NAS vaarwel zeggen en Mac Mini als NAS gaan gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 11:44
Ik ben heel benieuwd of er hier meer mensen zijn die hun NAS vaarwel hebben gezegd en een Mac Mini gebruiken als NAS?

Ik heb een Mac Mini M4 met 2 TB opslag en een Acasis MOO2pro Waar ook nog twee ssd's in kunnen genoeg storage voor mij.
Heerlijk zuinig en ik heb begrepen dat er een Docker-achtige feature zit in Tahoe. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Een NAS is een totaal ander apparaat en 2TB is een lachertje voor zaken als foto/video opslag of Mediaserver.

Ben recent na 10 jaar Synology overgestapt op
UGREEN NASync - Discussie & Ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
Heb hier sinds kort docker op een Mac Mini M4 met een TerraMaster D4-320 en 3x WD HC550 16TB.
Draait als een zonnetje, heel zuinig en super vlot! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mixpower op 21-10-2025 11:34 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 13:09
Greatsword schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:30:
Een NAS is een totaal ander apparaat
Waarom? Of misschien een nog betere vraag: wat maakt het uit?
en 2TB is een lachertje voor zaken als foto/video opslag of Mediaserver.
:? Voor jou is 2TB misschien niet genoeg, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen te weinig is.

Bovendien heeft TS niet eens benoemd waar 'ie de NAS voor wil gebruiken, en geeft 'ie aan een dock te hebben waar nog eens 2 SSD's in kunnen...

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 21-10-2025 11:35 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
Hahn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Waarom? Of misschien een nog betere vraag: wat maakt het uit?

[...]

:? Voor jou is 2TB misschien niet genoeg, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen te weinig is.

Bovendien heeft TS niet eens benoemd waar 'ie de NAS voor wil gebruiken, en geeft 'ie aan een dock te hebben waar nog eens 2 SSD's in kunnen...
Die 2 TB is voor de zaken die ik op de systeem schijf wil hebben meer dan genoeg voorlopig. Dat zijn documenten en alle foto's en en video's van onze telefoons die uit zijn gezocht. Ruwe materiaal kan allemaal op de ssd's in de acasis. Ook plex bibliotheek en TimeMachine back-ups van andere mac's in huis kunnen hierop twee keer 4TB is voorlopig meer dan genoeg.
Hoeveel hebben jullie nodig dan? Wat heb je allemaal op je NAS staan Dat je zulke hoeveel heden nodig hebt? Mijn Synology DS214 Play heeft twee keer 4 TB gespiegeld en is nog steeds niet vol na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Jasper1975 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Hoeveel hebben jullie nodig dan? Wat heb je allemaal op je NAS staan Dat je zulke hoeveel heden nodig hebt?
Ik heb alleen al 8TB aan "Linux ISO's" die ik stream via Plex en dat is meestal niet eens 1080p of hogere kwaliteit :+

Daarnaast een verzameling van o.a. daadwerkelijke ISO bestanden, software, back-ups van het homelab etc. wat totaal uitkomt op pakweg 15TB o.i.d.

Er zijn ook genoeg Tweakers met een lossless audio collectie, veel foto's in hoge kwaliteit, 4K/8K blu-ray collecties en noem het maar op. Dat gaat echt wel in de terabytes lopen na verloop van tijd :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:29
Prima oplossing zo'n MacMini met extra schijven als shared storage. Je kan het een NAS noemen, je storage zit immers op het netwerk, maar veel functionaliteit van een echte NAS ga je wel gewoon missen.

Of dat erg is moet je zelf bepalen. Het kan prima werken en kost verder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-10 23:05
Jasper1975 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:52:
Ik ben heel benieuwd of er hier meer mensen zijn die hun NAS vaarwel hebben gezegd en een Mac Mini gebruiken als NAS?

