Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze warmtepomp boiler + kleine cv of enkel grote cw6 ketel

Pagina: 1
Acties:

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-11 12:34
Beste leden,

Momenteel hebben mijn vriendin en ik onze eerste huis gekocht, met daarin nog een 25 jaar oude cv ketel met indirect gestookte boiler. Die het tapwater en de cv verwarmt.

Nu willen wij het volgende aan verbouwing doen, waarmee de cv vervangen mee genomen wordt:
- Vloerverwarming beneden.
- Airco's boven, en een radiator in de badkamer.
- Onze grote wens, en hiermee ook het dilemma: Een dubbele regendouche van +- 12 l/min.

Nu hebben wij 10 zonnenpanelen die 2800 wp opbrengen.

Nu zit ik met de dilemma: Gaan wij voor comfort en snel warmwater = cw6 ketel met 40l boiler, of nemen we voor de cv een kleine cw3 ketel en voor het tapwater een wpb van 270L welke in daguren kan profiteren van de zonnenpanelen. Qua aanschaf prijs zit het niet ver van elkaar en instalateur zit binnen de familie :)

Graag had ik 1 jaar gewacht om te kijken wat we verbuiken, alleen dat risco ga ik niet nemen met zo'n oude en inefficente cv ketel. Het betreft ook een tussenwoning met energie label B.

Zijn er gezinnen die een dubbele douche hebben en een wpb? Is dit voldoene met twee douches? Ook met het oog op kinderen in de toekomst en met het feit dat de wijk in 2035/2040 op het warmte net gaat.

Hoor graag jullie ervwaringen betreft een wpb in de zelfde soort situatie :)

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 14:11
Ik ben geen kenner en het lijkt me dat als je zo'n grote watervraag hebt, dat je naar een 250/300 liter boilervat zou moeten gaan in het geval van volledig WP.

Met een normale CV ketel zou het natuurlijk iets minder een issue zijn, al moet je dan geen 'kleine' ketel doen. Zeker niet als je 2x 12l/minuut wilt kunnen gebruiken.

En voor wat betreft mijn ervaring: wij hebben een WP van Vaillant met 300 liter boilervat en kunnen daarmee een bad vol laten lopen en daarna twee keer douchen zonder koud water te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door BvZwolle op 17-10-2025 08:05 ]

• deafmazter
BvZwolle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:03:
Ik ben geen kenner en het lijkt me dat als je zo'n grote watervraag hebt, dat je naar een 250/300 liter boilervat zou moeten gaan in het geval van volledig WP.

Met een normale CV ketel zou het natuurlijk iets minder een issue zijn, al moet je dan geen 'kleine' ketel doen. Zeker niet als je 2x 12l/minuut wilt kunnen gebruiken.

En voor wat betreft mijn ervaring: wij hebben een WP van Vaillant met 300 liter boilervat en kunnen daarmee een bad vol laten lopen en daarna twee keer douchen zonder koud water te krijgen.
Helder, kleine cv ketel is alleen voor de cv. Wpb dan voor tap water, we hebben helaas geen ruimte voor een WP (buiten unit). wel voor een 270/300l WPB op zolder. Willen we alles op cv-ketel dan ga je naar een cw5 of cw6 met boiler.

Dan voor je toelichting betreft bad en douche. Dan moet 2 regendouches te gelijk prima lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door deafmazter op 17-10-2025 08:19 ]

• BvZwolle
deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
Dan voor je toelichting betreft bad en douche. Dan moet 2 regendouches te gelijk prima lukken.
Of het tegelijkertijd kan, weet ik dus niet. Ik weet niet hoe snel een WPB leeg getrokken kan worden. Wij laten eerst het bad voor de kinderen vollopen en gaan daarna, om de beurt, twee keer onder de douche.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk meer dat je naar de diameters van de leidingen van de opstelplaats van de WPB naar de badkamer moet kijken of die wel voldoende kunnen leveren voor 2 douches.
Het water in de WPB is al warm als je gaat douchen, dus het maken is niet direct het probleem.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• deafmazter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:23:
Denk meer dat je naar de diameters van de leidingen van de opstelplaats van de WPB naar de badkamer moet kijken of die wel voldoende kunnen leveren voor 2 douches.
Het water in de WPB is al warm als je gaat douchen, dus het maken is niet direct het probleem.
Zal het probleem niet zijn, want als die te klein lijken trekken we gewoon nieuwe leidingen. Cv zit nu PRECIES boven de douche:)

