Dit geld denk ik voor een groot deel van de IT'ers, ik ken er vrij weinig zonder stempeltje

. Of dat iets goeds of slechts is voor TS mag hij zelf bedenken. Als hij ook autistisch is of daar goed mee kan opschieten zal hij zich mogelijk juist thuis voelen in een die-hard IT bedrijf. Maar als hij niet zo lekker gaat op 25 verschillende uitingen van autisme is wellicht de IT-afdeling van een niet-IT bedrijf meer zijn ding. Of wellicht maakt het hem allemaal niet uit.
Besef je ook dat je hier 2 rollen en een vakgebied noemt (ff bij gebrek aan betere woorden)? Daarmee bedoel ik: je kan een full stack developer of een data analist zijn, maar je bent geen cyber security. Je werkt erin. Cyber security is heel breed. Net zoals je in de development werkt, maar er een heel verschil zit tussen developers van nieuwe AI systemen en dertien-in-een-dozijn-app-bouwers (en alles daar tussen, en nog wat er buiten). Het bevat een hoop verschillende rollen die compleet andere dingen doen.
Klinkt wellicht nitpicky, maar ik stel hem niet helemaal zonder reden. Cybersecurity is nu even populair en trekt een hoop mensen daardoor, maar je merkt dat een hoop geen idee hebben wat er allemaal onder valt. Wil je bijv. als security officer over policies en bedrijfsvoering gaan, of lekker als pentester in systemen breken? Zijn compleet andere dingen, dus wel handig om over na te denken.
Mijn ervaring is dat het een prachtig vakgebied is, nog veranderlijker en sneller in ontwikkeling dan software development. Maar je moet ervan houden. Je zal degene zijn die vaak "nee" zegt en regels maakt, of door je gevonden issues werk oplevert, en dus "lastig" is voor zowel medewerkers als het bedrijf. En degene waarvan management vooral ziet dat het geld kost en niet oplevert (tot ze een keer gehackt zijn). Ik werk nu als (technisch georiënteerde) security officer. Zelf krijg ik er energie uit; als ik nee zeg is er weer dat weer een security of privacy issue minder in de wereld. Maar als je passie er niet ligt kan dat snel vervelend worden. En vergis je niet, voor elk cool verhaal over hacks uit autoritaire regimes en weet ik veel wat heb je honderden routine policy controles/updates en interne audits lopen uitvoeren (en zo iets vergelijkbaars valt bij bijna alles in de ICT, en waarschijnlijk elke baan, wel te zeggen. Men praat nou eenmaal liever over de coole dingen dan dagelijkse sleur, maar dat zegt niet dat die er niet is).
Ik ben daarentegen juist van software engineer hierheen overgestapt. Zat daar juist minder op mijn plek omdat ik security en privacy belangrijker vond dat management wat altijd tot discussie leidde.
Stukfruit schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 02:24:
Als je maar meeweegt dat een baan achter een laptop ook niet pijnloos is. Op een gegeven moment krijg je last van je billen, onderrug, schouders, onderbenen en ogen. Of je voeten. Te weinig beweging zorgt voor pijnlijke problemen met je voeten. Zelfs als je BMI prima is. En vooral ook je ogen kunnen met wat "geluk" heel pijnlijk worden omdat je automatisch minder met je oogleden knippert tijdens het staarwerk.
Je bent dus min of meer "verplicht" om disciplinair aan de slag te gaan en óók je dagelijkse beweging mee te blijven krijgen. Gym, zwemmen, rennen, you name it. Dat komt dan wel bovenop het werk dat mentaal al behoorlijk uitputtend kan zijn als je weer eens een deadline voor een deadline na een deadline een maand voor een deadline moet halen bij een werkgever die zonder scrupules brult dat je niet hard genoeg werkt terwijl je in gedachten met blote handen het Himalayagebergte aan het verplaatsen bent en jezelf afvraagt waarom de tuin van buurvrouw Mien niet genoeg was.
