Warmtepomp invoegen in Hoogrendement CV-systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ArjenJW
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-11 19:54
Ik heb een HR ketel (op zolder), ik wil een Warmtepomp (in de tuin) toevoegen.
Uit praktisch overwegingen wil ik daarom nu een monoblock WP. Kan ik zelf doen.

De eenvoudigste manier is 45m2 vloerverwarming aanleggen op de Beg.gr. en daar de WP op aansluiten.
De rest blijft dan zoals het nu is. De systemen moeten dan via handbediening op elkaar afgestemd worden.

Maar kan het ook gecombineerd?
Mijn CV splits zich op zolder na 1m1 in een voor- en achtergevel 28mm, steeds dunner naar de Beg.gr.
Praktische vraag: hoe kan ik de WP op Beg. Gr niveau invoegen in het HR-systeem.
(De WP leidingen naar de zolder leiden en daar aansluiten via een gedeeld buffervat kan ik zelf verzinnen.
Dat levert echter praktische bezwaren op; 15m1 maal 2 - 22/28mm pijpen door mijn huis boren en hakken.)
Kan ik via kleine ingrepen ook op Beg.gr. niveau aansluiten...?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Als je de ketel wilt houden zou je een keerklep onder de ketel moeten toevoegen die stroming door de ketel voorkomt. Verder kan je op elke gewenste plek invoeden met een warmtepomp, bij voorkeur op een 22 of 28mm leiding, dan verdeelt het verder wel over het systeem.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
Ik heb het zo gedaan: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"

Vanaf WP rechtstreeks naar vvw verdeler. Net daarvoor een T-stuk, voor mlb naar zolder. Op zolder aangesloten op het bestaande circuit voor bovenverdieping.

Dat is dus zonder ketel. Maar ik lees in je plan niet echt een reden om die te behouden.

[ Voor 14% gewijzigd door MisterMailman op 19-10-2025 07:20 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
Maar start eens met deze: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En dan vooral het sjabloon voor de startpost.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• ArjenJW
Reactie arjen,
Bij deze bedankt voor jullie bijdragen in mijn hersen-oefening.
Ik overweeg wat zaken omdat mijn CV-ketel een jaar of 14 oud is. Wellicht gaat hij nog jaren mee. Onder de huidige wet mag die weer vervangen worden. Maar de vraag is of dat ook verstandig is.
Ik overpeins dus een creatievere oplossing. Ik heb bij mijn vraag gestuurd in een heel specifieke oplossing, eventueel wil ik die kunnen uitbouwen. Ik zit in de aow, en dat telt natuurlijk mee.

Mijn woning is pas verbouwd door de Opentrap dicht te maken zodat ik specifieker kan stoken. Bij koudere dagen verwacht ik 10m3/dag te stoken. Dat is WP 10x10/20 uur = 5kw/uur. Op een vloer van 40m2 zou dat net moeten kunnen. Maar bij gunstig weer gebruik ik 1m3 gas per dag. Dat is 10%. Bij een WP levert dat volgens mij problemen op.

Voor zover ik begrijpen kan, gebruiken de WP’s een nominaal vermogen van minimaal 1kw. (Ook de Panasonic.) Bij cop4 is de uurafgift dan 4kw. Bij 0,5kw/uur (10%) betekent dit dat hij 1/8 uur brand. Dat is verwacht ik, onvoldoende om de vloer op temperatuur te houden. De WP gaat dus meerdere keren kort aanslaan. En dat de hele dag door.
Ik stel daarom de vraag hoe de pomp tevens aan te sluiten op de radiatoren. Dan kan ik restwarmte naar de radiatoren sturen, dat kost totaal wel wat meer energie, maar de WP zal beter functioneren. (Een buffervat zal ook kunnen, maar dat vereist extra ruimte op de Beg.gr. Die is er niet. De enige mogelijkheid dan is het buffervat buiten zetten, naast de pomp en dikker isoleren.)

Ik begrijp dat de situatie een stuk gunstiger wordt als ik de restwarmte naar ‘boven’ stuur. Maar dat zou bij mij een hele toestand worden. Bij mij staat de CV in een kleine kast op de slaapverdieping. Ruimte voor bij voorbeeld een boiler heb ik al helemaal niet. Een volledige WP (van het gas af) maakt een complete verbouwing van het cirquit noodzakelijk. Daar voel ik op dit moment niets voor. Als de gasmeter plots weg moet, wordt dat een doorstroomboiler ipv de HR-combi. Ik ga dan met een stopwatch bij de douche staan conform overheids-advies. Of het wordt verhuizen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ArjenJW schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:18:
Maar bij gunstig weer gebruik ik 1m3 gas per dag. Dat is 10%. Bij een WP levert dat volgens mij problemen op.

