Nieuwe allround accuboormachine gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 11:29
Mijn trouwen Black and Decker 12v accuboormachine, die wellicht al 10+ jaar meegaat, begint op zijn einde te raken. Een set accu's heeft waarvan er 1 overleden is en de andere accu zijn ouderdom toont.

Ik ben dus op zoek naar wat nieuws, iets waar ik weer jaren mee vooruit kan.

Ik heb zelf geen onderzoek gedaan, maar laat mij graag inspireren door ervaringsdeskundigen hier :).

Ik heb diverse gereedschappen van Makita en 4 5ah LXT 18v accu's, ik ben niet zozeer merkgebonden, maar als er een geschikte keus tussen zit dan past het mooi in de 'familie'. Ik ben echter bang dat als ik de plaatjes bekijk dat ze op zich nog wel van enig formaat zijn, en de bewuste accu's zijn ook niet de lichtste.

Ik ben op zoek naar een boormachine die compact is, relatief licht van gewicht en geschikt als allround machine.
Ik gebruik de boor hobbymatig voornamelijk op kleinschalige houtbewerkingsklussen, maar een gaatje boren in (zacht) steen kwam ook voor. Zonder klopfunctie kom je niet veel verder, maar die is dan ook niet vereist.

Zaken die voor mij relevant zijn:

- Verstelbare slipkoppeling
- Compact en lichtgewicht
- Traploze variabele snelheid (of in een veelvoud van stappen op basis van bijv. ingedrukte knop)
- Verlichting (op de boor, ipv erboven/-onder)

Het is geen boormachine die een hele dag door moet kunnen, dus indien een ander merk dan Makita, graag wel met tenminste 2 accu's en een oplader, zodat ik indien de accu wel leeg is deze kan wisselen.

Mijn prijsrange is 150 euro met een max van 200. Of er moet echt iets bijzonders zijn wat daarboven uitkomt.

Ik hoor graag de suggesties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:38
Compact en licht gewicht, dan blijf je snel bij de 12v machines. Zelf ben ik gecharmeerd van de Metabo 12v daar doe ik bijna alles mee, ligt wat mij betreft lekkerder in de hand dan Makita.
Ook de 12v dewalt serie is lekker compact en relatief sterk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:51

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou dan gaan voor een Dewalt DCD800 serie model. Daar kan je echt alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:39
Ik heb zelf de combinatie van een (slag)schroefmachine en een boor van makita. Ooit in een mooie aanbieding kunnen kopen. Is niet het lichtste maar ik vind het wel erg prettig twee machines te hebben om niet continu van bit te hoeven wisselen. Ik zag nu dat sets wel duurder waren dan jouw budget. Maar als je al de accu's heb kan dat wel een mooie manier zijn om gelijk goed te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14

Wuursj

want worst is al bezet

Met al een 18v accu's van een merk in huis, zou ik toch binnen de familie eens goed gaan kijken, ook al heeft een ander merk een iets betere machine. Ik heb nu 3 systemen door elkaar heen (Makita 14,4v / Bosch prof 18v / Bosch prof 12v) en wordt gillend gek van alle accu's en laders.

Zelfs binnen de familie is het oppassen. Ik heb speciaal een Makita 14,4v slagschroevendraaier gekocht om bij de andere te passen maar die 5,0Ah accu van de slag past niet in de gewone (andersom wel). 8)7
Zelfde met de 18v accu's van de Bosch stofzuiger die niet in de Bosch prof accuboor passen ;(

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
@BLACKfm een passende schroeftol van Makita erbij dus. Pakweg 100,- voor eentje zonder accu, aangezien je die al hebt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Vast vloeken in de kerk maar de parkside performance komt goed uit de test. Ik heb veel makita spullen maar de boortjes van parkside pak ik er heel vaak bij als 2de machine bv.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:46
Hier ook een aantal stukken gereedschap van Parkside gekocht, van de 20V serie.
Cirkelzaag, multitool, kettingzaag, takkenzaag, 3 accu's en een oplader.

Goed spul voor huis- tuin en keukengebruik.
De accu's zijn de 4 Ah versie, gaan een beste tijd mee en zijn ook nog eens betaalbaar.
Als ik wat extra nodig heb ga ik weer verder kijken in deze serie.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:53
NiGeLaToR schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:58:
@BLACKfm een passende schroeftol van Makita erbij dus. Pakweg 100,- voor eentje zonder accu, aangezien je die al hebt.
Voor allround en compact zou ik de https://www.makita.nl/art...-boor-schroefmachine.html pakken eerder.
Qua formfactor kom je dan het meest in de buurt van een 12v machine. DDF484 is misschien een beetje overkill daarvoor.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

NiGeLaToR schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:58:
Dan ga je wel voorbij aan zijn wens om het compact en licht te houden. Die DDF484 die je linkt is met een 5Ah accu er onder 1.8kg.

