peerke1980 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:20:
Hallo allemaal. Ik heb een probleem met mijn stroom in huis. Gisterenavond viel de stroom ineens weg in een deel van het huis. Gied kan gebeuren maar het vreemde is dat de aardlek schakelaar niet om is gegaan en de groepen ook nog allemaal aan staan.
Kijk je wel naar de goede groepen?
Is er ergens niet nog een onderverder met groepen die er uit liggen?
Vervolgens heb ik de groepen door gemeten en heb dus aan de bovenzijde van alle 4 de groepen gewoon 230V.
Wat bedoel je met de bovenkant van de groepen?
Echt met de kap van de groepenkast af de bovenste aansluitingen meten?
Mogelijk zijn de groepen andersom bedraad, dus van boven naar beneden.
In zeldzame gevallen schijnt het mogelijk te zijn dat een groep intern wel uit is maar het hendeltje niet naar beneden is gegaan.
Maar waarschijnlijker is dat je naar de verkeerde groepen kijkt.
Maar heb dus in een deel van het huis geen stroom. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Misschien een verdeeldoos?
Zou ook een mogelijkheid zijn, dat de aanvoerende fase- of nuldraad is losgekomen in een lasdoos ergens.
Kijken of bepaalde lampen of stopcontacten die op dezelfde groep horen te zitten het wel of niet doen. Het zou het als de groep eruit ligt allemaal niet moeten doen.
Maar heb je ergens (onlangs) aan de elektra zitten klussen dan?
Ik ben een echte leek als het op stroom aankomt.
Dat helpt niet in de probleemoplossing
Beter niet de groepenkast of lasdozen open maken zou ik zeggen en er iemand bij halen die er wel verstand van heeft.
Stopcontacten en lampen die op één groep horen te zitten kan je natuurlijk wel testen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!