de meterkast gekeken en heeft de diagnose "kortsluiting in de oven" gewoon gedaan waarvoor die gebeld is. Dat de electricien geen oven-monteur is en dat je daar bij de fabrikant voor moet zijn zal die denk ik ook wel gezegd hebben :P
Ja, dat is wel het argument dat gevoerd zal worden. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat het feit dat het op basis van de opdrachtomschrijving helemaal geen geschikte opdracht is geweest geen rol zou spelen. Dat impliceert een beetje dat als je jezelf als overtuigend, maar zonder te liegen, als monteur van allerlei apparatuur presenteert, dat min of meer oké is ook al weet je dat je de opdracht nooit zal kúnnen vervullen.

Dat is speculatief hoor, maar ik bedoel er maar mee te zeggen dat het ook niet evident is dat alles maar oké is als het een zakelijke verbintenis betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 21:27

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Die 140 euro incl.btw boek je gewoon als 115 euro zakelijke kosten, en krijg je met de btw-aangifte die 25 euro btw weer terug. 115 euro minder winst dit jaar.

Hij heeft niet gedaan waar hij voor gebeld is.
Als ik iemand bel met de vraag: "Ik heb een oven op krachtstroom, deze heeft kortsluiting in de aansturing, kan je hier naar kijken als persoon met elektrotechnische kennis?
De meterkast is al nagekeken en daar zit het probleem niet"
Dan behoor je als elektricien aan te geven of je dat aan kan of niet.

Een industriële (3-fase, voor keramiek) oven is geen ingewikkeld ding. Dat zijn een paar hitte-spiralen met een regelkastje. In dat kastje zal wel een stukje veiligheid (relais) en aansturing (temperatuur regeling) zitten.
Een beetje elektrotechnisch engineer kan prima dat kastje openschroeven, kijken wat er in zit en met de multimeter rondprikken om de fout te lokaliseren.
Als een monteur dat niet aandurft moet hij zelf de telefoon opnemen en dat aangeven, en niet zijn vrouw dat werk laten doen zonder in te kunnen schatten of hij dat wel of niet kan.

Dat is leergeld voor de monteur, niet voor zijn klant.

Overigens zou ik persoonlijk wel huiverig zijn om een welles nietus gesprek aan te gaan met iemand die dreigementen stuurt en je adres kent. Een nieuwe ruit kost meer dan 140 euro.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Volgens mij mag je niet eens out of the blue een rekening presenteren, maar moet vooraf duidelijk zijn hoe en wat. Dat wanneer je iemand laat komen je moet betalen snapt iedereen wel, maar opeens een rekening presenteren van 130 euro terwijl de gemoederen hoog oplopen is allesbehalve fair, al helemaal als er verder niet gedaan is waar om gevraagd is.

Als ik mijn wagen naar de garage breng voor controle dan bellen ze tussentijds áltijd op om door te geven wat er eventueel gevonden is, en wat de kosten ongeveer gaan zijn om het te fixen. Ik kan dan altijd nog kiezen dat ze er niks mee moeten doen. Scheelt me dan de kosten voor reparatie, maar ik betaal wel alsnog onderzoekskosten. Dát is logisch. 130 euro om even in een meterkast te kijken slaat natuurlijk nergens op. Een beetje vakman constateert vrij snel wat het issue is (al was dat hier al bekend). Mocht ie er niks mee kunnen dan betaal je waarschijnlijk hooguit de voorrijkosten van een paar tientjes en krijg je wellicht nog een adresje door van iemand die er wél wat mee kan. Kan ie er wel wat mee dan wordt dat vooraf uitgelegd, inclusief het te verwachten kostenplaatje.

Zomaar een rekening presenteren doe je gewoon niet en zal vrijwel altijd zorgen voor wrijving, behalve bij de mensen die het maar accepteren als leergeld.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dragonhaertt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:39:
[...]

