Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Beste Tweakers,

Wij hebben een Intergas HRe 36/30A en de sifon waar het CV water wordt afgevoerd naar het riool is zwart met allemaal klonten. Waar duidt dit precies op?

De CV is net een jaar oud. Klachten: radiatoren en vloerverwarming werken niet optimaal. Het hele systeem is al ontlucht en de CV staat op 1,9 bar.

Iemand raad/tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
En de rookgasafvoer, post eens een fotootje? Is die ook nieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:35:
Yes, alles is vervangen! Zodra ik thuis ben zal ik een foto sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Sifon moet af en toe gereinigd worden, zie ook dit Tweakers topic met een mooie foto. Maar dat zou na een jaar nog niet zodanig mogen zijn dat het impact heeft op het functioneren van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Flitzer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:24:
Sifon moet af en toe gereinigd worden, zie ook dit Tweakers topic met een mooie foto. Maar dat zou na een jaar nog niet zodanig mogen zijn dat het impact heeft op het functioneren van de ketel.
Heb ik ook gedaan. Maar de sifon zag er zwart uit en niet zo als in de link die je hebt gedeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Dat kan geoxideerd aluminium zijn van de warmtewisselaar, maar in deze mate, met klonten er in zelfs, klinkt denk ik niet heel goed voor een splinternieuwe ketel.

Nu ben ik geen CV-onderhoudsmonteur, maar anderen die dit subforum lezen wel, dus ik vermoed dat je met foto's van zowel sifon, wat er uit komt, en de hele installatie betere antwoorden gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:44:
Dat kan geoxideerd aluminium zijn van de warmtewisselaar, maar in deze mate, met klonten er in zelfs, klinkt denk ik niet heel goed voor een splinternieuwe ketel.

Nu ben ik geen CV-onderhoudsmonteur, maar anderen die dit subforum lezen wel, dus ik vermoed dat je met foto's van zowel sifon, wat er uit komt, en de hele installatie betere antwoorden gaat krijgen.
De sifon heb ik schoongemaakt en achteraf ging ik pas nadenken over het feit dat dit wel heel zwart was. Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:40
Is de sifon nieuw aangelegd met de ketel of is dit misschien nog troep uit de oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Schnarfle schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:27:
Is de sifon nieuw aangelegd met de ketel of is dit misschien nog troep uit de oude?
Nee hoor, alles is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:35:
Bijgaand de foto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLgT0Ky_R1-B8JfIcwCaEoz6T4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xanNj2rbRNCg3T1A3Zx0OoAa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Ziet er verder netjes uit. Die zwarte troep is aluminiumoxide, dat is vrij normaal, wordt geleegd bij onderhoud, komt vanzelf weer wat nieuwe in. Wel gaat dat een stuk sneller bij ketels waar de gas/lucht afstelling niet deugt, toen mijn ketel stuk was kon die in 2 dagen net zoveel rotzooi maken als normaal in 2 jaar.

Hoe is het leidingverloop verder naar je radiatoren en vloerverwarming en hoe stuur je de ketel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:08:
Ziet er verder netjes uit. Die zwarte troep is aluminiumoxide, dat is vrij normaal, wordt geleegd bij onderhoud, komt vanzelf weer wat nieuwe in. Wel gaat dat een stuk sneller bij ketels waar de gas/lucht afstelling niet deugt, toen mijn ketel stuk was kon die in 2 dagen net zoveel rotzooi maken als normaal in 2 jaar.

Hoe is het leidingverloop verder naar je radiatoren en vloerverwarming en hoe stuur je de ketel aan?
Ik heb ook het idee dat er iets mis is met de afstelling.

Wat bedoel je met leidingverloop? Hoe het eronder is aangelegd? Er zit een warmtepompboiler naast, die wordt bijverwarmd door de CV.

De klacht is dat de radiatoren niet heel warm worden, terwijl de CV temp op 85 staat. Die van de verdeler op 45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:44
Als het echt een hele nieuwe ketel is dan is zwarter dan zwart niet goed. Het kan wat gruis zijn van de brander welke bij hele nieuwe ketels nog wel eens wat los willen laten maar dat is hooguit wat lichtgrijs met stukjes.
Na 1 of 2 keer de sifon schoonmaken zou het wel weg moeten zijn.

Als het een nieuwe ketel is zie ik geen CO keur sticker, normaalgesproken zou dit er wel bij horen zodat je ook zeker weet dat de ketel goed is afgesteld.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:40:
Als het echt een hele nieuwe ketel is dan is zwarter dan zwart niet goed. Het kan wat gruis zijn van de brander welke bij hele nieuwe ketels nog wel eens wat los willen laten maar dat is hooguit wat lichtgrijs met stukjes.
Na 1 of 2 keer de sifon schoonmaken zou het wel weg moeten zijn.