Voor zover ik begrijpen kan, gebruiken de WP’s een nominaal vermogen van minimaal 1kw. (Ook de Panasonic.) Bij cop4 is de uurafgift dan 4kw. Bij 0,5kw/uur (10%) betekent dit dat hij 1/8 uur brand.
Een 5 kW warmtepomp heeft doorgaans een minimum elektrisch vermogen van ca 500W, vaak minder.
Het kan ook dat de warmtepomp op zo'n dag 1 van de acht uur brandt, of een half uur per vier.
Vloerverwarming is daar traag genoeg voor.
Eén of twee starts per uur in het tussenseizoen zijn overigens geen enkel probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 19-10-2025 12:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ArjenJW In aanvulling op dat wat @Proton_ hierboven schrijft:
Mijn "5 kW" wp produceert actueel 2,0 kW aan warmte en de buitenunit (compressor en fan) pruttelt hierbij met 250 W. De looptijd is minimaal ca. 35 minuten en ca. 30 minuten uit = effectief ca. 1,1 kW - kamertemperatuur referentieruimte: 20,0 °C.
De kamertemperatuur schommelt in de overgangsperiode misschien iets meer dan met de oude cv-ketel.

P.S. Actuele aanvoertemperatuur is max. 24,9°C / retour bij de wp is max. 22,9 °C.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 19-10-2025 20:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ArjenJW
Bedankt voor jullie bijdrage. Het geeft in elk geval wat meer inzicht.

Van 1kw per uur naar 500watt scheelt de helft; dat zou dan twee starts per uur worden; en er daarbij vanuit gaan dat de vloer niet zo snel afkoelt en twee starts daarmee mogelijk is, is gunstig.
Huidig 2kw afgifte en 250watt verbruik is natuurlijk ook gunstig.
Feitelijk lijkt alleen vloerverwarming dan al een oplossing. Dat is een prettige gedachte en misschien ook ook wel de oplossing. Daarnaast overweeg ik nog wat andere zaken.
Ik heb een D/C-label. Dat is niet zonder veel kosten te verbeteren. Het redelijke stookniveau komt vooral door een goed geïsoleerd dak. Dat was noodzakelijk omdat mijn slaapverdieping ook min of meer zolder is. Ik heb o.a. een een slaapkamer met 4m1 dakhoogte. De Beg.gr. is energetisch minder.

Ik zou graag wat rekenkundige zekerheden hebben over de pomp.
Ik heb mij suf gezocht naar de verbruiksenergie bij de pompafgiftes (die 500watt). Maar zelfs in de specificaties staan die zelden vermeld. En dat is lastig want je moet natuurlijk een pomp kiezen.
Het zelfde geld voor het verval in de afgifte van vloerverwarmingssystemen. Daar worden wel zaken van vermeld (80watt per m2) maar dat zijn vooral globale indicaties; ik zie nergens rekengrafieken. Vermoedelijk zijn dit maxima en geen gemiddelden in de tijd. Het probleem daarbij is het bed van de slangen en de cm2 van de doorstroming maar wat wellicht ook telt is mijn D/C-label. (Ik overweeg 16mm slang in een magnesiet plaat, kan ik ook zelf leggen, maar met lichte vloerbroodjes geeft het wellicht ook wat warmteverlies naar de kruipruimte.)

Daarnaast is het natuurlijk veel gunstiger het hele cirquit op een lage temperatuur te stoken met op de begane grond vloerverwarming, dan zonder vloerverwarming (is een forse besparing) en de radiatoren met behulp van een hoge temperatuur meer afgifte te laten bezorgen. (Ouder huis, mijn radiatoren zijn groot.) Deze oplossing leidt echter tot een veel lagere cop. De afgifte hangt sterk van de oppervlakte af. Een t3 van 30cm is toch maar een afgiftebreedte van 90 cm. Gelukkig worden daar wel specificaties van afgegeven bij een aantal pompen.

• ArjenJW
Verdere ontwikkelingen arjen,
Het is wat jammer voor de - van het gas af theorie. Maar voorlopig laat ik een nieuwe HR-ketel ophangen. Ik moet zeggen dat alle apparaten de afgelopen 5 jaar fiks verbeterd zijn. De nieuwe combi stuur-apparaten voor WP samen met HR-ketels zijn echt een enorme verbetering.
Heel veel vergelijken en informatie lezen verder, zie ik toch dat met name in de winter die WP-systemen veel elektriciteit gebruiken, heel langzaam opstarten en aflopen, en ook nog een gedeeltelijke nieuwe indeling van (mijn) huis vereisen (Ik moet een 22mm pijp op de beg.gr. zien te krijgen. En ik moet het hele huis stoken.).
Een oud huis kan je vaak niet zodanig isoleren dat je boven een C-label o.d. uitkomt, anders ontstaan er condensstroken op vloeren en-of muren. Bij woningbouwverenigingen zie je dat ook; die isoleren aansluitend de muren en ramen en het dakbeschot - aan de buitenkant. In mijn geval is dat niet realistisch qua kosten en bouwpermissies in de gemeente. Misschien is dat over een paar jaar anders.
Pagina: 1