Advies jaren 70 huis verduurzamen tijdens verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:49
Wij krijgen binnenkort de sleutel voor een jaren 70 tussen woning waar we eerst het een en ander aan willen moderniseren en zuiniger maken. Wij zijn opzoek naar advies hoe we een aantal zaken kunnen aanpakken, vooral gerelateerd met verwarmen/koelen. Ik ben veel aan het googlen en op tweakers aan het lezen en zie door de bomen het bos niet meer.

Waar ik vooral tegenaan loop is hoe het verwarmen/koelen werkt met een warmte pomp (en vloerverwarming). Er zal een buiten unit nodig zijn die direct de vloerverwarming aan kan sturen? Hoe zit het dan met radiatoren boven (die geschikt zijn voor lage temperaturen)? Is er binnen nog een unit nodig die samenwerkt met de WP?

We hebben een niet hele grote kast (eerste verdieping) waar nu de cv in hangt, is dit nog voldoende ruimte als er binnen ook een unit nodig zal zijn? Op de begane grond is een kast waar bijv de vloerverwarming verdeler kan komen, mogelijk is er diepte voor een unit als deze nodig is.

Waar we nu wonen hebben we een 80l boiler voor warm water wat over het algemeen voldoende is voor twee personen te douchen. De keuken heeft een Quooker type boiler voor warm water.

Als bouwkundige zou ik het een en ander hierover eigenlijk ook moeten weten, al heb er niet veel mee te maken in de projecten waar ik aan mee draai, andere zaken voor tijdens het verbouwen zal wel lukken alleen hier is het vooralsnog een beetje vaag wat mogelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 22:03

Barrycade

Through the...

Zou als ik het zo lees je willen adviseren om je eens in te lezen. Zeker als bouwkundige.

Je lijkt zelfs niet te weten hoe een warmtepomp systeem werkt. Dat is toch wel het minimale om je een beetje op weg te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BJozi Een aantal dingen worden aangestipt in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" (ik sta altijd open voor feedback daarover).
Vooral het stukje Monoblock vs split is relevant, en zoek plek voor een boilervat voor douchewater.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:35
Op 1 en 8 november wordt de duurzamehuizenroute.nl weer georganiseerd.
Dat is misschien een leuke manier om in vergelijkbare huizen binnen te kijken en info te verzamelen.
Als je in de buurt van Woerden woont of zin hebt om daarheen af te reizen, ik doe op 1 november mee met de open dag in mijn jaren 70 huis.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin