Nieuwbouw erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboutertje31
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-10 21:02
Goedendag,
Het volgende
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht van een groot bouwbedrijf (plan van tientallen woningen op dat stuk) , en zijn onlangs bij de notaris geweest voor de grond en hebben we te maken met een voorlopige kadastrale grens.

We zien dat de grondwerkzaamheden zijn gestart en dat de piketpalen zijn uitgezet.

Nu zien we dat de grenspaal ongeveer 1.5 meter buiten de bouwhekken zijn geplaatst en op de buurman z'n bouwgrond staat waar uiteindelijk zijn achtertuin komt.

Wordt dit naderhand nog gecorrigeerd of hoe gaat zoiets eigenlijk? Het lijkt me toch niet dat er zomaar iets afgesnoept wordt, en als de toko straks gebouwd is dat we "pech gehad" hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:44
Is het een grenspaal of een paal die ze gebruiken om lijnen uit te zetten voor bv. funderingswerken?
Want die kunnen uiteraard niet zelf in de weg staat en staan daarom vaak een stukje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Om moeilijkheden in de toekomst te voorkomen kun je nu al een afspraak maken met het Kadaster om de hoekpunten van je erf uit te laten meten en te markeren met ijzeren staven. Kost wel wat, maar dan ben je wel eeuwig van alle gezeur af.
Maar ergens is dit vreemd, de piketpaaltjes zouden op basis van de kadastergegevens uitgezet moeten zijn.
Normaliter komt het Kadaster opnieuw inmeten op wat oudere locaties.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat de bouwhekken ongeveer op z'n plaats staan maar die zijn niet uitgemeten en makkelijk neergezet lijkt me.
Heeft het kadaster de werkelijke piketpaaltjes gezet?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboutertje31
Vogels60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:33:
Ik denk dat de bouwhekken ongeveer op z'n plaats staan maar die zijn niet uitgemeten en makkelijk neergezet lijkt me.
Heeft het kadaster de werkelijke piketpaaltjes gezet?
Durf ik niet te zeggen. Er staan sinds 4 weken bouwhekken om, en zie nu dat er oranje en groene paaltjes staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij ons nieuwbouwproject kwam het Kadaster langs na oplevering (echt pas na een jaar oid) om de definitieve grenzen vast te leggen. Je kan dan in gesprek gaan/bezwaar aantekenen (was bij ons niet nodig). Daarna wordt het officieel vastgelegd en krijg je daar ook schrijven van.

Edit: Hier staat het proces beschreven, deze brochure hebben wij destijds ook ontvangen https://www.kadaster.nl/s...zen-definitief-vastleggen

[ Voor 30% gewijzigd door Razr op 19-10-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboutertje31
Yaksa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:28:
Om moeilijkheden in de toekomst te voorkomen kun je nu al een afspraak maken met het Kadaster om de hoekpunten van je erf uit te laten meten en te markeren met ijzeren staven. Kost wel wat, maar dan ben je wel eeuwig van alle gezeur af.
Maar ergens is dit vreemd, de piketpaaltjes zouden op basis van de kadastergegevens uitgezet moeten zijn.
Normaliter komt het Kadaster opnieuw inmeten op wat oudere locaties.
Misschien ben ik nu ook wel "te bang".
al het contact loopt via vast tussenpersoon van bouwbedrijf. Hun zetten jaarlijks honderden woningen, misschien er maar op vertrouwen dat het gewoon goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23

BCC

Ik zou toch echt nu het bouwbedrijf bellen - als het pand staat gaan ze hem echt niet meer opschuiven - nu kan dat nog. Het komt regelmatig voor dat een huis een metertje verkeerd staat.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:01
Kaboutertje31 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:13:
We zien dat de grondwerkzaamheden zijn gestart en dat de piketpalen zijn uitgezet.

Nu zien we dat de grenspaal ongeveer 1.5 meter buiten de bouwhekken zijn geplaatst en op de buurman z'n bouwgrond staat waar uiteindelijk zijn achtertuin komt.

Wordt dit naderhand nog gecorrigeerd of hoe gaat zoiets eigenlijk? Het lijkt me toch niet dat er zomaar iets afgesnoept wordt, en als de toko straks gebouwd is dat we "pech gehad" hebben?
Ja, het wordt naderhand nog gecontroleerd. Piketpaaltjes zijn vaak verklikkers voor de eigenlijke erfgrens aanduiding. Als het goed is staat er of komt er een stalen buis in de grond op het hoekpunt van de erfgrens. Deze zit meestal net onder de grond.

