Keuze warmtepomp boiler + kleine cv of enkel grote cw6 ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:38
Beste leden,

Momenteel hebben mijn vriendin en ik onze eerste huis gekocht, met daarin nog een 25 jaar oude cv ketel met indirect gestookte boiler. Die het tapwater en de cv verwarmt.

Nu willen wij het volgende aan verbouwing doen, waarmee de cv vervangen mee genomen wordt:
- Vloerverwarming beneden.
- Airco's boven, en een radiator in de badkamer.
- Onze grote wens, en hiermee ook het dilemma: Een dubbele regendouche van +- 12 l/min.

Nu hebben wij 10 zonnenpanelen die 2800 wp opbrengen.

Nu zit ik met de dilemma: Gaan wij voor comfort en snel warmwater = cw6 ketel met 40l boiler, of nemen we voor de cv een kleine cw3 ketel en voor het tapwater een wpb van 270L welke in daguren kan profiteren van de zonnenpanelen. Qua aanschaf prijs zit het niet ver van elkaar en instalateur zit binnen de familie :)

Graag had ik 1 jaar gewacht om te kijken wat we verbuiken, alleen dat risco ga ik niet nemen met zo'n oude en inefficente cv ketel. Het betreft ook een tussenwoning met energie label B.

Zijn er gezinnen die een dubbele douche hebben en een wpb? Is dit voldoene met twee douches? Ook met het oog op kinderen in de toekomst en met het feit dat de wijk in 2035/2040 op het warmte net gaat.

Hoor graag jullie ervwaringen betreft een wpb in de zelfde soort situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:55
Ik ben geen kenner en het lijkt me dat als je zo'n grote watervraag hebt, dat je naar een 250/300 liter boilervat zou moeten gaan in het geval van volledig WP.

Met een normale CV ketel zou het natuurlijk iets minder een issue zijn, al moet je dan geen 'kleine' ketel doen. Zeker niet als je 2x 12l/minuut wilt kunnen gebruiken.

En voor wat betreft mijn ervaring: wij hebben een WP van Vaillant met 300 liter boilervat en kunnen daarmee een bad vol laten lopen en daarna twee keer douchen zonder koud water te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door BvZwolle op 17-10-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
BvZwolle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:03:
Ik ben geen kenner en het lijkt me dat als je zo'n grote watervraag hebt, dat je naar een 250/300 liter boilervat zou moeten gaan in het geval van volledig WP.

Met een normale CV ketel zou het natuurlijk iets minder een issue zijn, al moet je dan geen 'kleine' ketel doen. Zeker niet als je 2x 12l/minuut wilt kunnen gebruiken.

En voor wat betreft mijn ervaring: wij hebben een WP van Vaillant met 300 liter boilervat en kunnen daarmee een bad vol laten lopen en daarna twee keer douchen zonder koud water te krijgen.
Helder, kleine cv ketel is alleen voor de cv. Wpb dan voor tap water, we hebben helaas geen ruimte voor een WP (buiten unit). wel voor een 270/300l WPB op zolder. Willen we alles op cv-ketel dan ga je naar een cw5 of cw6 met boiler.

Dan voor je toelichting betreft bad en douche. Dan moet 2 regendouches te gelijk prima lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door deafmazter op 17-10-2025 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
Dan voor je toelichting betreft bad en douche. Dan moet 2 regendouches te gelijk prima lukken.
Of het tegelijkertijd kan, weet ik dus niet. Ik weet niet hoe snel een WPB leeg getrokken kan worden. Wij laten eerst het bad voor de kinderen vollopen en gaan daarna, om de beurt, twee keer onder de douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk meer dat je naar de diameters van de leidingen van de opstelplaats van de WPB naar de badkamer moet kijken of die wel voldoende kunnen leveren voor 2 douches.
Het water in de WPB is al warm als je gaat douchen, dus het maken is niet direct het probleem.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:23:
Denk meer dat je naar de diameters van de leidingen van de opstelplaats van de WPB naar de badkamer moet kijken of die wel voldoende kunnen leveren voor 2 douches.
Het water in de WPB is al warm als je gaat douchen, dus het maken is niet direct het probleem.
Zal het probleem niet zijn, want als die te klein lijken trekken we gewoon nieuwe leidingen. Cv zit nu PRECIES boven de douche:)

Warm water is niet het probleem bij een WPB, maar de beperkte capaciteit aan warm water. Vandaar mijn vraag of er gezinnen zijn die het zelfde hebben of een soort gelijke situatie. Al hangt dat natuurlijk af van hoelang iemand onder de douche staat:) samen een half uur gaat niet lukken met een wpb, wel met een ketel + boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
BvZwolle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Of het tegelijkertijd kan, weet ik dus niet. Ik weet niet hoe snel een WPB leeg getrokken kan worden. Wij laten eerst het bad voor de kinderen vollopen en gaan daarna, om de beurt, twee keer onder de douche.
Oke, voor jullie dus genoeg capaciteit. Hoeveel liter hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Oke, voor jullie dus genoeg capaciteit. Hoeveel liter hebben jullie?
300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ZeRoC00L Wat de leidingdiameter betreft: je mengt natuurlijk koud en warm water bij de douchekraan.
Dus afhankelijk van de gekozen temperatuur in de boiler is de hoeveelheid heet water per minuut
een stuk lager dan de 2 x 12 l/min warm water bij de kop van de regendouche.
@deafmazter Makkelijk uit te rekenen met een beetje middelbare school natuur/wiskunde
(of consulteer jouw favoriete KI-tool)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2025 10:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

dunklefaser schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
@ZeRoC00L Wat de leidingdiameter betreft: je mengt natuurlijk koud en warm water bij de douchekraan.
Dus afhankelijk van de gekozen temperatuur in de boiler is de hoeveelheid heet water per minuut
Na dat valt wel mee. Als een WP boiler een beetje efficient wilt laten draaien, zit die temp tussen de 45 en 55 graden. Als ie aardig leeg is, wordt hier erg weinig koud water bijgemengt en komt het merendeel van de boiler af.