Warm water is niet het probleem bij een WPB, maar de beperkte capaciteit aan warm water. Vandaar mijn vraag of er gezinnen zijn die het zelfde hebben of een soort gelijke situatie. Al hangt dat natuurlijk af van hoelang iemand onder de douche staat:) samen een half uur gaat niet lukken met een wpb, wel met een ketel + boiler.

• deafmazter
BvZwolle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Of het tegelijkertijd kan, weet ik dus niet. Ik weet niet hoe snel een WPB leeg getrokken kan worden. Wij laten eerst het bad voor de kinderen vollopen en gaan daarna, om de beurt, twee keer onder de douche.
Oke, voor jullie dus genoeg capaciteit. Hoeveel liter hebben jullie?

• BvZwolle
deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Oke, voor jullie dus genoeg capaciteit. Hoeveel liter hebben jullie?
300 liter.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ZeRoC00L Wat de leidingdiameter betreft: je mengt natuurlijk koud en warm water bij de douchekraan.
Dus afhankelijk van de gekozen temperatuur in de boiler is de hoeveelheid heet water per minuut
een stuk lager dan de 2 x 12 l/min warm water bij de kop van de regendouche.
@deafmazter Makkelijk uit te rekenen met een beetje middelbare school natuur/wiskunde
(of consulteer jouw favoriete KI-tool)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2025 10:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 15:01

Wuursj

want worst is al bezet

dunklefaser schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
@ZeRoC00L Wat de leidingdiameter betreft: je mengt natuurlijk koud en warm water bij de douchekraan.
Dus afhankelijk van de gekozen temperatuur in de boiler is de hoeveelheid heet water per minuut
Na dat valt wel mee. Als een WP boiler een beetje efficient wilt laten draaien, zit die temp tussen de 45 en 55 graden. Als ie aardig leeg is, wordt hier erg weinig koud water bijgemengt en komt het merendeel van de boiler af.

Ik heb zelf 20mm meerlagenbuis van boiler naar de sanitair verdeler gestuurd en 16mm naar de douches (ieder met regendouche + handouche). Dan is het wel merkbaar aan de regendouche als de handdouche ook wordt ingeschakeld. De leiding vanaf de boiler naar de douches toe zou ik dus wel wat groter kiezen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• deafmazter
dunklefaser schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
@deafmazter Makkelijk uit te rekenen met een beetje middelbare school natuur/wiskunde
(of consulteer jouw favoriete KI-tool)
Als hts-er gaat dat wel lukken, heb voor moelijkere formules gestaan haha :P
Wuursj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Na dat valt wel mee. Als een WP boiler een beetje efficient wilt laten draaien, zit die temp tussen de 45 en 55 graden. Als ie aardig leeg is, wordt hier erg weinig koud water bijgemengt en komt het merendeel van de boiler af.

Ik heb zelf 20mm meerlagenbuis van boiler naar de sanitair verdeler gestuurd en 16mm naar de douches (ieder met regendouche + handouche). Dan is het wel merkbaar aan de regendouche als de handdouche ook wordt ingeschakeld. De leiding vanaf de boiler naar de douches toe zou ik dus wel wat groter kiezen.
Oke dank, maar dan heb jij het weer over de druk verdeling denk ik en niet per definitie warm water? Ben nu wel benieuwd welke koppen je hebt. Er zijn regendouches op de markt die prima functioneren onder de 2/1.5 bar + waterbesparende kop. Maar jij hebt dus twee ''regendouches''? qua boiler kan dat dus wel uit ? (vanuitgaande dat je een 270 l variant hebt)

Een echte regendouche zoals we bijvoorbeeld gewend zijn van van der valk, ga je in menig huis nooit behalen. Daar heb je kortweg te weinig capaciteit en druk voor. Wel bedankt voor je info, zo win ik steeds meer info en kan ik straks (hopelijk) makkerlijker een keus maken _/-\o_

