Aankoopadvies koffie volautomaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjoske78
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:03
Na 10 jaar de Delonghi Ecam220.21.b te hebben gebruikt heeft deze de laatste tijd wat kuren en de koffiesmaak begint ook wat af te nemen.
Dus toe aan iets nieuws, wilde de ervaring wel een beetje opkrikken dus ik zit qua prijs iets hoger te kijken dan mijn oude Delonghi.

...

Mijn oog was aanvankelijk gevallen op een Jura nadat ik deze bij een vriend van me heb geprobeerd.
Aangezien we thuis alleen zwarte koffie en espresso drinken, is een melkopschuimer niet noodzakelijk.
Mijn oog was om die reden gevallen op de Jura E4 of de Jura C3.
Echter, nu las ik ergens dat de zetgroep niet uitneembaar is. Ik zit er niet echt op te wachten om de machine jaarlijks weg te brengen voor een dure service beurt. Bij mijn Delonghi kon ik de zetgroep zelf makkelijk reinigen.
Dus nu ben ik op zoek naar een automaat die aan mijn eisen voldoet, las ook al over Nivona, maar daar heb ik verder geen ervaring mee en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Grote nadeel van de Delonghi vind ik overigens de bedieningsknoppen en dat alle functies een combinatie van die knoppen is. Voor reinigen, aanpassingen etc moet je dus altijd de handleiding erbij pakken.

...

Mijn eisen:
- volautomaat
- budget round de 700 euro
- melkopschuimer niet nodig
- intuïtief menu (liefst dus een display waar je door het menu kunt lopen (zoals de Jura C3)
- uitneembare zetgroep
- bonen reservoir van minimaal 200g en water reservoir van 1,5 tot 2 liter.

Wie heeft een goede tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ga hier eens buurten en gebruik de zoekfunctie https://gathering.tweaker...list_messages/1635607/496

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:56

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik snap wat je zegt met die combinatieknoppen, dat vind ik ook vervelend.

Dit gezegd hebbende, ik heb een Saeco, Siemens en Jura gehad. En nu een Delonghi en ik wil nooit meer terug. Sterker nog als deze stuk gaat koop ik zo weer een Delonghi.

Net als jij hoef ik al die foefjes niet en cappuccino en melk opschuimen en namen programmeren met wie welke koffie heeft. Ik heb in onderhoud en reiniging namelijk nog nooit zo’n simpele machine gehad als nu. De eenvoud van deze zetgroep is fantastisch. Moet je die van Jura of Siemens maar eens bekijken. En daar gaat nog wel eens wat mee mis. En dat is altijd duur. Terwijl als deze van Delonghi defect raakt kan je voor 35 euro een nieuwe kopen…

Ik begrijp dit is niet het antwoord wat je wellicht zocht maar misschien wel iets om mee te nemen in je beslissing.

[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 20-10-2025 00:29 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjoske78
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:03
TTommie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 00:27:
Ik snap wat je zegt met die combinatieknoppen, dat vind ik ook vervelend.

Dit gezegd hebbende, ik heb een Saeco, Siemens en Jura gehad. En nu een Delonghi en ik wil nooit meer terug. Sterker nog als deze stuk gaat koop ik zo weer een Delonghi.
Bedankt voor je reactie, welk type heb je momenteel van Delonghi en welke heb je van Jura gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een Jura heeft niet elk jaar onderhoud nodig. Af en toe een tabletje erin en dat is het.

https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven
Preventief onderhoud aan een JURA volautomaat is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 10:39
de zetgroep van Jura kan je er zelf wel uitnemen maar dit is niet de bedoeling. Maar het gaat, je hebt alleen een speciaal sleuteltje nodig om enkele schroeven los te draaien. De rest gaat met standaard torx normaal. De zetgroep zelf verwijderen is niet moeilijk en moest er iets stuk gaan van de zetgroep kan je het onderdeel gemakkelijk terug bestellen. De zetgroep uiteen halen is iets meer werk, maar moeilijk is het niet echt. Er zijn genoeg youtube filmpjes hiervan.
Maar normaal met de gewone reinigingsbeurten moet je dit niet of bijna niet doen. Jura heeft een betere maler dan de meeste andere merken en zet daarom ook betere espresso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

eLScha schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:12:
Een Jura heeft niet elk jaar onderhoud nodig. Af en toe een tabletje erin en dat is het.

https://nl.jura.com/nl/su...vice/jura-servicetarieven

[...]
Was het maar zo’n feest. Dat tabletje reinigt wel wat maar als dit de manier is hoe jij je machine onderhoud sla ik een bakkie over.