Ik heb een Mac Mini M4 met 2 TB opslag en een Acasis MOO2pro Waar ook nog twee ssd's in kunnen genoeg storage voor mij.
Heerlijk zuinig en ik heb begrepen dat er een Docker-achtige feature zit in Tahoe. Iemand ervaring mee?
Ik weet niks van een Docker-achtige feature in macOS Tofu, maar je kunt de echte Docker wel in macOS draaien. Het is echter minder efficiënt dan onder Linux omdat het meer moet virtaliseren. (Docker gebruikt onder Linux namelijk de kernel je besturingssysteem, maar onder macOS moet die de Linux kernel eerst nog eens virtualiseren.)

Zelf persoonlijk vind ik een Mac als (headless) server draaien een beetje overkill. Het sterke van de Mac vind ik nou net hun desktop/gebruikers omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het voordeel van een NAS is dat je er praktisch geen onderhoud aan hebt, buiten de firmware updates van de fabrikant uitvoeren. Een computer (Mac) kan ook prima dezelfde taken uitvoeren, maar je zult het zelf in bepaalde mate moeten onderhouden (zelf naar wens inrichten, OS updates, services updaten). Daar moet je maar net zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
yes doe ik hier ook, draai al mijn containers nu op mijn Mac mini (m2) met wat storage. waarom een kast met schijven in de meterkast als je het ook kan consolideren op een Mac mini die je toch al hebt.

gebruik dit voor containers https://orbstack.dev superzuinig en lekker vlot.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47
Tom schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:11:
Het voordeel van een NAS is dat je er praktisch geen onderhoud aan hebt, buiten de firmware updates van de fabrikant uitvoeren. Een computer (Mac) kan ook prima dezelfde taken uitvoeren, maar je zult het zelf in bepaalde mate moeten onderhouden (zelf naar wens inrichten, OS updates, services updaten). Daar moet je maar net zin in hebben.
gelukkig is MacOS geen windows en gaat dat zo transparant (ook firmware updates) dat je er geen omkijken meer naar hebt. en hij heeft die Mac mini al dus extra werk heb je er ook niet van

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jasper1975 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:52:

But why?

Als in, natuurlijk kan het, maar ik mis een beetje wat de specifieke reden ervoor is om dit te doen. Ja hij is zuinig. Maar van wat ik snel vind is het goed vergelijkbaar met een simpele Synology NAS, en de populaire UGREENS nu zitten er wat boven, maar dat wordt al snel gerommel in de marge. En dat zijn natuurlijk significant goedkopere opties voor een simpele NAS.

Nu is zijn Mac Mini natuurlijk veeeeeeeeeeel sneller dan een simpele standaard NAS. Absoluut. Maar doe je daar wat mee? Want als je het het hebt over wat foto's en documenten op een NAS gooien dan heb je dat natuurlijk absoluut niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
Sissors schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

But why?

Als in, natuurlijk kan het, maar ik mis een beetje wat de specifieke reden ervoor is om dit te doen. Ja hij is zuinig. Maar van wat ik snel vind is het goed vergelijkbaar met een simpele Synology NAS, en de populaire UGREENS nu zitten er wat boven, maar dat wordt al snel gerommel in de marge. En dat zijn natuurlijk significant goedkopere opties voor een simpele NAS.

Nu is zijn Mac Mini natuurlijk veeeeeeeeeeel sneller dan een simpele standaard NAS. Absoluut. Maar doe je daar wat mee? Want als je het het hebt over wat foto's en documenten op een NAS gooien dan heb je dat natuurlijk absoluut niet nodig.
Why:
Heb nu volgende situatie:
-Synology de 214 play met 2x 4tb mirror
-Raspberry pi met homebridge
-Mac mini m4 met intern 2 tb en mogelijkheid 2x 4 tb mirror of niet

Mijn vraag is vooral. Waarom een nieuwe NAS als de mini het ook kan met voor 400€ 2 ssd’s van 4tb elk?

Goedkoopste NAS is 200€ zonder schijven en met 2x 4tb 400€

Mini lijkt alles te kunnen en is al betaald.
Ik heb nu 600gb foto’s kunnen op interne ssd mini.
Films en muziek kleine 2 tb kan op de extra ssd’s.
Homebridge op de mini.

En ik heb dan geen Raspberry pi meer nodig en huidige NAS als backup 1x per dag aan. Zouden jullie hem dan ook niet meer aan het internet hangen?
Pagina: 1