Deze wordt "verklikt" met bepaalde maten om te voorkomen dat tijdens de werkzaamheden het punt "verdwijnt". Als deze opnieuw uitgezet wordt mag de bouwer gaan betalen voor het opnieuw uitzetten. Dat willen ze voorkomen door te verklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Kaboutertje31 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Misschien ben ik nu ook wel "te bang". al het contact loopt via vast tussenpersoon van bouwbedrijf. Hun zetten jaarlijks honderden woningen, misschien er maar op vertrouwen dat het gewoon goed komt
Ja, je bent te bang :) Het bouwbedrijf zorgt er echt wel voor dat het allemaal goed uitgezet wordt. Als dat niet gebeurd hebben ze ook problemen met de gemeente met openbaar gebied e..d. Dan kost het meer geld dan dat ze lief is. Het kan altijd zijn dat er fouten gemaakt worden. Goed, daar zijn het mensen voor. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Fe2O3

Ja das roest

Wat staat er in je koopovereenkomst?

Als de percelen duidelijk afgebakend zijn met een schuur/gevel/mooie rechthoeken dan hoef je je geen zorgen te maken.

Je moet wel even opletten dat tzt niet de buren beginnen met het inrichten van wat jouw tuin zou kunnen zijn, dan kan je beter het kadaster wat eerder over de vloer vragen (samen).

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
RonnieKo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, je bent te bang :) Het bouwbedrijf zorgt er echt wel voor dat het allemaal goed uitgezet wordt. Als dat niet gebeurd hebben ze ook problemen met de gemeente met openbaar gebied e..d. Dan kost het meer geld dan dat ze lief is. Het kan altijd zijn dat er fouten gemaakt worden. Goed, daar zijn het mensen voor. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. :)
Wat zeg je nu eigenlijk? dat het altijd goed komt of niet?
Er zijn hier op het forum topics van hele huizen die verkeerd op kavels staan met alle gevolgen van dien. Dus, je bent niet altijd te bang en om heel veel gezeik te voorkomen kun je best vantevoren even om opheldering vragen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Ja, je bent te bang :) Het bouwbedrijf zorgt er echt wel voor dat het allemaal goed uitgezet wordt. Als dat niet gebeurd hebben ze ook problemen met de gemeente met openbaar gebied e..d. Dan kost het meer geld dan dat ze lief is. Het kan altijd zijn dat er fouten gemaakt worden.
En toch gebeurt het: Huis verkeerd op kavel of kavel verkeerd ingemeten

Het heeft in dit topic bijna vijf jaar geduurd voordat er een oplossing kwam, plus bijna 10K aan advocaatkosten.
Goed, daar zijn het mensen voor. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. :)
Tuurlijk wel.. hun fout...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
No Hands schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Er zijn hier op het forum topics van hele huizen die verkeerd op kavels staan met alle gevolgen van dien. Dus, je bent niet altijd te bang en om heel veel gezeik te voorkomen kun je best vantevoren even om opheldering vragen.
Navragen is goed. Alleen bang worden dat iets niet goed is, is niet goed. Zeker als je er geen sjoege van hebt. Op een forum lees je alleen degene die problemen hebben :) Dat heel veel wel goed gaat lees je hier niet :) Dat is nooit een reden om een draadje te starten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Question Mark schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Het heeft in dit topic bijna vijf jaar geduurd voordat er een oplossing kwam, plus bijna 10K aan advocaatkosten.
Wat ik al aangaf: Je leest op fora en in de krant alleen de dingen die verkeerd gaan. Nooit een verhaal van dat alles goed gegaan is.
Mensen maken fouten. Iedereen. Ook jij ;) Niemand is feilloos. Van fouten maken leer je. Als je dat in je achterhoofd houdt dan zal je anders tegen bepaalde zaken in het leven aan gaan kijken. Het is niet allemaal zo zwart wit als het altijd lijkt. Het gaat erom hoe iemand / bedrijf / overheid zijn fout(en) hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Jij zit zeker nog niet zo lang op GoT >:)

Je moet er niet zomaar van uitgaan dat het goed uitgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:39
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat je hiervoor een topic aanmaakt op Tweakers ipv in gesprek te gaan met (de tussenpersoon van) het bouwbedrijf. Wellicht is er een hele simpele uitleg voor deze werkwijze.. Bij twijfel zou ik in ieder geval niet afwachten, maar zelf in actie komen om duidelijkheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Wolly schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Jij zit zeker nog niet zo lang op GoT >:)

Je moet er niet zomaar van uitgaan dat het goed uitgezet wordt.
Ik heb vroeger het werk gedaan :) Ik weet hoe het gaat. Ik weet ook dat controle altijd gedaan moet worden. En ja: in de praktijk kom ik wel tegen dat "iets zou moeten passen op het kavel" maar totaal niet. Dat ligt dan vaak niet aan het "uitzetten" maar aan de werkvoorbereiding waar iets misgaat. De controle na het uitzetten wordt dan ook niet gedaan. Omdat het allemaal "tijd" kost.