• Ronald
  • Laatst online: 01:33
Ik zou afwegen of een hele zware regendouche wel nodig is voor de ervaring die je wenst.
https://damixa.nl/thermostatische-douchemengkraan-11-p1826 deze heb ik, en dat is slechts 9l/m (wel op aanvraag geleverd met Pine-serie handdouche 6l/m)

Hoe minder l/m hoe makkelijker je andere dingen maakt natuurlijk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:51:
Oke dank, maar dan heb jij het weer over de druk verdeling denk ik en niet per definitie warm water? Ben nu wel benieuwd welke koppen je hebt. Er zijn regendouches op de markt die prima functioneren onder de 2/1.5 bar + waterbesparende kop. Maar jij hebt dus twee ''regendouches''? qua boiler kan dat dus wel uit ? (vanuitgaande dat je een 270 l variant hebt)
Ik heb een

- 200 liter boiler op 55 graden, vaak minder als de wasmachine gelopen heeft.
- Een hotbath M100 20cm die volgens de specs 12l/m doet. De RVS ecodrain die ik nu gekozen zou hebben zit op 8-11,5l/m. Maar met 20cm is het natuurlijk geen echte supergrote regendouche.
- Een hotbath M375 handdouche die tussen de 7 en 12l/m doet afhankelijk van de stand.
Die beide staan bij samen douchen wel eens gelijk aan. Dat gaat best maar je merkt wel dus dat de druk terug loopt. Zoals gezegd komt het merendeel van het water uit de boiler, het is prima warm.

De tweede badkamer is nog in aanbouw, vandaar de wel 20mm leiding naar de verdeler. Dan komt ook de douche WTW in werking.

Ik kwam van Niebla verneveldouches die op 6 a 7l/m nog best comfortabel waren. Als daar nou eens mooie geborsteld RVS van bestonden... Dat 10cm kopje zag er ook niet echt uit als 'regen' douche. Hij zat in de nieuwe badkamer ook wat te hoog om nog lekker te zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• deafmazter
@Ronald Een volwaardige regendouche is verre van nodig. Wij hebben nu een van hans ghrone met air technologie en 28cm kop en die zijn geweldig (kosten wel wat 750,- voor alleen de kop). Door deze techniek is het verbruik bij max 3 bar 12l/min, wat af te regelen is naar 1 bar 6,3l/min zonder dat je “echt” iets merkt. Dus een regendouche van 20l/min bijvoorbeeld komt er zeker niet in:) Thanks voor je suggesties!

@Wuursj Thanks voor je toelichting, met de verschillende verhalen die ik hoor wordt het denk ik toch een cw5/6 ketel. We willen gewoon veel en snel warm water. Dat kan je met een boiler wel vergeten.

• Ronald
Met 6,3l/m en DWTW verbruik je effectief maar 3-3,5 l/m @40 . Daarvoor is net boven de 2 @55 nodig. Dus met 200l heb je echt lang water.

Dergelijk laag debiet houdt gemiddelde warmtepomp die voldoende is voor het huis bij -10 ook nog eens bij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10 19:49

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Nog niets gelezen over een DWTW, hierdoor kun je met een kleinere boiler of een cv met minder vermogen toe.

• Ronald
Jagerr63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:07:
Nog niets gelezen over een DWTW, hierdoor kun je met een kleinere boiler of een cv met minder vermogen toe.
Als je toch flink bezig gaan dan moet je er echt goed naar kijken. Scheelt zoveel moeite :-)

• deafmazter
Jagerr63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:07:
Die optie is zeker wel onderzocht en wordt ook meegenomen mits het een boiler wordt!

• deafmazter
Ronald schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Als je toch flink bezig gaan dan moet je er echt goed naar kijken. Scheelt zoveel moeite :-)
Helemaal mee eens! Dit weekend weer het een en ander uitgezocht + berekend. Nu is er een optie bij gekomen, een keukenboiler/qooker zodat de wpb echt alleen voor de douches is.

Maar we blijven nog voor 80 % een nieuwe cv ketel nodig te hebben, dus vastrecht hebben we voorlopig nog wel. Mijn berekeningen zijn nu dat de wtb over 10 jaar is terug verdient, mits we hem slim maken.