Hij heeft niet gedaan waar hij voor gebeld is.
Als ik iemand bel met de vraag: "Ik heb een oven op krachtstroom, deze heeft kortsluiting in de aansturing, kan je hier naar kijken als persoon met elektrotechnische kennis?
De meterkast is al nagekeken en daar zit het probleem niet"
Dan behoor je als elektricien aan te geven of je dat aan kan of niet.

[..]
Als jij iemand belt heb je dat ding al open gemaakt. Ik verwacht niet dat de vrouw van de TS dat ook gedaan heeft ;)

Electricien is geweest heeft de diagnose gesteld en kon er niks mee. Die diagnose kan je doen op het moment dat je de vaste elektrische installatie naloopt tot aan het stopcontact. "Probleem bevind zich in de oven, en daar kan ik niks mee. 140 euro'tjes graag! Morgen even de fabrikant bellen en een monteur laten langskomen."

Goed en wel, met een elektrotechnische achtergrond maak ik het zelf net als jij gewoon open, en dan trek ik de conflusie, nou, dit onderdeel is eruitgefikt, daar moet een nieuwe voor komen, laat ik de fabrikant eens bellen, en geef ik het type-nummer door van defect onderdeel, en 2 a 3 dagen later heb ik die in huis, en plaats ik die weer terug ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-10 23:48
Enfin, haar reactie: een factuur van 130,- en de mondelinge mededeling dat ze eigenlijk hoopt dat we niet betalen, zodat ze er werk van kan maken... Lijkt mij een hoop bluf en onvermogen, eerlijk gezegd.
Met die mededeling zou ik haar helemaal succes wensen met verdere stappen!

Mensen die gelijk roepen jurisische stappen te nemen of een advocaat te bellen (a 160 euro per uur als je niet verzekerd bent hiervoor) bluffen meestal en hebben werkelijk geen idee hoelang en pijnlijk dit soort processen zijn, ik heb die ervaring wel met huurders gehad die niet betaalde en dan zou je zeggen dat is een makkelijke zaak, heel duidelijk niet betaald dan heb je zo je geld, maar met alle juridische respons procedures en rechtgang ben je zo 1,5 a 2 jaar verder!

Ik zou helemaal niet betalen, het is wel belangrijk dat als ze een factuur sturen je deze per direct terugzend met de melding dat er geen werk is verricht je moet ze zeker niet negeren, hou de response kort en bondig! Als er een deurwaarder komt kan je het beste contact opnemen met je rechtsbijstand en die dit laten afhandelen.

Voor 130 is het meestal de moeite niet dus ik verwacht na wat schreeuwen en facturen dat het doodbloed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41

sapphire

Die-hard pruts0r

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Als jij iemand belt heb je dat ding al open gemaakt. Ik verwacht niet dat de vrouw van de TS dat ook gedaan heeft ;)

Electricien is geweest heeft de diagnose gesteld en kon er niks mee. Die diagnose kan je doen op het moment dat je de vaste elektrische installatie naloopt tot aan het stopcontact. "Probleem bevind zich in de oven, en daar kan ik niks mee. 140 euro'tjes graag! Morgen even de fabrikant bellen en een monteur laten langskomen."

Goed en wel, met een elektrotechnische achtergrond maak ik het zelf net als jij gewoon open, en dan trek ik de conflusie, nou, dit onderdeel is eruitgefikt, daar moet een nieuwe voor komen, laat ik de fabrikant eens bellen, en geef ik het type-nummer door van defect onderdeel, en 2 a 3 dagen later heb ik die in huis, en plaats ik die weer terug ;)
De diagnose die ze zelf ook telefonisch al had aangegeven?

