Nieuwe woning gekocht kasten nagelvast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:32
We hebben onlangs een woning gekocht en overwegen om een grote op maat gemaakte kast inclusief een vast tv-meubel over te nemen. De kast loopt in de woonkamer van vloer tot plafond.

Iemand wees ons erop dat een maatkast mogelijk als ‘nagelvast’ wordt beschouwd en dus bij de koop van de woning inbegrepen zou moeten zijn. De kast is voorzien van verlichting en de plint in de woonkamer is verwijderd om de kast te bevestigen. Het lijkt ons dat je zo’n kast niet eenvoudig kunt verwijderen zonder schade, zeker omdat hij tot het plafond doorloopt.

Heeft iemand verstand van hoe dit juridisch of praktisch zit? Hoort zo’n kast standaard bij de woning of mag de verkoper hiervoor een aparte vergoeding vragen?

[ Voor 23% gewijzigd door zonderbloem op 22-10-2025 12:45 . Reden: privacy we zitten in de onderhandeling. Update volgt snel ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04
Dus als ik een kast in mijn huis zet en deze vast maak omdat hij anders eventueel om kan vallen zou hij ineens bij het huis horen?

Misschien te kort door de bocht maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Op maat gemaakt kan 'nagelvast' zijn maar meestal is dan bijv. een of meerdere muren onderdeel van de kast.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:15
Praktisch; probeer het gesprek aan te gaan en de prijs iets te drukken; anders die 6500 gewoon betalen.

Juridisch weet ik van kennissen dat nagelvast erg lastig is. Met een kast ga je dat hoogstwaarschijnlijk niet bereiken. Tenzij bv een kast die niet van hout is maar waarbij bv een wand bij is gezet en die gebruik maakt van de huidige muur.

[ Voor 20% gewijzigd door Maeslant op 21-10-2025 10:10 ]

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
6500 euro? Succes gewenst aan de verkoper om die kast mee te nemen naar het volgende huis. Feitelijk hebben ze niet zo'n goede onderhandelingspositie zou je denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Vergeet ook niet dat bij een op maat gemaakte kast, de kosten vaak grotendeels in manuren zijn verwerkt en niet in materiaal, als de verkoper hem niet meeneemt heeft die 2 keer kosten. Weghalen en opnieuw op maat maken (als dat überhaupt mogelijk is) is dan niet rendabel.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 21-10-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

Fe2O3

Ja das roest

Als je niet wilt betalen wat ze ervoor vragen kan je een tegenbod doen, of zeggen succes ermee.

Dan laten ze hem of zitten, jeej kast, of halen ze hem weg en heb je een prachtige ruimte om voor veel minder dan 6500, - een kast in te maken op maakt bij bijv. ikea.

Designer kasten ... voor als je echt geld hebt om stuk te slaan.

Inbouw en kasten op maat zijn idd vaak als nagelvast, en behoren tot het huis. Check het met de makelaar/notaris.

Maar ik zou er pas over gaan 'zeuren' als de handtekeningen gezet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Fe2O3 op 21-10-2025 10:18 ]

Dum de dum

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:23
Als je het echt heel mooi vind, probeer er uit te komen met de prijs. Het ding is onbruikbaar in hun nieuwe huis dus qua positie sta je sterk. Misschien rammen ze 'm er uit principe dan uit maar dan heb je een budget van zo'n 6k voor wat nieuws toch.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:50
Hoe handig ben je zelf? Heb je er een foto van? Anders eens tonen aan een timmerbedrijf en vragen wat zoiets globaal moet kosten. Als je het tenminste niet zelf kunt maken. Als een timmerbedrijf komt met een prijs van 6000 euro, dan is het voor jou makkelijker om tegen de verkoper te zeggen 'laat maar, we hoeven hem niet' voor dat geld. Biedt 3K en laat aan hun de keuze, of 3K nemen, of kosten maken (moeite doen) om hem weg te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:11
Volgens mij moet je vooral de vraag stellen of je de kast überhaupt wil, en zo ja, hoeveel je daarvoor over hebt.
Ik vind zelf dat de vorige bewoners nogal veel geld vragen voor overname. De meeste kosten zitten in manuren voor zowel het ontwerp als het plaatsen, dat is een keuze die de vorige bewoners hebben gemaakt maar lijkt me voor jou niet relevant. Daar zou ik nooit mee akkoord gaan, maar als jullie de kast prachtig vinden is het natuurlijk een ander verhaal.
Aan de andere kant: wat gaan de oude bewoners met zo'n kast doen als je hem niet wil overnemen? Hij is op maat dus ze zullen hem slecht kunnen gebruiken in hun nieuwe woning. Je kunt altijd de gok nemen en aangeven dat je hem niet wil. Wie weet laten ze hem alsnog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 09:10
Ik snap dit nooit zo goed als verkoper. Op maat gemaakte gordijnen/rolluiken en kasten zijn gewoon bijna niet mee te nemen.

Mijn vraag is hoe graag wil je het hebben? Je kan bluffen en ze het weg laten halen.

Overigens heb ik de laatste keer de keuze gemaakt door te zeggen je mag alles laten staan zoals het nu is, in de hoop dat ze de spullen die wij wilde hebben. Dat is bij ons redelijk gelukt. Maar dat kan je nu niet meer doen omdat ze weten dat je de kast wel wil.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

ThunderNet

Flits!

Dracula schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:08:
Dus als ik een kast in mijn huis zet en deze vast maak omdat hij anders eventueel om kan vallen zou hij ineens bij het huis horen?

Misschien te kort door de bocht maar toch.
Als ik een keuken in mijn huis zet, en deze vast maak omdat hij anders eventueel om kan vallen zou hij ineens bij het huis horen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ThunderNet schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Als ik een keuken in mijn huis zet, en deze vast maak omdat hij anders eventueel om kan vallen zou hij ineens bij het huis horen?
In NL is een keuken standaard onderdeel van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]

offtopic: In Duitsland denken ze heel anders over keukens :P

ontopic: ik zou inderdaad met makelaar checken (er vanuitgaande dat je een aankoopmakelaar hebt) of dit als nagelvast kan worden beschouwd, en indien het antwoord ja is: verkoper mededelen dat de inbouwkast nagelvast is en dus wordt beschouwd als behorende bij het huis.Uit coulance wil je er nog wel [€1.000] voor betalen. Als het antwoord nee is: neem de kast maar mee. Als dat niet kan, ben je evt wel bereid om hem over te nemen voor een bedrag van [€1.000].

