Hoogtemperatuur warmtepomp op laagtemperatuur afgifte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob w
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:16
Mijn vraag
Sinds begin april een Samsung Mono Quit warmtepomp met climate hub 200 liter als binnenunit. We overlegden met de installateur en onze wensen: 42 m2 vloerverwarming en boven 3 radiatoren die we of vervangen of voorzien van climatebox'en om ze laagtemperatuur te maken.
Er kwam de offerte met de Samsung 8 Kw pomp en is ook geïnstalleerd. Tot verleden week veel problemen gehad met drukverlies, lekkages, foutmeldingen enz. Duurde 6 maanden voordat men op het idee kwam de overstort en inlaatcombinatie na te kijken.
Wat de installateur had moeten weten is dat deze installatie een buffervat nodig heeft, is alsnog aangebracht incl. pomp en 2e expansievat. Nu blijft de druk goed en geen meldingen meer van te laag debiet.
Nu haalde ik er een klimaattechnicus bij en die verbaasde zich nogal over de installatie. Veel te zware pomp , 5 Kw zou voldoende zijn en er is een hoogtemperatuurpomp toegepast terwijl laagtemperatuur overeenkwam met wat we hadden aangegeven. Helaas kijk je achteraf een koe in de ...we hadden ons meer moeten verdiepen in de techniek als leken zijnde. Samsung verleende uiteindelijk wel beperkt advies: downgraden van de pomp is geen optie, evenals ombouw naar laagtemperatuur. De installateur moet je alles 3 keer vragen die begrijpt er volgens mij niet veel van. Hebben nu rechtshulp aangevraagd , ligt nu ter beoordeling bij de advocaat. Hopelijk pakt het positief voor ons uit. Er is aantoonbaar verkeerd advies uitgebracht op 2 punten: het vermogen van de pomp en het had laagtemperatuur moeten zijn.
Iemand weleens iets dergelijks meegemaakt? Hoor graag..... _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rob w Ik vermoed maar dat hier op tweakers relatief gezien minder mensen met vergelijkbare verhalen zijn.
Waarschijnlijk is de community bij de Vereniging Eigenhuis en bij de Consumentenbond (bestaat niet meer) representatiever en is de kans op soortgelijke verhalen groter. Maar vaak weten veel mensen weer
niet dat er wat fout ging en vooral wat fout ging en misschien nog steeds gaat.
Dat veel warmtepompen te groot gedimensioneerd worden (natte vingerwerk) is ook de uitkomst van een recent onderzoek dit jaar. Aan de kennis en kunde van installatiebedrijven wordt gewerkt, maar dan moeten de installateurs nog de tijd hebben om mee te werken (Tijd = Geld).
P.S.: QUIET please! En waarschijnlijk bedoel je 'climatebooster' (niet 'climatebox')

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 19-10-2025 13:34 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rob w Welkom :)
Wat is de vraag achter de vraag? Je bent niet de eerste waarbij de installateur dure lessen leert op kosten van een nietsvermoedende klant.
Wil je er het beste van maken met de huidige spullen? Wil je weten wat je rechten zijn?

Technisch gezien is de hoge temperatuur warmtepomp uitstekend op lage temperatuur te gebruiken en is dat verbruikstechnisch een goed idee.
Ik heb een voorgevoel dat je vloerverwarmingverdeler ook nog een eigen pomp heeft? Dat is dan de grootste klapper die je kunt maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 20:46
Proton_ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:04:
@Rob w Welkom :)
Wat is de vraag achter de vraag? Je bent niet de eerste waarbij de installateur dure lessen leert op kosten van een nietsvermoedende klant.
Wil je er het beste van maken met de huidige spullen? Wil je weten wat je rechten zijn?

Technisch gezien is de hoge temperatuur warmtepomp uitstekend op lage temperatuur te gebruiken en is dat verbruikstechnisch een goed idee.
Ik heb een voorgevoel dat je vloerverwarmingverdeler ook nog een eigen pomp heeft? Dat is dan de grootste klapper die je kunt maken.
Dat laatste heb ik een andere mening over gezien er nog radiatoren in de woning zijn, trek je de installatie kwa afgifte nog meer uit verband op het moment dat je en pomploze verdeler plaatst.

Hoog temperatuur warmtepompen zijn over het algemeen ook gewoon terug te zetten naar lagere temperaturen. Geen ervaring met Samsung wel met Daikin hierin.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien, ik las over ventilatoren en vervanging. Dan moet het kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Met deze hardware is opzich een prima installatie te maken.
Je moet je bedenken wil ik met gestrekt been erin of er het beste van maken?
Met advocaat ga je iig voor het eerste.

Als er een vloerverdeler zit met pomp en thermostaatkraan dan was dat de reden van de storingen, geen open loop icm dichtslaande radiatoren.
De verdeler vervangen voor een pomploze en direct de radiatoren LTV geschikt maken, dan kan de buffer weer als serie erin en de extra pomp eruit.
Mij lijkt de beste methode om dit voor te stellen ad installateur om met gesloten knip te doen op de materialen van de LTV radiatoren na, en dan traject aansprakelijk stellen over te slaan.
Dat kan altijd nog na weigering enige tegemoetkoming en zal de meest prettige manier zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rob w Gelet op de huidige "verbeterde installatie" met parallel buffervat/extra circulatiepomp
en de verholpen mankementen in het warm water gedeelte lijkt me het "gestrekte been" niet echt zinvol.
Dat een parallel buffervat voornamelijk de incontinente pijpbuiger ontzorgt is een ander verhaal.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
dunklefaser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:49:
@Rob w Gelet op de huidige "verbeterde installatie" met parallel buffervat/extra circulatiepomp
en de verholpen mankementen in het warm water gedeelte lijkt me het "gestrekte been" niet echt zinvol.
Dat een parallel buffervat voornamelijk de incontinente pijpbuiger ontzorgt is een ander verhaal.
Dat ze allemaal aan urine verlies lijden dat weet ik niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Dat ze allemaal aan urine verlies lijden dat weet ik niet hoor.
Druppelen kan ook waar anders _O- - overstort/inlaatcombinatie

Pagina: 1