Sifon CV ketel tijdens onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FN7NcaNbadwOaNSP275TE5ftTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BygJprhpR7Gm4ULoSG8SE2fA.jpg?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,

Zojuist door erkend installatiebedrijf onderhoud laten uitvoeren aan mijn Intergas cv ketel. Ik had verwacht dat deze sifon ook wel schoongemaakt zou worden. Is mijn verwachting reëel?

Of had ik dit specifiek moeten melden bij het plaatsen van de opdracht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Wat doet dat ding precies, en wat voor effect heeft het vuil op de werking?

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 21-09-2021 14:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is het sifon niet verwijderd cq gereinigd? Als ik het sifon verwijder en doorspoel tijdens een beurtje, ziet deze naderhand door aangekoekt vuil er ook zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:54
Ja, dat horen ze te doen. Uit een willekeurige gegooglede intergas handleiding staat ook gewoon:
Intergas Verwarming BV 59
9 ONDERHOUD
Het toestel en de installatie dienen elk jaar door een erkend installateur gecontroleerd en
zo nodig gereinigd te worden.
9.1.2 Reinigen
1. Reinig de stuwstrippen en de lamellen van de warmtewisselaar van boven naar
beneden met een borstel of stofzuiger.
2. Reinig de onderzijde van de warmtewisselaar.
3. Reinig de condensafvoerbak met water.
4. Reinig de sifon met water.
5. Reinig alleen de onderkant van de voorplaat.
Het is gewoon laksheid of gemakzucht om dit eenvoudige standaardtaakje over te slaan. Ik hoop dat de rest van het onderhoud wel volgens voorschrift is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
Ik heb er niet voor geleerd, maar zoals ik het begrijp is het een onderdeel van de condensbak. Overtollig water / condens komt via deze sifon in de riolering. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat een verstopping problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

phYzar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:11:
Ja, dat horen ze te doen. Uit een willekeurige gegooglede intergas handleiding staat ook gewoon:

[...]

[...]

Het is gewoon laksheid of gemakzucht om dit eenvoudige standaardtaakje over te slaan. Ik hoop dat de rest van het onderhoud wel volgens voorschrift is gedaan.
4. Reinig de sifon met water.
geen enkel bewijs dat hij niet is doorgespoeld. kalkaanslag verwijderen in een sifon is wat lastig zonder de tandenborstel van TS te lenen.... >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
Ik ben er niet naast blijven staan tijdens het onderhoud. Kan dus niet met zekerheid zeggen of de sifon wel of niet los is geweest. Ik had hem echter wel schoner verwacht dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Zolang hij niet verstopt zit...
Van die aankoeksels wegschrobben gaat ie niet zuiniger stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 09-05 20:54
Tens schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:15:
[...]

[...]

geen enkel bewijs dat hij niet is doorgespoeld. kalkaanslag verwijderen in een sifon is wat lastig zonder de tandenborstel van TS te lenen.... >:)
Deze derrie is geen kalk, bij mijn Remeha ketel moet daarna de sifon weer gevuld worden met water zodat er geen open verbinding is (anders kon het net zo goed een slang zijn), en de TS zegt dat het zojuist is gedaan, een schone sifon staat niet instant weer vol derrie, tenzij de monteur een grote bende binnenin aantrof en die ook genegeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
plaspvd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:11:
Is het sifon niet verwijderd cq gereinigd? Als ik het sifon verwijder en doorspoel tijdens een beurtje, ziet deze naderhand door aangekoekt vuil er ook zo uit.
Maar kan het er ook na een half uurtje dan alweer zo uit zien?
Of bedoel je met naderhand een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

phYzar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:20:
[...]

Deze derrie is geen kalk, bij mijn Remeha ketel moet daarna de sifon weer gevuld worden met water zodat er geen open verbinding is (anders kon het net zo goed een slang zijn), en de TS zegt dat het zojuist is gedaan, een schone sifon staat niet instant weer vol derrie, tenzij de monteur een grote bende binnenin aantrof en die ook genegeerd heeft.
*knip*
Hier heeft de TS dus niks aan.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 22-09-2021 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 06:39
Even met een lampje vanaf de achterkant schijnen, dan kan je beter zien of het sifon is leeggemaakt. Op basis van de huidige foto kan ik het iig niet zien.

[ Voor 21% gewijzigd door VERNederlander op 21-09-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
VERNederlander schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:21:
Even met een lampje vanaf de achterkant schijnen, dan kan je beter zien of het sifon is leeggemaakt. Op basis van de huidige foto kan ik het iig niet zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wsFiKJ1PMjUdp-YVmfifJE_qCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZ64tWwZCWv8ympC5Sak0OKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rallytalk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:20:
[...]