Al na 2 weken heb je schimmel in de machine zitten als je hem niet goed schoonhoud. En dit kan ook niet anders want het is altijd warm en vochtig aan de binnenkant van een machine en de gemalen koffie komt op plekken die je niet voor mogelijk houd.

Ik reinig iedere week mijn machine compleet in een kwartiertje en heb daar geen “dure” tabletjes voor nodig omdat je overal gewoon bij kan. Je kan de complete zetgroep eruit halen en een uurtje in warm water leggen om alle losse koffiedroes eruit te weken. Ik kan vervolgens overal intern bij omdat de zetgroep gewoon achter een klepje zit dat ontworpen is om te openen en de groep te verwijderen.

Geen vreemde sleutels of schroefjes benodigd. En dit is hoe het gewoon zou moeten zijn.
Ook Jura zou dit moeten doen.

En leuk die link naar de website van Jura maar daar wordt gesproken over “preventief” onderhoud.
Dus dit betekent gewoon nog je normale onderhoud met dure Jura onderdelen als je je garantie wil behouden.
En in alle eerlijkheid, ik heb ook een Jura gehad en proefde weinig verschil tussen een bakkie uit een Jura of uit een Delonghi. Naar mijn mening zit het smaakverschil meer in de maalgraad en je bonen dan in wat anders.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, misschien heel flauwe opmerking maar een kopje koffie van een Senseo is ook lekker hoor en tja, rond de 50 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Zjoske78 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor je reactie, welk type heb je momenteel van Delonghi en welke heb je van Jura gehad?
Ik heb een Jura Ena Micro 9 gehad, en die 2 jaar geleden verkocht.

Daarna een Delonghi Magnifica EVO gekocht. Ik had er geen hoge verwachtingen van toendertijd maar dacht ik hoef alleen een simpele kop koffie te hebben, geen moeilijke cappuccino’s of koffie verkeerd of weet ik veel wat zo’n machine allemaal nog meer kan.

Maar ik ben behoorlijk positief verrast door de eenvoud en vooral het gemakkelijk reinigen. Maar nogmaals koop waar jij belang aan hecht.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Roel1966 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:36:
Tja, misschien heel flauwe opmerking maar een kopje koffie van een Senseo is ook lekker hoor en tja, rond de 50 euro....
Over smaak valt niet te twisten, maar als mij een Senseo wordt aangeboden sla ik over. Een Nespresso daarentegen vind ik nog wel te doen.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
TTommie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:39:
Over smaak valt niet te twisten, maar als mij een Senseo wordt aangeboden sla ik over. Een Nespresso daarentegen vind ik nog wel te doen.
Ligt helemaal aan het merk pads, ik pak alleen DE pads of ja de originele Senseo pads maar dat is van DE. Voorheen altijd DE gewone koffie gedronken dus ja mij bevalt die smaak wel. Ik vind daarentegen Nespresso net weer minder dus ja inderdaad kwestie van smaak.

En zeker, mijn zus heeft ook zo'n duur apparaat en die koffie is gewoon lekker, maar tja, 400 euro is mij gewoon te veel geld voor dat ene kopje koffie wat ik drink per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
Wij hebben een Nivona koffiemachine. Een simpel apparaat wat heerlijke koffie maakt en goed schoon te maken is.

Wij drinken alleen maar zwarte koffie en hadden dus geen duurdere nodig voor melk.

Wij hebben deze https://www.dekoffiewinke...z8GVQW934TLhoCrlUQAvD_BwE

Het is onze eerste koffiebonenmachine dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
TTommie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:30:
[...]

Was het maar zo’n feest. Dat tabletje reinigt wel wat maar als dit de manier is hoe jij je machine onderhoud sla ik een bakkie over.

Al na 2 weken heb je schimmel in de machine zitten als je hem niet goed schoonhoud. En dit kan ook niet anders want het is altijd warm en vochtig aan de binnenkant van een machine en de gemalen koffie komt op plekken die je niet voor mogelijk houd.

Ik reinig iedere week mijn machine compleet in een kwartiertje en heb daar geen “dure” tabletjes voor nodig omdat je overal gewoon bij kan. Je kan de complete zetgroep eruit halen en een uurtje in warm water leggen om alle losse koffiedroes eruit te weken. Ik kan vervolgens overal intern bij omdat de zetgroep gewoon achter een klepje zit dat ontworpen is om te openen en de groep te verwijderen.

Geen vreemde sleutels of schroefjes benodigd. En dit is hoe het gewoon zou moeten zijn.
Ook Jura zou dit moeten doen.

