Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:56
Ik ben momenteel een nieuwbouw wonen aan het laten bouwen. Tegenwoordig ben je verplicht bij de oplevering al zonnepanelen te laten plaatsen, dus nu komen er al 10 zonnepanelen op dak te liggen bij oplevering. Liever had ik dat later zelf uitgevoerd, maar dat is niet anders.

Nu is het een zadeldak waarbij de voorkant van het huis redelijk naar het zuiden staat (77 graden azimut). Dus een oost/west opstelling lijkt mij dan ideaal. Vooral vanwege de terugleverkosten die je tegenwoordig hebt en voor wanneer het salderen stopt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga de aannemer vragen of die dat kan doen, maar ik ben bang dat ze er veel te veel geld voor vragen. Graag zoek ik dan alvast even uit wat voor omvormer ik het beste kan hebben voordat ik het gesprek aan ga. Dan kan ik misschien alleen de omvormer laten aanpassen.

Nu komen er 10x 440Wp panelen op met een 4kW omvormer. Idealiter leg ik dan aan beide zijdes 10 panelen. Als ik dan een plot maak dan lijkt het piekvermogen rond 5kW uit te komen. Kom ik dan ook weg met een 5kW omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yinAxh_UX1F-J1maikNUahD4KVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4AHycevksZGRMqlWpWCOacu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1 of 3 fase?

5 kW 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting is nogal veel (maar alles kan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 14:36
Je moet op de datasheet van de omvormer kijken wat "5kW" betekent en hoeveel input ze nodig hebben om bepaald iets te doen.

Vermogen van de omvormer wordt meestal weergegeven in kVA of VA (Volt * Ampere) en dat is hoeveel wisselstroom het kan leveren op het net, kW zegt niet veel als de power factor niet inbegrepen is. Daarnaast heb je ook microomvormers die populair zijn omdat je minder dikke kabels nodig hebt en omvorming dicht bij het paneel doet wat de balans kan veranderen.

Je weet dus al hoeveel piek je mogelijk zal krijgen, voor heel grote installaties kun je dat herzien met 10-20% maar als je veilig wilt spelen, laat het bij 5kW liggen, wat voor omvormer, welk merk etc zal bepalen welk systeem best past. Koop je een SMA die 98% effectief omvormt of een Huawei die 85% effectief in omvorming is. Bij SMA heb je misschien maar een 4kW omvormer nodig, misschien bij Huawei hun 5kW model gewoon om de extra warmte af te voeren.

[ Voor 68% gewijzigd door Guru Evi op 21-10-2025 20:55 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
Heb je 1 of 3 fase?

5 kW 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting is nogal veel (maar alles kan)
De omvormer die nu geconfigureerd is is een 3-fase omvormer (4kW). Het is een SAJ R6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
Vraag in ieder geval voor de Zero-Export / Power Limit optie, vaak met tussenmeter, zodat je indien gewenst de panelen kan blokkeren van terugleveren. Ze dekken dan alleen je eigen verbruik.

De integratie hiervan verschilt per merk, sommige hebben extra rs-485 kabels nodig, anderen kunnen dit helemaal niet zonder extra beheemodule. Ook integratie met je automatiseringen (HA/Homey) verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Guru Evi schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:41:
Je moet op de datasheet van de omvormer kijken wat "5kW" betekent en hoeveel input ze nodig hebben om bepaald iets te doen.

Vermogen van de omvormer wordt meestal weergegeven in kVA of VA (Volt * Ampere) en dat is hoeveel wisselstroom het kan leveren op het net, kW zegt niet veel als de power factor niet inbegrepen is. Daarnaast heb je ook microomvormers die populair zijn omdat je minder dikke kabels nodig hebt en omvorming dicht bij het paneel doet wat de balans kan veranderen.