Maar kan het er ook na een half uurtje dan alweer zo uit zien?
Of bedoel je met naderhand een langere periode.
Het vuil op de wanden van het sifon zit hier vastgekoekt, ook al spoel ik deze door met kokend water, het blijft er zo uit zien. Ook al is het sifon "schoon/leeg". Maar aan de hand van je recentste foto twijfel ik of ze het inderdaad gereinigd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 06:39
Aangezien er geen licht doorheen komt, lijkt er inderdaad nog vuil in te zitten, anders zou hij wat rood doorschijnen. Bij mij zou de installateur een belletje krijgen als hij het zo achterlaat, maar ik controleer dan eerst zelf wel even mijn sifon of ik daadwerkelijk gelijk heb.

[ Voor 3% gewijzigd door VERNederlander op 21-09-2021 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rallytalk
Om de sifon zelf te controleren zie ik niet zitten, behuizing moet daar toch voor open.

Ik ben even langs het bedrijf gereden. Foto laten zien en gevraagd of dit schoongemaakt moest worden.
3 man beantwoorde met ja.
Heb vervolgens aangegeven dat onderhoud door collega slechts paar uur geleden was gedaan en de foto de huidige situatie is.
1 gaf het antwoord dat hij leeggegooid zou kunnen zijn maar dat hij hem nooit op zou poetsen. (Al dan niet met tandenborstel van ts ;-) De aanslag zou je dan altijd blijven zien, maar de binnenkant zou open zijn.

Ze gaan het morgen vragen aan de monteur die hier langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Leeg gooien en omspoelen is toch wel iets wat met onderhoud hoort te gebeuren.
Hoe lang is de monteur bezig geweest?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
In mijn Nefit MOET deze vol zijn - altijd. Dus let op met zomaar leeggooien. Gezien het condens water betreft welke afgevoerd wordt, hoeft het niet super schoon te zijn, maar wel vrij van los gruis welke loskomt van de wisselaar. Leeggooien, omspoelen en weer vullen.

[ Voor 55% gewijzigd door pennywiser op 21-09-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:57
sifon hoort ook minstens doorgespoelt te worden, doorgaans gooien ze het in de toilet pot en spoelen het 1x door onder de kraan dan ziet het er niet zo uit nee.

Doorgaans wordt dat hier wel gedaan door de CV monteur.
Wel weer vullen met kraanwater anders heb je kans op koolmonoxide.

Niet in de wasbak gooien anders heb je kans op verstopping.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2021 19:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallytalk
edsandje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:51:
Leeg gooien en omspoelen is toch wel iets wat met onderhoud hoort te gebeuren.
Hoe lang is de monteur bezig geweest?
Bezoek was +/- 20 minuten. Alles was in orde, alleen schoongemaakt werd gezegd. Ook bijvullen was niet nodig (1.8 bar)

Nogmaals ik heb er niet bijgestaan, maar heb ook niet gehoord dat er iemand naar beneden is gekomen om te vullen/spoelen in bijvoorbeeld de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

20 minuten voor een onderhoudsbeurt?
Is die wel open geweest?
Kan echt niet in 20 minuten een ketel schoonmaken, heb je een onderhoudscontract bij hun?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01
Intergas lukt je wel in 20 minuten, maar is dan wel vlug vlug vlug geweest. Ik maak dat sifon altijd zelf schoon bij een servicebeurt, krijg 'm van de monteur in de handen gedrukt, of ik die even wil uitspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Hmmm... 20 minuten is naar mijn geen idee geen onderhoud maar gewoon sticker plakken....

Ik doe het als volgt.. bij een Intergas.

Toestel uitschakelen, gaskraan dicht, mantel los nemen ( 2 schroeven voorkant), gas toevoerleiding van gasblok naar ventilator los maken( pas op doseerring en o-ring), bekabeling ventilator losmaken, zwarte RGA pijp los maken, condensbak demonteren, 10 bouten los draaien met een imbus sleutel, voordeksel demonteren, voordeksel reinigen, wisselaar reinigen ( borstel intergas of uienkam) remplaatjes 4 stuks schoonmaken, elektrode schoonmaken, brander nazien evt schoonzuigen, pakking voorplaat vervangen( vanaf cw4 zijn deze zwart ipv rood), ventilator schoonblazen, branderpakking indien nodig vervangen, vervolgens de voorplaat terug monteren en bouten voorzien van kermisch vet en op NM vast zetten, condensbak schoonmaken/ uitspoelen, alles in de omgekeerde volgorde terug.

Sifon maak ik schoon voordat de mantel terug gaag soms met een sopje en kwastje.