• Ronald
Traditionele keukenboiler (close-in) zou ik niet doen, tenzij je een echt idioot leidingtrace gaat hebben.

Kokendwater daarintegen... zeker, dat is een ontzettend fijne luxe

• deafmazter
Ronald schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:47:
Traditionele keukenboiler (close-in) zou ik niet doen, tenzij je een echt idioot leidingtrace gaat hebben.

Kokendwater daarintegen... zeker, dat is een ontzettend fijne luxe
Wat bedoel je met leidingtrace en waarom raad je het af?.
Trouwens zo'n verticale wtw, moet je beneden 2 meter van je douche leggen, das nog wel een serieuze afstand. weet niet of zo'n variant 123 kan zonder een koof ergens te maken.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
Ik snap een paar dingen niet:

Waarom kan snel en veel water niet met een boiler? Is juist ideaal snel want het zit al warm in het boilervat. Enige wachttijd is leidinglengte die zich moet vullen met warm water. En 'veel' hangt gewoon af van hoe groot t vat is en hoe warm die staat ingesteld.

Je gaat naar lage temp verwarming beneden en aircos boven, waarom wil.je dan een cvketel.houden? Klinkt als een ideale use-case voor een kleine lucht-water warmtepomp.

Er zijn ook horizontale doucheWTWs (bijv vam easydrain), daar zou ik ook zeker naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 20-10-2025 08:06 ]

• deafmazter
Fr33z schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:06:
Ik snap een paar dingen niet:

Waarom kan snel en veel water niet met een boiler? Is juist ideaal snel want het zit al warm in het boilervat. Enige wachttijd is leidinglengte die zich moet vullen met warm water. En 'veel' hangt gewoon af van hoe groot t vat is en hoe warm die staat ingesteld.

Je gaat naar lage temp verwarming beneden en aircos boven, waarom wil.je dan een cvketel.houden? Klinkt als een ideale use-case voor een kleine lucht-water warmtepomp.

Er zijn ook horizontale doucheWTWs (bijv vam easydrain), daar zou ik ook zeker naar kijken.
Omdat er twee douches komen, en kinderen op komst zijn. Een wpb is leuk, maar de capaciteit is eindig. Met een ketel niet. Ik zit na een lange werkdag niet te wachten op een koude douche. En met een lucht-water warmtepomp kunnen we niet verwarmen omdat de woning daarvoor nog niet geisoleerd is. Dan moeten eerst alle ramen, gevels en de vloer/daken worden geisoleerd. Dus voor ons nog verre van rendabel + ik vertik het zo'n lelijke unit in mijn tuin te hebben. Dus er moet sws een kleinere cv komen voor de vloerverwarmingen en de radiator in de badkamer, dan zijn het de kosten niet meer om naar een cw 6 ketel over te stappen.
Geld besparen is leuk, maar wij vinden comfort belangerijker, en daarmee met het verwarmen van tapwater bespaar je iets, maar het wordt pas leuk als je ook de cv mee kan nemen en dat kan dus nog niet!

[ Voor 9% gewijzigd door deafmazter op 20-10-2025 08:27 ]

• Fr33z
ik denk dat je nog wat informatie mist. Mate van isolatie zegt niks over geschiktheid van een warmtepomp.het enige dat telt is dat je genoeg afgifte hebt op de temperatuur water die je wilt dat de WP maakt.

Je zorgen over koud water lijken me wat overtrokken, er zijn eindeloos veel mensen met (warmtepomp)boilers en die zijn heus niet allemaal aanhangers van de Wim Hof methode.

Ik snap ook wel dat je niet obv 1 forumpost je hele plan om gaat gooien maar probeer dit vooral te typen als reminder dat het allemaal heus niet zo statisch en moeilijk is als de dat het vaak wordt neergezet. Een huis hoeft niet triple A-label plus dubbel dubbel geisoleerd te zijn voordat een warmtepomp een goed idee is.

Het is wel zo dat als je nu slecht geisoleerd zit dan heb je natuurlijk minder comfort en hogere energielasten, je kunt daar nog 5 of 10 jaar mee wachten om het aan te pakken of het in stapjes te doen. Kan allemaal.