En leuk die link naar de website van Jura maar daar wordt gesproken over “preventief” onderhoud.
Dus dit betekent gewoon nog je normale onderhoud met dure Jura onderdelen als je je garantie wil behouden.
En in alle eerlijkheid, ik heb ook een Jura gehad en proefde weinig verschil tussen een bakkie uit een Jura of uit een Delonghi. Naar mijn mening zit het smaakverschil meer in de maalgraad en je bonen dan in wat anders.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen.
TS dacht dat een Jura elk jaar weg moest voor onderhoud. Dat is niet zo en dat zegt die link ook.

Elke week de zetgroep uit je Jura halen mag je natuurlijk zelf weten, maar is niet nodig (en ingewikkeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

eLScha schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:16:
[...]

TS dacht dat een Jura elk jaar weg moest voor onderhoud. Dat is niet zo en dat zegt die link ook.

Elke week de zetgroep uit je Jura halen mag je natuurlijk zelf weten, maar is niet nodig (en ingewikkeld).
Aaah zo, ja het zal afhankelijk zijn van je verbruik. Maar wat ik zo snel lees is het om de 3 of 4 jaar. Gemiddeld kost zo’n beurt rond de 250 euro volgens de link.

Gemiddeld zal de machine hopelijk 10 jaar meegaan, dus laten we zeggen 3 keer onderhoud. Dan heb je hem bijna dubbel betaald. Als TS rond de 700 euro gaat shoppen tenminste zoals ze aangeeft. En dan moet er niets extra’s defect of benodigd zijn. Dat vind ik nogal niet wat. Sterker nog voor 2 keer onderhoud heb ik een nieuwe Delonghi. En dan heb ik het nog niet gehad over de reinigingstabletten, ontkalkingsmiddel en die belachelijk dure waterfilters die ze je proberen aan te smeren.

Maar goed, een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TTommie op 21-10-2025 00:24 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
TTommie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:23:
[...]

Aaah zo, ja het zal afhankelijk zijn van je verbruik. Maar wat ik zo snel lees is het om de 3 of 4 jaar. Gemiddeld kost zo’n beurt rond de 250 euro volgens de link.

Gemiddeld zal de machine hopelijk 10 jaar meegaan, dus laten we zeggen 3 keer onderhoud. Dan heb je hem bijna dubbel betaald. Als TS rond de 700 euro gaat shoppen tenminste zoals ze aangeeft. En dan moet er niets extra’s defect of benodigd zijn. Dat vind ik nogal niet wat. Sterker nog voor 2 keer onderhoud heb ik een nieuwe Delonghi. En dan heb ik het nog niet gehad over de reinigingstabletten, ontkalkingsmiddel en die belachelijk dure waterfilters die ze je proberen aan te smeren.

Maar goed, een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt natuurlijk.
Nee joh, een Jura gaat thuis veel langer mee zonder onderhoud. Breng je hem toch al na 3 jaar weg, dan zit je waarschijnlijk in het verlaagde tarief van €99.

Voor €299 heb je groot onderhoud na 10.000 bereidingen. Dan krijg je zo ongeveer een volledig nieuwe machine van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

eLScha schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 01:27:
[...]

Nee joh, een Jura gaat thuis veel langer mee zonder onderhoud. Breng je hem toch al na 3 jaar weg, dan zit je waarschijnlijk in het verlaagde tarief van €99.

Voor €299 heb je groot onderhoud na 10.000 bereidingen. Dan krijg je zo ongeveer een volledig nieuwe machine van binnen.
Hmmm, ok. Ik vind in het overzicht weinig terug over wat nu de interval moet zijn. De machine komt op een gegeven moment met een melding maar de aantallen of tijdsinterval wordt niet gedeeld. Niet zo transparant dus, op die 10.000 bereidingen na.

Maar dan nog, een koffiemachine die nog geen 1 keer in de 3 jaar intern wordt gereinigd. Brrrrrrrr, die koffie hoef ik niet. Dat is 1 grote schimmelbak inwendig.

Blijft de conclusie voor mij dat een Delonghi vermoedelijk goedkoper en ook schoner is. Maar voor degene die echt een Jura willen hebben, doe je ding. Wellicht proef je het smaakverschil als eigenaar wel.

Maar ik laat het er voor nu bij, we gaan wat off-topic. Een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt.

[ Voor 5% gewijzigd door TTommie op 21-10-2025 08:38 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:05
Ik ben zelf fan van Jura, werkt perfect en raadt het iedereen aan.
Wij hebben hier de E8 al een aantal jaar (bijna 3 jaar denk ik?) en nog altijd geen onderhoud nodig gehad.
Echter wordt hij wel vaak gereinigd, filters vervangen etc, dus we onderhouden hem zelf goed.