Ik doe nog altijd even een gasvoordruk meting en controleer of de leiding na de gaskraan gas dicht is.

Alle randzaken zoals expansievat, vulkraan, overstort, RGA en LTV, beugels etc... controleer ik visueel.

Na dit alles start ik de cv ketel en zo nodig vul ik de cv bij.

Aanaluitend even de instellingen nalopen en een rookgasanalyse.
Indien de waardes te ver afwijken stel ik de ketel af.

Nadit alles krijgt de klant een rapport.

Mocht ik iets aantreffen wat niet goed is meld ik het direct.

Mijn vraag is dan ook altijd of er nog gebreken zijn of vreemde geluiden etc.. aan de klant.

Ik beoordeel de ketel zowel optisch als technisch sommige ketels zijn verschrikkelijke roestbakken... klant waardeerd het altijd als je eerlijk bent.

Ik doe er meestal 1 tot 1.5 uur over... zeker met bakje koffie erbij. ( van aankomst tot vertrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Opperbeun Jij doet het volgens voorschrift, dat doen er niet veel. Ik weet dat sommige bedrijven met afwisselend grote en kleine servicebeurten werken, die grote beurt is wat jij omschrijft.

Ik vind het raar dat ze het sifon zo hebben gelaten. Een monteur die zich eraf maakt spoelt de opvangbak en sifon door, zet dat terug, rookgasanalyse, kijkt naar gaslekkage bij ventilatorpakking en schroeft dan de ketel dicht. Voor het oog prima onderhouden, maar degene die anderhalf jaar later de wisselaar leeg mag bikken vertelt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
_JGC_ schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:00:
@Opperbeun Jij doet het volgens voorschrift, dat doen er niet veel. Ik weet dat sommige bedrijven met afwisselend grote en kleine servicebeurten werken, die grote beurt is wat jij omschrijft.

Ik vind het raar dat ze het sifon zo hebben gelaten. Een monteur die zich eraf maakt spoelt de opvangbak en sifon door, zet dat terug, rookgasanalyse, kijkt naar gaslekkage bij ventilatorpakking en schroeft dan de ketel dicht. Voor het oog prima onderhouden, maar degene die anderhalf jaar later de wisselaar leeg mag bikken vertelt anders.
Heb vaak zat de wisselaar schoon moeten hakken. Soms was het haast onmogelijk de voorplaat los te krijgen van de wisselaar...

Maargoed voor TS had de monteur gewoon de sifon moeten reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ik kan beamen dat de sifon vaker wordt vergeten: een paar jaar geleden bij mijn ouders op kerstavond een "overstroomde" CV ketel aangetroffen nadat kort daarvoor "onderhoud" was gedaan. Toen heb ik zelf de boel maar open gemaakt: de sifon bleek volledig vol te zitten. Wonder boven wonder heeft de CV ketel het overleefd: er stond een paar centimeter water in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallytalk
Vanochtend (zonder aankondiging) stond de monteur weer op de stoep. Hij kwam toch maar even langs want hij had het verhaal van zijn collega gehoord en vond het allemaal wel vervelend.

Resultaat gisteren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wsFiKJ1PMjUdp-YVmfifJE_qCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZ64tWwZCWv8ympC5Sak0OKC.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat vandaag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHG7zAAtWlDhtaokHjzQCb-R2r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoqNddxkrbOcDvmNti58AVWC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gevoel zegt dat het gisteren niet is gedaan.

Ik had de monteur gisteren gevraagd om het afvoerpijp iets verhogen. (Pijpje op maat en lijm had ik klaar gelegd) Maar dat wilde hij gisteren niet. Vandaag bood hij aan dit alsnog even te regelen.

Gisteren toen hij vertrokken was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuAegYyRYaK3L3Vug43hFLrxFD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlhSLc83ClKrdB85Im6bwFIf.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag toen hij vertrokken was;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXPXvgl57tk593kG7DP23yPa4pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Huzw4yEy8zfGk74WisqtuTvN.jpg?f=fotoalbum_large
(Ketel niet terug in bedrijf gezet)

@iedereen-die-een-reactie-plaatste: bedankt voor jullie tips, verhalen en meningen. Het heeft me geholpen mijn vraag helder te krijgen. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Zo te zien heeft ie gisteren wel je wisselaar open gehad, hele bende ligt op de vloer ;)

Haal nog even die tuinslang eraf, het water zet uit door warmte en als die slang klapt mag je nieuw laminaat leggen.

