LTV radiatoren (welk vermogen...) nu al plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter5678
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:10
Ergens in de komende jaren wil ik overstappen op een (all electric) warmtepomp, in plaats van de huidige HR CV (Nefit Proline HRC 24/CW4 uit 2014). Maar nu wil ik een radiator vervangen voor een met een hoger vermogen, die dan ook geschikt moet zijn voor als er een warmtepomp komt. Ik kom alleen niet uit het benodigde vermogen.

Ik loop vast op het afgiftsysteem. Vorige winter heb ik de 50-graden test gedaan: toen bleek dat het op de koudste dagen net niet comfortabel bleef. Er is te weinig warmteafgifte in de woonkamer. De temperatuur van de CV staat sindsdien op 60 graden. Vloerverwarming zien we niet als optie, omdat we erg blij zijn met de huidige houten vloer beneden.

Situatie:
Woonkamer (zitgedeelte en keuken, ca 70 m2) wordt standaard verwarmd, in de rest van het huis worden de hal en twee badkamers standaard verwarmd en de andere ruimtes sporadisch. In de woonkamer is wtw ventilatie.
Het huis is van 1993 en redelijk geïsoleerd. HR++ glas twee jaar geleden overal laten plaatsen. Het gasverbruik is ca. 1000 m3 per jaar, waarvan ca. 880 m3 aan verwarming.

In de woonkamer staan 3 radiatoren, waarvan twee met heatfans uitgerust:

Radiator 1: 600x1400 T22 Vlak
75° / 65° C Wattage 2465
met 2 heatfans eronder

Radiator 2: 2200x700 T20 Verticaal Vlak
75° / 65° C Wattage 3128

Radiator 3: 400x2400 T21
75° / 65° C Wattage 2409
met 3 heatfans eronder

Radiator 3 staat aan de voorkant van de woonkamer in een deel dat met schuifdeuren afgesloten kan worden. Ik merk dat die deur steeds vaker dicht wordt gedaan (pubers) en dat de temperatuur in die ruimte dan hoger wordt dan in de rest van de woonkamer waar ook de thermostaat is. In plaats van die radiator wat af te knijpen, zou ik liever de warmteafgifte van de andere radiatoren verhogen, ook omdat dit voor LTV nodig zal zijn.

Plan:
Een of twee radiatoren vervangen door LTV zoals de Jaga Tempo of Hybrid. Maar als ik de wattages vergelijk met wat ik al heb hangen, dan is het verschil met de Tempo niet zo groot. De huidige T22 is al 2465 W zonder de heatfans, het is voor mij wel de vraag wat de grootte van het effect van de heatfans op het afgegeven vermogen is. De Hybrids kunnen wel duidelijk hogere vermogens leveren.

⇒ alternatief radiator 1 - 1:
Jaga Hybrid 500x1400 breedte 16
75° / 65° C Wattage 4117 (middenstand)

⇒ alternatief radiator 1 - 2:
Jaga Hybrid 500x1400 breedte 21 (dit is eigenlijk te breed voor het mooie)
75° / 65° C Wattage 4951 (middenstand)

⇒ alternatief radiator 2:
Jaga Hybrid 500x1000 breedte 21
75° / 65° C Wattage 3388 (middenstand)

Omdat ik geen info heb over vermogens van de huidige radiatoren bij lagere temperaturen (zoals nu bij 60 graden, of bij LTV nog lager), is het moeilijk in te schatten of het een goed idee is om de radiator(en) nu te vervangen. En zo ja, waarvoor.

Jullie inzichten of advies hierover zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-10 12:25

BTS

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Is dit niet wat om mee te testen? Ik heb op een verticale t22 badkamer radiator 4 x 14 cm fans gelegd met deze module, afgelopen 2 winters met 4 x 12 cm fans gedraaid en dat was al voldoende om alles aangenaam te krijgen op de badkamer, nu voor het mooie in het wit uitgevoerd en een stukje groter formaat.

Nu is jouw woonkamer wat groter maar mogelijk dat je met 2 modules en een aantal ventilatoren een hele prettige vooruitgang kan maken.