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 13:09
Kevinp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:20:
Ik snap dit nooit zo goed als verkoper. Op maat gemaakte gordijnen/rolluiken en kasten zijn gewoon bijna niet mee te nemen.
Wat snap je niet zo goed? Dat verkopers geld vragen voor op maat gemaakte zaken als ze hun huis verkopen? Ik snap dat heel goed: het levert mogelijk extra geld op.

In dit geval hoopt de verkoper er €6500 voor te vangen. Dat lijkt me de moeite waard om te proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

Yucon

*broem*

Die prijs is belachelijk. Om het ook een beetje in context te zetten zou je ook de MP prijs in gedachten moeten houden. Als ze hem daarop zetten voor 1000 euro staat hij er na een half jaar waarschijnlijk nog.

En zoals gezegd: hun onderhandelingspositie is ook niet geweldig.

Ik zou ook inzetten op nagelvast. Ook al omdat het gat tussen 6500 en een voor jou redelijke prijs te groot is. Je zou wel bv 2000 euro kunnen bieden maar dan willen ze dat toch weer omhoog trekken richting het midden, wat teveel is. En als je echt laag start met bv 500 euro zien ze dat enigszins terecht ook wel weer als een middelvinger waardoor je er ook niet uit gaat komen en hij met wat pech eerder in een container eindigt.

[ Voor 43% gewijzigd door Yucon op 21-10-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Die 6500 gaan ze er op geen enkele andere manier voor krijgen, dus proberen ze het zo. Ik ga mee met eerder gegeven adviezen: laat ze de kast er maar uit slopen. Ze moeten wel heel fanatiek zijn willen ze uiteindelijk niet alsnog akkoord gaan met een veel lager bod.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:51
tegenbod doen van €1000,- met de mededeling "anders geen interesse"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Klinkt als hetzelfde als toen ik woning kocht. Alleen bij mij waren het ook gordijnen (welke niet netjes recht waren) en en losse kast, wilden ze 10k voor, want gordijnen zijn duur.

Heb nee gezegd, kasten bleven staan gordijnen mee. Wat ik erger vond: de pomp van de regenwaterput namen ze ook mee -.- . Makelaar was van 'ja dat mag', maar ik vond het nogal raar. Als ik weer verhuis ga ik dit toch echt wel checken. En de huidige pomp blijft gewoon staan. Absurd dat je de wc niet meer kan gebruiken -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04
[...]

Ja want een keuken is het zelfde als een tv kast :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Tenzij je het zelf ook heel mooi vind en de kast wil behouden zou ik zeggen haal maar weg. Graag wel netjes. Als je de stuc van de muren trekt bij het verwijderen van de kast dan verhaal ik dat op jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
99ruud99 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:38:
Klinkt als hetzelfde als toen ik woning kocht. Alleen bij mij waren het ook gordijnen (welke niet netjes recht waren) en en losse kast, wilden ze 10k voor, want gordijnen zijn duur.

Heb nee gezegd, kasten bleven staan gordijnen mee. Wat ik erger vond: de pomp van de regenwaterput namen ze ook mee -.- . Makelaar was van 'ja dat mag', maar ik vond het nogal raar. Als ik weer verhuis ga ik dit toch echt wel checken. En de huidige pomp blijft gewoon staan. Absurd dat je de wc niet meer kan gebruiken -.-
Bijzonder kinderachtig om zo'n pomp van misschien €200 mee te nemen. Vermoedelijk was dat helemaal niet toegestaan, want zo'n pomp is duidelijk een essentieel onderdeel van het huis.
Wellicht waren ze geergerd dat je de gordijnen van €10K niet wilde :+ (bijzonder hoge prijs trouwens, daar koop je ze wel nieuw voor).

Een kast is vaak niet nagelvast. Hij is dan wel op maat gemaakt, meestal zijn ze niet bevestigd/verankerd aan de muren.

In mijn huis heb ik de Luxaflex van duizenden euro's gewoon laten hangen. Enerzijds omdat ik ze niet kon gebruiken in mijn nieuwe huis, en anderzijds omdat de koper toch nooit apart gaat bijbetalen. De onderhandelingspositie is er niet. Ik heb veel te verliezen en de koper niet. Dus ik heb het gewoon opgenomen in de vraagprijs van de complete woning.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 21-10-2025 10:55 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja, de kast is "duurzaam met de woning verbonden en daarom niet zonder schade te verwijderen". Dát zijn de twee wettelijjke aspecten die het onroerend goed maken (en dus onderdeel van de woning).

Combineer dat met het feit dat de verkopers de kast niet opgenomen hebben in de lijst met over te nemen goederen in een kort briefje waarin je aangeeft dat je verwacht dat de kast gewoon blijft staan.

Tenminste, zo zou ik het doen... Dan kun je van daaruit wel verder kijken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:54:
Tja, de kast is "duurzaam met de woning verbonden en daarom niet zonder schade te verwijderen". Dát zijn de twee wettelijjke aspecten die het onroerend goed maken (en dus onderdeel van de woning).

Combineer dat met het feit dat de verkopers de kast niet opgenomen hebben in de lijst met over te nemen goederen in een kort briefje waarin je aangeeft dat je verwacht dat de kast gewoon blijft staan.

Ik lees over een plint die teruggeplakt moet worden en een verlichtingssnoer dat terug in de contactdoos geplaatst moet worden. Niet over een integraal onderdeel dat zonder schade niet te verwijderen is. Maar wellicht heb ik een andere voorstelling van zaken? Of beschouw je dit als schade?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

fonsoy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Ik lees over een plint die teruggeplakt moet worden en een verlichtingssnoer dat terug in de contactdoos geplaatst moet worden. Niet over een integraal onderdeel dat zonder schade niet te verwijderen is. Maar wellicht heb ik een andere voorstelling van zaken? Of beschouw je dit als schade?
Een kast die op maat gemaakt is tussen 2 muren en tussen muur en plafond, zit doorgaans niet vast met een paar meubelhoekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holenbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:10
Yucon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:29:
Die prijs is belachelijk. Om het ook een beetje in context te zetten zou je ook de MP prijs in gedachten moeten houden. Als ze hem daarop zetten voor 1000 euro staat hij er na een half jaar waarschijnlijk nog.

En zoals gezegd: hun onderhandelingspositie is ook niet geweldig.
TS kan dan gewoon wachten tot de kast op marktplaats staat en daar de helft op bieden met als argument dat de verkoper geen moeite hoeft te doen en de kast kan laten staan 😉

Maar hoe is de rest van de kamer? Verwijderen van de kast kan betekenen dat je ook vloer en plafond opnieuw moet doen. Als je dit sowieso al van plan was geen probleem, maar kan ook extra werk opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10 08:56

XallaX

Meow

Dit valt gewoon onder de verkoopprijs van de woning want dit zijn geen roerende goederen.
Er hoeft dus niet gediscussieerd te worden over 'overname'.

