HDD's voor thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crescendoll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:04
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar HDD's voor mijn thuisserver. In totaal wil ik ~100TB aan raw storage hebben. Het exacte formaat van de disks maakt niet zoveel uit zolang ze maar een tijdje meegaan. Exacte prijs maakt mij niet zoveel uit maar ik wil niet onnodig veel betalen. Daarnaast zou het fijn zijn als ze enigzins stil zijn want de server staat in mijn slaapkamer.

Ik gebruik mijn server vooral voor mediaopslag maar ook met regelmaat voor VM's.

Online had ik gelezen dat het tegenwoordig vrij weinig meer uitmaakt qua merk, maar ik wil het toch zeker weten gezien het een aardige investering is.

Mijn server zelf heeft ruimte voor 2.5 inch drives maar ik wil graag 3.5 omdat die goedkoper zijn per TB en ik toch niet genoeg ruimte heb in mijn server voor de hoeveelheid opslag die ik wil. Daarbij ook mijn volgende vraag:

Wat is handig qua behuizing, ik dacht zelf aan gewoon een JBOD behuzing, evt zelfs ge-3D-print maar als mensen met meer ervaring zeggen dat dat een super slecht idee is hoor ik graag alternatieven!

Als ik erg belangrijke informatie heb gemist laat dat dan even weten, dan reageer ik met spoed.
MVG,
Crescendoll

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor filesystem wil je draaien, en wat voor zekerheid wil je? Ga je voor ZFS met RaidZ1 of zelfs RaidZ2? Je kan bijvoorbeeld met https://wintelguy.com/zfs-calc.pl een pool size calculeren. https://zfs-calculator.com/ is ook erg goed.

Als je JBOD wilt draaien, ga er vanuit dat je bij één dode drive in potentie alles weg bent, of iig "erg vaag" er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De meeste desktopborden hebben 4x SATA. Ik zou zo groot mogelijke (24TB) FC-MAMR Toshiba drives gebruiken met een laag idle verbruik, en dan niet in RAID configuratie waarbij meerdere drives worden benaderd voor een request. RAID introduceert problemen bij troubleshooting, "onderhoud" en kan recovery onmogelijk maken. Een gewone indeling van de drives maakt recovery mogelijk.

Zie verder Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Raw storage of netto storage?
Wil je RAID gaan draaien of niet?
Hoe ga je deze data back-uppen?

Echt stil zijn de grote capaciteit schijven niet meer omdat er geen schijven boven de 8TB zijn onder de 7200rpm, dus geluid zul je mee moeten leren leven. Schijven moeten bovendien goed gekoeld worden voor een lange levensduur.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crescendoll
@Umbrah Btrfs. Zekerheid maakt me minder uit, ik was van plan in eerste instantie software Raid te gebruiken vanwege de redenen die mrmmrmr aangeeft. Maar wellicht is het een beter idee om Raid te gebruiken.

@mrmrmr Ik heb geen desktopbord maar een serverbord. Weet. alleen verder niet zo goed hoe ik hier dan weer dingen op kan aansluiten behalve de bijgeleverde SAS slots.

@nelizmastr Back-ups zijn voor mij minder belangrijk, maar alle belangrijke data staat ook op verschillende SSDs en in de cloud.

Koeling is overigens geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Van SAS kun je splitter kabels naar SATA krijgen (of natuurlijk naar SAS) of een backplane gebruiken waar dat alles al in zit. Elke SAS interface kan individueel 4 schijven aansturen, meer bij gebruik van een SAS Expander.

Als je na RAID en formattering nog 100TB over wilt houden (die vraag heb je namelijk niet beantwoord, netto en raw zijn verschillend, raw is bruto). dan heb je zeker 5 schijven nodig, want in het beste geval verlies je 1 schijf aan pariteit (RAID 5 / Z1). Voor meer redundantie zoals RAID6 / Z2 zijn dat er 2, voor RAID10 zelfde verhaal.

Het is beter om weinig grote schijven dan veel kleine te kopen. Scheelt kans op uitval, stroomverbruik, warmteontwikkeling etc.

Voorbeeld:
uitvoering: Seagate Exos M, 30TB
uitvoering: Seagate Exos M, 28TB
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 30TB
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 28TB

Deze zitten rond de 550-700 euro per schijf, rond de €20 per TB.

Als je de risico's voor lief neemt (dus meer schijven) en een betere prijs per TB zoekt:
uitvoering: Toshiba N300 (bulk), 20TB
uitvoering: Toshiba MG10F (SATA, Standaard, 512e), 22TB

Merken maken inderdaad weinig uit. Sommige zweren bij een bepaald merk, ik kijk persoonlijk puur naar harde feiten, zoals de uitvalcijfers bij Backblaze.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crescendoll
@nelizmastr bedankt voor de snelle reactie.