Ik heb boven 2 Jaga Strada's waarvan 1 met ventilatoren (DBH van Jaga zelf). Die met ventilatoren geeft een flinke boost in afgifte, zitten dan ook 8 tot 12 ventilatoren in. Maar die 2 Jagas waren 1500,- samen. Ik kwam van T10s af voor beide kamers dus ik was genoodzaakt te upgraden. Nu met de warmtepomp draait dat prima op ±25 graden aanvoer.

Jouw situatie is beter want je hebt al t21, t22. Dus daar grote ventilatoren op kan je een flinke investering schelen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Pieter5678 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:59:
Ergens in de komende jaren wil ik overstappen op een (all electric) warmtepomp, in plaats van de huidige HR CV (Nefit Proline HRC 24/CW4 uit 2014). Maar nu wil ik een radiator vervangen voor een met een hoger vermogen, die dan ook geschikt moet zijn voor als er een warmtepomp komt. Ik kom alleen niet uit het benodigde vermogen.

Ik loop vast op het afgiftsysteem. Vorige winter heb ik de 50-graden test gedaan: toen bleek dat het op de koudste dagen net niet comfortabel bleef. Er is te weinig warmteafgifte in de woonkamer. De temperatuur van de CV staat sindsdien op 60 graden. Vloerverwarming zien we niet als optie, omdat we erg blij zijn met de huidige houten vloer beneden.

Situatie:
Woonkamer (zitgedeelte en keuken, ca 70 m2) wordt standaard verwarmd, in de rest van het huis worden de hal en twee badkamers standaard verwarmd en de andere ruimtes sporadisch. In de woonkamer is wtw ventilatie.
Het huis is van 1993 en redelijk geïsoleerd. HR++ glas twee jaar geleden overal laten plaatsen. Het gasverbruik is ca. 1000 m3 per jaar, waarvan ca. 880 m3 aan verwarming.

In de woonkamer staan 3 radiatoren, waarvan twee met heatfans uitgerust:

Radiator 1: 600x1400 T22 Vlak
75° / 65° C Wattage 2465
met 2 heatfans eronder

Radiator 2: 2200x700 T20 Verticaal Vlak
75° / 65° C Wattage 3128

Radiator 3: 400x2400 T21
75° / 65° C Wattage 2409
met 3 heatfans eronder

Radiator 3 staat aan de voorkant van de woonkamer in een deel dat met schuifdeuren afgesloten kan worden. Ik merk dat die deur steeds vaker dicht wordt gedaan (pubers) en dat de temperatuur in die ruimte dan hoger wordt dan in de rest van de woonkamer waar ook de thermostaat is. In plaats van die radiator wat af te knijpen, zou ik liever de warmteafgifte van de andere radiatoren verhogen, ook omdat dit voor LTV nodig zal zijn.

Plan:
Een of twee radiatoren vervangen door LTV zoals de Jaga Tempo of Hybrid. Maar als ik de wattages vergelijk met wat ik al heb hangen, dan is het verschil met de Tempo niet zo groot. De huidige T22 is al 2465 W zonder de heatfans, het is voor mij wel de vraag wat de grootte van het effect van de heatfans op het afgegeven vermogen is. De Hybrids kunnen wel duidelijk hogere vermogens leveren.

⇒ alternatief radiator 1 - 1:
Jaga Hybrid 500x1400 breedte 16
75° / 65° C Wattage 4117 (middenstand)

⇒ alternatief radiator 1 - 2:
Jaga Hybrid 500x1400 breedte 21 (dit is eigenlijk te breed voor het mooie)
75° / 65° C Wattage 4951 (middenstand)

⇒ alternatief radiator 2:
Jaga Hybrid 500x1000 breedte 21
75° / 65° C Wattage 3388 (middenstand)

Omdat ik geen info heb over vermogens van de huidige radiatoren bij lagere temperaturen (zoals nu bij 60 graden, of bij LTV nog lager), is het moeilijk in te schatten of het een goed idee is om de radiator(en) nu te vervangen. En zo ja, waarvoor.