De gemeente komt het echt wel controleren als er openbare grond overgedragen wordt. Hoe perceelgrenzen tussen particuliere lopen is vaak aan de ontwikkelaar. De locatie op het perceel van het gebouw wordt vaak ook door de gemeente (omgevingsdienst) gecontroleerd. Dit omdat er regels zijn vanuit het omgevingsplan (bestemmingsplan).

Laatst stond nog in de krant dat er een woning verkeerd neergezet is. Daar was ook te lezen dat het huis weer afgebroken moet worden. Puur omdat het niet voldoet aan het bestemmingsplan / omgevingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Laatst stond nog in de krant dat er een woning verkeerd neergezet is. Daar was ook te lezen dat het huis weer afgebroken moet worden. Puur omdat het niet voldoet aan het bestemmingsplan / omgevingsplan.
Daar heb je dus het argument dat het niet altijd goed gaat en dat het veel, heel veel ellende oplevert. Niets mis mee om even na te vragen of je het als koper allemaal wel goed begrijpt als je die palen ziet staan op een zeer onverwachte plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Wolly schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:56:
[...]
Daar heb je dus het argument dat het niet altijd goed gaat en dat het veel, heel veel ellende oplevert. Niets mis mee om even na te vragen of je het als koper allemaal wel goed begrijpt als je die palen ziet staan op een zeer onverwachte plek.
Klopt daar is niets mis mee. Navragen kan altijd. En dat zou ik altijd wel doen. Zeker als je al informatie hebt gekregen waarom dingen mogelijk iets anders staan. Maar je moet niet bang zijn dat het fout is of fout gaat. Dat is een verkeerde instelling. Anders moet je alles zelf in de hand houden en alles zelf doen. :) Iedereen is vaak nu al veels te bang dat het fout gaat. Blijkbaar denkt iedereen dat hij of zij helemaal feilloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RonnieKo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Wat ik al aangaf: Je leest op fora en in de krant alleen de dingen die verkeerd gaan.
Ik reageer op het feit dat je aangeeft dat de aannemer het wel goed doet, terwijl we het er al over eens zijn dat dit niet altijd het geval is. Risico = Kans x impact, waarbij de kans misschien laag is maar de impact torenhoog kan zijn. In dit geval is mijn advies gewoon om even te bellen. Elk ander advies begrijp ik gewoon niet, het belang is daar te groot voor.
[...]

Mensen maken fouten. Iedereen. Ook jij ;) Niemand is feilloos. Van fouten maken leer je. Als je dat in je achterhoofd houdt dan zal je anders tegen bepaalde zaken in het leven aan gaan kijken. Het is niet allemaal zo zwart wit als het altijd lijkt. Het gaat erom hoe iemand / bedrijf / overheid zijn fout(en) hersteld.
Het gaat mij er niet om wie, onder welke omstandigheden een fout maakt. Iedereen kan fouten maken. Maar de aansprakelijkheid en verantwoording is wel ontzettend zwart/wit. Die ligt bij de aannemer in dit geval.
[...]
Ja, je bent te bang :) Het bouwbedrijf zorgt er echt wel voor dat het allemaal goed uitgezet wordt.
Hier geef je aan dat het wel goed komt, als TS oppert om te bellen. Waarbij je dus lijkt aan te geven dat TS niet hoeft te bellen.
RonnieKo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Klopt daar is niets mis mee. Navragen kan altijd. En dat zou ik altijd wel doen.
En hier geef je aan dat TS toch wel even moet bellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 20-10-2025 14:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
-En4Cer- schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:51:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat je hiervoor een topic aanmaakt op Tweakers ipv in gesprek te gaan met (de tussenpersoon van) het bouwbedrijf. Wellicht is er een hele simpele uitleg voor deze werkwijze.. Bij twijfel zou ik in ieder geval niet afwachten, maar zelf in actie komen om duidelijkheid te krijgen.
Inderdaad. Dat verbaast mij ook wel soms :) Het is makkelijker om redelijk "anoniem" op internet een vraag te stellen in plaats van iemand op te bellen en een vraag te stellen. Als je iets niet vraagt weet je het ook niet. Als het antwoord niet bevalt kan je altijd nog "actie" ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
RonnieKo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:44:

[...]

