Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:56
Ik ben momenteel een nieuwbouw wonen aan het laten bouwen. Tegenwoordig ben je verplicht bij de oplevering al zonnepanelen te laten plaatsen, dus nu komen er al 10 zonnepanelen op dak te liggen bij oplevering. Liever had ik dat later zelf uitgevoerd, maar dat is niet anders.

Nu is het een zadeldak waarbij de voorkant van het huis redelijk naar het zuiden staat (77 graden azimut). Dus een oost/west opstelling lijkt mij dan ideaal. Vooral vanwege de terugleverkosten die je tegenwoordig hebt en voor wanneer het salderen stopt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga de aannemer vragen of die dat kan doen, maar ik ben bang dat ze er veel te veel geld voor vragen. Graag zoek ik dan alvast even uit wat voor omvormer ik het beste kan hebben voordat ik het gesprek aan ga. Dan kan ik misschien alleen de omvormer laten aanpassen.

Nu komen er 10x 440Wp panelen op met een 4kW omvormer. Idealiter leg ik dan aan beide zijdes 10 panelen. Als ik dan een plot maak dan lijkt het piekvermogen rond 5kW uit te komen. Kom ik dan ook weg met een 5kW omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yinAxh_UX1F-J1maikNUahD4KVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4AHycevksZGRMqlWpWCOacu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:56
Guru Evi schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:41:
Je moet op de datasheet van de omvormer kijken wat "5kW" betekent en hoeveel input ze nodig hebben om bepaald iets te doen.

Vermogen van de omvormer wordt meestal weergegeven in kVA of VA (Volt * Ampere) en dat is hoeveel wisselstroom het kan leveren op het net, kW zegt niet veel als de power factor niet inbegrepen is. Daarnaast heb je ook microomvormers die populair zijn omdat je minder dikke kabels nodig hebt en omvorming dicht bij het paneel doet wat de balans kan veranderen.

Je weet dus al hoeveel piek je mogelijk zal krijgen, voor heel grote installaties kun je dat herzien met 10-20% maar als je veilig wilt spelen, laat het bij 5kW liggen, wat voor omvormer, welk merk etc zal bepalen welk systeem best past. Koop je een SMA die 98% effectief omvormt of een Huawei die 85% effectief in omvorming is. Bij SMA heb je misschien maar een 4kW omvormer nodig, misschien bij Huawei hun 5kW model gewoon om de extra warmte af te voeren.
De omvormer is een SAJ R6. Volgens deze sheet lijkt het 98% efficiency te zijn? Alleen staat er wel peak power 7500Wp bij de omvormer van 5kW. Voor de waarde van VA staat er 5500VA op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HC7OrZSdyxqNmJTcMNBhrPcvXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kjREIcSNejcUW2D2VhnUpqpt.png?f=user_large
Pagina: 1