Hoi kun je mijn oven maken want die is kapot, monteur komt en rommelt wat in je meterkast en vertelt je 'ja je oven is kapot'. Joh daar kom je toch voor want dat had ik je gevraagd, 'Owja daar kan ik niks mee maar hier is een rekening van €140' 8)7

Even heel simpel gezegd maar dat is wat er gebeurd is, dat een elektricien geen oven kan/wil maken is tot daar aan toe maar dat wist hij van ter voren zelf ook mag ik hopen en daarvoor was hij gevraagd.
Ik snap ergens wel dat als je een probleem hebt met een elektrisch apparaat op krachtstroom maar relatief simpel als een oven dat je een elektricien belt, als die daar niks mee kan/wil doen moet hij dat wel gewoon aangeven en niet komen opdagen en dan op locatie zeggen 'kan ik niks mee maar ik ben er toch dus hier heb je een rekening'.

Dit is gewoon een manier van werken, half aanhoren, amper vragen stellen, vanalles beloven en dan op locatie bij de klus er geen hout van snappen en wat aanmodderen en dan gepikeerd zijn als mensen daar wat van vinden. Vroegâh vielen dit soort beunhazen snel er tussenuit en kregen de vakmensen de klussen, tegenwoordig mag je blij zijn dat je überhaupt reactie krijgt en is er dus een hele 'vijver' aan klanten ontstaan voor dit soort mensen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:46
Herman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Een simpele kosten/baten analyse. Wat kost het mij aan tijd en frustratie om 'mijn gelijk' te halen t.o.v. deze zelfde tijd aan iets nuttigs te besteden.

Stel het kost TS 1 uur aan bellen /mailen / gedoe en een hoop frustratie om de factuur voor de helft gecrediteerd te krijgen. Wellicht kan TS in een uur werk meer dan dat bedrag aan omzet maken. Dan loont het om het bedrag af te tikken. Bespaart je ook nog eens de frustratie ;)

Choose your battles. Een onenigheidje over een nota van EUR 130 zou die van mij niet zijn :)
Bel mij de volgende keer als je iets hebt, kom ik jou voor 130€ oplichten, want schijnbaar gaat het je te goed.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je de OP wel gelezen?

Tijdens het gesprek heeft ze aangegeven dat het dus om een keramiekoven op krachtstroom gaat, waarvan de regelkast kortsluiting maakt. Ook vertelde ze dat ze dat in de groepenkast heeft gecheckt. Ter bevestiging heeft ze een appje met ons adres en de mededeling "kortsluiting regelaar keramiekoven" gestuurd.
"Mijn oven is kapot, het probleem zit niet in mijn meterkast"
Elektricien: "Je probleem zit in je oven en niet in je meterkast, 140 euro a.u.b."
8)7

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 23-10-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Maar doet die oven het nu weer en kan er gebakken worden?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dragonhaertt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Heb je de OP wel gelezen?
[...]
Dat zou ik ook tegen m'n man zeggen als ik een factuur moet betalen waar ik het niet mee eens ben :P

Als je zelf "ziet" dat er kortsluiting in de oven is, heb je in ieder geval kennis genoeg, en dat een electricien je niet kan helpen, en dat de fabrikant die onderdelen wel op de plank heeft liggen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
ozzynator schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Bel mij de volgende keer als je iets hebt, kom ik jou voor 130€ oplichten, want schijnbaar gaat het je te goed.
Welke oplichting?

Ik lees alleen een onenigheid over een factuur. Bij oplichting kun je aangifte doen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Dat zou ik ook tegen m'n man zeggen als ik een factuur moet betalen waar ik het niet mee eens ben :P

Als je zelf "ziet" dat er kortsluiting in de oven is, heb je in ieder geval kennis genoeg, en dat een electricien je niet kan helpen, en dat de fabrikant die onderdelen wel op de plank heeft liggen ;)
Hoezo zou een elektricien je niet kunnen helpen?
Een regelkast van een oven is niet heel anders dan een meterkast. Als leek kan je prima inschatten dat ook een elektricien daar in kan kijken en aangeven wat er stuk is.
Als je daarna aan de telefoon duidelijk aangeeft dat het om een kortsluiting in de besturingskast van een drie-fase oven gaat, dan kan die elektricien zelf wel inschatten of dat binnen zijn vakgebied ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Je belt een elektricien dat je keramiekoven het niet doet waar je je vermoeden van kortsluiting uitspreekt.