Je betaald ook niet voor een net nieuwe schoorsteen, inbouwkast, keuken of andere vaste zaken.
Dit soort zaken wordt vaak gebruikt om (naar mijn mening) onterecht extra geld te harken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10 12:38
Vind het eigenlijk nog wel meevallen als het echt een hele wand is. Sowieso kan hij die kast makkelijk meenemen. Er is no way dat alles 1 geheel is, dat zijn gewoon losse segmenten die aan elkaar geschroefd zijn, dat is altijd zo met dit soort kasten. Mogelijk moet hij dan wat stukken opnieuw maken voor zijn nieuwe woning om hem weer passend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999

JanB

Het ken rotter !!!

Wat staat er in de verkoopdocumentatie van het huis? Daar zit toch een lijst in met zaken die meegaan, achter blijven of overgenomen kunnen worden?

En, nog steeds de belangrijkste vraag, wil je dat meubel echt hebben?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:51
XallaX schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:10:
Dit valt gewoon onder de verkoopprijs van de woning want dit zijn geen roerende goederen.
Er hoeft dus niet gediscussieerd te worden over 'overname'.

Je betaald ook niet voor een net nieuwe schoorsteen, inbouwkast, keuken of andere vaste zaken.
Dit soort zaken wordt vaak gebruikt om (naar mijn mening) onterecht extra geld te harken.
Haha goeie, ik heb net een nieuwe dak op het dakkapel laten branden. Zou wel een mooie zijn voor de verkoop. "Wil je het dak overnemen, is net nieuw namelijk.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Tegenbod van 0, neem dat ding maar mee. Grote kans dat ze hem laten staan want op maat gemaakt en compleet nutteloos in elk ander huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:32

LankHoar

Langharig tuig

Je noemt het een op maat gemaakte kast, maar dat klinkt toch gewoon als een inbouw kast? Zelf heb ik er recent ook 1 gebouwd in mijn nieuwe woning. Die is integraal onderdeel van de woning geworden, want zit aan alle kanten volledig aan de wand vast. Er zit ook geen achterwand in, de muur er achter functioneert als achterwand.

Dus tenzij het echt een losse kast is die op maat gemaakt is en toevallig met een paar beugeltjes is vastgezet omvallen te voorkomen, lijkt het mij gewoon een inbouwkast en daarmee onroerend goed. Dat het niet in de lijst van zaken stond ter overname, en ze het nadat de koop definitief is alsnog ter overname aanbieden, maakt hun zaak niet veel sterker.

Is deze woning al gepasseerd bij de notaris? Dan is het al helemaal vreemd om nog over zoiets te beginnen. Indien iets overgenomen moet worden, wordt dit normaliter bij de notaris meegenomen. Onderhands kan ook, maar na passering lijkt me dat erg vreemd.

Indien de advertentie nog online staat, download deze dan. Dat zou ik sowieso doen, maar dan heb je in ieder geval foto's van de situatie zoals gepresenteerd. Wellicht staat er ook nog iets in de advertentie tekst over deze kast, gezien het een beetje een pronkstuk lijkt?

-edit- uiteraard is de woning not niet gepasseerd, volgens mij zat ik half te slapen toen ik dat schreef 8)7 Enfin, de rest van de reactie blijft relevant lijke me :+

[ Voor 6% gewijzigd door LankHoar op 21-10-2025 13:41 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-10 12:37
Volgens onderstaande makelaar is het onderdeel van het huis.
https://www.echtmakelaar....en%20op%20maat%20gemaakte

dus als de overeenkomst al getekend is. mogen ze hem er ook niet eens meer uit slopen.

[ Voor 24% gewijzigd door HopNotch op 21-10-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31
Seriph schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:51:
Tenzij je het zelf ook heel mooi vind en de kast wil behouden zou ik zeggen haal maar weg. Graag wel netjes. Als je de stuc van de muren trekt bij het verwijderen van de kast dan verhaal ik dat op jou.
Ik denk dat dit wel belangrijk is: verantwoordelijk houden voor schade als ze hem zelf wegbreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43
Ik vind veel reacties nogal stellig in de richting van "tegenbod of sloop er maar uit".

Als dat ding gewoon op de foto's staat, tijdens bezichting niets over gezegd is en op de lijst van zaken ter overname niets over gezegd is dan hoort die kast gewoon bij de woning zoals het gekocht is (IANAL).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Vipertje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:11:
Vind het eigenlijk nog wel meevallen als het echt een hele wand is. Sowieso kan hij die kast makkelijk meenemen. Er is no way dat alles 1 geheel is, dat zijn gewoon losse segmenten die aan elkaar geschroefd zijn, dat is altijd zo met dit soort kasten. Mogelijk moet hij dan wat stukken opnieuw maken voor zijn nieuwe woning om hem weer passend te krijgen.
offtopic:
Dan heb ik ervaring met andere maatwerk kasten dan jij. De maatwerkkasten die ik heb gebouwd waren allemaal één geheel, en ook precies zo ontworpen, geen losse delen. En voor een maatwerkkast van 9200 euro van een designbedrijf/timmervakman zou ik ook echt maatwerk verwachten, en niet wat verschillende componenten die passend zijn gemaakt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fonsoy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Of beschouw je dit als schade?
Je moet een standpunt innemen... roerend of onroerend... Als je een Google zoektocht er op naslaat is het nog wel eens een grijs gebied, vandaar dat dergelijke zaken op een overnamelijst komen om alle twijfel voor te zijn. Dat is hier niet gebeurd, en beide partijen hebben er tot nu nog niks over geroepen.

Dan zou ik (als het om mij zou gaan) een stelling in mijn voordeel innemen. :) Laat de verkopende partij maar aantonen dat het zonder schade kan. Uiteindelijk is met voldoende tijd en geld álles wel te repareren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Ik denk dat je vooral moet bieden wat je er zelf voor over hebt. In gedachte houden dat als hij eruit moet hun er ook niks aan hebben.
Betekent dus eerder een symbolisch bedrag.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terando
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-10 13:38
Toen we ons huis kochten werden er ook diverse dingen aangeboden om over te kopen. Onhandige items zoals ook een grote kast.

