Garageboxen - Oneigenlijk gebruik, hoe stop je dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 13:19
Dag Mede-Tweakers,

Ik zit met een lastig probleem, waar ik niet goed weet wat ik kan doen om het tegen te gaan. We hebben een garagabox op een privéterrein (we zijn eigenaar) en we hebben sinds een jaar of twee iemand die een parkeerplaats toeëigend die niet van hen is.

De situatie:
* Er is een inrit onder een huis welke open is, er is geen poort nog een bareel.
* Rood: is de foutparkeerder, hij heeft en deur naar de achterkant van zijn huis en gaat daar juist voor staan op wat eigenlijk gemeenschappelijke ruimte is. Ze hebben ook nog een garagebox.
* Blauw: deze mensen hebben een carport, maar vaak staan ze juist voor hun inrit en moeten ze manouvreren om erin te geraken. Of soms blokkeren ze het volledig.
* Groen: Deze mensen kunnen amper in hun garagebox en vaak hebben ze dan ook ruzie met deze mensen omdat ze het beu zijn.
* Geel: Er zijn nog drie staanplaatsen, maar de rechtse kan er vaak niet in draaien omdat er niet voldoende plaats is als de middelste auto er ook staat op zijn eigen staanplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKT7dkedO6JQ3u9lhfBSuFFes_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bH2j3zxtnD0M4w37OuI8MEjt.png?f=user_large

We hebben in het verleden er al eens mee proberen te praten en dat hept niet echt, ze beweren dat ze er recht op hebben maar kunnen of willen dat niet staven.

Als ik kijk naar de plannen van de garageboxen bij de aankoop - door de notaris aangeleverd - dan zie ik dat ze daar geen recht op hebben. Ze parkeren op wat we op het plan B21 noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR8WKBphgOYvBSXSlZAmkCDQ-jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fb3z4cAWNrE2fuGxoF0rUOtk.png?f=fotoalbum_large

In de legende staat B21 als "opritten" en dus niet als parkeerplaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKcx_ZhH3Mm_9a476v5OamR_o4s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8E2qRC755rWzxKW5W67VZ3Ey.png?f=user_large

Ook op het "Uittreksel uit het kadastraal percelenplan" zien we niets staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMTPonUCqSboWyeeZub3a5bP2J4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FszMJdwxPfufb3FkaVmN1KFR.png?f=user_large

Ze hebben een bouwaanvraag ingediend om hun huis aan te passen en we hebben gehoord dat ze een laadpaal willen plaatsen op "hun" parkeerplaats. We willen dit voor zijn, en hadden al een bezwaar ingediend, maar omdat het gaat over een privé kwestie is dit bezwaar afgewezen.

We willen vermijden dat ze dit verankeren en nu willen we met de een meerderheid van de eigenaars hier tegen op treden en dit adwingen dat ze daar niet mogen staan. Anders hebben we binnenkort andere die denken dat ze ook een stuk van de opritten mogen gebruiken. We wonen ergens met een hoge parkeerdruk, dus dat scenario is niet onrealistich.

Aleen, we weten niet goed hoe we dit moeten aanpakken. Er is geen syndicus. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een goed gesprek is al gebeurd, maar heeft niet geholpen - in tegendeel - het was bij wijlen aggresief en ronduit grof.

Tips? Advies? Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door tc982 op 20-10-2025 08:48 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21

Vliegvlug

Flight Simple

Ben je nu eigenaar van het hele privé terrein of enkel van één garagebox?

Want de manier waarop je het nu op hebt geschreven “.. privéterrein (we zijn eigenaar) ..”
Suggereert het eerste en dan heb je natuurlijk meer mogelijkheden dan als je maar één van de boxen op het terrein bezit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Van wie is het grote terrein, VVE of van een projectontwikkelaar oid? Waar staat beschreven voor welke doeleinden het terrein gebruikt mag worden?
Laadpaal plaatsen lijkt mij niet zomaar mogen, maar afhankelijk van wat er precies staat zou parkeren misschien gewoon mogen.

Ik zou beginnen met een jurist zoeken met alle eigenaren samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Vliegvlug schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:27:
Ben je nu eigenaar van het hele privé terrein of enkel van één garagebox?

Want de manier waarop je het nu op hebt geschreven “.. privéterrein (we zijn eigenaar) ..”
Suggereert het eerste en dan heb je natuurlijk meer mogelijkheden dan als je maar één van de boxen op het terrein bezit
Ah, we zijn eigenaar van één van de boxen, we hebben in totaal iets van een 15-tal eigenaars.

