Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-10 23:10
Hoi Tweakers,

Ben bezig met de renovatie van een oud huis (bouwjaar 1923). Ventilatie is nu nog volledig natuurlijk, maar ik hoop voor deze winter de buitenschil wat warmer luchtdichter te krijgen met voorzetwanden. Volgende stap als we het budget hebben: kozijnen en glas vervangen voor HR++ of HR+++. Roostertjes in de ramen gaan ‘m niet worden hier, dus we kijken serieus naar WTW-ventilatie.
Uitgangspunten hierbij zijn confort, maar geluid (geen geluid van buiten, zo min mogelijk wtw geluid) is ook belangrijk.

We hebben nog geen definitieve knoop doorgehakt over het systeem, maar omdat het plafond op de 1e verdieping er over iets meer dan een maand in gaat, wil ik alvast buizen leggen. Kost weinig, en dan houden we de optie open zonder later te hoeven slopen.

Ik ben begonnen met een eerste berekening. Doel: een idee krijgen van de benodigde debieten, buisdiameters en ventielen zodat ik de boel netjes kan inbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZgHS4huLPAz355t6TaOqdyiaPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CT5IDiDMRYWZNNS0GEn8Cy0.png?f=fotoalbum_large

Geprojecteerd op het huis ziet het er zo uit:
  • Groen = inblaas
  • Rood = afzuiging
Locatie en aantal ventielen liggen nog niet vast, het gaat nu puur om de luchtstromen en debieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AmE9z2bwNhUWiiXoJWsL77kJ54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sISdI4POTDMpiN7bRophPKs0.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9QU8Ko01HkNDUG-gjnAbOhwXm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YwMH2vLv3JL8Cwk5njkCGSIV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRWnu0edqkE_VviHbBMpYeYMDUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gmrSAjAUu5sCLoIMTn15L2vA.png?f=user_large

Situatie per verdieping:
  • Begane grond: woonkamer + open eetkamer/keuken. Afzuigkap wordt recirculatie of direct naar buiten, dus niet op de WTW.
  • 1e verdieping: kantoor + ouderslaapkamer (gescheiden door inloopkast), klein slaapkamertje, badkamer en toilet.
  • 2e verdieping: 2 kamers (voorlopig geen use case) + zolderruimte (mogelijk voor was drogen etc.).
Waar ik graag jullie feedback op wil:
  • Zijn er ervaringen met wtw in een huis als dit?
  • Kloppen de debieten een beetje?
  • Zouden jullie andere debieten nemen gezien de use cases van de ruimtes?
  • Hoe kan ik slim omgaan met overflow tussen ruimtes?
  • Zijn er dingen die ik nu al moet meenemen qua ontwerp, zodat ik later geen spijt krijg?
Alle ideeën, suggesties en praktijkervaringen zijn welkom! 🙌

Tinus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
tadaa: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 47% gewijzigd door No Hands op 17-10-2025 15:25 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-10 22:27
maar geluid (geen geluid van buiten, zo min mogelijk wtw geluid)
Niet zoals de gemiddelde verbouwer een cheapskate zijn en gewoon fatsoenlijke dempers halen zoals ik dat heb gedaan, geweldige dingen.
https://www.spirototaal.n...0mm-l-600mm-gglx-50s.html

Ik heb er 1 per ingang/uitgang (huiskant, niet buiten) bij de WTW en 1 per ventiel, en werkt perfect. Ja, duur, maar comfort mag ook kosten. Enige wat we nog horen is de luchtstroming zelf als de WTW op hoge stand (2500 rpm, 350m3/u) gaat ivm douchen of te veel CO2. Lage (500 rpm) en midden (1200 rpm) standen zijn helemaal stil.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 17-10-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25

Theo

moederbord

Het plan wat je nu hebt liggen dat is redelijk conform het bouwbesluit. Het voordeel is dat het dan nooit een slecht ontwerp kan zijn. Maar goed zal het ook nooit zijn...

