Hoi Tweakers,
Ben bezig met de renovatie van een oud huis (bouwjaar 1923). Ventilatie is nu nog volledig natuurlijk, maar ik hoop voor deze winter de buitenschil wat warmer luchtdichter te krijgen met voorzetwanden. Volgende stap als we het budget hebben: kozijnen en glas vervangen voor HR++ of HR+++. Roostertjes in de ramen gaan ‘m niet worden hier, dus we kijken serieus naar WTW-ventilatie.
Uitgangspunten hierbij zijn confort, maar geluid (geen geluid van buiten, zo min mogelijk wtw geluid) is ook belangrijk.
We hebben nog geen definitieve knoop doorgehakt over het systeem, maar omdat het plafond op de 1e verdieping er over iets meer dan een maand in gaat, wil ik alvast buizen leggen. Kost weinig, en dan houden we de optie open zonder later te hoeven slopen.
Ik ben begonnen met een eerste berekening. Doel: een idee krijgen van de benodigde debieten, buisdiameters en ventielen zodat ik de boel netjes kan inbouwen.
/f/image/7CT5IDiDMRYWZNNS0GEn8Cy0.png?f=fotoalbum_large)
Geprojecteerd op het huis ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/sISdI4POTDMpiN7bRophPKs0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/YwMH2vLv3JL8Cwk5njkCGSIV.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gmrSAjAUu5sCLoIMTn15L2vA.png?f=user_large)
Situatie per verdieping:
Tinus
Ben bezig met de renovatie van een oud huis (bouwjaar 1923). Ventilatie is nu nog volledig natuurlijk, maar ik hoop voor deze winter de buitenschil wat warmer luchtdichter te krijgen met voorzetwanden. Volgende stap als we het budget hebben: kozijnen en glas vervangen voor HR++ of HR+++. Roostertjes in de ramen gaan ‘m niet worden hier, dus we kijken serieus naar WTW-ventilatie.
Uitgangspunten hierbij zijn confort, maar geluid (geen geluid van buiten, zo min mogelijk wtw geluid) is ook belangrijk.
We hebben nog geen definitieve knoop doorgehakt over het systeem, maar omdat het plafond op de 1e verdieping er over iets meer dan een maand in gaat, wil ik alvast buizen leggen. Kost weinig, en dan houden we de optie open zonder later te hoeven slopen.
Ik ben begonnen met een eerste berekening. Doel: een idee krijgen van de benodigde debieten, buisdiameters en ventielen zodat ik de boel netjes kan inbouwen.
/f/image/7CT5IDiDMRYWZNNS0GEn8Cy0.png?f=fotoalbum_large)
Geprojecteerd op het huis ziet het er zo uit:
- Groen = inblaas
- Rood = afzuiging
:strip_exif()/f/image/sISdI4POTDMpiN7bRophPKs0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/YwMH2vLv3JL8Cwk5njkCGSIV.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gmrSAjAUu5sCLoIMTn15L2vA.png?f=user_large)
Situatie per verdieping:
- Begane grond: woonkamer + open eetkamer/keuken. Afzuigkap wordt recirculatie of direct naar buiten, dus niet op de WTW.
- 1e verdieping: kantoor + ouderslaapkamer (gescheiden door inloopkast), klein slaapkamertje, badkamer en toilet.
- 2e verdieping: 2 kamers (voorlopig geen use case) + zolderruimte (mogelijk voor was drogen etc.).
- Zijn er ervaringen met wtw in een huis als dit?
- Kloppen de debieten een beetje?
- Zouden jullie andere debieten nemen gezien de use cases van de ruimtes?
- Hoe kan ik slim omgaan met overflow tussen ruimtes?
- Zijn er dingen die ik nu al moet meenemen qua ontwerp, zodat ik later geen spijt krijg?
Tinus