• Ronald
We verwarmen al decennia lang brak geïsoleerde woningen met vloerverwarming.

De afgifte van een vloer is nooit hoger met een CV dan met een warmtepomp. We plaatsen al even lang mengverdelers zodat de vloer hetzelfde lauwwarme water krijgt als een warmtepomp ontzettend fijn vind.

Isolatie zegt eigenlijk niets over warmtepomp geschiktheid.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Sterker nog: een thermische kwh is met een WP goedkoper dan met een gasketel. Met een slecht geisoleerd huis verdien je die WP dus (economisch) sneller terug dan met een goed geisoleerd huis :)
Als de afgifte maar op orde is.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[b]deafmazter in "Keuze warmtepomp boiler + kleine cv of enkel grote cw6 ketel"

@Wuursj Thanks voor je toelichting, met de verschillende verhalen die ik hoor wordt het denk ik toch een cw5/6 ketel. We willen gewoon veel en snel warm water. Dat kan je met een boiler wel vergeten.
Bedoel je met veel tegelijk? Daar is een boiler juist meester in: die doorgaans 3/4" aansluitingen maakt een mogelijke flow juist erg hoog. Snel? Sneller dan een ketel omdat het warme water op voorraad is.
Ja het is eindig maar die eindigheid is te bepalen.

Hier met gezin met 5 @200 liter en niet de zuinigste douche en nog geen DWTW en de wasmachine ook aan de boiler nog nooit een koude douche gehad.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je zegt dat je geen buitenunit wilt voor een warmtepomp maar voor de airco's is het geen probleem?
Ook met een wat ouder, slechter geïsoleerde woning kom je een heel eind, helemaal als je beneden vloerverwarming aanlegt en boven airco's.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• deafmazter
Erasmo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:29:
Je zegt dat je geen buitenunit wilt voor een warmtepomp maar voor de airco's is het geen probleem?
Ook met een wat ouder, slechter geïsoleerde woning kom je een heel eind, helemaal als je beneden vloerverwarming aanlegt en boven airco's.
Deze unit moet dan in de tuin, airco's kunnen aan het huis vast. Dan is er praktisch geen ruimte meer voor een wp unit.

• deafmazter
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Bedoel je met veel tegelijk? Daar is een boiler juist meester in: die doorgaans 3/4" aansluitingen maakt een mogelijke flow juist erg hoog. Snel? Sneller dan een ketel omdat het warme water op voorraad is.
Ja het is eindig maar die eindigheid is te bepalen.

Hier met gezin met 5 @200 liter en niet de zuinigste douche en nog geen DWTW en de wasmachine ook aan de boiler nog nooit een koude douche gehad.
Oke helder, dan zou 270 l ook uit de voeten moeten. Hoevaak gebruik je het elektrisch element in de boiler? Die er voor zorgt dat je wat sneller warm water hebt zegmaar.

[ Voor 12% gewijzigd door deafmazter op 20-10-2025 09:43 ]

• deafmazter
Voor de rest, jullie komen met goeie punten en kritsche vragen dank hiervoor! Het blijft voor mij echter lastig inschatten wat wij aan stroom & gas gaan vebruiken, exact terug rekenen gaat dus lastig.

Wel is gegeven dat er een nieuwe cv ketel moet komen omdat de oude overleden is. WP unit zie ik zelf niet zitten dus deze suggestig kunnen achterwegen gelaten worden. Het zal een combi worden van cw3 cv , met wpb van 270l of dus een cw6. Maar door jullie 'beinvloeding' die ik als positief ervaar neig ik toch meer naar een combi dan een cw6. Hoe meer meningen er worden gedeeld hoe meer ik ga twijfelen zullen we maar zeggen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

deafmazter schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Oke helder, dan zou 270 l ook uit de voeten moeten. Hoevaak gebruik je het elektrisch element in de boiler? Die er voor zorgt dat je wat sneller warm water hebt zegmaar.
Nooit. Ik heb het element zelfs afgekoppeld :P
Nu moet ik wel zeggen dat mijn WP-boiler tot 60 graden kan gaan op de WP alleen voor legionella-run. Dat kan niet elke WP.