• Rallytalk
Dank je wel voor de tip. Ga ik gelijk nog even regelen!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nog steeds matig uitgevoerd vind ik.
Zoals @Opperbeun aangeeft hoor je een Intergas onderhoud te geven, dat kan niet in 20 minuten.
En wat @_JGC_ zegt bende op de vloer, had hij geen stofzuiger bij zich? (en anders vraag je die even aan de klant)
Dan de ketel niet aangezet, die test je toch voordat je weg gaat?
Een ander zijn werk bekritiseren is makkelijk dat weet ik maar ik ben blij dat ik de lat wel wat hoger leg dan dit.

Puntje van aandacht (buiten de genoemde vulslang) is de afvoer, die kan wel anders aangelegd worden en dan ook fatsoenlijk gebeugeld.

• Opperbeun
Bij de oudere Intergas kk zat er geen condensbak onder de wisselaar maar een kuntstof pijpje met slang naar het sifon.

Bij slecht onderhoud raakte deze zeer snel verstopt, met als gevolg dat de ketel flink borrelt bij opstarten en vervolgens vlam storing geeft.... zat meegemaakt de dat wisselaar 1/3 gevuld was met condens water...

• _JGC_
@Opperbeun Gelukkig is dit een HRE met zo'n opvangbak. Bij de oudere HR KK wilden die wisselaars nog wel eens wegrotten door verstopping.

@edsandje Die rotzooi wil je liever niet in je normale stofzuiger hebben. De meeste servicemonteurs hebben gewoon een daarvoor ontworpen kleine stofzuiger bij zich waarmee ze de wisselaar uitzuigen, vervolgens gaan ze met een borstel erdoor om de rest los te halen en zuigen ze dat ook op.

Afvoer kan beter, maar zo te lezen is die verder verlengd. Zo'n servicemonteur is ook niet per se de monteur die de ketel heeft opgehangen. Ik weet nog dat mijn ketel heeft staan ploffen en daardoor de niet gebeugelde rookgasafvoer steeds weer inelkaar gezet moest worden. Dat kan je een paar keer doen en daarna zijn de rubbers op. Geen hond die erover viel, tot de storingsmonteur die de ontsteekkabel verving een drup condenswater op zijn kale hoofd kreeg, die heeft me gratis en voor niks 2 nieuwe rubbers in de handen geduwd. Servicecontract betreft de ketel, niet de rookgasafvoer, radiatoren of condensafvoer.

• Opperbeun
Nou het servicecontract is weliswaar voor de cv ketel tijdens onderhoud ben je verplicht ook de RGA na te kijken.

Ik vind het allemaal een kleine moeite en controleer alles.

Heb genoeg LTV leidingen afgekwurd ondat dit HWA 80mm was zonder beugels.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:42:
@Opperbeun Gelukkig is dit een HRE met zo'n opvangbak. Bij de oudere HR KK wilden die wisselaars nog wel eens wegrotten door verstopping.

@edsandje Die rotzooi wil je liever niet in je normale stofzuiger hebben. De meeste servicemonteurs hebben gewoon een daarvoor ontworpen kleine stofzuiger bij zich waarmee ze de wisselaar uitzuigen, vervolgens gaan ze met een borstel erdoor om de rest los te halen en zuigen ze dat ook op.

Afvoer kan beter, maar zo te lezen is die verder verlengd. Zo'n servicemonteur is ook niet per se de monteur die de ketel heeft opgehangen. Ik weet nog dat mijn ketel heeft staan ploffen en daardoor de niet gebeugelde rookgasafvoer steeds weer inelkaar gezet moest worden. Dat kan je een paar keer doen en daarna zijn de rubbers op. Geen hond die erover viel, tot de storingsmonteur die de ontsteekkabel verving een drup condenswater op zijn kale hoofd kreeg, die heeft me gratis en voor niks 2 nieuwe rubbers in de handen geduwd. Servicecontract betreft de ketel, niet de rookgasafvoer, radiatoren of condensafvoer.
Als een ketel wegrot komt dat hoogstwaarschijnlijk door slecht onderhoud.
Ik heb nog een paar van die oude hr in onderhoud, die knie en slang eraf halen en schoonmaken, ringen vervangen (top tip: voor je die knie monteert met splitpen onder de ketel smeer er een beetje kranenvet aan, gaat het een jaar of 2 later ook nog makkelijk los)
De hre met de grote condensbak is een stukje makkelijker.

Ik neem mijn eigen stofzuiger (festool) mee, maar waarom zou een gewone stofzuiger niet een beetje gruis / kalk kunnen opzuigen? Of het moet nat zijn dan beter niet.
Stoffer en blik had ook goed geweest, je ruimt thuis toch ook je troep op?