[ Voor 68% gewijzigd door tc982 op 19-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Oon schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:29:
Van wie is het grote terrein, VVE of van een projectontwikkelaar oid? Waar staat beschreven voor welke doeleinden het terrein gebruikt mag worden?
Laadpaal plaatsen lijkt mij niet zomaar mogen, maar afhankelijk van wat er precies staat zou parkeren misschien gewoon mogen.

Ik zou beginnen met een jurist zoeken met alle eigenaren samen
Het terrein is van iedereen tesamen (gemeenschappelijk) en heeft dus 15 eigenaars, waaronder deze foutparkeerder omdat hij een garagebox heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:13
Dus er is een VvE opgericht?
Of wat voor constructie is er voor de "opritten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
99ruud99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:31:
Dus er is een VvE opgericht?
Of wat voor constructie is er voor de "opritten".
Dat weet ik eigenlijk niet, er is in ieder geval geen "actieve" vereniging van eigenaren. Waar kan je zoiets opzoeken of vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

tc982 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Het terrein is van iedereen tesamen (gemeenschappelijk) en heeft dus 15 eigenaars, waaronder deze foutparkeerder omdat hij een garagebox heeft.
Dan blijft mijn advies staan. Verzamel alle eigenaren die hier last van/baat bij hebben en huur een jurist in, ben je waarschijnlijk p.p. een paar tientjes kwijt om te laten bekijken of deze persoon inderdaad niet daar mag parkeren en of de laadpaal tegen te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ik ken zelf maar 6 eigenaars, niet voldoende om daar iets mee te doen. Ik vind het ook zot dat we hier kosten aan moeten spenderen terwijl ze er gewoon niet mogen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is dit België?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tc982 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:40:
Ik ken zelf maar 6 eigenaars, niet voldoende om daar iets mee te doen. Ik vind het ook zot dat we hier kosten aan moeten spenderen terwijl ze er gewoon niet mogen staan.
Maar zij zijn van mening van wel als ik jouw verhaal zo lees dus hoe rot het ook is zal je er helaas toch kosten voor moeten maken.
En dit lijkt me het moment voordat het straks een voldongen feit is.

Je kan er echt nu beter kosten en moeite in stoppen dan je jaren lang te ergeren en met de overlast te zitten en achteraf te denken “had ik toen maar…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:13
Het is maar de vraag, een oprit in eigendom mag op geparkeerd worden, want de gemeente vindt daar niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ja, zie profiel van TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:57
tc982 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:40:
Waarom denk jij dat ze er niet mogen staan dan? Het is niet hun priveparkeerplaats maar dat je er geen auto zou mogen parkeren is maar zeer de vraag. Over het algemeen mag je parkeren tenzij... (Je een uitrit blokkeert, de stoep.ontoegankelijk maakt, er een bors van de gemeente staat dat het niet mag etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Fr33z schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Waarom denk jij dat ze er niet mogen staan dan? Het is niet hun priveparkeerplaats maar dat je er geen auto zou mogen parkeren is maar zeer de vraag. Over het algemeen mag je parkeren tenzij... (Je een uitrit blokkeert, de stoep.ontoegankelijk maakt, er een bors van de gemeente staat dat het niet mag etc.)
Omdat:
- Het privéterrein is
- Gemeenschappelijke ruimte is die ingekleurd staat als opritten
- Blokkeren de ingang van andere garageboxen (De 4 over hen, de staanplaats en de carport).

Wat moet je nog meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
99ruud99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:49:
Het is maar de vraag, een oprit in eigendom mag op geparkeerd worden, want de gemeente vindt daar niets van.
Maar een gedeelde oprit om bij garageboxen en parkeerplekken te komen lijkt me dat dat mogelijk toch anders is. Nu hebben de eigenaren van de boxen en plekken moeite om via hun eigen(gedeelde) oprit bij hun eigen terrein te komen. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Staat er iets in je koopcontract beschreven over de gezamenlijk optie en of daar geparkeerd mag?Als daar niets staat dan kun je weinig beginnen denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
[...]

Het is bestempeld als oprit. Daar parkeer je normaal niet, tenzij die alleen van jou is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Gezien B18 tm B20 expliciet benoemd staan als parkeerplaats en B21 niet, is het niet heel vreemd om te concluderen dat het niet de bedoeling is om te parkeren op B21.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tc982 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Omdat:
- Het privéterrein is
- Blokkeren de ingang van andere garageboxen (De 4 over hen, de staanplaats en de carport).