• Fr33z
deafmazter schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:48:
Voor de rest, jullie komen met goeie punten en kritsche vragen dank hiervoor! Het blijft voor mij echter lastig inschatten wat wij aan stroom & gas gaan vebruiken, exact terug rekenen gaat dus lastig.

Wel is gegeven dat er een nieuwe cv ketel moet komen omdat de oude overleden is. WP unit zie ik zelf niet zitten dus deze suggestig kunnen achterwegen gelaten worden. Het zal een combi worden van cw3 cv , met wpb van 270l of dus een cw6. Maar door jullie 'beinvloeding' die ik als positief ervaar neig ik toch meer naar een combi dan een cw6. Hoe meer meningen er worden gedeeld hoe meer ik ga twijfelen zullen we maar zeggen.
die airco-binnenunits komen hopelijk op 1 of max 2 buitenunits toch? Er is echt wel ruimte te vinden voor een buitenunit van een warmtepomp, je zou zelfs kunnen overwegen die te combineren met je ventilatie-systeem. omdat je warmtevraag niet zo hoog zal zijn omdat je airco's hebt kom je daar waarschijnlijk wel mee weg.

ik snap in je afweging niet waarom je een cw3 en cw6 cv-ketel zou vergelijken. Ze kosten praktisch hetzelfde toch? Of is je afweging tussen hoeveel warm water op gas en hoeveel op elektriciteit je wilt hebben straks?

Over je verbruik straks - kijk voor de gein eens op deze site https://dego.vng.nl/?labe...yer21#12/52.15006/5.24072 , zoek je adres op en kijk dan onder "Energieverbruik" naar gasverbruik in 2022 of 2023 per postcode-blokje. Geeft een gemiddelde maar kan echt wel een start zijn voor je zoektocht.

Wat eigen getallen:
huis uit '68 met oud dubbel glas, dakisolatie van Rc 1,5, spouwmuurisolatie en beetje vloerisolatie. Aan alle kanten medium dus. 130m2 ongeveer.

Gemiddeld gasverbruik in mijn blokje is 1500 m3/jaar volgens de gegevens van de website die ik linkte.

ik heb een 7kW warmtepomp staan en die verbruikt ~2500 kWh/jaar voor verwarming en warm tapwater van onze woning. dit kost me bij ~30 cent/kWh dus 750 euro per jaar ipv ruim 1800 aan aardgas die mijn buren per jaar betalen.

• deafmazter
Fr33z schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

die airco-binnenunits komen hopelijk op 1 of max 2 buitenunits toch? Er is echt wel ruimte te vinden voor een buitenunit van een warmtepomp, je zou zelfs kunnen overwegen die te combineren met je ventilatie-systeem. omdat je warmtevraag niet zo hoog zal zijn omdat je airco's hebt kom je daar waarschijnlijk wel mee weg.

ik snap in je afweging niet waarom je een cw3 en cw6 cv-ketel zou vergelijken. Ze kosten praktisch hetzelfde toch? Of is je afweging tussen hoeveel warm water op gas en hoeveel op elektriciteit je wilt hebben straks?

Over je verbruik straks - kijk voor de gein eens op deze site https://dego.vng.nl/?labe...yer21#12/52.15006/5.24072 , zoek je adres op en kijk dan onder "Energieverbruik" naar gasverbruik in 2022 of 2023 per postcode-blokje. Geeft een gemiddelde maar kan echt wel een start zijn voor je zoektocht.

Wat eigen getallen:
huis uit '68 met oud dubbel glas, dakisolatie van Rc 1,5, spouwmuurisolatie en beetje vloerisolatie. Aan alle kanten medium dus. 130m2 ongeveer.

Gemiddeld gasverbruik in mijn blokje is 1500 m3/jaar volgens de gegevens van de website die ik linkte.

ik heb een 7kW warmtepomp staan en die verbruikt ~2500 kWh/jaar voor verwarming en warm tapwater van onze woning. dit kost me bij ~30 cent/kWh dus 750 euro per jaar ipv ruim 1800 aan aardgas die mijn buren per jaar betalen.
Een cw 6 ketel kost +- met installatie 3000,-
Een cw3 + wpb (met 725 subsidie) kom ik uit op +- 3000,- dus qua kosten loopt het niet stuk.