Dat de servicemonteur de afvoer niet gemaak heeft kan zeker, het was ook meer een aanmerking op de installatie. Die afvoer gaat na verloop van tijd doorhangen en dan weer kans op verstoppingen / lekkage.

• Rallytalk
Opperbeun schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:49:
Nou het servicecontract is weliswaar voor de cv ketel tijdens onderhoud ben je verplicht ook de RGA na te kijken.

Ik vind het allemaal een kleine moeite en controleer alles.

Heb genoeg LTV leidingen afgekwurd ondat dit HWA 80mm was zonder beugels.
Goed om te lezen dat er nog vakmanschap zoals o.a. de jouwe bestaat! Dat doe je goed.

Zoals ik het heb kunnen beoordelen is het ook echt een moeite van niets. Snap ook niet waarom het niet direct is meegenomen. Ik denk dat hij snel thuis wilde zijn.

Kun je me nog even helpen met de vertaling naar Jip en Janneke taal 😉 alsjeblieft?
RGA = rook gas afvoer
LTV = ?
HWA 80 mm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Rallytalk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:44:
[...]

Goed om te lezen dat er nog vakmanschap zoals o.a. de jouwe bestaat! Dat doe je goed.

Zoals ik het heb kunnen beoordelen is het ook echt een moeite van niets. Snap ook niet waarom het niet direct is meegenomen. Ik denk dat hij snel thuis wilde zijn.

Kun je me nog even helpen met de vertaling naar Jip en Janneke taal 😉 alsjeblieft?
RGA = rook gas afvoer
LTV = ?
HWA 80 mm ?
LTV = Lage Temperatuur Verwarming
HWA = Hemel Water Afvoer

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallytalk
@edsandje Deze monteur heeft de afvoer inderdaad niet aangelegd. Deze zat er, had problemen en ik heb deze vorige week vervangen. Dit heb ik ook met hem besproken.

Maar als het je vakgebied is,
en het komt ter sprake bij een klant,
en je komt al jaren bij deze klant,
de klant zorgt voor voldoende werkruimte,
je krijgt altijd wat te drinken aangeboden,
Dan had ik de klant even op de hoogte gesteld van ontbrekende beugels en had ik ook even de vulslang losgekoppeld.

Ik ben blij met je opmerkingen, dat laat zien dat het ook anders kan gelukkig. Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helaas eerder standaard dan een uitzondering. Vind maar eens een goede onderhoudsmonteur tegenwoordig. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

GermanPivo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:45:
[...]

LTV = Lage Temperatuur Verwarming
HWA = Hemel Water Afvoer
De ltv is in dit geval de lucht toevoer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

MikeyMan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:57:
Helaas eerder standaard dan een uitzondering. Vind maar eens een goede onderhoudsmonteur tegenwoordig. :X
Dat idee heb ik bij vrijwel elk bedrijf tegenwoordig helaas.

Rommel ruimen ze niet op, overal vlekken, ze stoten tegen muren, morsen met van alles.

EDIT; en misschien nog wel het ergste; schuiven met (zware) spullen over je dure vloer...

;w

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 23-09-2021 11:36 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TommyGun schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:34:
[...]

Dat idee heb ik bij vrijwel elk bedrijf tegenwoordig helaas.

Rommel ruimen ze niet op, overal vlekken, ze stoten tegen muren, morsen met van alles.

EDIT; en misschien nog wel het ergste; schuiven met (zware) spullen over je dure vloer...

;w
Och... De laatste onderhoudsbeurt had de monteur bij mij alle zooi in het wasbakje gedonderd. Ben drie kwartier bezig geweest om die troep eruit te halen. Nog geluk dat de zooi niet verderop in de afvoer verstopt is geraakt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
Rallytalk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:44:
[...]

RGA = rook gas afvoer
LTV = ?
HWA 80 mm ?
LTV benoem ik als Luchttoevoer iedereen noemt het weer anders...haha!

HWA hemelwaterafvoer, veel installateurs gebruikte dit omdat het ten opzichte van orginele LTV buis vele male goedkoper is.

In de VR tijd gebruikte je aluminium voor de afvoer en zwarte PP voor de toevoer.

Tegenwoordig gebruik ik voor beide gewoon SafePP wit van burgerhout. Is iets duurder maar gewoon veel netter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:18
Opperbeun schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:51:
Hmmm... 20 minuten is naar mijn geen idee geen onderhoud maar gewoon sticker plakken....

Ik doe het als volgt.. bij een Intergas.

