Andere Antenne Wifi Kaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden dit topic aangemaakt: Slechte Wifi kaart?

Nu heb ik inmiddels een ander wifi kaartje (Fenvi AX200) en deze werkt prima, vooral met de nieuwste intel drivers.

Ik heb een 1000/1000 abonnement bij Odido en haal nu 625/717

Ben erg tevreden over de snelheid en de ping/latency, alleen vroeg ik mij af of het "upgraden" naar een losse/verplaatsbare antenne nóg beter zal zijn of dat het geen verschil gaat maken.

Het werd toen in mijn vorige topic voorgesteld: Link

Heb nu bij Aliexpress gekeken en zie nu bijv. deze antenne's voorbijkomen.
[Antenne 1]
[Antenne 2]
[Antenne 3]

Is dit iets of zal het weinig verschil maken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Wi-Fi is aan wettelijke grenzen verbonden m.b.t. zendvermogen, dus hoewel je met antennes marginaal beter signaal kunt ontvangen in theorie is de afstand tot de zender nog altijd belangrijker alsook de maximale doorvoer van het betreffende access point.

De volle 1Gbps over Wi-Fi halen zal lastig worden tenzij je naast het access point zit, dat access point tenminste 2Gbps kan verstouwen (want Wi-Fi is simplex en kan dus niet i.t.t. een 1Gbps ethernetpoort ook zenden en ontvangen op hetzelfde moment op die snelheid, dus effectief is het door de helft) en je Wi-Fi kaart ook een passende datarate kan verwerken.

Welk access point c.q. welke Wi-Fi router heb je? Hoe ver zit je ervandaan en zitten daar betonnen muren, hr++ glas etc. tussen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:12:
Welk access point c.q. welke Wi-Fi router heb je? Hoe ver zit je ervandaan en zitten daar betonnen muren, hr++ glas etc. tussen?
Zyxel T-54 van Odido, ongeveer 7-8m (zelfde verdieping), 1 dikke muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
Dinotrex schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:03:
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden dit topic aangemaakt: Slechte Wifi kaart?

Nu heb ik inmiddels een ander wifi kaartje (Fenvi AX200) en deze werkt prima, vooral met de nieuwste intel drivers.

Ik heb een 1000/1000 abonnement bij Odido en haal nu 625/717

Ben erg tevreden over de snelheid en de ping/latency, alleen vroeg ik mij af of het "upgraden" naar een losse/verplaatsbare antenne nóg beter zal zijn of dat het geen verschil gaat maken.

Het werd toen in mijn vorige topic voorgesteld: Link

Heb nu bij Aliexpress gekeken en zie nu bijv. deze antenne's voorbijkomen.
[Antenne 1]
[Antenne 2]
[Antenne 3]

Is dit iets of zal het weinig verschil maken?

Alvast bedankt!
Ja maar alleen echt als je de antenne van de routes ook aanpast.

Antennes worden maar marginaal beter zolang je geen richting karakteristiek gebruikt.

Met een richting karakteristiek worden ze ergens beter maar ook ergens slechter.

Dus als je het mij vraagt, is het de moeite niet waard, veel gedoe om een kleine marge te winnen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan hoef je mijns inziens niet veel meer te verwachten. Dat zijn prima snelheden voor die router en die afstand.

I reject your reality and substitute my own