Het kan imho dan zijn:
A. Prob in groepenkast
B. Prob in bekabeling
C. Prob in regelkast
D. Prob in apparaat zelf

A en B kan een elektricien prima oplossen dus snap wel dat hij de klus aanneemt. C en D is meer iets voor de fabrikant maar die zal wss willen weten dat het niet A en B is.
Die uitsluitsel heeft de elektricien je gegeven dus nu kun je verder met het probleem.

Of 140 een reeel bedrag is voor voorijkosten/analyse weet ik niet, dat het je iets kost als je ze belt en langs te komen snap ik wel. Het is niet dat je no-cure no-pay hebt afgesproken toch?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dragonhaertt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Hoezo zou een elektricien je niet kunnen helpen?
Een regelkast van een oven is niet heel anders dan een meterkast. Als leek kan je prima inschatten dat ook een elektricien daar in kan kijken en aangeven wat er stuk is.
Als je daarna aan de telefoon duidelijk aangeeft dat het om een kortsluiting in de besturingskast van een drie-fase oven gaat, dan kan die elektricien zelf wel inschatten of dat binnen zijn vakgebied ligt.
De vrouw van de TS heeft die electricien niet gesproken, zijn vrouw nam op.

De electricien is in opdracht van zijn eigen vrouw naar de keramist gegaan. Zijn vrouw had tegen haar vent moeten zeggen: "Yoh, bel deze dame even terug", maar heeft dat niet gedaan.

Had de vrouw van de TS wel de electricien gesproken over de telefoon dan zou die denk ik op basis van "regelaar kapot van een indurstriele oven", en dat hij dan zou zeggen: "Je kan beter contact opnemen met de fabrikant, die heeft die onderdelen gewoon liggen, en dan heb je een monteur nodig die dat even vervangt voor je".

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10
Ben het idd eens met @laurens0619. Als professional ga je toch eerst je eigen diagnose stellen. In de garage ook regelmatig meegemaakt dat de klant/wegenwacht/conculega aangeeft dat het probleem in B zit, je repareert B maar probleem is niet opgelost dus ga je verder zoeken in C en D. vervolgens bleek het toch in A te zitten en wil de klant voor de kosten voor het probleem zoeken/repareren in B, C en D niet betalen.

Bij de communicatie van de elektricien en de misleidende website stel ik wel vragen en snap ik ook best dat de TS zich opgelicht voelt.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

De vrouw van de TS heeft die electricien niet gesproken, zijn vrouw nam op.

De electricien is in opdracht van zijn eigen vrouw naar de keramist gegaan. Zijn vrouw had tegen haar vent moeten zeggen: "Yoh, bel deze dame even terug", maar heeft dat niet gedaan.

Had de vrouw van de TS wel de electricien gesproken over de telefoon dan zou die denk ik op basis van "regelaar kapot van een indurstriele oven", en dat hij dan zou zeggen: "Je kan beter contact opnemen met de fabrikant, die heeft die onderdelen gewoon liggen, en dan heb je een monteur nodig die dat even vervangt voor je".
En dat is zoals je zelf aangeeft 100% de fout van de elektricien. Zijn vrouw, assistent, aanspreekpunt en/of het bedrijf als geheel. Dat is allemaal niet het probleem van de consument, maar een probleem met interne communicatie van het bedrijf.

Als jij aan de telefoon iets verteld tegen een bedrijf, dan mag je er van uitgaan dat dit binnen dat bedrijf correct gecommuniceerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

*knip*
Off-topic en de TS hoeft hier geen verantwoording over af te leggen.