Toestel uitschakelen, gaskraan dicht, mantel los nemen ( 2 schroeven voorkant), gas toevoerleiding van gasblok naar ventilator los maken( pas op doseerring en o-ring), bekabeling ventilator losmaken, zwarte RGA pijp los maken, condensbak demonteren, 10 bouten los draaien met een imbus sleutel, voordeksel demonteren, voordeksel reinigen, wisselaar reinigen ( borstel intergas of uienkam) remplaatjes 4 stuks schoonmaken, elektrode schoonmaken, brander nazien evt schoonzuigen, pakking voorplaat vervangen( vanaf cw4 zijn deze zwart ipv rood), ventilator schoonblazen, branderpakking indien nodig vervangen, vervolgens de voorplaat terug monteren en bouten voorzien van kermisch vet en op NM vast zetten, condensbak schoonmaken/ uitspoelen, alles in de omgekeerde volgorde terug.

Sifon maak ik schoon voordat de mantel terug gaag soms met een sopje en kwastje.

Ik doe nog altijd even een gasvoordruk meting en controleer of de leiding na de gaskraan gas dicht is.

Alle randzaken zoals expansievat, vulkraan, overstort, RGA en LTV, beugels etc... controleer ik visueel.

Na dit alles start ik de cv ketel en zo nodig vul ik de cv bij.

Aanaluitend even de instellingen nalopen en een rookgasanalyse.
Indien de waardes te ver afwijken stel ik de ketel af.

Nadit alles krijgt de klant een rapport.

Mocht ik iets aantreffen wat niet goed is meld ik het direct.

Mijn vraag is dan ook altijd of er nog gebreken zijn of vreemde geluiden etc.. aan de klant.

Ik beoordeel de ketel zowel optisch als technisch sommige ketels zijn verschrikkelijke roestbakken... klant waardeerd het altijd als je eerlijk bent.

Ik doe er meestal 1 tot 1.5 uur over... zeker met bakje koffie erbij. ( van aankomst tot vertrek)
toon volledige bericht
Ik denk ook dat het ook zo hoort, ik begin nu echt te twijfelen aan het bedrijf welke bij mij en mijn zoon de CV-Ketel een onderhoudsbeurt geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20HcS88japPJn7n8ldYNRH0T2VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHMEVM0pwB249qaxBevseayO.png?f=fotoalbum_large

Dus 25 minuten bezig geweest met een Bosch HRC II 30, wordt ieder jaar onderhoud aan uitgevoerd.
We denk jij hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Freestuff schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Ik denk ook dat het ook zo hoort, ik begin nu echt te twijfelen aan het bedrijf welke bij mij en mijn zoon de CV-Ketel een onderhoudsbeurt geeft.

[Afbeelding]

Dus 25 minuten bezig geweest met een Bosch HRC II 30, wordt ieder jaar onderhoud aan uitgevoerd.
We denk jij hiervan?
Stikker plakker.
In 25 minuten kan je geen ketel schoonmaken / afstellingen controleren.
Waarschijnlijk een contract of betaal je ook die 25 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
edsandje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:08:
[...]

Stikker plakker.
In 25 minuten kan je geen ketel schoonmaken / afstellingen controleren.
Waarschijnlijk een contract of betaal je ook die 25 minuten?
Inderdaad een soort contract, op mijn ketel zat toen een actie vanuit Bosch met 7 jaar garantie, die van mijn zoon later 125 maanden garantie.
Installateur gaf aan dat je dan een contract moest hebben. Ik zei toen nog is dit dan geen sigaar uit eigen doos. Maar dat was niet zo volgens hun.

Betaalde altijd rond se 122 EUR per jaar en nu mijn garantie is verlopen 66 EUR, maar dan voor een ander contract. Mijn zoon heeft de afgelopen week 127 EUR betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

127 euro voor 25 minuten werk, :X dat wil ik ook wel.
Jij hebt nu een ander contract voor € 66,- ?
Wat doen ze daar dan voor? Dat zal dan niet veel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freestuff
edsandje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:02:
Contract van 127 EUR is voor een jaarlijkse onderhoud en geen voorrij kosten en materiaal en arbeidsloon bij storing of defect.
Omdat de onderdelen door Bosch betaald worden i.v.m. de extra garantie.

Het contract van 66 EUR is nu alleen voor jaarlijks onderhoud, bij storing dient er nu gewoon betaald te worden omdat de verlengde garantie is verlopen.

Maar ik wil dan wel dat het onderhoud goed gedaan wordt. Dus ik ga ze een mail sturen over hoe ze het onderhoud in 20 a 25 minuten hebben kunnen uitvoeren.
Bij geen oplossing zal ik opzoek gaan naar een ander onderhoud bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
edsandje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:02:
Ik heb mijn installateur vorige week gebeld, hij zou terug bellen en had dat niet gedaan. Dus vandaag weer gebeld en hij ging het uit zoeken.