Waarbij de belangrijkste overweging is: Hoeveelheid WARM tap water, ivm dubbele douche.

Dank voor de website, wellicht wordt ik dan wijzer.
Maar nogmaals: het gaat ons niet om besparen, maar om de hoeveelheid warm tap water en dus comfort. Dan is het weer afhankelijk aan welke mensen je het vraagt, hoeveel warmwater die zelf verbruiken en wat hún belangrijk vinden (besparen of comfort). Besparen op de stroom/gas rekening heeft dus voor nu 0,0 belang, omdat hiervoor eerst ontzettend veel aan het huis moet gebeuren en het budget is een keer op😉.

De vraag vloeide voort uit het feit dat een cw3 ketel + wpb ongeveer net zo duur is als een cw6 ketel (welke voor comfort zorgt)

De vraag die ik ook stelde was, of er gezinnen zijn met de zelfde samenstelling: 2 regendouches die tegelijk worden bediend. Om is te onderzoeken of een wpb voldoende “comfort” geeft. Dat deze optie wat bespaart is leuk mee genomen maar veel minder van belang.
Nu heb ik dankzij dit toppic al wat goeie tips gekregen om meer uit de boiler te halen:
- Waterbesparende koppen.
- Wtw unit.

Stel de kinderen douchen in de avond laat, en ik wil de volgende ochtend (6/7 uur later douche) dan wil ik geen “lauwe” douche. Met een cv ketel heb je dat probleem gewoon niet.

• deafmazter
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Nooit. Ik heb het element zelfs afgekoppeld :P
Nu moet ik wel zeggen dat mijn WP-boiler tot 60 graden kan gaan op de WP alleen voor legionella-run. Dat kan niet elke WP.
Nogmaals dan, dit zijn de informatie bronnen die ik idd zoek! Thanks man!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

deafmazter schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Stel de kinderen douchen in de avond laat, en ik wil de volgende ochtend (6/7 uur later douche) dan wil ik geen “lauwe” douche. Met een cv ketel heb je dat probleem gewoon niet.
Ik ook niet want van helemaal 'leeg' (=echt koud) naar 'vol' (=warm) duurt max een kleine 6 uur. Dat is met een WP boiler met gematigde snelheid. Met een WP voor verwarming aan een boilervat gaat het veel sneller.

Ik laat hem zelf alleen overdag warm water maken om PV zoveel mogelijk zelf te gebruiken en de COP zo hoog mogelijk te houden. Maar dat is een instelling in het apparaat, niet perse nodig als je voor comfort gaat.

• deafmazter
Wuursj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Ik ook niet want van helemaal 'leeg' (=echt koud) naar 'vol' (=warm) duurt max een kleine 6 uur. Dat is met een WP boiler met gematigde snelheid. Met een WP voor verwarming aan een boilervat gaat het veel sneller.

Ik laat hem zelf alleen overdag warm water maken om PV zoveel mogelijk zelf te gebruiken en de COP zo hoog mogelijk te houden. Maar dat is een instelling in het apparaat, niet perse nodig als je voor comfort gaat.
Ja, nou heeft de gene die ik op het oog heb een "Boost'' functie, waarbij de verwarmingselement wordt aangestuurd en de boiler binnen 3 uur op tempratuur kan krijgen. Dit kost je wel veel stroom, maar zoals ik al zei comfort gaat boven besparen. Daarnaast hebben wij ook 10 pv's en ben ik van plan om de boiler (als dit het wordt) slim te laten schakelen. Het is ook afzien of we deze boostfunctie uberhaupt gaan gebruiken.