Wie is eigenaar van en onderhoudt B21?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
tc982 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Omdat:
- Het privéterrein is

Jij beweert dat het niet mag, daarom mijn vraag waarom.je dat denkt. Dat het priveterrein is is leuk maar zegt in dezen niks. Het is dus niet van de gemeente, prima. Maar het is blijkbaar net zo goed 'hun' priveterrein als dat van jou toch?

Dat het is ingekleurd bij je lijstje als.oprit zegt misschien iets, dat hangt af van wat de status van zo'n label 'oprit' is.

Blokkeren van andere inritten lijkt me de meest haalbare kaart, maar dan moet je op zoek naar regels/voorschriften over of er ergens verboden is de andere garageboxen e.d. te blokkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Wolly schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Gezien B18 tm B20 expliciet benoemd staan als parkeerplaats en B21 niet, is het niet heel vreemd om te concluderen dat het niet de bedoeling is om te parkeren op B21.
Zeker waar, het zou kunnen dat dat niet mag. Maar aangezien het priveterrein is denk ik dat alles staat of valt met afspraken/definities in de koopaktes. Ergens moet beschreven staan wat wel.en niet mag. Of er moet verwezen worden naar 'er gelden de algemene regels van ...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Uhm, het rode vakje heb je neem ik aan zelf ingetekend. De tekening geeft namelijk aan dat B over de parkeergelegenheid/binnenterrein gaat en 21 is alles wat niet echt gespecificeerd is. 21 staat er 2 keer op en toevallig staat het onder op de tekening onder elkaar. Best verwarrend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eschurma schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:25:
Uhm, het rode vakje heb je neem ik aan zelf ingetekend. De tekening geeft namelijk aan dat B over de parkeergelegenheid/binnenterrein gaat en 21 is alles wat niet echt gespecificeerd is. 21 staat er 2 keer op en toevallig staat het onder op de tekening onder elkaar. Best verwarrend
Vind er zelf niets verwarrends aan eerlijk gezegd.

Uiteraard heeft TS dat rode vakje er zelf ingezet en is toeval dat 21 er net boven staat.

Dat 21 twee keer op die tekening staat is omdat het perceel doorsneden wordt door die garageboxen en je anders zo moet zoeken. Nu het in elk van de grotere vlakken staat zie je het direct.
Was het één grote rechthoekige ruimte geweest dan had het nummer gewoon 1x in het midden daarvan gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:38
Als er geen VvE voor het onderhoud is, deze zo snel mogelijk oprichten en samen de regels vast stellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ga nou eerst maar eens na welke regels er gelden, want je gaat veel te makkelijk uit van 'dit mag niet en die ander is in de overtreding'! In Belgie lijkt er een verschil te zijn in prive en publieke parkings. Op prive parkings lijkt er veel te mogen en weinig wettelijk geregeld te zijn.

Wat er wel.wettelijk is geregeld dat je geen auto mag neerzetten voor de 'inrij' van iemand anders, zie https://www.touring.be/nl...t-met-garages-en-opritten

Maar omdat het de vraag is of deze regel.uberhaupt geldt op.jullie terreintje zou ik daar eens mee beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:20
hfolkers schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:20:
Als er geen VvE voor het onderhoud is, deze zo snel mogelijk oprichten en samen de regels vast stellen lijkt me.
Inderdaad.
En dan kun je afspreken dat er alleen in de vakken geparkeerd mag worden. Met een wegsleepregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:05
Pragmatisch; paar (deels neerklapbare) paaltjes plaatsen met de andere eigenaren om het prive terrein af te zetten en opgelost.

Tweakers: neem een paar biertjes mee en praat met meneer

Ook tweakers: klaag ze aan (kortom, de juridische weg)

En zelfs Tweakers; doe iets met hun auto (nee, niet doen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:30
99ruud99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:49:
Dat de gemeente er niets van vindt omdat zij geen eigenaar/beheerder van de betreffende grond zijn, betekent nog niet dat het mag. De gezamenlijke grondeigenaren bepalen wat wel en niet mag.

Voor TS is het dus van belang om die gezamenlijke grondeigenaren bij elkaar te krijgen en deze kwestie te bespreken. Wanneer de gezamenlijke grondeigenaren bij meerderheid besluiten dat het gebruik op deze manier niet is toegestaan, kunnen zij tevens afspreken welke consequenties er aan zullen zitten wanneer het foutief gebruik van de grond ook in de toekomst herhaaldelijk plaatsvindt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Ts is met de noorderzon vertrokken dus dit topic is weer een mooi stukje interopvulling geworden helaas. Mogelijk waren de antwoorden niet genoeg meegaand met de stelligheid van TS :z
Pagina: 1