Met je huidige ontwerp zit je op een nominaal debiet van 270 kuub per uur voor een woning waar je met vier man in slaapt en woont en waarbij twee ruimtes niet geventileerd worden. Met wat optimalisaties kun je die twee ruimtes ook aansluiten op je ventilatie én het benodigde debiet ook omlaag krijgen :)

Je huidige plan is gebaseerd op de gedachte dat je inblaast in de leefruimtes, en afzuigt op badkamers en keuken. Maak je een plan dat gebaseerd is op 'inblazen in de ruimtes waar je 's nachts bent, afzuigen waar je overdag bent, plus badkamers' dan kan het totale debiet een stuk omlaag. Belangrijk is dan wel dat er een vrije overloop van de lucht kan zijn tussen de ruimtes. Ofwel, zorg dat er een kier onder de deuren zit van minimaal 10 mm.

Stel; je blaast enkel in de slaapkamer in, en je zuigt enkel af in de huiskamer, beide met 60 kuub/uur.. Dan slaap je in een slaapkamer die goed geventileerd is. Zit je overdag in de huiskamer dan zit je ook in een goed geventileerde ruimte; immers zal de schone buitenluncht via de slaapkamer naar de huiskamer gaan, waar deze 'vuil' wordt afgezogen. Nu heeft jouw woning veel meer ruimtes dan enkel een slaapkamer en een huiskamer, maar met dit concept van ventileren kun je dus met één luchtstroom twee ruimtes ventileren. En met dat concept kun je een ventilatieplan maken dat een lager debiet nodig heeft dan wat je nu hebt.

Je kunt aanhouden dat je 30 kuub aan debiet nodig hebt per persoon per ruimte. Wil je een huiskamer dimensioneren op vier personen dan wil je dus afzuigen met 120 kuub in de huiskamer.
De ouderslaapkamer daar wil je met 60 kuub inblazen. Eventueeel kun je dit ook in laten blazen in de inloopkast om zo geen ventiel in de slaapkamer te hebben.
De kleine kamer op de eerste verdieping, en de drie kamers op de tweede verdieping daar blaas je met 30 kuub/uur naar binnen. Het thuiskantoor daar blaas je ook met 30 kuub in, immers kan deze ook later gebruikt worden als slaapruimte.

De toiletten die hebben aan 15 kuub/uur ruim genoeg gezien de functie van die afzuiging is om te zorgen dat de geuren niet het huis inkomen. Dus het hebben van het toilet op een onderdruk is dan al voldoende, en daarmee zou zelfs <10 kuub/uur al moeten werken. Maar 15 kuub/uur voor elk van de twee toiletten is echt voldoende.

Voor de badkamer is 30 kuub ook ruim voldoende. Wanneer je gaat douchen dan gaat de ventilatie toch op maximaal, en daarmee gaat het debiet tijdens het douchen ook omhoog.

Als laatste de was/droogruimte. Daarbij is 30 kuub ook afdoende als afzuiging. Gezien dit een natte ruimte is (wasdrogers produceren vochtige lucht) wil je hier dus afzuigen.

Totaal zit je dan op een totaal debiet van 210 kuub/uur
+ 60 slaapkamer
+120 (4 x 30) overige slaapkamers
+ 30 thuiskantoor
-30 (2x15) toiletten
-120 huiskamer
-30 badkamer
-30 washok zolder

Dit staat perfect in balans. Alle ruimtes in huis zijn nu voorzien van ventilatie én je huiskamer is gedimensioneerd op vier man qua ventilatie. Als bonus is het debiet wat je nodig hebt ook nog verlaagd. Belangrijk is wel dat alle deuren in de woning een goede kier hebben aan de onderkant zodat de lucht de ruimte kan verlaten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-10 23:10
Bedankt voor de antwoorden, in het bijzonder @Theo. Hier kan ik mee verder!
Ik ga het verder uitwerken en kom dan hier weer terug.

Mvg, Tinus