Garageboxen - Oneigenlijk gebruik, hoe stop je dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Dag Mede-Tweakers,

Ik zit met een lastig probleem, waar ik niet goed weet wat ik kan doen om het tegen te gaan. We hebben een garagabox op een privéterrein (we zijn eigenaar) en we hebben sinds een jaar of twee iemand die een parkeerplaats toeëigend die niet van hen is.

De situatie:
* Er is een inrit onder een huis welke open is, er is geen poort nog een bareel.
* Rood: is de foutparkeerder, hij heeft en deur naar de achterkant van zijn huis en gaat daar juist voor staan op wat eigenlijk gemeenschappelijke ruimte is. Ze hebben ook nog een garagebox.
* Blauw: deze mensen hebben een carport, maar vaak staan ze juist voor hun inrit en moeten ze manouvreren om erin te geraken. Of soms blokkeren ze het volledig.
* Groen: Deze mensen kunnen amper in hun garagebox en vaak hebben ze dan ook ruzie met deze mensen omdat ze het beu zijn.
* Geel: Er zijn nog drie staanplaatsen, maar de rechtse kan er vaak niet in draaien omdat er niet voldoende plaats is als de middelste auto er ook staat op zijn eigen staanplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKT7dkedO6JQ3u9lhfBSuFFes_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bH2j3zxtnD0M4w37OuI8MEjt.png?f=user_large

We hebben in het verleden er al eens mee proberen te praten en dat hept niet echt, ze beweren dat ze er recht op hebben maar kunnen of willen dat niet staven.

Als ik kijk naar de plannen van de garageboxen bij de aankoop - door de notaris aangeleverd - dan zie ik dat ze daar geen recht op hebben. Ze parkeren op wat we op het plan B21 noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR8WKBphgOYvBSXSlZAmkCDQ-jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fb3z4cAWNrE2fuGxoF0rUOtk.png?f=fotoalbum_large

In de legende staat B21 als "opritten" en dus niet als parkeerplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKcx_ZhH3Mm_9a476v5OamR_o4s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8E2qRC755rWzxKW5W67VZ3Ey.png?f=user_large

Ook op het "Uittreksel uit het kadastraal percelenplan" zien we niets staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMTPonUCqSboWyeeZub3a5bP2J4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FszMJdwxPfufb3FkaVmN1KFR.png?f=user_large

Ze hebben een bouwaanvraag ingediend om hun huis aan te passen en we hebben gehoord dat ze een laadpaal willen plaatsen op "hun" parkeerplaats. We willen dit voor zijn, en hadden al een bezwaar ingediend, maar omdat het gaat over een privé kwestie is dit bezwaar afgewezen.

We willen vermijden dat ze dit verankeren en nu willen we met de een meerderheid van de eigenaars hier tegen op treden en dit adwingen dat ze daar niet mogen staan. Anders hebben we binnenkort andere die denken dat ze ook een stuk van de opritten mogen gebruiken. We wonen ergens met een hoge parkeerdruk, dus dat scenario is niet onrealistich.

Aleen, we weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. Er is geen syndicus. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een goed gesprek is al gebeurd, maar heeft niet geholpen - in tegendeel - het was bij wijlen aggresief en ronduit grof.

Tips? Advies? Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door tc982 op 20-10-2025 08:48 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Hoe zuur kan je zijn? Er is geen stelligheid, deze persoon mag daar niet parkeren. Alleen is de vraag hoe "enforce" je dit? De plannen geven duidelijk aan dat dit opritten zijn, daar is geen ambiguiteit rond.

Dit probleem lost zich niet direct op, en even niet antwoorden op een topic is niet "interopvulling" of niet "meegaand" genoeg.

Updatestatus:
Ondertussen heb ik een aantal eigenaars aangesproken die hetzelfde probleem ervaren en maken we gebruik van een clausule die ooit in 1991 in een reglement stond dat we ondertussen hebben gevonden. Dit is het laatste inwendig orde reglement dat we kennen. Ik heb dan ook afgesproken dat de persoon die de gemeenschappelijke kosten regelt (elektriciteit) een bericht doorstuurd naar de rest van de eigenaars.