Ja maar wat een beetje klote is dat als jouw huis verkeerd wordt gezet omdat iemand anders moest leren meten jij mogelijk 5 jaar met de shitzooi zit.
Dus, bij twijfel even vragen kan een hoop gekloot voorkomen. Misschien blijkt achteraf dat de vraag zinloos was, dat is dan maar zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Question Mark schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
Hier geef je aan dat het wel goed komt, als TS oppert om te bellen. Waarbij je dus lijkt aan te geven dat TS niet hoeft te bellen.

[...]

En hier geef je aan dat TS toch wel even moet bellen.
Als bellen meer rust geeft dan moet TS zeker bellen. Wat ik al aangaf: Ik zou het altijd doen. Alleen moet dat iedere keer gezegd worden aan iemand? Iemand met een beetje verstand kan bedenken: Even contact opnemen. Ik zeg altijd tegen mensen (burgers / ontwikkelaars / collega's) dat ze contact op mogen nemen. Vragen staat vrij. Alleen mensen duiken tegenwoordig eerder het "internet" op zonder eerst gewoon iemand in persoon te vragen.

Als je een huis laat bouwen dan ben je regelmatig op de bouw of ga je in de buurt kijken. Je wil toch weten hoe het vordert. Als je iets wil weten dan kan je ook eens wat eerder op de dag gaan en dan de bouwkeet binnenstappen. Dan maar eens praten met de mensen. Dat vinden ze vaak niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
No Hands schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
[...]
Ja maar wat een beetje klote is dat als jouw huis verkeerd wordt gezet omdat iemand anders moest leren meten jij mogelijk 5 jaar met de shitzooi zit.
Iemand die het moet leren doet het meestal niet alleen :) Zelfs een ervaren landmeter / uitzetter kan het fout doen. Vaak ligt het niet aan het uitzetten zelf. De uitzetter doet ook maar aangegeven punten uitzetten. Of de werkvoorbereiding in alle fases hun werk goed gedaan hebben weet je pas na het uitzetten. Ik zou mij meer zorgen maken om de werkvoorbereiding (binnen) dan de jongens buiten die uitzetten.
No Hands schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
Dus, bij twijfel even vragen kan een hoop gekloot voorkomen. Misschien blijkt achteraf dat de vraag zinloos was, dat is dan maar zo.
Dat. Eerst vragen op de bouw... niet op voorhand al naar een internetforum gaan... Daar weet je al helemaal niet of er mensen met verstand van zaken aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kaboutertje31 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:44:
[...]

Misschien ben ik nu ook wel "te bang".
al het contact loopt via vast tussenpersoon van bouwbedrijf. Hun zetten jaarlijks honderden woningen, misschien er maar op vertrouwen dat het gewoon goed komt
Nee, je bent niet te bang, het is verstandig problemen te voorkomen.

Soms worden percelen uitgezet door derden, zoals de gemeente of een aannemer die iemand inhuurt. Dat kan verkeerd gaan. De enige partij die werkelijk de autoriteit heeft om te zeggen waar de grenzen liggen is het Kadaster.

Kadaster: Erfgrenzen definitief vastleggen

Dus ik zou vragen wie deze piketpalen heeft uitgezet. Als het niet door het kadaster is uitgezet kun je dat vragen aan de contractpartij of zelf laten doen. Als het wel door het kadaster is uitgezet of als het onduidelijk is kun je navragen of dat wel klopt met de plannen en al uitgevoerde werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:10
sonina schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:21:
Is het een grenspaal of een paal die ze gebruiken om lijnen uit te zetten voor bv. funderingswerken?
Want die kunnen uiteraard niet zelf in de weg staat en staan daarom vaak een stukje verder.
Heb je dit al eens bekeken? Trek denkbeeldige touwtjes tussen de paaltjes, kom je dan uit op de "juiste" kaders?
Denk aan deze: # , de uiteinden van de lijntjes zijn te ver (dat zijn de paaltjes) maar duiden netjes het vierkantje in het midden aan. Op die manier kan er gemakkelijk gewerkt worden zonder over de paaltjes te struikelen, en trek je snel wat touwjes om af te meten.

Even bellen naar het bouwbedrijf, ze zullen vast deze uitleg geven. Stuur er een mailtje achteraan zodat je achteraf kunt bewijzen dat je het hebt nagevraagd, en je bent gerust.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1