Destijds gewoon op gegokt dat ze te lui waren om die spullen nog weg te halen en dat klopte 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Vipertje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:11:
Dat vind ik nogal een aanname. Ik stel me iets anders voor bij een muurvullend wandmeubel van ruim €9000. Als ze dat bij mij in losse elementjes zouden ophangen, mogen ze het weer mee terug nemen. Voor €9000 verwacht ik iets wat 1 is met de woning, afgewerkt, afgekit, etc. Dat haal je niet zomaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:24

Agent47

I always close my contracts.

Laat ze die kast maar zelf meenemen. Krijgen ze spijt van

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:15
Volgens mij is het heel simpel, wil je de kast hebben?
Zo ja, wat is je max prijs?
Zo nee of prijs te hoog, mogen ze hem zelf verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53

Rmg

Agent47 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:11:
Laat ze die kast maar zelf meenemen. Krijgen ze spijt van
Nee man, principieel je kast er uit slopen omdat het kan is die paar uurtjes en emmer stucmiddel meer dan waard voor de meeste mensen, laat staan voor de gemiddelde tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:10
Staat het ingetekend op de plattegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:50
Als de kast echt zo mooi is bied je 500 euro? Dat is vermoedelijk net te hoog om met een boos gezicht er toch uit te halen en jij/jullie een mooie kast.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07
Het lijkt er toch sterk op dat de kast al inbegrepen is in de koop van het huis. Waarom zou je er dan nog een tweede keer voor betalen, of nog erger: toestaan dat de kast er uit gesloopt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Plaats eens een foto?
et kunnen wel ikea kasten zijn met opvul latten en kit bij de muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 21:01
Vind je het een mooie kast? Kennelijk kostte het 9200 - in 2022 - om deze te laten maken. Wat heb je er vandaag voor over dan? Als je je 500 euro biedt haalt deze meneer hem er zeker uit, dat zou ik ook doen alleen al uit chagrijn. Op Marktplaats krijg je meer. En jij hebt geen kast en kunt er 1 gaan bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Sick Nick schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:15:
Tegenbod van 0, neem dat ding maar mee. Grote kans dat ze hem laten staan want op maat gemaakt en compleet nutteloos in elk ander huis.
Dat denk ik niet. Ook op maat gemaakte keukens doen het goed op Marktplaats. Lekker gezellig 0 euro bieden, en dan staat er straks geen kast meer. Tenzij je dat dus wilt. Of het natuurlijk aantoonbaar "nagelvast" is.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 21-10-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 09:10
Hahn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Wat snap je niet zo goed? Dat verkopers geld vragen voor op maat gemaakte zaken als ze hun huis verkopen? Ik snap dat heel goed: het levert mogelijk extra geld op.

In dit geval hoopt de verkoper er €6500 voor te vangen. Dat lijkt me de moeite waard om te proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Nuteloos als discussiepunt. Maar het weghalen kost veel energie. En je kan er ook nog eens niks mee.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Kevinp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Nuteloos als discussiepunt. Maar het weghalen kost veel energie. En je kan er ook nog eens niks mee.
Nutteloos als discussiepunt? Jij benoemde dat je het niet snapte :>

En als weghalen veel energie kost, en je dat er niet voor over hebt, dan laat je het zitten. Punt blijft: als je er geld voor zou kunnen vangen, door het te proberen, waarom zou je dat laten?

Even 3 situatieschetsen waarom je het zou willen proberen als verkoper:

1. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Oké!"
→ €6500 winst

2. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Dat vind ik veel te duur, ik geef er €1000 voor!"
→ €1000 winst

3. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Ja doei, haal 'm maar weg."
Verkoper: "Nou oké, houd 'm dan maar."
→ Geen winst, maar ook geen verlies. Je kan zeggen dat het 'gezichtsverlies' is, maar lekker boeiend.

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 21-10-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Duurzaam met de woning verbonden zijn de lampen aan het plafond ook, en daarbij is het redelijk normaal dat die eruit worden gehaald. De kast in mijn badkamer onder de grootsteen (en mogelijk de andere ook maar die zijn nooit naarbeneden komen zetten dus daar weet ik het niet van), hangt aan een stukje metaal wat aan de muur is vastgemaakt. Oftewel die kan je zo eraf tillen. Maar de nieuwe bewoners zouden toch vreemd staan te kijken als de halve badkamer is meegenomen.

En nu zijn lampen nog wel te verwijderen zonder schade uiteraard, maar je TV beugel niet. Hoort die ook bij de ontroerende zaken dan?

Oftewel onder de streep is er een heel grijs gebied.

Voor mij persoonlijk (waar je niks aan hebt, maar toch):
Fanta schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Dat vind ik nogal een aanname. Ik stel me iets anders voor bij een muurvullend wandmeubel van ruim €9000. Als ze dat bij mij in losse elementjes zouden ophangen, mogen ze het weer mee terug nemen. Voor €9000 verwacht ik iets wat 1 is met de woning, afgewerkt, afgekit, etc. Dat haal je niet zomaar weg.
Dat zou voor mij een verschil maken. Is het echt één geheel geworden, dus met kitranden, of is het gewoon een kast die precies erin past, en die hooguit nog met een paar schroeven vast zit aan de muur net als waar mijn Leenbakker kast ook een haakje voor heeft.

Dus zelf zou ik me eerst afvragen of je die kast wil. En zo ja hoeveel je ervoor over hebt. €6000 zou ik iig niet betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 21-10-2025 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:48

Thomg

Aww yiss

Hahn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Nutteloos als discussiepunt? Jij benoemde dat je het niet snapte :>

En als weghalen veel energie kost, en je dat er niet voor over hebt, dan laat je het zitten. Punt blijft: als je er geld voor zou kunnen vangen, door het te proberen, waarom zou je dat laten?

Even 3 situatieschetsen waarom je het zou willen proberen als verkoper:

1. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Oké!"
→ €6500 winst

2. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Dat vind ik veel te duur, ik geef er €1000 voor!"
→ €1000 winst

3. Verkoper: "Ik wil €6500 voor die kast."
Koper: "Ja doei, haal 'm maar weg."
Verkoper: "Nou oké, houd 'm dan maar."
→ Geen winst, maar ook geen verlies. Je kan zeggen dat het 'gezichtsverlies' is, maar lekker boeiend.
Als je 6500 vraagt is de gunfactor bij mij weg en ga ik je lowballen. Als hij 3000 vroeg had ik misschien geaccepteerd of iig erover willen praten, nu is het 1000 of weghalen.

Zeg niet dat je ongelijk hebt, maar hoeveel er als 1e word gevraagd zet ook de stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Sissors schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Duurzaam met de woning verbonden zijn de lampen aan het plafond ook, en daarbij is het redelijk normaal dat die eruit worden gehaald. De kast in mijn badkamer onder de grootsteen (en mogelijk de andere ook maar die zijn nooit naarbeneden komen zetten dus daar weet ik het niet van), hangt aan een stukje metaal wat aan de muur is vastgemaakt. Oftewel die kan je zo eraf tillen. Maar de nieuwe bewoners zouden toch vreemd staan te kijken als de halve badkamer is meegenomen.