Ja en nee. In de IT zie ik dit idd ook veel. Tenminste, in bedrijven waar veel nerds zitten. In van die hipster bedrijven die meer om hun oh-zo-gave werkplek geven dan de tech en andere kantoorbanen zie ik het weer minder. En ook binnen de IT wel genoeg die wel fit en op gewicht zijn, maar dat zijn bijna allemaal mensen die ernaast actief sporten. Dan hebben we het niet over een kwartiertje lopen in de pauze, maar meerdere keren per week intensief bezig zijn. Ik zou zeggen, zorg dus dat je een sport ernaast hebt die je leuk vind (zodat het ook meteen ontspanning is ipv een moetje) en zorg voor een beetje gezonde levensstijl verder, dan komt het wel goed.
Overigens wordt er nog een typische IT kwaal vergeten, die ongeacht je gewicht op de loer ligt. Polsproblemen als CTS (en aanverwanten als RSI). Heb het zelf in beide polsen gehad nog voor ik afgestudeerd was en moet nu nog uitkijken of het komt terug. Goede randapparatuur is daarvoor belangrijk, maar ja soms is het even zoeken wat werkt voor jou. Wat het voor de een voorkomt triggert het weer voor een ander.
RadioAir schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:09:
Plus dat je je héél goed moet realiseren dat er best wel wat wrok kan zitten bij mensen die een echte ict opleiding hebben gedaan en die vervolgens opgescheept worden met omscholers die voor het geld in de ICT gaan. Los van dat die droom door AI inderdaad echt kapot zou kunnen spatten is de grote hausse aan zij-instromers met een praktisch gerichte programmeercursus inmiddels wel een beetje voorbij.
Klinkt misschien hard, maar wel hoe het is momenteel. Er zijn echt uitzonderingen hoor maar de kwaliteit van zij-instromers en omscholers is over het algemeen niet meer iets waar men op zit te wachten. Dus doe vooral je best om die uitzondering te zijn :-)
Wat ik vooral merk is dat dit wrok is naar mensen die denken even snel veel geld te kunnen verdienen door IT te gaan doen, en vervolgens weinig werklust noch kennis en kunde hebben. Of die IT zijn gaan doen want ze moeten toch wat en in de IT is werk. Maar zei-instromers met echte intresse die bereid zijn hard te werken, te leren, en vooral zichzelf niet met te veel attitude te veel overschatten zijn meestal helemaal geen probleem. Maar die komen ergens op een passend niveau binnen waar ondersteuning nodig zijn nog gebruikelijk is, en leren snel bij terwijl ze erkennen dat ze genoeg dingen niet weten.
Stukfruit schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 02:24:
Dus een tip voor de ts: begin eens met zaken uit het hoveniersvak. Zijn er dingen waarvan je zelf denkt dat het beter of efficiënter kan en is daar digitale hulp bij nodig? Pak dat eens op, ga leren hoe dat in elkaar gestoken zou kunnen worden en maak er iets leuks van. Ben je daar tevreden mee? Neem de volgende stap. Dan hoef je ook niet door het "ja-ik-wil-wel-maar-weet-niet-hoe-of-wat-ik-precies-wil-doen" waar je enorm veel tijd aan kwijt zal zijn.
Ik vind dit eigenlijk een hele interessante tip. Niet alleen om wat ervaring op te doen, maar ook om te vinden wat jou trekt. Wat zijn de onderwerpen waarop je dingen graag verbeterd? En welk stukje daarvan vind je leuk om zelf te doen? Is het het onderzoeken van de oplossing? Het fysiek opzetten? Het softwarematig instellen? En dan "de achterkant" of die mooie interface'jes? Via tools en knoppen of zijn het de eigen stukjes die je hebt gescript? Of lag je lol in het testen van je systeem? Of meer in het uitdenken van hoe je het systeem en de verbindingen beveiligd? Het instellen van die beveiliging? Het testen of dat ook echt werkt? Testen of je dat beloofd veilige tooltje niet toch kan breken?
Als dit niet op werk kan, kun je natuurlijk ook zelf wat hobby-projecten oppakken in je eigen vrije tijd. Kun je leuke dingen opzetten voor in je eigen huis bijvoorbeeld? Je smarthome, je netwerk, je computer, je telefoon? Of probeer eens bug bounties te doen als dat je trekt. Je hebt een hoop tech dagelijks om je heen waar je mee kan spelen om te kijken wat je trekt.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.