Je weet dus al hoeveel piek je mogelijk zal krijgen, voor heel grote installaties kun je dat herzien met 10-20% maar als je veilig wilt spelen, laat het bij 5kW liggen, wat voor omvormer, welk merk etc zal bepalen welk systeem best past. Koop je een SMA die 98% effectief omvormt of een Huawei die 85% effectief in omvorming is. Bij SMA heb je misschien maar een 4kW omvormer nodig, misschien bij Huawei hun 5kW model gewoon om de extra warmte af te voeren.
De omvormer is een SAJ R6. Volgens deze sheet lijkt het 98% efficiency te zijn? Alleen staat er wel peak power 7500Wp bij de omvormer van 5kW. Voor de waarde van VA staat er 5500VA op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HC7OrZSdyxqNmJTcMNBhrPcvXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kjREIcSNejcUW2D2VhnUpqpt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dan Stark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:23:
Tegenwoordig ben je verplicht bij de oplevering al zonnepanelen te laten plaatsen,
Dit is niet zo toch? Je kan dit toch ook zelf (laten) doen. Contractje tekenen dat je alsnog aan de normen zult voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
de Peer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Dit is niet zo toch? Je kan dit toch ook zelf (laten) doen. Contractje tekenen dat je alsnog aan de normen zult voldoen?
Is dat zo? Vorige keer heb ik het wel zo gedaan inderdaad. Maar nu leek het zo dat het verplicht was bij oplevering om aan de BENG norm te voldoen. Dat zei de aannemer in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 14:36
Dan Stark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:12:
[...]
De omvormer is een SAJ R6. Volgens deze sheet lijkt het 98% efficiency te zijn? Alleen staat er wel peak power 7500Wp bij de omvormer van 5kW. Voor de waarde van VA staat er 5500VA op.
Yep, dus als je berekend peak 5000W van je panelen heb je geen 5kW nodig, de 4kW ligt dichter bij je piek input, de 3kW zal ook "goed genoeg" zijn als je die paar watt die je maar een paar minuten per jaar haalt negeert (hangt grotendeels af van hoeveel volle zon je verwacht, bomen, schaduw en het verlies tussen paneel en omvormer, dat is afhankelijk van je regio, lengte van de kabels etc).

De vraag is dus of het verschil tussen de 3kW en 4kW groot genoeg is om die 'extra' investering (~100 euro) te maken om die 500W piek "eruit" te halen (1-2 euro per jaar?). Ik zou zeggen, als particulier denk ik altijd dat een beetje zwaarder meer 'rek' geeft, echter moet ik als ingenieur/installateur er 100 huizen mee moeten installeren, loopt die extra 100 euro wel op, vooral als ik een systeem bereken met de 5kW en vervolgens een 3kW omvormer installeer is dat 20,000 euro in mijn zak.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 22-10-2025 00:02 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:20
De power factor bij PV omvormers loopt alleen bij hele lage last weg van de 1. Dus je mag gerust max kW ~= kVA doen. Veel omvormers willen nog wel eens wat meer doen dan de datasheet …

Bij een simpel schaduwarm oost west dak van 2x10 panelen is een string omvormer efficiënter en veel goedkoper dan micro’s.

5kW omvormer is voor dit dak prima. 4 scheelt amper.

Als je niet onder de aannemer uit komt is het waarschijnlijk kostenefficiënter om hem alles op 1 dak te laten leggen en het andere dak zelf toe te voegen.

Er is nog een casus om alles op een 3,6kW enkelfase omvormer te doen: deze zijn efficiënter dan 3-fase. Dat levert op de nuttige momenten meer op dan een klein beetje aftopverlies als stroom toch weinig kost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Dan Stark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:23:
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga de aannemer vragen of die dat kan doen, maar ik ben bang dat ze er veel te veel geld voor vragen.
Je kan toch ook elders een offerte opvragen voor een paar zonnepanelen.

Het feit dat ze er bij oplevering op moeten liggen wil niet zeggen dat de aannemer ze erop moet leggen.
Bij de bouw van ons huis zijn de panelen ook door ander bedrijf dan de bouwer gelegd.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1