Ik heb zelf 20mm meerlagenbuis van boiler naar de sanitair verdeler gestuurd en 16mm naar de douches (ieder met regendouche + handouche). Dan is het wel merkbaar aan de regendouche als de handdouche ook wordt ingeschakeld. De leiding vanaf de boiler naar de douches toe zou ik dus wel wat groter kiezen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
dunklefaser schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
@deafmazter Makkelijk uit te rekenen met een beetje middelbare school natuur/wiskunde
(of consulteer jouw favoriete KI-tool)
Als hts-er gaat dat wel lukken, heb voor moelijkere formules gestaan haha :P
Wuursj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Na dat valt wel mee. Als een WP boiler een beetje efficient wilt laten draaien, zit die temp tussen de 45 en 55 graden. Als ie aardig leeg is, wordt hier erg weinig koud water bijgemengt en komt het merendeel van de boiler af.

Ik heb zelf 20mm meerlagenbuis van boiler naar de sanitair verdeler gestuurd en 16mm naar de douches (ieder met regendouche + handouche). Dan is het wel merkbaar aan de regendouche als de handdouche ook wordt ingeschakeld. De leiding vanaf de boiler naar de douches toe zou ik dus wel wat groter kiezen.
Oke dank, maar dan heb jij het weer over de druk verdeling denk ik en niet per definitie warm water? Ben nu wel benieuwd welke koppen je hebt. Er zijn regendouches op de markt die prima functioneren onder de 2/1.5 bar + waterbesparende kop. Maar jij hebt dus twee ''regendouches''? qua boiler kan dat dus wel uit ? (vanuitgaande dat je een 270 l variant hebt)

Een echte regendouche zoals we bijvoorbeeld gewend zijn van van der valk, ga je in menig huis nooit behalen. Daar heb je kortweg te weinig capaciteit en druk voor. Wel bedankt voor je info, zo win ik steeds meer info en kan ik straks (hopelijk) makkerlijker een keus maken _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 20:59
Ik zou afwegen of een hele zware regendouche wel nodig is voor de ervaring die je wenst.
https://damixa.nl/thermostatische-douchemengkraan-11-p1826 deze heb ik, en dat is slechts 9l/m (wel op aanvraag geleverd met Pine-serie handdouche 6l/m)

Hoe minder l/m hoe makkelijker je andere dingen maakt natuurlijk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

deafmazter schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:51:
Oke dank, maar dan heb jij het weer over de druk verdeling denk ik en niet per definitie warm water? Ben nu wel benieuwd welke koppen je hebt. Er zijn regendouches op de markt die prima functioneren onder de 2/1.5 bar + waterbesparende kop. Maar jij hebt dus twee ''regendouches''? qua boiler kan dat dus wel uit ? (vanuitgaande dat je een 270 l variant hebt)
Ik heb een

- 200 liter boiler op 55 graden, vaak minder als de wasmachine gelopen heeft.
- Een hotbath M100 20cm die volgens de specs 12l/m doet. De RVS ecodrain die ik nu gekozen zou hebben zit op 8-11,5l/m. Maar met 20cm is het natuurlijk geen echte supergrote regendouche.
- Een hotbath M375 handdouche die tussen de 7 en 12l/m doet afhankelijk van de stand.
Die beide staan bij samen douchen wel eens gelijk aan. Dat gaat best maar je merkt wel dus dat de druk terug loopt. Zoals gezegd komt het merendeel van het water uit de boiler, het is prima warm.

De tweede badkamer is nog in aanbouw, vandaar de wel 20mm leiding naar de verdeler. Dan komt ook de douche WTW in werking.

Ik kwam van Niebla verneveldouches die op 6 a 7l/m nog best comfortabel waren. Als daar nou eens mooie geborsteld RVS van bestonden... Dat 10cm kopje zag er ook niet echt uit als 'regen' douche. Hij zat in de nieuwe badkamer ook wat te hoog om nog lekker te zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deafmazter
@Ronald Een volwaardige regendouche is verre van nodig. Wij hebben nu een van hans ghrone met air technologie en 28cm kop en die zijn geweldig (kosten wel wat 750,- voor alleen de kop). Door deze techniek is het verbruik bij max 3 bar 12l/min, wat af te regelen is naar 1 bar 6,3l/min zonder dat je “echt” iets merkt. Dus een regendouche van 20l/min bijvoorbeeld komt er zeker niet in:) Thanks voor je suggesties!

@Wuursj Thanks voor je toelichting, met de verschillende verhalen die ik hoor wordt het denk ik toch een cw5/6 ketel. We willen gewoon veel en snel warm water. Dat kan je met een boiler wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 6,3l/m en DWTW verbruik je effectief maar 3-3,5 l/m @40 . Daarvoor is net boven de 2 @55 nodig. Dus met 200l heb je echt lang water.

Dergelijk laag debiet houdt gemiddelde warmtepomp die voldoende is voor het huis bij -10 ook nog eens bij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:22

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Nog niets gelezen over een DWTW, hierdoor kun je met een kleinere boiler of een cv met minder vermogen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jagerr63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:07:
Nog niets gelezen over een DWTW, hierdoor kun je met een kleinere boiler of een cv met minder vermogen toe.
Als je toch flink bezig gaan dan moet je er echt goed naar kijken. Scheelt zoveel moeite :-)

Pagina: 1