En nu zijn lampen nog wel te verwijderen zonder schade uiteraard, maar je TV beugel niet. Hoort die ook bij de ontroerende zaken dan?

Voor mij persoonlijk (waar je niks aan hebt, maar toch):

[...]

Dat zou voor mij een verschil maken. Is het echt één geheel geworden, dus met kitranden, of is het gewoon een kast die precies erin past, en die hooguit nog met een paar schroeven vast zit aan de muur net als waar mijn Leenbakker kast ook een haakje voor heeft.

Dus zelf zou ik me eerst afvragen of je die kast wil. En zo ja hoeveel je ervoor over hebt. €6000 zou ik iig niet betalen.
Nagelvast betekent niet "passend" of een kitrand, of een paar schroeven. Als de kast zonder al te grote sporen weg kan, is deze nooit nagelvast. Het is ook meer een begrip voor huurhuizen volgens mij. Wat is van de huurbaas en wat niet. Passend wil niet gelijk zeggen dat deze kast dan maar bij de woning hoort. Onderhandelen ok, ik zelf zou het wel proberen gezellig te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Thomg schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Als je 6500 vraagt is de gunfactor bij mij weg en ga ik je lowballen. Als hij 3000 vroeg had ik misschien geaccepteerd of iig erover willen praten, nu is het 1000 of weghalen.

Zeg niet dat je ongelijk hebt, maar hoeveel er als 1e word gevraagd zet ook de stage.
Ik zou het er ook absoluut niet voor over hebben, ook geen paar honderd euro, maar we weten sowieso niet de volledige context. Misschien was TS wel heel enthousiast over de kast, en dacht de verkoper daar een slaatje uit te slaan.

Linksom of rechtsom: nu heeft de verkoper kans op extra (gratis) geld, voor weinig tot geen moeite. Als 'ie het niet had gevraagd was dat niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:48

Thomg

Aww yiss

Hahn schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Ik zou het er ook absoluut niet voor over hebben, ook geen paar honderd euro, maar we weten sowieso niet de volledige context. Misschien was TS wel heel enthousiast over de kast, en dacht de verkoper daar een slaatje uit te slaan.

Linksom of rechtsom: nu heeft de verkoper kans op extra (gratis) geld, voor weinig tot geen moeite. Als 'ie het niet had gevraagd was dat niet zo ;)
Eerlijk gezegd is dat ook mijn vermoeden. Koper was enthousiast of wowed door de kast en de makelaar gaf dit door. Anders kan ik me niet voorstellen dat de makelaar hier zelf niet wat over zei (of dat je als verkoper zo delusional bent om dit te denken te kunnen proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Nagelvast betekent niet "passend" of een kitrand, of een paar schroeven. Als de kast zonder al te grote sporen weg kan, is deze nooit nagelvast.
Maar zoals ik schreef, dan kan ik verrekte veel weghalen uit mijn badkamer zonder grote sporen achter te laten. Ik denk niet dat een koper daarmee akkoord zou gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:29
zonderbloem schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:05:
Heeft iemand verstand van hoe dit juridisch of praktisch zit? Hoort zo’n kast standaard bij de woning of mag de verkoper hiervoor een aparte vergoeding vragen?
Ik heb zelf ook een huis verkocht met veel maatwerk kasten….. en het eerst uitgezocht.

Valt juridisch niet onder nagelvast en is dus geen onderdeel van het huis dat je koopt. En als verkoper kan je ook via de lijst van zaken duidelijk aangeven dat ze er niet bijhoren in de prijs. Verder geen discussie over mogelijk dus.

Maar dan blijft het feit dat de verkoper er een hoop werk aan gaat hebben ze te verwijderen en er vaak weinig meer mee kan. Maar niet altijd natuurlijk, ik heb een aantal kasten gewoon meegenomen aangezien mijn interieurbouwer het maatwerk doorlopend aan het plafond gewoon met een sierlijst heeft opgelost. Dat is vaak de standaard omdat het anders niet te plaatsen is.

Ik ben er dus gewoon met de koper over in discussie gegaan en we zijn er tegen normale prijzen uitgekomen. Net zoals de Ikea pax kasten die ik gratis heb laten staan omdat ik het teveel werk vondt om ze eruit te halen… maar ook dat was onderdeel van de onderhandeling aangezien ik ze anders gewoon had moeten verwijderen. Werkt twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Sissors schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Maar zoals ik schreef, dan kan ik verrekte veel weghalen uit mijn badkamer zonder grote sporen achter te laten. Ik denk niet dat een koper daarmee akkoord zou gaan.
Waar doel je dan op, ook een kast, of een toiletpot of wastafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sissors schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Oh, absoluut eens. Het is ook suf dat beide partijen hier nu pas melding van maken.

De wet zegt hier het volgende over, en dat blijft subjectief:
Een zaak die met een hoofdzaak zodanig verbonden wordt dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken, wordt bestanddeel van de hoofdzaak.
Maar ja, vertel maar eens wat "beschadiging van betekenis" is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
Oh, absoluut eens. Het is ook suf dat beide partijen hier nu pas melding van maken.
Als het niet in de lijst van zaken staat zit het er gewoon niet bij…. Niks sufs aan, dit soort dingen regel je altijd pas later waarbij de eigenaar er gewoon vanuit moet gaan dat hij het moet verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 21-10-2025 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
TweakGP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:01:
Als het niet in de lijst van zaken staat zit het er gewoon niet bij…. Niks sufs aan, dit soort dingen regel je altijd pas later waarbij de eigenaar er gewoon vanuit moet gaan dat hij het moet verwijderen.
Ik zou dit andersom zien; als die kast als er als één geheel met de woning uitziet dan hoort hij bij de woning tenzij specifiek uitgesloten.

Als voorbeeld mijn "speciale-maatwerk-designerkast":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIOd1rjQwliqeW7k9J_G2Q_Df3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AySgw2URbISmTe3cWTiOL9kg.jpg?f=fotoalbum_large

Is gewoon een simpele Ikea PAX kast die "met een paar schroefjes tegen de muur staat" en daarbij wat latjes en kit. Desalniettemin zou ik als ik mijn woning zou verkopen dit 100% zeker als onderdeel van de woning zien tenzij ik het heel speciaal benoemd zou hebben. Als ik deze kast eruit sloop; ga ik de wanden en plafonds achter de kast anders ook nog even stucen?