Mail die klaarstaat:
Beste [SNIP],
Zoals besproken willen we graag een buitengewone algemene vergadering van eigenaars
samenroepen om het oneigenlijk gebruik van de gemeenschappelijke ruimte (B21) te
bespreken zoals in artikel 19 van het reglement van inwendige orde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3qJX-OrluW0T5btovpDgdAc0Io=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wWw0aftRU8wmIgfOWl6x4OMR.png?f=user_large
Kan jij deze mail doorsturen naar alle mede-eigenaars die betrokken zijn bij de garages en oprit
aan de [SNIP], zodat we iedereen kunnen uitnodigen?

Bericht voor doorsturing aan de mede-eigenaars:
Beste mede-eigenaars,

Omwille van het herhaald oneigenlijk gebruik van de gemeenschappelijke ruimte (B21),
waaronder privé-parkeren op niet geassigneerde plaatsen en blokkeren van doorgang, willen we
graag samenkomen om dit gezamenlijk te bespreken binnen het kader van de vereniging van
mede-eigenaars.
Datum: [SNIP]
Tijdstip: [SNIP]
Voorlopige agenda:
1. Oneigenlijk gebruik van de gemeenschappelijke ruimte (B21)
2. Bevestiging en actualisatie van contactgegevens van eigenaars
3. Eventuele andere punten

Bijgevoegd vind je het plan van de garages en oprit, waarop lot B21 is aangeduid ter
verduidelijking van het besproken domein.

We hopen dat iedereen aanwezig kan zijn, zodat we gezamenlijk tot duidelijke afspraken kunnen
komen.

Met vriendelijke groeten,
[SNIP]
Namens de mede-eigenaars van garageboxen en oprit:
1. [SNIP], Eigenaar garagabox
2. [SNIP], Eigenaar garagebox
3. [SNIP], Eigenaar garagebox
4. [SNIP], Eigenaar inrit en staanplaats
5. [SNIP], Eigenaar garagebox en staanplaats
6. [SNIP], Eigenaar garagebox
7. [SNIP], Eigenaar garagebox
8. [SNIP], Eigenaar garageboxen
9. [SNIP], Huurder garageboxen
10. [SNIP], Huurder staanplaats

Zoals je kan zien heb ik verschillende eigenaars gevonden die hetzelfde ervaren, tesamen hebben we al 11 van de 20 loten mee. De andere ken ik gewoon niet en weet ik hun standpunt nog niet. We hebben weet dat er 4 garageboxen van een appartement eigenaar zijn die niet echt graag betrokken is en waarschijnlijk niet zal komen naar de vergadering. Maar dat is ok volgens het reglement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ojA0dvyswbnVo3ioiHfu5gcRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5xZi89hZbFmCeEjjrZsa9M0.png?f=fotoalbum_large
  • Artikel 13 geeft aan dat we een meerderheid moeten hebben (check)
  • Artikel 14 geeft aan dat eigenaars die niet komen stemmen, voor stemmen
De meeting is belegd voor begin November, ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte.

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 24-10-2025 11:27 . Reden: quote aangepast ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTC18
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-10 12:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6cdvpHsUC9_vBVhL-92ZR58H8g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/krSXVL5tVBv01UqsqSGGm9mn.jpg?f=user_large

Daar had ik de auto neer gezet. Niemand geen last van. Gedeeltelijk voor een carpoort parkeren is gewoon de carpoort iets verlengen, door middel van een leuk object wat niet te tillen is. Zodat de neus van zijn wagen er niet meer voor kan. daar heb je immers recht op in zijn eigen woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

_ferry_ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:09:
En als actiepunt nav de vergadering kun je natuurlijk ook een groot kruis op het asfalt maken met NP, en een "P alleen in de vakken" bord bij de ingang.
+ wielklem + wegsleepregeling. Verboden te parkeren op priveterrein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRwyfp-qlINxZ2bDfZgucUwuAjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5m8xCfTkCUzVv8myAARBW6EJ.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1