Nu krijg ik een app dat hij de werkbonnen heeft gecontroleerd en die zijn in orde.

Op mijn adres is hij 30 minuten bezig geweest, bij mijn zoon 25 minuten. Hij geeft aan normaal voor de Bosch HRC II 30 ketel.
Ik vertelde hem dat onderhoud minimaal 1 uur zou moeten duren. Daar zijn ze het dus niet mee eens.

@edsandje Heb jij ook toevallig ervaring met de Bosch Ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Freestuff schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb mijn installateur vorige week gebeld, hij zou terug bellen en had dat niet gedaan. Dus vandaag weer gebeld en hij ging het uit zoeken.

Nu krijg ik een app dat hij de werkbonnen heeft gecontroleerd en die zijn in orde.

Op mijn adres is hij 30 minuten bezig geweest, bij mijn zoon 25 minuten. Hij geeft aan normaal voor de Bosch HRC II 30 ketel.
Ik vertelde hem dat onderhoud minimaal 1 uur zou moeten duren. Daar zijn ze het dus niet mee eens.

@edsandje Heb jij ook toevallig ervaring met de Bosch Ketel?
Ja dat heb ik.
Als je de installatiehandleiding volgt kan het binnen het half uur.
Je meet wat de druk is op de mengkamer en die waarde geeft aan of er onderhoud nodig is.
Mijn ervaring is dat de ketel heel lang door kan zonder hem open te maken.
Tot je de ketel wel open moet maken en dan is die zwaar vervuild.
Ik heb er een aantal in onderhoud en die gaan elke 2 jaar open, ook een paar van de eerste serie hrc en allemaal op leeftijd maar buiten de ouderdoms kwaaltjes geen problemen.

Worst case scenario de jouwe is nog nooit open geweest en nu uit het contract.
Als nu de problemen ontstaan door geen/matig onderhoud mag je zelf de kosten dragen.
Dus die sigaar uit eigen doos.......

Hoor ik wel vaker: partij x plaatst ketel met contract, komen voor jaarlijks onderhoud (plakken een stikker) en na 10-12 jaar verlengen ze het contract niet omdat de ketel te oud is. (en dan alle kosten komen)
Leuk verdienmodel, als ik een ketel onderhoud gaat die open en wordt schoongemaakt, pakkingen vervangen wat los is geweest, afstellen, bijvullen (indien nodig) en koffie drinken.
Gemiddeld ben ik 1,5 tot 2 uur bezig met een ketel. (-10 minuten koffie) of langer als de koffie lekker is en vergezeld gaat van een tompouce :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
edsandje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Hoor ik wel vaker: partij x plaatst ketel met contract, komen voor jaarlijks onderhoud (plakken een stikker) en na 10-12 jaar verlengen ze het contract niet omdat de ketel te oud is. (en dan alle kosten komen)
Leuk verdienmodel, als ik een ketel onderhoud gaat die open en wordt schoongemaakt, pakkingen vervangen wat los is geweest, afstellen, bijvullen (indien nodig) en koffie drinken.
Gemiddeld ben ik 1,5 tot 2 uur bezig met een ketel. (-10 minuten koffie) of langer als de koffie lekker is en vergezeld gaat van een tompouce :P
Ik heb altijd het gevoel dat dat inderdaad klopt.
Vroeger bij mijn ouders hing de ketel op mijn slaapkamer en heb ik er vaak genoeg naast gezeten tijdens studeren.
Veel meer dan stofzuigen en sticker plakken was het nooit.

Zelf heb ik in 2010 een nieuwe ketel in mijn huis laten ophangen (en tevens de eerste in dat huis)
Die heeft in het 1e jaar 3x storing gehad waarbij vanalles vervangen is.

Toen heb ik besloten dat het een K*T ketel is, en ik hem niet onderhoud er bij het volgende defect een nieuwe komt. :X

Hij hangt er nog steeds.
Lekker het abo geld in mijn eigen zak gehouden, en als hij morgen ermee ophoud hangen we gewoon een nieuwe op. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Ik heb altijd het gevoel dat dat inderdaad klopt.
Vroeger bij mijn ouders hing de ketel op mijn slaapkamer en heb ik er vaak genoeg naast gezeten tijdens studeren.
Veel meer dan stofzuigen en sticker plakken was het nooit.

Zelf heb ik in 2010 een nieuwe ketel in mijn huis laten ophangen (en tevens de eerste in dat huis)
Die heeft in het 1e jaar 3x storing gehad waarbij vanalles vervangen is.