Overigens kijk je hier eerder naar €1.000 dan naar €9.000. Tenzij ik natuurlijk mijn uren reken, dan is hij ontbetaalbaar :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
assje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Ik zou dit andersom zien; als die kast als er als één geheel met de woning uitziet dan hoort hij bij de woning tenzij specifiek uitgesloten.
Welnee, als deze weg kan zonder grote schades, kan deze dus weg of worden overgenomen. Niet als het er als 1 geheel uitziet oid.

Zie ik nou dat je vloer doorloopt onder de kast door?

Ik bedoel het is aardig van je dat jij het zo ziet, maar het is niet nagelvast. Nagelvast is meer een begrip uit de huurwereld, voor als je vertrekt. Wat mag er dan mee en wat niet.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 21-10-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aanvullend door virtuele vriend:

Wat is "verkeersopvatting"?
In het Nederlandse privaatrecht wordt bij het bepalen of iets een bestanddeel is van een onroerende zaak (zoals een woning), gekeken naar:
  • Fysieke verbondenheid (is het vastgemaakt?)
  • Functionele verbondenheid (dient het het gebruik van het hoofdobject?)
  • Verkeersopvatting: wat vindt men in het maatschappelijk verkeer redelijk?
De verkeersopvatting is dus een juridisch beoordelingscriterium dat kijkt naar wat gebruikelijk of logisch wordt gevonden in de samenleving. Het is geen vaststaande regel, maar een interpretatie die rechters gebruiken om te bepalen of iets bij de woning hoort.

Toegepast op een inbouwkast
Bij een inbouwkast op maat spelen de volgende factoren een rol in de verkeersopvatting:

✅ Argumenten vóór nagelvast:
  • De kast is specifiek ontworpen voor die ruimte.
  • Verwijdering zou schade veroorzaken aan muren of vloeren.
  • De kast is functioneel onderdeel van de woning (opslagruimte).
  • Kopers mogen verwachten dat deze kast blijft zitten.
❌ Argumenten tegen nagelvast:
  • De kast is niet vastgeschroefd of verlijmd, maar los geplaatst.
  • De verkoper heeft de kast expliciet uitgesloten in de lijst van zaken.
  • De kast is gemakkelijk te verplaatsen zonder schade.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 21-10-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TweakGP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Hoeft niet. een item wat stevig vastgemonteerd is, integraal onderdeel van het gebouw lijkt, en niet op de lijst met over te nemen onroerende goederen zit, is onderdeel van het huis... Het is maar net hoe je er naar kijkt.

En daarom had hier hier tijdens een bezichting een vraag over gesteld moeten worden. Maar ja, da's achteraf...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
pennywiser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:31:
Zie ik nou dat je vloer doorloopt onder de kast door?

Ik bedoel het is aardig van je dat jij het zo ziet, maar het is niet nagelvast. Nagelvast is meer een begrip uit de huurwereld, voor als je vertrekt. Wat mag er dan mee en wat niet.
Na verwijdering van de kast zouden de kopers een niet gestuct plafond, wanden en niet afgewerkte vloer aantreffen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_O9fV6N-R_-eKlzd11cA7s6XDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5YTuHZ7ETXLOk5DH7Vpld6P.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft geen enkele discussie mogelijk dat dit voorbeeld nagelvast is. Dat wil niet zeggen dat je hem niet uit kan sluiten bij verkoop maar dan zal je dit duidelijk moeten maken bij verkoop dat de kast mee gaat en wat de kopers kunnen verwachten aan te treffen.

@zonderbloem ik denk dat een foto handig zou zijn ;)

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 21-10-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
assje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Echt veel waarde wat jij persoonlijk vindt is er niet, het gaat erom wat gebruikelijk is en waar jurisprudentie over is. En dat is er genoeg, en makelaars weten dat ook. En om alle onduidelijkheid verder te vermijden is er als aanvulling de lijst van zaken gekomen. Staat het er niet op als inclusief dan hoort het er simpelweg niet bij.

En je zoekt met je voorbeeld bewust de randen van de discussie op. Je kan altijd discussie hebben over heel specifieke zaken. Maar het gros van de maatwerk kasten die in huizen staan zijn daar gewoon na oplevering in geplaatst en alles is gewoon normaal afgewerkt voor plaatsing en na verwijdering.

Hobby-Bob oplossingen zoals jij plaatst zal je ook weleens tegenkomen en dan is er dus ruimte voor discussie, hoewel niemand zo'n kast mee zal willen nemen. Dus is het dan ook geen discussie.
En de koper zou zelfs van mening kunnen zijn dat zo'n gedrocht te verwijderen moet zijn zonder dat er een stuk vloer mist :-). Maar de lijst van zaken is bepalen hier.....

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 21-10-2025 14:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
TweakGP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:48:
Echt veel waarde wat jij persoonlijk vindt is er niet, het gaat erom wat gebruikelijk is en waar jurisprudentie over is. En dat is er genoeg, en makelaars weten dat ook. En om alle onduidelijkheid verder te vermijden is er als aanvulling de lijst van zaken gekomen. Staat het er niet op als inclusief dan hoort het er simpelweg niet bij.
Met alle respect; maar jij geeft ook niets anders dan je mening en bovendien is wat je zegt gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn 1001 dingen aan een woning die niet staan benoemd op de lijst van zaken en die gewoon bij de woning horen.
Hobby-Bob oplossingen zoals jij plaatst
Hou zulk soort commentaar gewoon voor je. Al heb je wel gelijk dat een kastenbouwer doorgaans minder zorgvuldig zal zijn om naadloos te integereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Waar doel je dan op, ook een kast, of een toiletpot of wastafel?
Toiletpot zit wel redelijk vast :P . Maar nee iig de kast die onder de dubbele wastafel hangt, die daar gewoon bij hoort, kan ik zonder enige schade eraf tillen. Gezien ze van hetzelfde merk zijn denk ik ook dat de andere kasten die ernaast hangen ook gewoon zo losgehaald kunnen worden. Goede kans dat de spiegel ook zo'n soort systeem heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:59
Was er nou maar een soort 'Lijst van Zaken' waarin je kan vermelden welke objecten wel of niet bij de woning worden overgedragen, en als je deze dan jurisch bindend maakt dan zou dat echt handig zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Valt met snelle blik nog tegen; ik vind wel deze die in de buurt komt:
Volgens [gedaagde] ligt dit anders voor de inloopkast, maar de kantonrechter volgt haar niet op dit punt. Een bestanddeel van een zaak is al hetgeen daar volgens verkeersopvattingen onderdeel van uitmaakt, of wanneer sprake is van een zaak die zodanig verbonden is met de hoofdzaak dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een van de zaken.4 [eiser] stelt dat de kast gedeeltelijk op maat van de woning is gezaagd, aan de muur is vastgeklonken, en niet zonder beschadiging kan worden verwijderd. Dit heeft [gedaagde] onvoldoende betwist. Zij voert weliswaar aan dat de kast niet te beschouwen is als aard- en nagelvast, en dat deze door [eiser] kan worden meegenomen, maar daarbij wil [gedaagde] uitdrukkelijk dat [eiser] de kast zelf uit elkaar komt halen, omdat zij niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor beschadigingen die in geval van demontage kan optreden doordat het materiaal niet stevig genoeg is voor demontage. Van de zijde van [gedaagde] is op de zitting verklaard dat de waarde van de kast na demontage € 0 is. Daarmee neemt de kantonrechter aan dat de inloopkast niet uit de woning gehaald kan worden zonder beschadiging van betekenis, zodat [gedaagde] ook daarvan door natrekking eigenaar is geworden.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2022:4173