Jullie inzichten of advies hierover zijn welkom.
Huidige vermogen kun je vrij makkelijk berekenen met bijvoorbeeld de app "Hytools". Daarin voer je dan de aanvoertemperatuur, retour temperatuur, afmetingen en type radiator in. Zo kun je het werkelijke afgifte vermogen zien op 50 of 60 graden (of welke temperatuur dan ook). Zo geeft een grote T22 radiator op 40-50 graden vaak maar 1/3e van het vermogen van wat deze doet op 70 graden.

Zo levert jouw radiator 1 bij 50° / 45° C 1200W vermogen en bij 40 / 35° C slechts 690W vermogen.

Zo heb ik boven alle T11 radiatoren vervangen door grote T22 radiatoren. Als we over gaan naar een warmtepomp plaats ik dan eventueel nog fans bij om het vermogen te boosten.

Ik denk dat de goedkoopste en makkelijkste optie is om radiator 2 ook te boosten met fans en kijken of dat meer comfort biedt. Eventueel zelf gemaakt zoals in het topic hierboven genoemd.

Je radiator 2 ook vervangen door een T22 radiator i.c.m. boosten en radiator 1 door een groter T22 exemplaar. Deze radiatoren staan vaak voor een paar tientjes op marktplaats (heb ik mijn radiatoren ook vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:08
IVM radiator 3: zet daar een thermostaatkraan op; dan gaat die vanzelf dicht als de gewenste temperatuur bereikt is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Radiator 2 is een T20, die boosten geeft weinig voordeel. De platen van een radiator zijn ontworpen voor stralingswarmte, dat heb je niet op lage temperaturen. De lamellen doen convectie, die heeft een T20 niet.

Wat betreft die 50 graden test, grote kans dat dat eerder komt door een CV ketel die zijn warmte niet meer kwijt kan. Ik kon met mijn CV ook niet lager dan 40-45 graden, inmiddels stook ik met de warmtepomp op 28 graden.
Om dat te bereiken heb ik in de woonkamer een T20 weggehaald en T22 voor teruggezet. Daarnaast Heatmeister modules met Arctic F8 PWM PST fans eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter5678
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:10
Dank voor de tips!
Nu is jouw woonkamer wat groter maar mogelijk dat je met 2 modules en een aantal ventilatoren een hele prettige vooruitgang kan maken
Omdat ik al heatfans heb onder twee radiatoren, denk ik niet dat er veel winst te behalen valt door meer/grotere fans te monteren. De HeatMeister oplossing is op zich wel interessant, maar voor deze situatie voegt het denk ik niet veel toe.
Huidige vermogen kun je vrij makkelijk berekenen met bijvoorbeeld de app "Hytools".
Dat klinkt handig, daar ga ik mee aan de slag!
IVM radiator 3: zet daar een thermostaatkraan op; dan gaat die vanzelf dicht als de gewenste temperatuur bereikt is.
In zijn eenvoudigheid een slimme oplossing, dit zal het teveel opwarmen van het afgesloten deel van de woonkamer oplossen. Ik moet hem dan wel net iets hoger zien in te stellen dan de thermostaat. Misschien handig om met een digitale thermostaatknop te doen.
Radiator 2 is een T20, die boosten geeft weinig voordeel. De platen van een radiator zijn ontworpen voor stralingswarmte, dat heb je niet op lage temperaturen. De lamellen doen convectie, die heeft een T20 niet.
Dit dacht ik ook al. Misschien kan ik met de hytools app een vervanging uitzoeken. Op basis van de 75 graden vermogens lukte dat niet, maar op lagere temperaturen zullen de lamellen veel uitmaken.
Wat betreft die 50 graden test, grote kans dat dat eerder komt door een CV ketel die zijn warmte niet meer kwijt kan.
Dat denk ik ook, daarom zal ik de warmteafgifte moeten verbeteren. Het vervangen van de radiator(en) zou daaraan moeten bijdragen.

Dank voor alle goede tips! Ik heb wat aanknopingspunten om verder uit te zoeken.
Pagina: 1