Als het een nieuwe ketel is zie ik geen CO keur sticker, normaalgesproken zou dit er wel bij horen zodat je ook zeker weet dat de ketel goed is afgesteld.
Goede tip! Zouden ze mogelijk vergeten zijn om de CV af te stellen? Geen idee. Ik ga het overleggen met de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:44
turkeyhakan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Goede tip! Zouden ze mogelijk vergeten zijn om de CV af te stellen? Geen idee. Ik ga het overleggen met de leverancier.
Dat kan, 90% van de nieuwe ketels zijn wel goed afgesteld uit de fabriek. maar sommige wijken wel behoorlijk af.
Je kan het altijd vragen natuurlijk,.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Beugels zijn niet correct uitgevoerd! Geen storm beugel, niet op de mof gebeugelt en dit kan uit elkaar zakken door te weinig beugels. Als installateur toch terug komt, mag hij daar ook wat meer aandacht aan besteden.

Ik snap dat er geen co sticker op zit, want dit is afkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door plaspvd op 19-10-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
plaspvd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:24:
Beugels zijn niet correct uitgevoerd! Geen storm beugel, niet op de mof gebeugelt en dit kan uit elkaar zakken door te weinig beugels. Als installateur toch terug komt, mag hij daar ook wat meer aandacht aan besteden.

Ik snap dat er geen co sticker op zit, want dit is afkeur.
Die stormbeugels zitten toch in de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
turkeyhakan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:45:
[...]

Die stormbeugels zitten toch in de muur?
Die bovenste pijp die door het dak steekt zou je zo los kunnen rukken als je wilt, dan heb je 2 gebeugelde open pijpjes.
Zo hard zal het niet direct lopen, maar idd is er ook niet op de mof gebeugeld zie ik nu. Het is voor de show gebeugeld zodat degene die er niet op let het al snel goed vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Voor wie de gezamenlijke basisvoorschriften van de Nederlandse fabrikanten van rookgas afvoer (Rogafa ) zelf wil nalezen: Het nieuwe beugelen

Verder vind ik zwart water met klonten in de syphon wel raar. Zwart water associeer ik met het water dat uit radiatoren en zo komt. Bruin (roest) kan nog uit een RVS warmtewisselaar komen, maar aluminiumoxide is normaal toch wit?

[ Voor 31% gewijzigd door WackoH op 19-10-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WackoH schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:51:
Voor wie de gezamenlijke basisvoorschriften van de Nederlandse fabrikanten van rookgas afvoer (Rogafa ) zelf wil nalezen: Het nieuwe beugelen

Verder vind ik zwart water met klonten in de syphon wel raar. Zwart water associeer ik met het water dat uit radiatoren en zo komt. Bruin (roest) kan nog uit een RVS warmtewisselaar komen, maar aluminiumoxide is normaal toch wit?
Het sifon bij Intergas ketels is niet 100% transparant, het lijkt dus al snel zwart.

Maar als dit ding niet fatsoenlijk gebeugeld is zal de gas/lucht verhouding ook wel niet nagekeken zijn. Bij Intergas ketels moet je dat gewoon doen, want alhoewel ze af-fabriek redelijk staan afgesteld moet je dat altijd controleren bij inbedrijfstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:51:

Het was toch echt zwart :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
Is normaal.
Dit is afval van de brander kamer.

Is die brander wel goed schoongemaakt bij de laatste onderhoud beurt?

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 19-10-2025 22:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Hier een video op Youtube van onderhoud aan een intergas ketel:
YouTube: Leer CV ketel onderhoud uitvoeren. Intergas HRE
Ziet er best uit als zwart met klontjes.
Zag het er bij jou ook zo uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij hebben een Remeha die nu jaar of 4 oud zal zijn maar kan hier niet echt zoveel zwart zien in de sifon. Ketel word wel elk jaar onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:54:
Is normaal.
Dit is afval van de brander kamer.

Is die brander wel goed schoongemaakt bij de laatste onderhoud beurt?
De ketel is pas een jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:41:
Hier een video op Youtube van onderhoud aan een intergas ketel:
YouTube: Leer CV ketel onderhoud uitvoeren. Intergas HRE
Ziet er best uit als zwart met klontjes.
Zag het er bij jou ook zo uit?
Deze video had ik ook gezien. Die van ons zat helemaal vol en inderdaad vergelijkbaar zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
turkeyhakan schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:16:
[...]

De ketel is pas een jaar oud.
Dan bel je toch de leverancier, je hebt dan gewoon garantie als het zo veel is.
Maar zit het echt vol of is het alleen zwarte aanslag op de wanden?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Dan bel je toch de leverancier, je hebt dan gewoon garantie als het zo veel is.
Maar zit het echt vol of is het alleen zwarte aanslag op de wanden?
We gaan vandaag inderdaad ook bellen, maar ik was alvast nieuwsgierig naar reacties van experts hier op Tweakers.

Het zat inderdaad vol met zwarte klonten.
Pagina: 1