Ander voorbeeld wat als niet nagelvast beoordeeld wordt:
5.6
Wil een zaak als bestanddeel van de hoofdzaak worden aangemerkt dat dient zij daarvan niet te kunnen worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken (artikel 3:4 lid 2 BW). Volgens eiseres is daarvan sprake, maar gedaagde heeft dit gemotiveerd weersproken, door aan te voeren dat de zonwering van binnen uit de woningen eenvoudig is te verwijderen, door de afdekplaat los te schroeven en na verwijdering van de screens de afdekplaat weer terug te plaatsen; hak- en breekwerk is volgens gedaagde daartoe niet nodig. Eiseres heeft haar stellingen op dit punt vervolgens niet verder onderbouwd dan te stellen dat de zonwering niet weggehaald kan worden zonder dat het raam wezenlijk verandert, c.q zonder dat aan het raam(kozijn) wezenlijke schade wordt toegebracht, omdat alles “aard en nagelvast” is bevestigd. Dit is echter, gelet op het verweer van gedaagde dat de afdekplaat slechts met 6 schroeven is bevestigd en kan worden losgeschroefd, onvoldoende. Uit de door eiseres overgelegde foto’s is evenmin af te leiden dat er sprake is van een situatie als door haar omschreven. In rechte kan er dus niet van worden uitgegaan dat de zonwering niet zonder beschadiging van betekenis van het woongebouw kunnen worden verwijderd.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2015:5262

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 21-10-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jiangtao.L schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:53:
Was er nou maar een soort 'Lijst van Zaken' waarin je kan vermelden welke objecten wel of niet bij de woning worden overgedragen, en als je deze dan jurisch bindend maakt dan zou dat echt handig zijn!
Maar in dit geval blijft dan de vraag wat de uitkomst is als hij daarop niet benoemd wordt. Had de koper er redelijkerwijs vanuit mogen gaan dat de kast onderdeel was van wat hij kocht of niet.

Voor een TV meubel ben ik overigens sneller geneigd te denken dat het antwoord nee is. Voor mijn bovengenoemde inbouwkast zou ik zeggen dat het antwoord ja is.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 21-10-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:29
Zonder foto's is lastig vast te stellen of de kast zonder beschadigingen verwijderd kan worden of niet.
Ik heb een hekel aan dit soort verkopers die er nog weer extra geld uit willen persen. Mocht ik in deze situatie zitten dan zou ik absoluut niet betalen voor deze kast. En als er schade is door het verwijderen van de kast dan mogen ze dat fijn herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02:12
zonderbloem schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:05:
... op maat gemaakt voor de woning. ...
... De verkoper vraagt nu €6.500 voor overname...
Op maat gemaakt, betekent dat het nergens anders gaat passen. Als ze de kast er uit slopen, heeft het de waarde van een stapel openhaard hout. Je kunt zeggen dat het niet echt je smaak is, maar dat je uit coulance wel 250 euro wilt betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:35
Wat ik ook mis in het verhaal van TS is hoe graag hij of zij die kast wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51
Hier ook een kast van muur tot muur vast in de woning toen wij hem kochten. Hij zat er met de overdracht nog in, er is eigenlijk geen woord over gerept. :)

Uiteindelijk hebben wij alles gestript, de wanden en plafonds laten stuccen en vloerverwarming en een nieuwe vloer gelegd, de kast is er nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 21-10-2025 15:48 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
Als deze kast zoveel waarde vertegenwoordigd, dan had op z’n minst dit op de lijst van zaken benoemd moeten worden met “ter overname”. Het lijkt erop dat de verkopend makelaar hier heeft zitten slapen. De funda advertentie zou wel handig zijn voor een goed oordeel.

Ik zou eerst advies van de aankoopmakelaar vragen, standpunt of deze kast wel of niet bij de koop van de woning is inbegrepen. Zonee, dan is het aan de TS wat hij hiervoor wil geven. Relevante factoren zijn hier al genoemd. Volgens mij lijkt het erop dat de verkoper maar wat probeert en elke euro is winst en kost geen tijd om te slopen / verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sowieso: Maak foto's van het geheel zoals het er nu uit ziet.

Volgens mij heeft de verkopende partij twee keuzes:
- De kast weghalen (al dan niet uit rancune) en de onstande 'schade' herstellen. Dus plint weer doortrekken, en eventueel stucen / behangen;
- De kast laten zitten. En hopen dat jij iets betaalt. Maar je bent niet verplicht omdat ze hier geen melding van hebben gemaakt.

Klein voorbeeld: Aan de achtergevel van mijn huis zit een electrisch zonnescherm van bijna 6 meter breed. Tuin op noordwesten dus niet heel nuttig, mede omdat het scherm te hoog hangt.
Verkoper wilde 6500 euro hebben. En dat wilde ik er niet voor betalen. Dus na twee prijsdalingen heb ik er 1000 euro voor betaald. Het scherm was 3 jaar oud en zag er als nieuw uit...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Na verwijdering van de kast zouden de kopers een niet gestuct plafond, wanden en niet afgewerkte vloer aantreffen:
[Afbeelding]

Wat mij betreft geen enkele discussie mogelijk dat dit voorbeeld nagelvast is. Dat wil niet zeggen dat je hem niet uit kan sluiten bij verkoop maar dan zal je dit duidelijk moeten maken bij verkoop dat de kast mee gaat en wat de kopers kunnen verwachten aan te treffen.