De hamvraag blijft @dcslob heeft je vrouw een kvk / doet ze het werk als keramist zakelijk? Dan is die post: https://old.reddit.com/r/...electrici%C3%ABn/nksxvun/ van UnanimousStargazer (as usual) weer eens ijzersterk.

[ Voor 48% gewijzigd door tweakduke op 24-10-2025 11:35 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:14
True schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:23:
@dcslob het zou ook wel netjes zijn als je ook had aangegeven je vraagstuk ook op Reddit gezet zou hebben. Nu krijg je van twee kanten mogelijk vergelijkbaar advies wat anders de moeite niet was omdat het al gegeven was.

https://old.reddit.com/r/...ict_met_electrici%C3%ABn/

Ik vind dit soort gedrag (dubbelposten zonder dit te noemen) vooral erg jammer en zonde van de mooie fora die we hier op GoT hebben of de zeer nuttige hulp die je wel eens treft op /r/juridischadvies (en vergelijkbare subreddits) van een zeer select gezelschap die op GoT niet meer te vinden zijn *kuch*.

De hamvraag blijft @dcslob heeft je vrouw een kvk / doet ze het werk als keramist zakelijk? Dan is die post: https://old.reddit.com/r/...electrici%C3%ABn/nksxvun/ van UnanimousStargazer (as usual) weer eens ijzersterk.
Sorry, ik wist niet dat op twee plekken iets neerleggen een probleem is. Schrale troost, jullie waren eerst en ik had op het moment van posten nog niet aan Reddit gedacht. Zal het onthouden.

Ja, het is een apparaat dat ook zakelijk wordt gebruikt. Ik moet bekennen dat ik de reikwijdte van UnanimousStargazers opmerking niet helemaal vat. Probeer nu gewoon via redelijk overleg tot een compromis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dcslob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:29:
[...]

Sorry, ik wist niet dat op twee plekken iets neerleggen een probleem is. Schrale troost, jullie waren eerst en ik had op het moment van posten nog niet aan Reddit gedacht. Zal het onthouden.

Ja, het is een apparaat dat ook zakelijk wordt gebruikt. Ik moet bekennen dat ik de reikwijdte van UnanimousStargazers opmerking niet helemaal vat. Probeer nu gewoon via redelijk overleg tot een compromis te komen.
Ik herhaal:

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom contact je niet de leverancier van de Keramiekoven welke kortsluiting geeft? Lijkt mij de meest logische stap, vervolgens wordt het waarschijnlijk lastig als deze al oud is etc. Bedenk dan dat de kans groot is dat je moet gaan vervangen in verband met veiligheid en conformiteits risco's.
Als je dan terugkijkt naar de vraag dan is er vooral een communicatie probleem. Die voorrijkosten zijn best hoog maar ja als het niet een local is 60 euro ex btw per uur is heel normaal.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcslob
Ik dacht dat ik bij elke reactie een berichtje zou krijgen en zie nu opeens 3 bladzijdes aan discussie staan. Alles doorgelezen en ik zal wat extra info toevoegen.

Mijn vrouw heeft inderdaad niet de meest snuggere zet gedaan. Ze zat ziek op de bank en wilde de boel even snel laten oplossen. Geen excuus, maar vandaar dat ze niet heel veel verder dan haar (snot)neus dacht en de dichtstbijzijnde elektriciën belde. Ze had natuurlijk een monteur moeten zoeken.

Het gesprek met het 'kantoor' was heel kort. Ze heeft aangegeven dat haar keramiekoven kortsluiting maakte en dat het probleem in de regelkast zat. Ze heeft ook aangegeven dat het om een apparaat op krachtstroom gaat. Dit wordt door de vrouw van e'ciën ontkend, dus dat is een kwestie van wij tegen zij. Mijn vrouw heeft dit zeer rustig en met veel pauzes doorgegeven vanwege het gekrijs op de achtergrond. De enige reactie was: "stuur een apje met het adres en hij komt over 1,5 uur". Mijn vrouw heeft in het apje voor de zekerheid aangegeven dat het dus om "kortsluiting regelaar kermiekoven" ging. Wij hebben nergens om een spoedklus gevraagd.