Toen heb ik besloten dat het een K*T ketel is, en ik hem niet onderhoud er bij het volgende defect een nieuwe komt. :X

Hij hangt er nog steeds.
Lekker het abo geld in mijn eigen zak gehouden, en als hij morgen ermee ophoud hangen we gewoon een nieuwe op. :D
Dat kan ook, al zou ik dat niet aanraden.
Je bespaart 12 jaar onderhoud is 1200 euro?
Ketel wordt steeds vuiler en gaat onzuiniger worden.

Geen periodieke controle en dan een verhoogde kans op co vergiftiging en brand. (google maar eens op Nefit Topline en Agpo Econpact)
Fabrikanten geven niet voor niets aan dat pakkingen vervangen moeten worden.
Wat voor ketel heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
[...]
Dat eerste is precies wat bij mij is gebeurd. Toen we ons huis kochten zaten er op de CV (Nefit VR) keurig 12 stickertjes van het jaarlijkse onderhoud.
Een half jaar later rook ik een typische rookgaslucht van gas. Bleek dat de syphon droog stond en rookgas de ruimte in kwam (naast de slaapkamer...).
Handleiding van Nefit opgezocht en ketel opengemaakt zoals beschreven.
Bleek dat de (aluminium) warmtewisselaar helemaal dicht zat met oxide. Dat verklaarde ook het bizar hoge gasverbruik...
De installateur had dus al jaren niet meer het voorgeschreven onderhoud uitgevoerd.
Prutsers is nog een aardige omschrijving...

Ketel heb ik vervolgens door een Remeha met RVS wisselaar vervangen
Daar doe ik het onderhoud zelf.
Als je de syphon leegmaakt komt er inderdaad troep uit (ijzeroxide) maar de wand blijft vies door een dun laagje. Dat moet je echt wegschrobben maar lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
[...]

Ja dat heb ik.
Als je de installatiehandleiding volgt kan het binnen het half uur.
Je meet wat de druk is op de mengkamer en die waarde geeft aan of er onderhoud nodig is.
Mijn ervaring is dat de ketel heel lang door kan zonder hem open te maken.
Tot je de ketel wel open moet maken en dan is die zwaar vervuild.
Ik heb er een aantal in onderhoud en die gaan elke 2 jaar open, ook een paar van de eerste serie hrc en allemaal op leeftijd maar buiten de ouderdoms kwaaltjes geen problemen.

Worst case scenario de jouwe is nog nooit open geweest en nu uit het contract.
Als nu de problemen ontstaan door geen/matig onderhoud mag je zelf de kosten dragen.
Dus die sigaar uit eigen doos.......

toon volledige bericht
@edsandje
Ik ben er ook bang voor dat dit is wat er gebeurt, mijn vrouw geeft aan dat er laatste jaren ook geen eens een stofzuiger aan te pas kwam.
Ik heb wel in mijn regio een beetje rond gekeken en een andere installateur gebeld, en ze werken allemaal met een soort abonnement.
Indien je in de regio IJmuiden/Haarlem woont stuur me dan maar een bericht.
2 klanten die een goede installateur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Freestuff schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:00:
[...]

@edsandje
Ik ben er ook bang voor dat dit is wat er gebeurt, mijn vrouw geeft aan dat er laatste jaren ook geen eens een stofzuiger aan te pas kwam.
Ik heb wel in mijn regio een beetje rond gekeken en een andere installateur gebeld, en ze werken allemaal met een soort abonnement.
Indien je in de regio IJmuiden/Haarlem woont stuur me dan maar een bericht.
2 klanten die een goede installateur zoeken.
Helaas dat is voor mij te ver weg. Er zal heus wel een installateur in de buurt zitten die zijn vak serieus neemt.
Vragen aan buren/familie/vrienden/collega's.
Op zich hoeft een abonnement geen probleem te zijn.
Als ze maar doen waar je voor betaald. Ik bied geen abonnementen aan omdat ik alleen ben.

Overigens zit ik niet op Tweakers om zieltjes te winnen. Ik vind het interessant om te lezen wat mijn conculega's zoal doen en wat mensen zelf aan het klussen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Freestuff schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:00:
Ja de kwaliteit van de monteurs die over de vloer komt wisselt, sommige deden amper wat. Ik ben er niet altijd bij maar ook een keer een liefhebber van cv ketels over de vloer gehad die heeft nog een kleine renovatie gedaan. Ook een keer moeten bellen toen de cv niet meer wilde werken toen zat het boven de sifon verstopt met kalk achtig spul, niet lang er voor was er "onderhoud" gepleegd, de storingsmonteur maakte wel een foto van het kaartje om te achterhalen wie dat was.
Inmiddels een nieuwe intergas cv gekregen ipv de Agpo die ruim aan zijn einde was.
Pagina: 1