@zonderbloem ik denk dat een foto handig zou zijn ;)
Het feit dat er een onafgewerkte muur of vloer achterblijft zegt niks over het feit of het bij het huis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:10:
Sowieso: Maak foto's van het geheel zoals het er nu uit ziet.

Volgens mij heeft de verkopende partij twee keuzes:
- De kast weghalen (al dan niet uit rancune) en de onstande 'schade' herstellen. Dus plint weer doortrekken, en eventueel stucen / behangen;
- De kast laten zitten. En hopen dat jij iets betaalt. Maar je bent niet verplicht omdat ze hier geen melding van hebben gemaakt.
Er is geen schade bij weghalen, schade is er pas als je een muur moet afbreken ofzo om de kast weg te halen. Ontbrekend behang is geen schade.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:32

LankHoar

Langharig tuig

Misschien moeten we na 76 (nu 77) reactie posts maar eens afwachten wat de TS zegt, want die is na het plaatsen van de OP nog niet teruggeweest :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op een dag komt een antiekhandelaar bij een boer en ziet daar een heel dure kast staan. Hij maakt een praatje met de boer en vraagt terloops naar de kast. "Och," zegt de boer, "gewoon een lomp grote kast". "Weet je wat," zegt de antiekhandelaar "ik kan nog wel wat brandhout gebruiken. Zal ik hem van je overnemen? Dan haal ik even de auto op."
Even later komt de handelaar terug: de kast is verdwenen en er liggen alleen nog wat spaanders.
"Ik heb hem alvast in stukjes gehakt voor je" zegt de boer.

Dus, @zonderbloem wat is de kast je waard? Dan bied je dat, en dan moet je niet teleurgesteld zijn als de kast daarna weg is mocht je bod niet geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:06

franssie

Save the albatross

Dit dus, en als ze de kast meenemen een bedrag reserveren bij de notaris voor herstelkosten, zeg EUR 6500 :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 09:37

mjl

Ugh

Je kan gewoon aangeven dat je er geen interesse in hebt. Best kans dat het dan gewoon kan blijven staan :)

Als je er echt prijs op stelt, 2/3 van de nieuwprijs is wel erg gortig. Een beetje meubel is na een paar jaar niet meer dan 50% van de nieuw waarde. Wellicht kan je er een symbolisch bedrag aan hangen van bijv 500 euro maar dat het je niet meer waard is. Als ze de kast niet achterlaten wel afspreken dat de wand/plek waar de kast nu staat wel netjes opgeleverd moet worden. Eventueel ook bij de overdracht een punt om een deel van het geld in te houden.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Het is op maat gemaakt en zit " vast " in de woning. Dat lijkt mij toch duidelijk? Heb je een aankoopmakelaar gebruikt? Zo ja, die inschakelen. Anders je rechtsbijstand eens aanschrijven.

6.5k is echt nutteloos veel geld. Voor 3k meer heb je het nieuw, naar je eigen wensen. Vast TV meubel, erg leuk.. maar tegenwoordig heb je 98" tv's.. is het meubel daar op voorbereid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:27
Ik zou het gewoon houden op; "We hebben geen interesse om de kast over te nemen. Maar ook geen probleem als je 'm achter laat"

Met een beetje geluk blijft 'ie dan gewoon staan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:44
Belachelijke prijs voor overname. 9200 EUR nieuw en nu 6500 EUR betalen?

Als ik de kast echt echt echt helemaal mijn smaak zou zijn, zou ik hooguit de helft betalen voor overname. Als het ook maar een beetje niet, helemaal mijn smaak zou zijn, zou ik 1000 EUR bieden. Als het (totaal) niet mijn smaak zou zijn dan wil ik dat ze hem verwijderen voor overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:59
Fornoo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:10:
Belachelijke prijs voor overname. 9200 EUR nieuw en nu 6500 EUR betalen?

Als ik de kast echt echt echt helemaal mijn smaak zou zijn, zou ik hooguit de helft betalen voor overname. Als het ook maar een beetje niet, helemaal mijn smaak zou zijn, zou ik 1000 EUR bieden. Als het (totaal) niet mijn smaak zou zijn dan wil ik dat ze hem verwijderen voor overdracht.
Maar stel dat de kast niet helemaal je smaak zou zijn maar tegen een kleine financiële investering wel compleet naar je smaak gebracht kan worden, zou je bod dan eerder naar de helft van de nieuwprijs neigen of blijf je dan op je basisprijs van 1k, puur hypothetische gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 00:04
Hoe is de kast vastgemaakt aan de muur? Zitten er, net zoals bij een Ikea kast, enkele L brackets met een schroef de muur in en is de kast dus simpel los te schroeven? Dan is het niet “nagelvast”. Het is pas nagelvast als de kast niet te verwijderen is zonder de kast of muur te beschadigen.

Een weggehaalde plint, geen behang of dat de kast op maat gemaakt is doet verder niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:44
Jiangtao.L schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Maar stel dat de kast niet helemaal je smaak zou zijn maar tegen een kleine financiële investering wel compleet naar je smaak gebracht kan worden, zou je bod dan eerder naar de helft van de nieuwprijs neigen of blijf je dan op je basisprijs van 1k, puur hypothetische gezien.
Het is mij vooral om het signaal te doen. Dit zijn onderhandelingen. Praten is leuk, maar een bod zegt meer dan duizend woorden.

De verkopers hebben niets meer aan die kast. Jij hebt het huis gekocht vanwege het huis, niet vanwege de kast (mag ik hopen). Je staat erg sterk. Het signaal dat je mijns inziens het beste kunt geven, is dat ze de kast moeten slopen.

Geen bod zou dus het beste uitgangspunt zijn. Dan hebben ze twee opties. 1. pissig zijn en de kast daadwerkelijk slopen. 2. hun knopen tellen en akkoord gaan met een (veel) lagere prijs.

Punt is dat je het wel moet menen. Als ze ook maar het kleinste stukje twijfel hebben, en denken dat je de kast WEL wil, blijft de prijs hoog. Spelletje net zo hoog spelen als zij doen.

En anders kun je voor 6500 EUR vast zelf ook een mooie kast kopen die aan je wensen voldoet. Dat laatste zou ik ook terloops aan de reactie toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:23
Fanta schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Een kast die op maat gemaakt is tussen 2 muren en tussen muur en plafond, zit doorgaans niet vast met een paar meubelhoekjes.
Nee inderdaad, maatkasten zitten vaak helemaal niet vast aan muur of plafond, meestal netjes op maat en afgekit naar muur en plafond. ;) Misschien een verborgen schroefje naar de muur tegen het eventueel kantelen.
Pagina: 1