Tijdens het bezoek gaf de e'ciën aan dat zijn Nederlands zeer matig is, en dat leidde inderdaad tot communicatieproblemen. Mijn vrouw gaf dat ook expliciet aan. Over de rekening konden we ook niet praten, hij werd meteen boos en schoof alles bij ons naar binnen ("da's jullie probleem"). Toen wij wezen op het gesprek met kantoor, liep hij boos weg.

Ik ben zelf niet van mening dat dit een oplichter is.

O, en ik denk inderdaad dat hij geen idee heeft wat een keramiekoven is. Hij dacht zelf dat we een horeca-monteur nodig hadden.

Bendankt voor alle bijdragen zover.

[ Voor 5% gewijzigd door dcslob op 23-10-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Frogmen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:52:
Waarom contact je niet de leverancier van de Keramiekoven welke kortsluiting geeft? Lijkt mij de meest logische stap, vervolgens wordt het waarschijnlijk lastig als deze al oud is etc. Bedenk dan dat de kans groot is dat je moet gaan vervangen in verband met veiligheid en conformiteits risco's.
Als je dan terugkijkt naar de vraag dan is er vooral een communicatie probleem. Die voorrijkosten zijn best hoog maar ja als het niet een local is 60 euro ex btw per uur is heel normaal.
Het is een Amerikaanse oven, je hebt gelijk over de onderdelen. We hebben al eerder wat vervangen. Ik kijk nu ook rond voor een lokaal product.

De beste man woont/werkt een paar kilometer van ons vandaan. We zoeken altijd locals voor een klus.

Zie verder mijn bericht hierboven, het is inderdaad nogal een communicatieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

jadjong schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:42:
1) Je belt geen elektricien voor een defect apparaat. Elektriciens zijn in de basis voor het bedrade deel tot aan de stekker in de wand, niet het apparaat waarvan je de stekker in de muur steekt.
2) De elektricien mag jou best aan de telefoon vertellen dat een defect apparaat niet tot de expertise behoort en dat die hoogstens de bedrading tussen groepenkast en apparaat kan controleren op kortsluiting.

Als er vooraf duidelijkheid was over de plek van kortsluiting (na de stekker) dan heeft de elektricien niet op zitten letten welke klus deze aan neemt. Als er vooraf niet duidelijk was waar de kortsluiting zit dan is het niet meer dan normaal dat je een factuur krijgt voor de conclusie 'zit in de oven, niet in de elektrische installatie'.
Dit. Waarom laat je een elektricien komen als je zelf al weet waar het defect zit? Meldt het dan bij de juiste partij, die er wel wat mee kan. Ik snap best dat die elektricien gewoon langs komt, je vraagt er immers zelf om. En op het moment dat een elektricien in de auto stapt begint de teller te lopen, bij hem thuis moet het licht ook branden.

Edit: Ik zie in de laatste post van TS dat ze al tot deze conclusie waren gekomen.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fanta op 23-10-2025 15:03 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@dcslob Ik zou de eer aan mezelf houden kijken hoe lang hij ermee bezig is geweest en dat bedrag overmaken. Zeker als er niet duidelijk vooraf is gemeld dat er minimale kosten zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
vogelmans schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:53:
Als de betalingstermijn is verlopen en na diverse aanmaningen van het incassoburo kan het buro wel een melding doen.
Melding? Een melding die niets waard is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
dcslob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:54:
Ik dacht dat ik bij elke reactie een berichtje zou krijgen en zie nu opeens 3 bladzijdes aan discussie staan. Alles doorgelezen en ik zal wat extra info toevoegen.