Ik wil bruto zoveel ruimte. Ooit een keer werd me dat aangeraden door iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Maar als jij daar een andere mening over hebt: Ik vermoed ongeveer 80TB aan netto opslag nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
crescendoll schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
@mrmrmr Ik heb geen desktopbord maar een serverbord. Weet. alleen verder niet zo goed hoe ik hier dan weer dingen op kan aansluiten behalve de bijgeleverde SAS slots.
Je kan meerdere SATA drives op een SAS poort aansluiten met een kabeltje.

Is het een serverbord dat nieuw is gekocht of een gebruikt bord? Wat vaak gebeurd is dat een serverbord goedkoop "refurbished" of gratis wordt aangeboden (van het werk). Maar het gebruik is niet gratis, je betaalt alsnog erg veel via de energierekening, als de server continu aanstaat. 150W komt voor, terwijl er mensen zijn die een server draaien gebaseerd op desktopborden met minder dan 25W met 4 drives. Het verschil is € 17,50 per Watt over een voorgestelde levensduur van 7 jaar, dat komt uit op € 2625 tegen € 438.

Mijn advies zou zijn een desktopbord te gebruiken voor een thuisserver, met 4x SATA. Minder disks is beter omdat elke disk in idle al een stevig verbruik heeft van ergens tussen 4 en 10W. Disks kunnen downspinnen voor een lager verbruik, dat kan niet altijd wegens de wijze van indelen of aansturen.

Clients merken geen snelheidsverschil tussen een server of desktopbord. Moderne processoren hebben een grote L3 cache.

Mijn opmerkingen over RAID gaat over zowel hardware als software RAID. Ik raad RAID af - behalve misschien mirroring, mits één drive ook gewoon toegankelijk blijft zonder RAID. Gebruik voor belangrijke data een echte backup.

FC-MAMR drives hebben een hoge maximale doorvoer en ze zijn betrouwbaar (zie Backblaze cijfers).

Pas op voor drives (vaak Seagate) die als nieuw worden verkocht. Er zijn partijen die de SMART gebruikscijfers resetten om ze nieuw te laten lijken en ze doorverhandelen. Er is een grote zaak geweest van een bedrijf dat failliet ging waarvan drives zo werden verhandeld. Die kwamen ook terecht bij Nederlandse shops. Ook andere merken werden aangetroffen bij een inval in Maleisië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crescendoll
@mrmrmr bedankt voor de reactie, stroomverbruik is voor mij niet zo super belangrijk. Beetje een aparte situatie maar in principe hoef ik me niet te verantwoorden voor de stroomrekening zolang ik geen wietplantage bouw.

Ik ga wel kijken naar wat kabeltjes, enig ding is wel dat ik hotswap SAS drives heb, is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nee, hotswap wordt gebruikt om drives te kunnen wisselen terwijl de computer aan staat. Die prikken dan in een board. Je hoeft dat niet te gebruiken.

Deze wikipedia pagina toont verschillende SAS aansluitingen. Check dus welke type slots je hebt op het bord en welke kabels je misschien al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt toch ook nog steeds borden kopen met 8 SATA pluggen?
Dan kun je toch een ZFS RAIDZ2 met 8x20TB draaien?
Of is dat niet gewenst?

Dat kost je verder wel een vermogen aan disks. Zeker als je hier ook nog ergens een backup van wil hebben.

Ook: PCIe SATA kaartjes kosten niet zoveel, disks zijn traag genoeg/PCIe is snel genoeg, dat je prima vier disks op èèn PCIe x1 kwijt kan.

Disks zijn allebehalve stil, zeker een hele array, dus dat gaat nog wel een dingetje worden.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 20-10-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crescendoll
@mrmrmr dankjewel, ik ga even kijken!

@jeroen3 misschien begrijp ik je verkeerd maar ik heb al een serverbord. Als je bedoeld dat ik backplanes kan kopen, dan was ik daar idd ook naar aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 14:41

DataGhost

iPL dev

nelizmastr schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:19:
Merken maken inderdaad weinig uit. Sommige zweren bij een bepaald merk, ik kijk persoonlijk puur naar harde feiten, zoals de uitvalcijfers bij Backblaze.
Ik kijk persoonlijk in de eerste plaats naar de garantietermijn. Uitval kan altijd voorkomen ongeacht de termijn, maar met een langere garantietermijn heb je tenminste nog een grotere kant op een vervangende schijf. De gevolgen van uitval verklein je verder dmv RAID (vooral availability) en backups. Als je dat in orde hebt is al het andere al heel snel van compleet ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even volgen.. Eigenlijk moet mijn nas ook een diskspace upgrade....

Maar gezien het wel 24/7 draait en toch wel ook veel idle zal zijn.. Is dat denk ik ook wel iets om mee te nemen....?

edit: "dat" idle verbruik ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 21-10-2025 15:32 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 14:41

DataGhost

iPL dev

SMSfreakie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:55:
Even volgen.. Eigenlijk moet mijn nas ook een diskspace upgrade....

Maar gezien het wel 24/7 draait en toch wel ook veel idle zal zijn.. Is dat denk ik ook wel iets om mee te nemen....?
Wat bedoel je met "dat"?
Pagina: 1