Kleine tip voor aanschaf van een Jura, mocht je in de buurt van de grens van Duitsland wonen, ze zijn daar goedkoper dan hier in Nederland. Kan soms best aardig schelen, scheelde bij ons zo'n 400 euro, dus voor ons de trip meer dan waard (ook een tripje van >200km, maar dan nog :+)

En Black Friday staat natuurlijk om te hoek :)

[ Voor 4% gewijzigd door reputatio op 21-10-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
TTommie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Hmmm, ok. Ik vind in het overzicht weinig terug over wat nu de interval moet zijn. De machine komt op een gegeven moment met een melding maar de aantallen of tijdsinterval wordt niet gedeeld. Niet zo transparant dus, op die 10.000 bereidingen na.

Maar dan nog, een koffiemachine die nog geen 1 keer in de 3 jaar intern wordt gereinigd. Brrrrrrrr, die koffie hoef ik niet. Dat is 1 grote schimmelbak inwendig.

Blijft de conclusie voor mij dat een Delonghi vermoedelijk goedkoper en ook schoner is. Maar voor degene die echt een Jura willen hebben, doe je ding. Wellicht proef je het smaakverschil als eigenaar wel.

Maar ik laat het er voor nu bij, we gaan wat off-topic. Een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt.
Er is geen interval. Er is geen preventief onderhoud nodig.

Misschien eens een Jura proberen ipv een Delonghi als je daar de hele tijd de schimmel uit moet bikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:33
Na jaren Siemens te hebben gehad zijn wij enkele maanden geleden overgestapt naar een DeLonghi Rivelia. Deze bevalt ons uitstekend en voldoet volgens mij aan al je eisen. Uitnemen van de zetgroep en schoonmaken is erg eenvoudig en via het scherm is de keuze voor een drankje snel gemaakt (en aangepast). Wat ik ook erg handig vind is dat de volgorde van de drankjes per profiel wordt aangepast aan het moment van de dag (ochtend/middag/avond), waardoor je over het algemeen nooit lang hoeft te zoeken naar je favoriete drankje.

[ Voor 7% gewijzigd door phpn3rd op 21-10-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16

JanB

Het ken rotter !!!

Wij hebben al een aantal jaar naar vole tevredenheid een Melitta Purista. Enkel koffie, geen poespas met melkzaken en je kunt de zetgroep er zelf uithalen. Momenteel een aanbieding van 299 euro.

https://www.melitta.nl/vo...omachines/purista-/zilver

Daarvoor hebben we ook de Solo van Melitta gehad, die beviel ook prima.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Sage the Barista Touch™ Impress
Helaas zit die een klein beetje boven budget. Wellicht dat 'ie met Black Friday nog wat goedkoper te scoren is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasualKnaller
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-10 13:07
Heb sinds 2020 een Jura E8 Platina Touch. Gebruik de Jura Claris filters en de tabletten van een andere leverancier. De machine heeft eind 2022 een revisie gehad bij Jura zelf. Als volautomaat zou ik zo weer kiezen voor een Jura, maar ik denk dat deze nog wel wat jaren meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:53
Voor zwarte koffie gewoon een italiaanse koffiepot gebruiken, daar kan geen volautomaat tegenop. Daarnaast is de het gebruik erg intuïtief, de zetgroep uitneembaar en zijn er geen onderhoudskosten. https://www.amazon.nl/WEC...olator%2Caps%2C132&sr=8-7

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10 11:08
in mijn vorige huis had ik een inbouw Siemens volautomaat. idd iedere week geheel schoon maken en eens in de zoveel tijd ontkalken. ruim 12.000 kopjes koffie mee gezet en 3 stuks cappuccino.... toen verhuisd...
Omdat ik wist dat wij de keuken aan gingen pakken had ik de goedkoopste Philips volautomaat gekocht. deze had prima koffie maar ook wekelijks schoon maken. Begon op den duur wel te lekken.
Vorig jaar nieuwe keuken in gebruik genomen en de Jura E6 gekocht.
E4 vond ik net iets te minimaal (qua bediening) en was destijds vanwege een aanbieding van de E6 maar 50,- goedkoper.
Deze koffie is toch wel echt beter dan alle andere volautomaten. Deze hoef je echt niet iedere week schoon te maken. Kan ook niet....
Eens per maand moet er een tabletje in en eens per 2 maanden een nieuwe filter. Deze zijn wel prijzig...

Ik doe wel als ik de lekbak moet legen ook even mijn vinger langs de grijze lamelletjes aan de binnenkant. daar zit dan nog wat koffie. Meer kun je echt niet schoon maken.

Das wat dat betreft is i veel makkelijker in onderhoud dan de siemens en de philips. al die zetgroepen zitten vol met randjes waar je de koffie ook niet goed uit krijgt.
Pagina: 1