(...)
offtopic:
Bij topics die je zelf opent, zou dit vinkje aan moeten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rDcyEiz-48WDvAevaUELmaB5tg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AEpkd7dg9Sykue1qRLz8SB7s.png?f=user_large

Vervolgens krijg je notificaties te zien wanneer er een reactie in het topic is geplaatst zodra je Tweakers bezoekt (en ingelogd bent). Mocht hier iets niet goed gaan, dan zou je het beste dit even kunnen melden:
- Stoute bugs

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 23-10-2025 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dcslob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:54:
[..]

Wij hebben nergens om een spoedklus gevraagd.

[..]
Wij? Je gaf eerst je vrouw de schuld :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
RaZ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Wij? Je gaf eerst je vrouw de schuld :P
OK, mijn vrouw heeft het gedaan. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:26
dcslob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:56:
OK, mijn vrouw heeft het gedaan. 8)7
Dat zegt niemand hier, wel dat 130 euro inclusief BTW voor die elektricien 105 euro netto is. Trek daar benzinekosten vanaf en het is een heel reëel uurtarief.

Betalen en zie het als leergeld.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Dat zegt niemand hier, wel dat 130 euro inclusief BTW voor die elektricien 105 euro netto is. Trek daar benzinekosten vanaf en het is een heel reëel uurtarief.

Dan ga je dus betalen omdat de elektricien ondanks duidelijke instructies dus een klus aanneemt die onuitvoerbaar is. Wat voor les moet men hier leren dan, dat we voor de fouten van een ander op moeten draaien? Ik ben het hier _absoluut niet_ mee eens!

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
[...]

Daar ging het hier niet over. Eerst zei ik dat mijn vrouw aan de telefoon hing, daarna werd het 'wij'. Het was inderdaad alleen mijn vrouw. RaZ zat goed op te letten en vroeg om opheldering. Da's alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:26
MainframeX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:10:
Dan ga je dus betalen omdat de elektricien ondanks duidelijke instructies dus een klus aanneemt die onuitvoerbaar is. Wat voor les moet men hier leren dan, dat we voor de fouten van een ander op moeten draaien? Ik ben het hier _absoluut niet_ mee eens!
We weten beide niet wat er exact aan de telefoon gezegd is, we hebben het over een zakelijke opdracht (althans zo komt het op mij over) dan mag je er als opdrachtnemer vanuit gaan dat je collega ondernemer weet waar hij/zij het over heeft als gebeld wordt.

Hier is eea misgegaan, die man is niet voor de lol langsgeweest en het bedrag niet exorbitant. 50/50 zou imo coulant zijn geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Ik denk dat de vraag uit de ts beantwoord is.
Ene helft snapt de kosten van elektricien en andere helft zegt dat die de klus nooit had moeten aannemen

De vraag is wat ga je er nu mee doen :)
Juridisch denk ik niet dat er iets mogelijk is,

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcslob
laurens0619 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:52:
Ik denk dat de vraag uit de ts beantwoord is.
Ene helft snapt de kosten van elektricien en andere helft zegt dat die de klus nooit had moeten aannemen

De vraag is wat ga je er nu mee doen :)
Juridisch denk ik niet dat er iets mogelijk is,
Klopt, ik heb een berichtje gestuurd dat ik bereid ben de voorrijkosten te betalen, met nogmaals onze redenering, inclusief dat wij hier natuurlijk ook aan hebben bijgedragen. Tevens de hoop uitgesproken dat we hier op een nette manier uitkomen. Ik wacht af.

Wat mij betreft zijn we voor nu wel klaar, hoor. Nogmaals bedankt voor jullie input, het was een leerzame discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 19:04

WhiteDog

met zwarte hond

Ik zou eerst is even een andere elektricien regelen (wel alles op mail zetten met merk, model en foto's). Kijken wat die aanrekent om het te repareren.

Jullie zijn niet de experts, het is aan hem (of zijn vrouw) om maar de juiste vragen te stellen om te bepalen om wat voor installatie het gaat een of meneer daar geschikt voor is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

dcslob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:55:

Wat mij betreft zijn we voor nu wel klaar, hoor.
Nah, post eens een foto van die regelkast, dan kunnen we nog een paar pagina's discussiëren of je überhaupt een elektricien moest bellen of een andere specialist.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:22
[...]