Dan zou je beter nog naar de DDF487 kunnen kijken, die is in elk geval nog een paar honderd gram lichter. Eventueel aan te vullen met een BL1815N, waarmee je nog eens een paar honderd gram wint t.o.v. de 5Ah accu's. Met het voordeel dat je dan wel bij een wat langere/zwaardere klus de krachtigere 5Ah accu's die je al hebt er onder kan doen.

Maar een 12V machine (van dan eigenlijk elk willekeurig fatsoenlijk merk) is wellicht een veel betere keus.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 11:29
Voor de suggesties zo ver merk ik aan de reacties dat een Makita wellicht niet de optimale keus is kwa formaat/gewicht. Ik heb een Hornbach, en diverse andere bouwmarkten, in de buurt zitten, hopende dat van de tot nu toe 2 voorgestelde modellen op display staan kan ik die wellicht even 'first hand' proberen.

Ik weet mijn exacte type black and decker zo even niet (zal later bekijken), maar voor mijn gevoel weegt de hele boor incl accu nauwelijks meer dan enkel het Makita accublok. Een totaal van 1,8kg klinkt mij als behoorlijk zwaar in de oren :').

Mijn vader heeft een DeWalt accuboor liggen die mij ook wel lekker in de hand lag.
Ik zal eens nader bekijken wat de gewichten/types van deze boren zijn, dat komt de zoektocht wellicht ten goede.

Bedankt voor zover al, maar laat de suggesties nog maar binnenstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb jarenlang een Stanley set gehad (boormachine en slagschroevendraaier) met relatief kleine accu's van 2,5 Ah. In mijn beleving is dit voor een hobbyist een ideaal formaat accu. Genoeg capaciteit, in 20 minuten weer opgeladen en een heel stuk lichter.

Mijn nieuwe DeWalt's hebben grotere accu's, en dat merk ik qua gewicht echt wel.

Mocht je overstappen op een nieuw accu-platform, dan zou ik zeker overwegen om wat kleinere accu's te nemen ipv de "standaard" 4 of 5 Ah.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:31
BLACKfm schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:51:
Mijn trouwen Black and Decker 12v accuboormachine, die wellicht al 10+ jaar meegaat, begint op zijn einde te raken. Een set accu's heeft waarvan er 1 overleden is en de andere accu zijn ouderdom toont.

Ik ben dus op zoek naar wat nieuws, iets waar ik weer jaren mee vooruit kan.

Ik heb zelf geen onderzoek gedaan, maar laat mij graag inspireren door ervaringsdeskundigen hier :).

Ik heb diverse gereedschappen van Makita en 4 5ah LXT 18v accu's, ik ben niet zozeer merkgebonden, maar als er een geschikte keus tussen zit dan past het mooi in de 'familie'. Ik ben echter bang dat als ik de plaatjes bekijk dat ze op zich nog wel van enig formaat zijn, en de bewuste accu's zijn ook niet de lichtste.

Ik ben op zoek naar een boormachine die compact is, relatief licht van gewicht en geschikt als allround machine.
Ik gebruik de boor hobbymatig voornamelijk op kleinschalige houtbewerkingsklussen, maar een gaatje boren in (zacht) steen kwam ook voor. Zonder klopfunctie kom je niet veel verder, maar die is dan ook niet vereist.

Zaken die voor mij relevant zijn:

- Verstelbare slipkoppeling
- Compact en lichtgewicht
- Traploze variabele snelheid (of in een veelvoud van stappen op basis van bijv. ingedrukte knop)
- Verlichting (op de boor, ipv erboven/-onder)

Het is geen boormachine die een hele dag door moet kunnen, dus indien een ander merk dan Makita, graag wel met tenminste 2 accu's en een oplader, zodat ik indien de accu wel leeg is deze kan wisselen.

Mijn prijsrange is 150 euro met een max van 200. Of er moet echt iets bijzonders zijn wat daarboven uitkomt.

Ik hoor graag de suggesties.
Als je al accu's hebt, dan Makita. Ik heb een tijdje terug een set gekocht met een gewone accutol en slagtol.
Mijn beste aankoop van vorig jaar.
Pagina: 1