Dus als ik het goed begrijp ben jij tevreden met een 200l boiler, ik zelf, zit door het comfort naar een 270l te neigen. En ik vraag me af, zelfs met kinderen of je die volledig leeg krijgt in 'normale' omstandigheden. Vandaar deze toppic

[ Voor 5% gewijzigd door deafmazter op 20-10-2025 11:59 ]

• Fr33z
Je blijft maar denken dat een boiler na 5 min leeg is en dat je dan een lauwe douche hebt en het twee dagen duurt voordat ie weer warm is. Dat is dus gewoon niet zo. Tuurlijk is een warmtepompboiler niet snel maar van helemaal leeg naar helemaal vol lukt echt wel terwijl jij ligt te slapen (zie post van @Wuursj )

Maar goed, jouw huis jouw ding dus om de vraag te behandelen:

heb je al eens naar de specs van die ketels gekeken? wat ik zelf zo snel zie is namelijk dit:
- een CW3 of CW5 ketel scheelt in kosten bij Warmteservice en Cvtotaal ongeveer 100 euro (goedkope modellen vanaf 900 of 1000 euro). Dus ga dan maar gewoon CW5
- een CW6 is er dan vanaf 2000 euro maar het enige dat dan anders wordt is dat je een CW5-ketel hebt met een 40L vat waar al wat warm water in zit. het thermisch vermogen is gelijk tussen de CW5 en CW6 ketel.
- die 40L voorraad geeft je natuurlijk wat marge maar of dat 1000 euro waard is moet je zelf afwegen.

ik zou in jouw geval starten met een CW5-ketel en gewoon lekker gaan douchen. Investeer die 1000 euro dan beter in een waterbesparende douche en eventueel doucheWTW. Als je zo'n easydrain laat installeren voor ~1000 euro ben je er ook met je CW5-ketel al lang en dan heb je niet het mega-energieverlies van continu 40L water op temperatuur houden.

mocht je nog meer willen zet je er dan een warmtepompboiler van 100L voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 20-10-2025 12:03 ]

• deafmazter
Fr33z schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:59:
Je blijft maar denken dat een boiler na 5 min leeg is en dat je dan een lauwe douche hebt en het twee dagen duurt voordat ie weer warm is. Dat is dus gewoon niet zo. Tuurlijk is een warmtepompboiler niet snel maar van helemaal leeg naar helemaal vol lukt echt wel terwijl jij ligt te slapen (zie post van @Wuursj )

Maar goed, jouw huis jouw ding dus om de vraag te behandelen:

heb je al eens naar de specs van die ketels gekeken? wat ik zelf zo snel zie is namelijk dit:
- een CW3 of CW5 ketel scheelt in kosten bij Warmteservice en Cvtotaal ongeveer 100 euro (goedkope modellen vanaf 900 of 1000 euro). Dus ga dan maar gewoon CW5
- een CW6 is er dan vanaf 2000 euro maar het enige dat dan anders wordt is dat je een CW5-ketel hebt met een 40L vat waar al wat warm water in zit. het thermisch vermogen is gelijk tussen de CW5 en CW6 ketel.
- die 40L voorraad geeft je natuurlijk wat marge maar of dat 1000 euro waard is moet je zelf afwegen.

ik zou in jouw geval starten met een CW5-ketel en gewoon lekker gaan douchen. Investeer die 1000 euro dan beter in een waterbesparende douche en eventueel doucheWTW. Als je zo'n easydrain laat installeren voor ~1000 euro ben je er ook met je CW5-ketel al lang en dan heb je niet het mega-energieverlies van continu 40L water op temperatuur houden.

mocht je nog meer willen zet je er dan een warmtepompboiler van 100L voor.
Een shitload aan opties dus en afhankelijk van de voorkeuren wel of niet de juiste keus.
Ik ga nu verder onderzoek doen en eens goed er over slapen.

Ik sluit hiermee dan ook mijn aandeel in dit topic, want de opties en daarmee de discussies zijn dan ook eindeloos :)

In iedergeval allen bedankt voor de input, ik ben weer wat 'wijzer' geworden 8)7

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien mosterd na de maaltijd :)

Wij hebben een regendouche+handdouche die tegelijk aan kunnen, met onze waterdruk loopt er dan 14 liter per minuut door de dwtw (niet eens de high flow versie).
De 200 liter warmtepompboiler op 52°C houdt het dan ca 30 minuten uit.
En dan is die niet met koud water gevuld maar met 25°C; binnen twee uur is die weer op douchetemperatuur (>40°C).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1