Ja en, wat maakt het uit, zij belt een electriciën om het probleem opgelost te krijgen, daarbij maakt het geen zak uit of je particulier of zakelijk bent. Betreffend bedrijf hoort gewoon kundige mensen aan de telefoon te hebben, en onderweg te hebben. Wat ik er uit opmaak is dat het bij beide hapert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Er zijn gewoon wat misverstanden geweest.
1 De vrouw van het apparaat wist dat de fout in de oven zat, dan moet je een monteur bellen van een bedrijf dat dergelijke ovens verkoopt. Bij een kapotte wasmachine of tv of koelkast of airco of vaatwasser bel je een monteur van een leverancier en geen elektricien.
2 De vrouw van de elektricien had meteen kunnen zeggen dat haar man geen ovens repareert.
Blijkbaar was er nogal herrie in huis en was de vrouw taalkundig niet heel goed.
Waarschijnlijk heeft de vrouw van de elektricien gewoon haar man op pad gestuurd met de mededeling dat hij een kortsluiting moest oplossen.
Er is gewoon een misverstand geweest door slechte communicatie.
De elektricien heeft vastgesteld dat de fout niet in de aansluiting naar het apparaat toe was en daarmee was de kous voor hem af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcslob
WhiteDog schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:04:
Ik zou eerst is even een andere elektricien regelen (wel alles op mail zetten met merk, model en foto's). Kijken wat die aanrekent om het te repareren.

Jullie zijn niet de experts, het is aan hem (of zijn vrouw) om maar de juiste vragen te stellen om te bepalen om wat voor installatie het gaat een of meneer daar geschikt voor is.
Mijn vrouw heeft inmiddels een monteur van een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld en goede afspraken gemaakt over voorrijkosten etc. Het leergeld is nog niet betaald, maar het levert nu al iets op. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
[...]

Dat is gewoon zijn ondernemers risico, soms ga je ergens heen en heb je er een goede klus aan en soms verdien je niks. Dat is ook als hij ergens gaat kijken voor een offerte.

De electricien had de situatie moeten bekijken en meteen zeggen dat hij niet aan dit soort installaties werkt. Had ie met 2 minuten weer in de auto gezeten.

Of nog beter, van te voren om wat fotos vragen. Had hij niet eens hoeven komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-10 16:29
Bekende kosten moeten vooraf besproken zijn, je kan niet achteraf komen met "ohja, dit zijn de voorrijkosten" wanneer je al op de stoep staat.

Die 130 euro kosten zou het leergeld van het falende bedrijf moeten zijn, niet de TS of zijn vrouw.
Victim blaming is weer erg hoog hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:22
jadjong schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:42:
Waarom zou je geen electriciën bellen voor een defect apparaat? Niet voor een waterkoker, of een koeefiezetapparaat. Voor een machine kun je best een electriciën laten komen als je niet weet wat er aan scheelt. Meestal zitten er een machine onderdelen die universeel zijn, die een electriciën gewoon in zijn bus heeft, om ter plekke te kunnen vervangen. Om die reden is het belangrijk om vooraf goed aan te geven om wat voor machine het gaat, wat je denkt dat er scheelt.
Heb het met een schroefcompressor meegemaakt, een relais van de sterdriehoekschakelaar was kapot, gebeld om omschrijving van het probleem, toen de electriciën kwam had hij het 45 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Waarom zou je geen electriciën bellen voor een defect apparaat?
Mijn ervaring tijdens werk is dat er een groot verschil is tussen machinebouw/regeltechniek en woningbouw. Al is het maar dat de ene een sleuvenfrees in de bus heeft en de andere niets kleiner dan een 3F 32A WCD. :+
Pagina: 1 2 Laatste